וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה סופרמוטו יצאו לעיר

אורן קוזלובסקי

6.8.2009 / 14:15

לקחנו שלושה אופנועי סופרמוטו בנפחים שונים כדי לבדוק האם יש יתרון לנפח ומי מהם הכי מהיר בעיר. היכונו להפתעה

כמו כל ניסוי מעניין, גם הפעם מתחיל סיפורנו מכוס אחת יותר מידי של בירה. בין לגימה לסיפור גבורה הכריז אחד החברים כי אם יתנו לו אופנוע סופרמוטו קטן, עם מנוע 125 סמ"ק חלש ולא משופר, הוא עדיין יהיה המהיר ביותר בתוך העיר. כן, אופנוע סופרמוטו קטן ולא מקצועי, נגד כל העולם במרוץ העירוני חסר הרחמים. מכאן ועד לאתגר הסופרמוטו העירוני המרחק היה קצר.

אופנועי סופרמוטו כשמם כן הם - סופר אופנועים המשלבים את הטוב מעולם השטח ועולם הכביש. שלדה ומבנה של אופנוע שטח גבוה המאפשר ישיבה זקופה עם נקודת מבט מצוינת על המתרחש בכביש ומכלולי בלימה וצמיגים סופר ספורטיביים, המספקים אחיזת כביש נהדרת ויכולת בלימה אגרסיבית. שילוב המאפשר במסלול או במגרש סגור לייצר מקסימום פאן ואטרף ועדיין מספק את הנוחות והבטיחות המרבית בחיים עירוניים יום יומיים. החיסרון מגיע כאשר יוצאים מחוץ לעיר. עם מיגון אפסי לרוח, כנף גבוהה מעל הגלגל הקדמי שכמו מפרש מנסה להרים את הגלגל ומקשה על ההיגוי במהירות גבוהה ומושב קשיח שמספק בעיקר כאבי ישבן לאחר רכיבה ממושכת. גם מכל הדלק לרוב זעיר בנפחו ולכן אופנוע סופרמוטו הוא לא הבחירה הראשונה כבן לוויה לרכיבה לאילת. או להרצליה.

מה יש בשוק הסופרמוטו?

מגוון האופנועים הלא מקצועיים המשווק בשוק הישראלי לא גדול במיוחד. בנפחי המנוע הקטנים המיועדים בעיקר לבני נוער ניתן למצוא את היוסאנג XRX125sm ואת הסוזוקי DR125sm שאם מעמידים אותם אחד ליד השני, ניתן לחשוד כי מדובר בתאומים זהים שלבשו סט מדבקות מעט שונה. לשניהם מנוע בעל צילינדר בודד המספק כ-14.5 כ"ס – ההספק המרבי בקטגוריית הרישוי הנמוכה A2. שני האופנועים נראים כמו סופרמוטו אבל לא מרגישים כאלה. כידונים גבוהים, רגליות משוכות מעט לאחור ומושבים רכים שלא מאפשרים תנועה לצורך העברת משקל מהירה לפנים ולאחור, לא מצליחים לסגור את החבילה הסופרית לחלוטין. כאופנועי כביש עירוניים שניהם מציעים נוחות רכיבה מצוינת ביחס לנפח ומקדם השתוללות בידיים מיומנות. מחירם נע בסביבות ה- 25,000 שקלים.

בקטגוריית הרישוי השנייה A1, המוגבלת ל-33 כ"ס, ניתן למצוא את הימאהה WR250x. אופנוע עם מנוע סינגל קטן אך עצבני המפיק 30 כ"ס ומגיע עם כיול מתלים אגרסיבי. תחושת המצערת באופנוע קרבית ואם לא עובדים בעדינות עם יד ימין, ישנה תחושה של כפתור On/Off שנותן את כל מה שיש למנוע להציע או סוגר את הברז ללא שלבי ביניים. זהו אופנוע סופרמוטו מאוזן מאוד וכחבילה מציע נוחות תפעול עם פלפל ופוטנציאל לפרוק אגרסיות בכל זמן. המושב הקשיח נהדר במשחקים במגרש, אך לאחר רכיבה ממושכת מחוץ לעיר צריך פרוקטולוג כדי לחלצו מישבן הרוכב. מחירו כיום במבצע, כ-50,000 שקלים.

בקבוצת האופנועים הלא מוגבלים, ניתן למצוא את הסוזוקי DRZ400sm עם מנוע סינגל וותיק המספק 39 כ"ס. זהו הסופרמוטו הנמכר ביותר בארץ וניתן לראותו בכל פינה ובכל מגרש בו מתאמנים רוכבי סופרמוטו. המנוע החזק יחסית מאפשר רכיבה גם מחוץ לעיר במהירות נאה. האופנוע מהווה בסיס נהדר לשיפורים ובהשקעה לא גדולה יכול לשמש כמכונת מרוצים מצוינת. גם כאן המושב צר וקשה, ותחושת החוטיני מתעוררת לאחר רכיבה קצרה. האופנוע לאחר שנים רבות בשוק הישראלי, עומד להיות מוחלף בקרוב ומחירו כ-50,000 שקלים.

אופנועי הסופרמוטו של הוסקוורנה ו- KTM יקרים יותר ומקצועיים יותר. אופנועי ה- 125 סמ"ק הדו-פעימתיים לא נראו לנו מתאימים להשוואה ולאתגר מכיוון שלא כל אחד יכול להחזיק ולטפל באופנועים המקצועיים הללו. אופנועים ישנים יותר כדוגמת הימאהה XT125 לא נמכרים כחדשים בגרסת סופרמוטו ואופנועים שהוסבו לתצורה זאת ע"י אנשים פרטיים, גם הם לא רלוונטיים.

שלושה אופנועים נאספו

לצורך הניסוי אספנו שלושה אופנועים בנפחים שונים. מחברת עופר אבניר שאלנו את שני ה'דרוזים', סוזוקי DRZ400sm בתור המתחרה החזק והמאיים וסוזוקי DR125sm על תקן הטוען לכתר. מחברת מטרו קיבלנו את הימאהה WR250x שנמצא בדיוק באמצע ומציע חבילה מאוזנת. קבענו מסלול בן 9.8 ק"מ בתוך העיר הסואנת והחגיגה יצאה לדרך.

שלושה רוכבים על שלושה אופנועים כאשר כל אחד מאיתנו רכב על כל סופרמוטו פעם אחת ובסוף חישבנו את ממוצע הזמנים של כל דו גלגלי במסלול הקבוע. ידענו מראש שלכל אחד מאיתנו סגנון רכיבה שונה, מי רגוע ומי פרוע? זאת לא אגלה לכם. כדי לשמור על הגינות מרבית סיכמנו ששומרים על חוקי התנועה וכי אסור לחצות קוים לבנים, עוצרים בתמרורי עצור ורמזורים אדומים ומקפידים לתת זכות קדימה ולכבד את הסובבים אותנו.

כדי לא לסכן רוכב את רעהו, זינקנו מחניון הספורטק בהפרשים של שתי דקות זה מזה. מתוך המטרה לכלול באתגר את כל תנאי הדרך רכבנו לאורך שדרות רוקח ופנינו ימינה לדרך נמיר, משם נכנסנו לכיוון כיכר המדינה ברחוב ז'בוטינסקי, ממנה יצאנו דרך רחוב וויצמן לכיוון איכילוב. משם פנינו ימינה לשדרות דוד המלך, ימינה באבן גבירול, שמאלה מתחת לכיכר רבין ושוב שמאלה לרחוב מלכי ישראל. את פרק הרמזורים שמרנו לרחוב פרישמן העמוס במיוחד וכדי לתת דרור לידית הגז רכבנו חזרה ברחוב הירקון ושדרות רוקח עד לחניון ממנו זינקנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שקר הנפח והבל הכוח

מדהים לגלות בניסוי רחובות שכזה, עד כמה אנחנו שבויים בשקר הנפח והבל הכוח. בכל זינוק נדמה היה שככל שהמנוע גדול יותר כך נסיים את המסלול מהר יותר. כל מי שרכב על הסוזוקי 125 סמ"ק הרגיש שהיציאה מהרמזור לא מספיק מהירה. ככל שהסופרמוטו שלנו היה יותר סופר-דופר, כך הרגשנו שאנחנו משיגים תוצאה טובה יותר, רק כדי להגיע בסוף לנקודת הסיכום ולראות שבחישוב ממוצע האופנוע הגדול ביותר היה האיטי ביותר במבוך המכוניות המעייף של העיר.

רוכב רגוע הצליח לגמוע את המסלול בזמן שווה על הסוזוקי DR125sm ועל הימאהה WR250x. הרוכב האגרסיבי שבנינו היה היחיד שהצליח לנצל את ההספקים העדיפים של ה-WR250x ושל ה-DRZ400sm, אבל גם בטירוף הגזים המסוכן ההבדלים היו קטנים ולא משמעותיים. הזמן המהיר ביותר בראלי הרחובות נמדד על הימאהה לרוכב האגרסיבי ועמד על 15 דקות בדיוק והזמן האיטי ביותר נרשם לזכותו של הדרוזי הגדול וירד רק בשנייה מ-20 הדקות בידיו של רוכב רגוע יחסית.

כשבחנו את הפרשי הזמנים אצל כל רוכב גילינו להפתעתנו שאופנוע ה-125 סמ"ק ייצר קצב תנועה שווה או איטי בשניות מעטות מאופנוע ה-250 סמ"ק ורק ברכיבה כאסחיסתית ופחות זהירה פיגר אחרי אחיו הגדולים. התחושה הזריזה והקלילה של הקטן בחבורה אפשר לכולנו לרכב בהרבה פחות מאמץ, כשגודלו הפיזי הזעיר מהווה רק יתרון במסלול הצפוף. דווקא חוסר האיזון והמתלים הרכים השתלבו מצוין עם המנוע החלש ונתנו בעיר את המענה הנכון. גם הבלמים הנחותים שברכיבה במגרש לא משתווים לאלו של הסופרים הגדולים, לא הראו נחיתות ברכיבה עירונית שאינה מתקרבת לקצה היכולת של האופנועים האלו.

עם סיכום הזמנים התעוררה שאלה נוספת בראשנו, מה עם קטנוע שליחים? האם הוא יהיה מהיר יותר מאופנוע סופרמוטו קטן? לצורך המשך הבדיקה הזעקנו חבר שכל יומו סובב סביב רכיבה תחת לחץ כרך הסואן. לאחר סיבוב הכרות מודרך, הוזנק הקטנוען לדרך רק כדי להגיע כעבור 21 דקות ולהוכיח לנו שוב שסופרמוטו קטן - חוסך זמן.

השוואה, ביקורת ואטרף

לאחר פרק הרכיבה המרוכז התפננו להשוואות וביקורות. מושבו הרך והמרופד של הסוזוקי הקטן, קסם לכולנו. הכידון אומנם מרגיש צר מידי והתנוחה לא קרבית וזקופה כמו בשניים הגדולים יותר, אבל ככלי עירוני לא מאיים ולא מעייף, כולנו הרגשנו עליו בבית. הבדלי הכוח מורגשים מאוד ככל שעולים בנפח וכמו כל אדם בריא גם אנחנו הרגשנו שיכורים מהעוצמה ובטוחים יותר בזינוק עם מנוע גדול. בתוך העיר, במיוחד בפקקים ובסביבה עוינת של נהגים עצבניים, לא היינו מתנגדים לעוד קצת כוח גם על היתוש הקטן.

בלמיו של הימאהה הרשימו אותנו מאוד. בכל מצב וכל מהירות הרגישו אלו טובים מהאחרים ועצרו את האופנוע בצורה בטוחה והחלטית. המתלים הקשים של ה-WR250x לעומת זאת לא הקסימו את כולנו באותה מידה. בסביבה העירונית דווקא המתלים הרכים של הסוזוקי DRZ400sm היו הנעימים ביותר.

את יום האטרף העירוני סיימנו במגרש סגור, שם הפקרנו בידיו של עומרי בנדטי, מנצח יום המרוצים הראשון בעונת הסופרמוטו, את שלושת כלי הרכב לבדיקת פאן משולחת רסן. במגרש כבר ראינו שיותר גדול ויותר חזק שווה הרבה יותר בידיים מיומנות. גם על האספלט התחום הצליח הבייבי סופרמוטו להפתיע. עומרי הצליח לייצר השתוללות איכותית במגבלות ההספק הצנוע והיעדר הקשיחות המבנית. ה-WR250x כחבילה היה הקרבי והמאוזן ביותר אך לדברי עומרי, כיוון נכון של ה-DRZ400sm היה עושה פלאים.

הסוזוקי DR125sm מרגיש קצת לא שייך למסלול הסגור. המנוע הקטן וההספק הצנוע לא מאפשרים תאוצה ברמה ספורטיבית. לצורך לימוד וגישוש בתחום, יכול האופנוע לספק את הבסיס הנדרש לרוכב מתחל, אבל מעבר לכך צריך המון מאמץ כדי להוציא ביצועים מהאופנוע. הצמיגים והמתלים מספקים את האחיזה הנדרשת עד לרמת שיוף רגליות, אך לעומת הנציגים הבכירים והיקרים יותר אין בכלל טעם להשוות אותו.

בין שני כלי הרכב הכבדים יותר, כבר ניטש קרב אמיתי במגרש. הקרביות של הימאהה לעומת הכוח של הדרוזי. לטענת עומרי, בכוונון שונה, היה הסוזוקי יכול להיות הרבה יותר מתאים למגרש ולמירוץ. שלושת האופנועים הצליחו לשעשע ולאתגר גם את הרוכב המקצועי שלנו, כפי שניתן לראות בתמונות.

כמה כסף?

בהתחשב בעובדה שמחירו של הסוזוקי הקטנטן רק 25,700 שקלים ושני המתחרים הכבדים יותר עולים כ-50,000 שקלים האחד, אין ספק שהתמורה העירונית של הפיצפון הייתה הגבוהה ביותר. אומנם לא יצאנו לכבישים מהירים ואנחנו יודעים שמחוץ לעיר לאופנוע עם מנוע 125 סמ"ק תחסר המהירות ותאוצות הביניים לא ישתוו לאופנועים גדולים, אבל במבחן הקטן שלנו הוא המנצח הגדול.

אם נוסיף על היעילות העירונית גם את עלויות הביטוח והאחזקה, אין ספק שעם סופרמוטו 125 סמ"ק בתוך העיר, אפשר להגיע ממקום למקום במהירות הגבוהה ביותר במחיר הזול ביותר. בשביל פאן במגרש, תאלצו להשקיע יותר ולרכב בעצמכם על כל אחד מהאופנועים כדי לראות מה מדבר אליכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully