וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עדכונים ממסלולי המירוצים

ירון אדרי

21.5.2010 / 7:18

פורמולה 1: אל תחסום שור בדישו; נאסקאר: מיליון דולר בצ'יק; WRC: מה יהיה עם סורדו?; ROC: פרוסט חוזר למסלול; דקאר: אלופי הנזקים

פורמולה 1: השור לא נח

אפשר להגיד שלרד בול יש שליטה מוחלטת במקצי הדירוג וכמעט מוחלטת במירוצים. אך השוורים האדומים אינם מסתפקים בכך וכל הזמן משפרים את המכונית. אלא שהשיפור האחרון מגיע כנראה בזכות מקלארן, שבגרנד פרי הספרדי חשדה כי הדיפיוזר האחורי ברד בולים אותו הם רגילים לראות אינו על פי החוקים. התלונה שהוגשה להתאחדות ה-FIA אכן גילתה כי משהו שם אינו בדיוק כשורה וכי עליהם לשנות זאת מיידית.

השינוי שכלל עיצוב מעט שונה לדיפיוזר, עדיין השאיר את מארק וובר וסבסטיאן ווטל בחוד. לדברי הבוס כריסטיאן הורנר, כנראה שהשינוי הכפוי דווקא עזר למכונית להשיג זאת. "מצאנו שזה אפילו טוב יותר", הוא אמר ל'אוטו מוטור אונד ספורט'. אלא שלמונקו חוקים משלה, ומעניין איך יתקבל השינוי במירוצים במסלולים פתוחים. אגב דיפיוזר, בשנה הבאה יאסר השימוש בגרסה הכפולה וסימולציות מעריכות כי המכונית תהיה איטית בשתי שניות להקפה בממוצע.

לגרנד פרי הטורקי ב-30 במאי יקבל ווטל מכונית חדשה לאחר שבשלדת המכונית בה התחרה עד כה נמצא כשל שהשפיע על ביצועיה בשני המירוצים האחרונים. האם בגלל זה וובר ניצח? תשובה נקבל בעוד עשרה ימים. באותו עניין נספר כי גם שלדת מכוניתו של פרננדו אלונסו (פרארי) שרוסקה במונקו, הלכה טוטאלוס.

פורמולה 1: ואלה החוקים...

לרגע אחד חזרה הנהיגה המבריקה של מיכאל שומאכר (מרצדס) עם העקיפה על אלונסו בפנייה אחת לפני האחרונה בגרנד פרי של מונקו. אבל אז חזר דווקא צד אחר שלו, זה שלא בוחל באמצעים גם אם הם לא כשרים היות והעקיפה הסתברה כלא חוקית והוא אף נענש על כך וירד מהמקום החמישי ל-12.

סיבת הענישה היא בסעיף 40.13 בתקנון הספורט הקובע כי גם אם מכונית הבטיחות פינתה את המסלול בהקפה האחרונה, הסדר חייב להישמר ואסור לעקוף. האם ידע שומאכר על חוק שכזה? סביר להניח שלא אחרת ספק אם גם נהג כמוהו היה עוקף. ב-FIA נרתמים כעת לעזרתו (ולעזרת שאר הנהגים) ובאסיפת וועדת הספורט ב-23 ביוני בז'נבה הם יחדדו את חוקי מכונית הבטיחות.

עד לתאריך הנדון, יערוך סבב הנאסקאר ספרינט קאפ שישה מירוצים כולל אחד מאוד מעניין עליו בהמשך. שם, קובע החוק שמכונית בטיחות היוצאת לפני ההקפה האחרונה, לא תשפיע על סדר הסיום והמירוץ יוזנק והנהגים יתחרו על מיקום בשתי ההקפות באות. וכך זה יכול להימשך עד אינסוף בעיקר לנוכח ריבוי התאונות שם רגע לפני הסיום, רק שהשחמט ניתן לנהגים שנמצאים בתחרות ולא נוסעים בטור. נמליץ לחברי הוועדה לבדוק זאת.

פרומולה 1: לוטוס חושבת קדימה

היא המשכנעת ביותר מבין החדשות וגם הציגה שיפור משמעותי לאחרונה, אבל למרות זאת לוטוס משתרכת כל מירוץ הרחק מאחור. לנוכח המצב החליטו בקבוצה כי הגיע השלב לעזוב את המכונית הקיימת כפי שהיא ולעבור לתכנון המכונית של העונה הבאה. "נציג חבילה משופרת לסילברסטון, אך אנחנו בעיקר מרוכזים ב-2011" אומר ל'אוטוספורט' המנהל הטכני מייק גסקויין שגם חושף שבין השאר מדובר במעבר למתלי קרבון.

המהלך של לוטוס אינו זר ואולי אפילו נכון. בשנת 2008 ויתרה הונדה על פיתוח המכונית כדי להתמקד בכלי הנשק ל-2009 אז היא לקחה אליפות כבראון GP (שלימים הפכה למרצדס). פרארי ומקלארן עשו זאת בשנה שעברה וכיום הן בין שלוש הראשונות. זה כמובן לא מבטיח שלוטוס תקפוץ פתאום היישר לפרונט של הגריד, אבל אמצע טבלה בהחלט יהיה לה טוב. אגב, שמועה מקשרת אותה לרנו כספקית מנועים חלופית לקוזוורת' (וגם וויליאמס). מדובר בחיזוק משמעותי לנוכח העובדה שמנועי רנו מניעים את מכוניותיה שמציגות ביצועים נאים וכן את מובילת הטבלה רד בול.

פורמולה 1: צמיגים לניסיון

זה שברידג'סטון לא תספק צמיגים בשנה הבאה אנו כבר יודעים, למרות שבקבוצות מאוד היו רוצים לראות אותה נשארת. אז מי תחליף אותה? מישלין או פירלי. או מישלין ופירלי. החלטה תתקבל על ידי הקבוצות כנראה בשבוע הקרוב, ולפני הגרנד פרי הטורקי. כף המואזניים נוטה לכיוון פירלי היות ומחיריה זולים יותר וכן היא מתכוונת לרכוש שטחי פרסום בצידי המסלול, כסף שאחוזים ממנו מופרשים גם לקבוצות. מישלין לעומתה לא רוצה להיות הספקית היחידה. בכל מקרה, אבון-קופר שהציעה אף היא את מרכולתה, בחוץ.

בוויליאמס מציעים להתאחדות לאפשר לקבוצות לערוך מבחן במהלך העונה, כדי לנסות ולהבין את הצמיגים החדשים ולפיהם לנסות ולתכנן את המכונית ל-2011. מדובר בבקשה הגיונית וחשובה ובעיקר אם דרישתן לעבור לחישוקי 18אינטש תתקבל. בכל מקרה, רוב הסיכויים שהדרישה לא תתקבל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

נאסקאר: המירוץ למיליון

כמו בכל שנה, חודש מאי מביא את סבב הנאסקאר ספרינט קאפ לארוע ה'אול סטאר' שהוא למעשה קרב ראש בראש בין הכוכבים הגדולים כשהמנצח גורף לכיסו מעל למיליון דולרים. ורק כדי להכניס עניין לבלגן, זה אינו מירוץ בו צוברים הנהגים נקודות אליפות כך שהמטרה היא להיות (ראשון) או לחדול. במילים אחרות - היאבקות מכוניות.

באופן מסורתי, המסלול שבשארלוט בירת הנאסקאר יארח את המירוץ בפעם ה-26 ביום שבת (שידור חוזר ב-ESPN, ראשון החל מהשעה 22:00). 21 מכוניות תשתתפנה במקום 43 המכוניות המתחרות בכל מירוץ רגיל, כשהמאושרים בחלקם יפול העונג הזה הם כל אלופי העשור האחרון שעדיין פעילים, מנצחי מירוצים בעונה הנוכחית ובעונה שעברה ומנצחי 'אול סטאר' בעבר כשב-2009 היה זה טוני סטיוארט (שברולט, 14). מדובר ב-18 נהגים כשאליהם יצטרפו שלושה נוספים - שני הנהגים שיגיעו ראשונים במירוץ הראווה 'שואודאון' המקדים למירוץ עצמו, ונהג שייבחר כחביב הקהל.

למרות שמדובר במספר הקפות מועט לעומת המאות להן רגילים הנהגים בכל מירוץ, מדובר בפורמט לא קל שמחולק לארבעה חלקים. בתחילה יקיפו הנהגים את המסלול האובאלי (קוואד שייפ) 50 פעמים כולל עצירה יזומה בהקפה ה-25 לתדלוק והחלפת ארבעה צמיגים תחת דגל ירוק. שני הרבעונים הבאים כוללים 20 הקפות כל אחד, כשסדר הסיום יקבע את סדר הזינוק לרבע האחרון והמכריע לא לפני עשר דקות הפסקה לכוונון מחדש למכוניות.

הקטע המסיים כולל 10 הקפות בלבד כפי שהיה בשנה שעברה, אלא שהפעם הוכנס בו שינו קל אך מאוד מעניין לצופים. לאחר סידורם על הגריד ובמהלך הקפת הראווה ידרשו הנהגים להכנס לפיטס להחלפה יזומה של ארבעת הגלגלים. סדר חזרתם למסלול יהיה סדר הזינוק למקצה המסכם שחייב להסתיים אך ורק בדגל ירוק כך שכל תאונה עלולה לערבב את הכל. השורד המאושר יזכה כאמור במיליון דולרים, ואנחנו נזכה למירוץ רווי אקשן ואדרנלין ולא סטריליות מאולצת כמו בפורמולה 1.

WRC: סיטרואן כפול 3

שתי מכוניות מריצה סיטרואן בסבב בשנים האחרונות, בהן נוהגים סבסטיאן לואב ודני סורדו. לעונה הבאה מתכננת הצרפתייה להוסיף צלע שלישית בה ינהג הכשרון העולה סבסטיאן אוג'ייה. פרט לו, מתכננת הקבוצה להשאר בפורמט הקבוע וללא שינויים כפי שמגלה סורדו בעצמו, לאחר שלדבריו הבטיח לו זאת הבוס אוליבייה קנסל.

אלא שדבריו של סורדו מהוססים מה שמעלה סברה שאולי הוא קיבל סוג של אולטימטום. הספרדי מדורג שישי באליפות לאחר חמישה מירוצים כשמקדימים אותו אוג'ייה שנוהג בקבוצת הבת עם מכונית לכאורה נחותה יותר ופטר סולברג בסיטרואן פרטית נחותה אף היא. תפקידו של סורדו חשוב מאוד לקבוצה בביסוסה במקום הראשון באליפות היצרניות כך שניתן להביון את חששו.

השבוע ניתנה לסורדו האפשרות לבחון את המכונית המיועדת ל-2011, המבוססת על ה-DS3. יחד עימו בחן אותה אוג'ייה והנה עוד סיבה לחששות של הספרדי. בעוד שאוג'ייה ניצל את כל היומיים שניתנו לו לנהוג בה, סורדו נהג בה יום וקצת עד ששבר בה חלק שאילץ אותו לפרוש.

ROC: פרוסט חוזר לתת בראש

אלוף הפורמולה 1 ארבע פעמים בעבר אלאן פרוסט (1985, 1986, 1989, 1993) חוזר למגרש של הגדולים. הצרפתי ישתתף ב-27 וב-28 בנובמבר במירוץ האלופים שהשנה יתקיים באיצטדיון אספריט ארנה שבדיסלדורף גרמניה. בכך יעמוד מספרם של אלופי הפורמולה 1 שישתתפו במהדורת 2010 למירוץ על שלושה כולל שומאכר וג'נסון באטון (מקלארן). בעצם, אולי ארבעה אם ווטל יוכתר לאלוף בתום העונה.

פרוסט ייצג את מדינתו צרפת בקרב על תואר אלופת האומות, אולי לצידו של אלוף ה-WRC לואב. אלא שיותר מעניין יהיה לראותו אותו ממרום 55 שנותיו מתמודד מול צעירים ממנו. אתם יודעים מה, דווקא היינו שמחים לראות אותו מגיע לגמר מול שומאכר, רק שבטעות לא יביאו להם קלנועיות במקום מכוניות מירוץ.

דקאר: רשות ההריסות

הצלחת שני מירוצי הדקאר האחרונים בשטחי ארגנטינה וצ'ילה גרמה למארגנים לקבוע ללא שום בעייה כי גם בשנה הבאה בחודש ינואר תארחנה אותן מדינות עם כמה שינויים מעניינים. אלא שכעת מסתבר שהמירוץ רשם גם כמה גופים שלא בדיוק שמחים על כך, בראשם ראשות העתיקות הלאומית של צ'ילה.

רשות העתיקות מפרסמת כי מאות המתחרים גרמו נזקים ל-56 מתוך 111 האתרים הלאומיים, ב-13 מהם נזק כליל לממצאים ארכיאולוגיים חשובים. זה נאמד בסכום אדיר של 570 מיליון דולרים אותו הם מבקשים מהמארגנים לכסות. אולם, ההכנסה הישירה והעקיפה שמעניק המירוץ למדינות המארחות, עשוי לגרום לצ'ילה לספוג את ההוצאות. לשנה הבאה בכל מקרה, מתכוונים אנשי רשות העתיקות לפרסם למתחרים עלון ובו המקומות והאופן בוא עליהם להזהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully