וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנטיום 8

אודי משיבה מלחמה למכוניות הפאר של מרצדס וב.מ.וו עם השקת ה-A8 החדשה והמתקדמת בכל הזמנים. שם המשחק, טכנולוגיה

ענף טכנולוגיית המחשוב, כך אומרים, מכפיל את יכולותיו אחת לשנה ושמונה חודשים. אחרים מצהירים על זמן קצר אף יותר. ובאמת כשאני חושב על זה, למרות שמתישהו בתחילת שנות התשעים כשהיה לי מחשב תואם IBM הכי מטורף בשכבה - 286 מטורף עם דיסק קשיח עצום של 40 מגה ומתג טורבו שמעיף את מהירות העבודה של המעבד מ-10 מגה הרץ ל-21 בלתי נשלטת שהייתה קצת יותר מדי עבור ה'דיגר', זה לא נראה כל כך מזמן.

גם בעולם הרכב העסק הטכנולוגי עובד מהר. לא מהר כמו עולם המחשבים, אבל בהחלט טס ואם הייתי זקוק להוכחה לכך, הרי שההרצאה של גונתר על חלק מהמערכות האלקטרוניות ב-A8 החדשה ונמשכה כמעט חצי שעה לפני הנהיגה הראשונה בה, סיפקה את התשובה. יש בה המון ואולי קצת יותר מדי ורק ההשקעה בסעיף זה, מבהירה עד כמה אודי רצינית במאבק בשתי האחיות למולדת בכללי, ובפלח הפאר בפרט.

אז אחרי שזכינו לראות תמונות ראשונות של ה-A8 החדשה בחודש דצמבר אשתקד, עלינו על מטוס (שניים בעצם), כדי לפגוש בה פנים אל פנסים וצמיגים אל אספלט בכבישי אנדלוסיה שבדרום ספרד, קצת לפני שהיא מגיעה אלינו. היה... מעניין?

השקה אודי A8. קובי ליאני
השקה אודי A8/קובי ליאני

מירוץ חימוש

בין שלוש יצרניות הפרימיום הגרמניות, מתנהל מרוץ חימוש של ממש. כל אחת מנסה להקדים את האחרת מכיוון אחר, לבצע את הפשרות הנכונות, לפנות בצורה משכנעת יותר ללקוח וכמובן להוביל במכירות. ב.מ.וו נשענת על מוניטין ההנאה מהנהיגה, מרצדס מדברת בשפה של איכות ויוקרתיות ואודי... אודי מנסה לאחוז את המקל משתי קצותיו. בכל הקשור לטכנולוגיה, כל השלוש נמצאות בחוד החנית, כאשר ההבדלים בניהן ספורים מאוד, עד לא קיימים.

רגע, מה עם לקסוס? על לקסוס לא מדברים כמובן, למרות שרק בשיחות עמוקות לתוך השעות הקטנות של הלילה עם נציגי היצרנית, כשלא מעט אדי אלכוהול באוויר, מתגלים הווידויים שאחד מהם נוגע לתיבת ההילוכים. לקסוס קבעו את הסטנדרט החדש של שמונה הילוכים בתיבה ואף אחת לא מעזה להישאר מאחור.

אז מה חדש באודי הזו תשאלו? אחרי שהדור הראשון ב-1988 הביא לקטגוריה את ההנעה הכפולה, והשני ב-1994 את שלדת האלומיניום, זו ממשיכה את השרשרת עם הפחתה של 22 אחוז בצריכת הדלק, חיסכון של 200 ק"ג במשקל השלדה לעומת המתחרות ודיפרנציאל מתוחכם מאחור. מבחינת המידות, אורכה עומד על 5.13 מ' (9 ס"מ יותר מהדור הקודם), הרוחב 1.94 מ' (6 ס"מ) ובסיס הגלגלים 2.97 מ' (4.8 ס"מ).

בתחילת דרכה בעולם, היצע המנועים יכלול שתי יחידות V8 בנפח זהה של 4.2 ליטר בחלוקה לבנזין ולדיזל. מנוע הבנזין מפיק 372 כ"ס וכ-43 קג"מ ואילו הדיזל מסתפק רק ב-350 כ"ס, אבל מפוצץ את הסקאלה עם 81.5 קג"מ. נתונים אלה, על הנייר לפחות, מאפשרים לה להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות לגרסת הבנזין ו-5.7 שניות לגרסת הדיזל.

השקה אודי A8. קובי ליאני
דיפרנצאיל אחורי אקטיבי שהופך את ההתנהגות למעניינת יותר/קובי ליאני

נחבאת אל הכלים

רק לפני ימים אחדים נהגנו לראשונה בסדרה 5 של ב.מ.וו והתבכיינו על כך שהמכונית הגיעה להשקתה רק בשני צבעים, אפור בהיר ואפור כהה, אבל הנה שוב זה קורה. בחנייה המאולתרת שאודי כבשו לעצמם בשדה התעופה המקומי, ניצבו שתי שורות של ה-A8 החדשה ונחשו באילו צבעים? צודקים על הפעם הראשונה - אפור כהה ואפור בהיר. בצד הסתתרה גם אחת בצבע שמפניה, אבל היא לא נחשבת. שני הצבעים משמשים גם להבדלה בין גרסאות הבנזין (אפור כהה) לדיזל (אפור בהיר).

דפיקות לב של התרגשות מהעיצוב שלה, לא נוכל לומר שהיא עשתה לנו כי רק חדי אבחנה יצליחו להבין מה נעשה בה בהחלפת דור זו לעומת ההיא שמכהנת אצלנו מאז שנת 2002. ובכל זאת, יש לה חזית מודגשת מבעבר עם גריל ענק הצבוע כרום ובקונטרסט שחור, יש לה כמובן את הפנסים האיקוניים של אודי עם נורות 'לד' והאלומה המפורסמת, נוסף בה קמט מודגש בצדה שמתחיל מבסיס הפגוש הקדמי ונמתח עד לפנסים האחוריים, וכמובן, את אלה עצמם, שזכו לעיצוב מחדש.

אז כן, מרגשת היא לא, אבל חשוב מכך, ויש מי שיעריך את תכונה זו, היא גם לא מוציאה את העיניים מרוב קנאה מרושעת מהמתבוננים בה. אין לה את הוולגריות של ב.מ.וו או את הסנוביות של מרצדס. יש בה המון אלגנטיות קרירה וכן, גם קצת סנוביות.

השקה אודי A8. קובי ליאני
השקה אודי A8/קובי ליאני

ההיפך הגמור בתא הנוסעים

אחרי קבלת המפתחות, גונתר מוביל אותנו אל המכונית ואם הופעתה החיצונית לא הפילה אותנו מהרגליים, פתיחת הדלתות גרמה לנו לקפוץ פנימה על המושבים עם אישונים מורחבים. תא הנוסעים שלה נראה לא פחות ממצוין ואי אפשר שלא לתת לאצבעות ללטף את החומרים הנעימים שמהם הוא בנוי - הפלסטיק הרך של הדשבורד, העץ (פורניר) האמיתי שתוחם אותו, העור של המושבים שנראים כאילו הגיעו מבנטלי (השייכת גם כן לקונצרן פולקסווגן) וכמובן מתגי האלקטרוניקה שבה, שלהם יש מן 'קליק' מיוחד שיודע לגעת במקומות הנכונים.

אם כבר דיברנו על המושבים, כדי לציין כי אלה מתכווננים בכל צורה אפשרית. מעבר לכיוונים הסטנדרטיים, אפשר להתאים גם את חלקה העליון של המשענת, את גודלו של בסיס המושב, התמיכה לגב התחתון ואפילו לנפח את צדדי המשענת והבסיס לתמיכה טובה יותר של הגוף.

ושוב המילה הזו, אלקטרוניקה. ה-A8 שהגיעה אלינו חמושה כמעט בכל מה שיש להציע, מלבד מיזוג בעל ארבעה אזורי טמפרטורה (היא מסתפקת בשניים בלבד). יש לה מסך שמתרומם מהדשבורד ובאמצעותו מתבצעת השליטה על כל מערכות הרכב בשיתוף עם מערכת ה-MMI וזו מאפשרת לנהג אינספור אפשרויות כוונון של הרכב עצמו, משלושה גווני תאורה בתא הנוסעים, ארבעה מצבי נהיגה (קומפורט, אוטומט, דיינמיק וכיול אישי של הנהג - בהמשך ניגע בהבדלים), מערכת השמע (במכונית שלנו, מערכת בנג-אנד-אולפסן עם 19 רמקולים ו-1,500 וואט) שלה יכולת אחסון של אלבומים שלמים בנפח 20 ג'יגה ויכולת דפדוף בדומה לאייפון של אפל, מערכת ראיית לילה (מבוססת חום) לזיהוי כלי רכב והתנגשות בהולכי רגל ועוד שלל אביזרים.

החידוש העיקרי ב-A8 בתא הנוסעים מגיע בהתקנת משטח כתיבה אלקטרוני שמאפשר לנהג לכתוב באצבעו את שם היעד (במגוון שפות, רק לא בעברית כמובן) במקום להסיר את עיניו לזמן ממושך מהכביש, אך אלינו סביר להניח שמערכת זו לא תגיע בשל אי התאמת מערכת הניווט המקומית לרכב זה ובמקום משטח הכתיבה תמצאו מתגים לשש תחנות רדיו קבועות.

ההתמקמות בכל אחד מהמושבים טובה מאוד. המרחב נדיב מאוד בכל ממד, גם מאחור אם לבעל ההון שרוכש אותה לא ממש מתחשק לנהוג, כשעל האווירה אחראית תאורה פנימית יפה מאוד. אם בכל זאת תבחרו לשבת מול ההגה, תמצאו גלגל הגה שמנמן ונעים, מושב מפנק, תמיכה מצוינת ואפילו ידית הילוכים שנראית כאילו הועתקה ממצערת של מטוס קרב. בקיצור, אהבנו.

השקה אודי A8. קובי ליאני
השקה אודי A8/קובי ליאני

דווקא כן מתנהגת

למרות גל החום ה'מעיק'/'מגניב' (תבחרו בעצמכם) שנפל עלינו כאן בארץ, חורף עכשיו באירופה ולמרות שהמארחים נדדו מאינגולשטאט שבגרמניה עד למאלגה, העיר הדרומית ביותר בספרד, יומה הראשון של ההשקה של ה-A8 החדשה היה אחד הגרועים בשנה מבחינת מזג האוויר באזור זה. כבישים רבים הוצפו ואחרים נחסמו כליל וזה אומר שרוב מסלולי הנהיגה שתוכננו עבורנו בוטלו.

את התחלת הנהיגה עשינו כמובן בהתחמקות מהכרך אל עבר האוטוסטראדה. במצב קומפורט, מתלי האוויר של ה-A8 בולעים את כל שנקרה בדרכם, בדיוק כפי שניתן לצפות ממכונית יוקרתית שכמוה. אף שיבוש לא ממש מציק לה או מפריע את שלוותם של הנוסעים. כך גם באוטוסטראדה ולא רק הודות לאיכות הסלילה הגבוהה של הכבישים המקומיים. אולם מלבד התנועה החלקה, ההגה הקליל והכוח המפלצתי שטמון במנוע ה-V8 בנפח 4.2 ליטר שלה, הופתענו לגלות בה גם לא מעט רעשי רוח וכביש, משהו שהמתחרות דאגו מזמן להעלים.

במהלך השיוט באוטוסטראדה, נראה שלמרות כל ההשתדלות, תא הנוסעים עושה כל שביכולתו כדי לגזול מהנהג זמן ממושך של מבט לתפעולו מאשר על הכביש עצמו. מערכת ה-MMI השתפרה מעט מבעבר, אבל היא עדיין מורכבת לשימוש ומצריכה לא מעט תרגול בתפעולה. עד שלמדנו את כל קיצורי הדרך, ובעיקר של אלה השולטים במצבי הנהיגה, האוטוסטראדה התחלפה בכבישי נהיגה אמתיים העולים מהחוף הדרומי אל העיירה רונדה, כביש שתמיד שמחנו לחזור אליו.

במצב האוטומטי לשליטה על מאפייני הרכב, ה-A8 אמורה לחוש את תנאי הנהיגה ולהגיב בהתאם על ידי שינוי קשיחות המתלים, שינוי משקל ההגה ותפוקת המנוע, אבל עם כל הכבוד אליה, העדפנו לעבור ישר אל מצב ה'דינמיק' שמקשיח לגמרי את המתלים, מכוון את הדיפרנציאל האחורי לנהיגה ספורטיבית (למצב של הגבלת החלקה) ולצערנו, גם מכביד את ההגה והופך את פעולתו ללא טבעית. מלאכותית אפילו. בתחילה, עוד סברנו כי מדובר בתגבור חשמלי ולכן גם סלחנו לו, אבל מאוחר יותר הסתבר כי תגבורו הידראולי ורק במצב הדינמיק, נוספת הגברה חשמלית שמכבידה עליו ועל תפעולו.

השקה אודי A8. קובי ליאני
מערכת ראיית לילה וזיהוי הולכי רגל הרואה את חום הגוף/קובי ליאני

מכיילים לבד את הרכב

אחרי שעות של תקיפת פניות והודות לאפשרות לכייל עצמאית את חלקי הרכב (אינדיבידואל), הגענו לנחלה - תגובת המנוע, כיול המתלים, תמיכת המושבים, הידוק החגורה סביב הנהג והדיפרנציאל האחורי, כולם קובעו במצב דינמיק שמקצין את פעולתם. המנוע נעשה לפראי יותר, תיבת ההילוכים מדפדפת במהירות יוצאת דופן בין שמונת הילוכיה, העברת הכוח לגלגלים נעשית מיחס של 60-40 בין הציר הקדמי לאחורי, ליחס של 80-20 (כמעט לגמרי הנעה אחורית) והמושב חובק חזק את הגוף. רק את ההגה העדפנו להשאיר במצב קומפורט, קרי, עם תגבור הידראולי בלבד ובלי הקלקול החשמלי.

המאפיין העיקרי של ה-A8 היוצאת שכה אהבנו בה, היה היכולת שלה להתכווץ סביב הנהג בנהיגה ספורטיבית כאילו הייתה מכונית קטנה בהרבה ולהעניק לו יכולת חריגה מאוד בכבישי הנהיגה הנכונים, ביחס לקבוצה. לשמחתנו, אודי השכילו לשמור על תכונה זו ואפילו לשפרה בדור החדש עם חלוקת משקל טובה (המצבר וכל מערכת החשמל הועברו לבגאז') ומערכת הקואטרו שהשתפרה.

זו הסיבה מדוע ה-8 הזו מתזזת בין העקומות ברמה מרשימה שעלולה לעשות חיים קשים אפילו למתחרותיה הגרמניות שמתהדרות בנוצות ההתנהגות. ההגה אמנם לא מהמתקשרים ביותר, אבל הוא חד ומשקלו נכון, המתלים מתמודדים היטב עם עומסי צד כבדים והבלמים נושכים חזק ולאורך זמן. יתרונה המובהק של מערכת ההנעה הכפולה בה התגלה בעיקר הודות לתנאי מזג האוויר. למרות האספלט הרטוב ובייחוד בקטעים היבשים שמצאנו, בקרת המשיכה נותרת ללא עבודה משום שלא משנה כמה עמוק דחפנו את הדוושה לשטיח, אין אובדני כוח הנובעים מסחרור הגלגלים - מה שכן קורה לרוב במתחרותיה בעלות ההנעה האחורית. להיפך, אין כלל צורך להילחם בה בנהיגה ספורטיבית והודות לאחיזה האדירה באספלט, רק במקרים קיצוניים במיוחד, בקרת היציבות נכנסה לפעולה.

והמנועים? אלה משאירים מעט מאוד מקום לדמיון עם המון כוח שהודות לתיבה רבת הילוכים, גם זמין בכל מצב. מנוע הבנזין מרגיש חי מאוד, על גבול העצבני כשרומסים את הדוושה. העברות ההילוכים הופכות מחלקות למוחשיות והתאוצות מדביקות את הראש למשענת. רק קצת יותר צליל היינו שמחים לקבל ממנו. אולם, שוב את הלבבות הוורודים ציירנו על גרסת הדיזל. עם הספק דומה, אך עם כמעט כפול מומנט בשני שליש מהסל"ד, ההתקדמות, השיוט, ההאצה ואפילו ההנאה בנהיגה היו רמה אחת מעל. כלום לא קשה לו למנוע הזה והוא אפילו לא נשמע כמו מנוע דיזל. הגמישות המדהימה שלו מאפילה על אחיו הבנזיני והוא נעים יותר לשימוש בכל מצב נהיגה, בטח שבשיוט, עם העברות הילוכים סופר חלקות וצריכת דלק טובה משמעותית. ושוב אנו צריכים להתבאס מחוסר הרלוונטיות השיווקית של מנועי דיזל אלו בישראל.

השקה אודי A8. קובי ליאני
השקה אודי A8/קובי ליאני

בחודש מאי בישראל

נציגי אודי בהשקה הצהירו שמחיריה יהיו זולים יותר ממקבילותיה, אך חשוב לזכור כי בקטגוריה זו כל תוספת אישית עלולה לשנות את השורה התחתונה בעשרות רבות של אלפי שקלים. ה-A8 החדשה תגיע לישראל במהלך חודש מאי השנה, ומהיבואנית צ'מפיון מוטורס נמסר כי מחירה יחל ב-835 אלף שקלים.

בשורה התחתונה נספר שמאוד נהנינו לנהוג ב-A8 החדשה ובייחוד למצוא בה תכונות נהיגה והנאה שאחרות איבדו מזמן. היא מפנקת ברמות גבוהות במיוחד בתא הנוסעים, יש לה מנועים מעולים (ושוב חבל שלא עומדת לרשותנו אופציית הדיזל), תיבת הילוכים פנטסטית, שפע אלקטרוניקה וגאדג'טים והיא עדיין שומרת על ארשת סולידית. אז כן, עולם הרכב, או לפחות אודי עם ה-A8 עשתה את קפיצת המדרגה המתבקשת כדי להוות אופוזיציה יעילה מול מתחרותיה מגרמניה (ולא רק) ובהחלט יש למה לחכות.

  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully