וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש בראש: לבטל את חוק הקסדה?

17.6.2009 / 16:12

השר ישראל כ"ץ תומך בביטול חובת חבישת הקסדה בזמן נסיעה על אופניים בעיר. קובי ליאני חושב שאסור לסכן חיים, ליבי גלבר טוענת שצריך לשמור על ראש פתוח למען הסביבה

סרבול שמוביל לזיהום

זיהום האוויר בישראל מחמיר מיום ליום, ועדיין נדמה שהמחוקקים עושים הכל כדי לתקוע מקלות בגלגלי אלה הרוצים לקדם פה אורח חיים ידידותי לסביבה. חוק הקסדות הוא דוגמה מושלמת לכך. בזמן שבירות אירופה מלאות במדוושים הדואגים לבריאותם ועל הדרך (המסומנת) מצילים את כדור הארץ - ללא חוק המחייב אותם לחבוש קסדות – בתל אביב יש שניים וחצי שבילי אופניים, שלרוב חסומים על ידי קטנועים חונים או הולכי רגל. חוק הקסדות, שמסרבל את היציאה מהבית ומקטין את מספר הרוכבים, הוא עוד צעד אחורה בניסיון הנואש לגרום לאנשים להפחית בשימוש ברכבם האישי, בזמן שתחבורה ברכב היא הגורם העיקרי לפליטת גזי חממה בכל הערים בישראל.


קסדה היא ללא ספק אמצעי הגנה חשוב, ולכן רוכבים מקצועיים מקפידים להצטייד באחת. גם בנסיעה בעיר היא עשויה להגן במקרים של נפילה, אך במקרים של התנגשות רכב ואופניים (הגורם העיקרי לפציעות של רוכבים) הפגיעה עלולה להיות קשה גם עם קסדה. חקיקה למען בטיחות הנוסעים תביא תועלת רק אם תתמקד בתשתיות ראויות ובחינוך תחבורתי. אם חוק הקסדות מביא להפחתה בנזקי תאונות, זה קורה רק מפני שיש פחות רוכבי אופניים.


צריך לעודד חבישת קסדה בכל נסיעה, אך אין כל צורך לעגן זאת בחקיקה. אפילו עמותת "רוכבים בשביל ישראל" הפועלת לטובת הרוכבים ותרבות הרכיבה בארץ, מתנגדת נחרצות לחוק הקסדות. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, גם הוא מתנגד לו בתוקף, בטענה שחוק כזה אינו מאפשר לעודד רכיבה עירונית, בטח שלא ברמה התיירותית.


יש לבטל את חוק הקסדות, למען הרוכבים. המחוקק חייב לעשות כל שביכולתו לקדם את תרבות הרכיבה על חשבון שימוש ברכבים פרטיים, במיוחד לנוכח אפס העשייה בתחום קידום התחבורה הציבורית. מערך הסברה נכון יביא לרכיבה אחראית יותר, בעוד הקצאת משאבים לסלילת שבילים תביא להגדלת מספר הרוכבים ולהפחתה בתאונות. שילוב של כל אלה יעניק לנו קצת אוויר לנשימה.

אל תאבדו את הראש

חוק חבישת הקסדה בעת רכיבה על אופניים עורר מחאה בקרב הרוכבים, כאשר הוצע על ידי חבר הכנסת גלעד ארדן, היום שר להגנת הסביבה. אפשר להבין את הקריאות הללו, שכן נראה היה שהמדינה התערבה בנדבך חדש בחיינו, שהיה נתון עד זה לא כבר לבחירתנו האישית.

אולם, כאשר מתפכחים ומבינים את מהות החוק –השמירה על בטיחות רוכבי האופניים - מגלים את יתרונותיו. מדי שנה מגיעים לבתי החולים ומרכזי הטראומה מאות נפגעים מתאונות אופניים וחלקם הגדול סובל מפגיעות ראש. לדעת רופאים מומחים, חבישת קסדה מביאה לירידה של עשרות אחוזים בפגיעות הראש, מפחיתה משמעותית את חומרתן ומצילה חיים רבים.

האם חבישת הקסדה היא מטרד? חלקכם ודאי חושב שכן. אך באותה מידה, האם יש לראות גם בחובת השימוש במושבי בטיחות ייעודים בעת הסעת ילדים ברכב ובחובת חבישת קסדה באופנוע כמטרד? ודאי שלא, משום שהתועלת הבטיחותית עולה לאין ערוך על חוסר הנוחות הקל עקב החובות הללו.


כאופנוען, נהג ברכב פרטי, רוכב אופניים ואב לילדים, אני מקפיד על כל האמור לעיל. אני רוכב על כלי דו גלגלי אך ורק עם ציוד רכיבה הולם (גם כשחם מאוד), נוהג ברכב חגור תמיד בחגורת בטיחות, בנותיי ישובות במושבי בטיחות שמתאימים לגילן ברכב ועל האופניים גם מקפיד לחבוש קסדה. ובכל מקרה, סיבוב אחד באתרים המושכים אליהם רכבי אופניים רבים יגלה לכם כי ממילא מרבית הרוכבים המנוסים חובשים קסדה. אז תעשו לעצמכם טובה, ותשמרו על הראש שלכם. לזה אין תחליף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully