וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה לחברות הביטוח?

ירון אדרי

31.5.2010 / 10:28

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק המבקשת למנוע מכלי-רכב שניזוקו בתאונה לחזור לכביש לאחר שיקום

הצעת החוק לאסור תיקון כלי-רכב שניזוקו קשה בתאונה אושרה על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה. מדובר בהצעת חוק שהגיש ח"כ אמנון כהן בחודש פברואר האחרון, אשר מבקשת למנוע שיקום כלי-רכב שהוגדרו 'אובדן להלכה' (נזק שנאמד בין 50 ל-60 אחוזים מערך הרכב). בכך, מבקש כהן לערוך תיקון ב'חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א – 1981' המתיר את תיקון הרכב וחזרתו לכביש תוך שבטיחותו מוטלת בספק.

רכב הניזוק בתאונה ועלות תיקונו היא 60 אחוזים ויותר מערכו, מוגדר 'אובדן מוחלט' (טוטאלוס) והוא לא מורשה לחזור לכביש אלא יועבר לפירוק. לדברי גורמים בענף ובראשם איגוד המוסכים, מדובר בתהליך שאינו רווחי לחברות הביטוח שלאחר פיצוי המבוטח מוכרות את שרידי הרכב בתמורה לכחמישה אחוזים מערכו.

הגדרת רכב 'אבדן להלכה' מאפשרת לתקן את הרכב ולהחזירו לכביש מה השהפך בשנים האחרונות לענף משגשג. לאחר שיפוי המבוטח, מוכרות חברות הביטוח את הרכב לסוחרים כשכאן נאמד הרווח בארבעים אחוזים ויותר (נוסף על ההשתתפות העצמית שמשלם המבוטח). מטעמי הגדלת הרווח, תיקון הרכב נעשה לכאורה בחלפים זולים או גנובים ובמוסכים שאינם מורשי משרד התחבורה ("פיראטיים") ועל כן רמת בטיחותם שגם כך ירדה לאחר התאונה, מוטלת בספק. "שוק שחור" זה כפי שמגדירים אותו גורמים בענף, עולה למדינה יותר משלושה מיליארד שקלים בשנה.

"אני מברך על אישור הצעת החוק בוועדת השרים", כך מוסר ח"כ כהן. "מדובר בחוק ראוי ויש להמשיך ולחוקק אותו על מנת שרכבים אשר ירדו מהכביש, לא יחזרו שוב לסוחרים שמשמישים אותו באמצעים לא ראויים ומחזירים אותו לכביש במצב בטיחותי לקוי. רכבים אלו צריכים ללכת רק לפירוק כיון שהם מסכנים חיי אדם".

לדברי יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי, מדובר בהחלטה היסטורית. "כמי שמכירים את ההשלכות החמורות והמסוכנות שמייצר מנגנון ה'כאילו טוטאלוס' או בשמו המעודן 'אובדן להלכה', איגוד המוסכים תומך ומפציר בשרים ובחברי הכנסת לשמור על הציבור הרוכש רכבים משוקמים, לא בטוחים וללא ערך אמיתי". עוד מוסיף לוי כי הוא "מקווה שהתהליך יסתיים בכך שהמצאה הישראלית הזו תעלם כליל מהעולם ובכך כולנו נרוויח – פחות הונאות במכירת רכב משומש ונסיעה על רכבים מתוחזקים ומתוקנים באופן בטיחותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully