וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזכורת השבוע: איתותים

ירון אדרי

2.5.2010 / 17:08

הם נמצאים בארבע קצוות הרכב ומשמשים לתקשורת עם הסובבים אתכם. הקפידו לאותת ולכבד אחרים המאותתים

בכל יום ראשון אנו מביאים לכם את סיכום הרוגי תאונות הדרכים של השבוע האחרון מתוך מטרה להעלות את המודעות למתרחש על הכבישים. אולם, אין בכך די כדי לשנות את אותם הרגלים מגונים שפיתחנו בנהיגה וכעת, אנו סבורים שיש לרדת לעומקם של דברים, לנושאים בהם אתם הקוראים יכולים להשפיע בעצמכם ולהעלות את רמת הבטיחות שלכם בכבישים. לא, אין לנו כוונה להחזירכם אל שיעורי הנהיגה ובסוף גם לא תעמדו מול בוחן עצבני, אבל אנחנו כן מבקשים להזכיר לכם את אותם יסודות חשובים עליהם מתבססת הנהיגה. בלעדיהם, אנו מקבלים את הכאוס הכל כך אופייני לכבישי ישראל.

בעזרת פעולות פשוטות ותשומת לב מבחינת הנהג ויושבי הרכב, ניתן לצמצם באופן ניכר את מספר תאונות הדרכים או לפחות את חומרתן. בסדרת מאמרים שנביא לכם כאן בוואלה! רכב, נעלה על סדר היום פעולות וטיפים בתקווה שיגרמו לכם לשפר את נהיגתכם, ומכאן להפחית באופן ניכר את הסיכוי למעורבותכם בתאונה. הכוח הוא בידיכם.

תקשורת בין נהגים היא אחד הדברים החשובים ביותר במהלך הנהיגה. זו נעשית באמצעות המאותתים (וינקרים) שמסמנים לאיזה כיוון מעוניין להפנות הנהג את רכבו וכן מסמנים על אזהרה במקרה הצורך באמצעות הדלקת ארבעתם. אולם, הפעלת המאותתים היא אחת הפעולות שרבים מהנהגים פוסחים עליה למרות חשיבותה הרבה.

איתות הוא הקשר בין הנהגים בכביש, דרך השיחה בינהם כאשר אחד מהם מבקש לבצע פעולה השוברת את זרימת התנועה כמו פנייה, סטייה מנתיב וכדומה. ללא איתות, פעולה שעושה נהג אחד עלולה להפתיע נהג אחר ולגרום לו לבצע פעולה בלתי רצונית ואף בלימת חירום. לא נכנס כאן לעניין שמירת המרחק שהוא פרמטר חשוב בפני עצמו ועליו נדון בהמשך סדרת המאמרים, אך הנה דבר קטן שיכול להזהיר נהג מאחור ולמנוע תאונה על ידי סימון מבעוד מועד.

הסכנה הגדולה של חוסר איתות היא פעולת שרשרת שעשויה לגרום לתאונה. רכב המבצע פעולה פתאומית ללא סימון על כך עלול לגרום לרכב שמאחור לבצע תמרון חירום שימשיך כאפקט דומינו לשאר כלי הרכב מאחור. האבסורד הוא כי תאונה עלולה להרחש מבלי שהנהג הגורם יהיה מודע לכך או יענש.

עניין נוסף הקשור בשימוש במאותתים קשור בקשר ישיר לתרבות נהיגה. השימוש בכביש הינו כרב-שיח בין נהגים בו יש להתחשב או לפחות להקשיב אחד לדעותיו של השני. כך למשל, רכב המאותת בכניסה לצומת משמעו כאומר לנהג הממתין בצומת כי באפשרותו להמשיך בנסיעתו ללא המתנת שווא כפי שרבים מבינכם בוודאי חוויתם ויותר מפעם אחת. כך גם בעת נסיעה בכיכר, הפעלת האיתות ימינה לפני היציאה תסמן לרכב מלפנים כי הוא יכול להמשיך בדרכו. עניין זה תקף גם להולכי רגל כמובן.

ככלל, בהמשך לכך, אי שימוש באיתותים מלמד על זלזול בין נהגים בכביש וחוסר כבוד הדדי גם אם אין זה נעשה במודע או בכוונה תחילה. מוכר התירוץ השכיח בקרב נהגים - "שאני אזהר?! שהוא יזהר!". תפישה לקויה זו שגויה בבסיסה ולאור העובדה שרבים אינם מאותתים (כמו פעולות מסוכנות אחרות על הכביש), דווקא מחייבת אותך הנהג להזהר, גם בשביל הנהגים האחרים בכביש.

ואחרי כל הדברים האלה, נפנה אליכם הקוראים ונבקש, השבוע הקפידו להשתמש במאותתים ותאפשרו לסובבים אתכם להתכונן לשינויי הכיוון שלכם. בנוסף לכך, ראיתם נהג אחר מאותת לפניכם או לצדכם? אל תחסמו אותו, תנו לו להשתלב בבטחה. אין לנו ספק שהפגנת כבוד הדדי שכזה יחזור גם אליכם כשתבקשו להשתלב בתנועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully