וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועקפת פני זקן?

11.3.2010 / 16:21

אחוז ניכר מהאוכלוסיה הבריטית מביע חשש מנהגים קשישים ואף ידווח לרשויות אם נהיגתם מסוכנת. גם הצעירים לא כוכבים גדולים

קושיה לפסח: מי יותר מסוכן על הכביש, צעירים או מבוגרים מעל גיל 70? על פי סקר שנערך בבריטניה בו השתתפו למעלה מ-1,680 נסקרים, עולה כי לפחות 68 אחוזים מהם חושבים שנהגים קשישים, כלומר שחצו את גיל 70, זקוקים למבחן נהיגה חוזר בגיל זה. 73 אחוזים אף אמרו כי במידה ומי מבני-משפחתם או מכריהם נוהג בצורה שאינה בטיחותית, ידווח על כך לגורמים האחראים על מנת שיטפלו בנושא. מהעבר השני, 77 אחוזים חושבים שנהגים צעירים הם פזיזים חסרי-מצפון. אז האם זה לא הגיל אלא התרגיל?

הסקר שנערך על ידי מכון ה-IAM (סימול ל-Institute of Advanced Motorists) הקיף שכבות אוכלוסיה מגוונת ומכל טווח הגילאים. המטרה הייתה לבדוק אם חוש האחריות של הנהגים על הכביש פועל מחוץ לקופסה, במטרה למנוע מלכתחילה תרחישים מסוכנים. ראש המכון ניל גרייג חושב שזה נכון לבדוק את הצעירים יותר מאשר את האכולסיה הקשישה. "זה טוב שהרוב חושבים שהצעירים זקוקים להכוונה יותר קפדנית", כך הוא מציין. מצד שני הוא אומר כי עצם העובדה כי אחד מתוך ארבעה אנשים היה רוצה שייערך מבחן חוזר לנהגים מעל גיל 70, מצביע על פחד מסוים בקרב האוכלוסיה מפני נהגים קשישים.

"ה-IAM רוצה להרגיע את הציבור ולומר להם שנהגים מבוגרים אינם מסוכנים", כך מנהל המכון. קרוב לוודאי כי הנתונים משקפים את המציאות באי הבריטי. רק שמונה אחוזים מכלל הנהגים בבריטניה הם מעל גיל 70, ואחוז המעורבות שלהם בתאונות עם פציעות הוא כארבעה אחוזים בלבד. לעומת זאת, צעירים בגילאי 20 פלוס המהווים כ-34 אחוזים מהנהגים, מעורבים בכ-15 אחוזים מהתאונות. "זה נתון מדאיג בהרבה לעומת היחס השלילי שמקבלת האכולוסיה המבוגרת, למרות שכמותית יש פער בין הקבוצות".

המכון מבקש שהציבור ידווח על אנשים שלדעתו מסכנים את הסביבה. אולם, אינו תומך בהשמת מבחן חוזר בגיל 70. "אנחנו לא חושבים שיש בכך תועלת. זה יעלה המון כסף למשלם המסים, יגזול כוח אדמיניסטרטיבי והתמורה תהיה קטנה מידי לעומת ההשקעה", כך גרייג. במקום מהלכים מעין אלה, שואלים ב-IAM אם לא פשוט יותר להשקיע בחינוך כחלופה למבחנים חד-פעמיים או הגבלות כאלה ואחרות.

אמרו וכנראה ימשיכו לקבוע – הפתרונות בחינוך ובהדרכת נהיגה נכונה. במעבר חד אלינו לישראל, היכן לדעתכם טמונה סכנה גדולה יותר, בקרב קשישים או בקרב צעירים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully