וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעגל חשמלי בעיר האורות

שי ארז (copy-write), פריס

1.7.2010 / 17:30

פיאג'ו השיקה בפריס את דגמי ה-MP3 החדשים ובהם כמובן את המנועים ההיברידים. טסנו לשם כדי לחוש את המתח באוויר

בשנה שעברה השיקה חברת פיאג'ו האיטלקית את ה-MP3 125 HYBRID - הקטנוע ההיברידי הראשון ביצור סדרתי. למעשה מדובר היה יותר בסוג של הצהרת כוונת, הוכחת יכולת וכמובן כניסה לספרי ההיסטוריה המוטורית. כמה מאות כלים בלבד שנמכרו במהלך השנה בלי הרבה רעש (תרתי משמע) שימשו למעשה את חברת פיאג'ו כ"שפנועי" ניסיון בתנאי אמת ועתה, אחרי שלמדו והפיקו לקחים והתמודדו עם הכלים שעברו את טבילת האש, בהצלחה רבה יש לומר, עשתה החברה האיטלקית צעד נוסף קדימה - קטנועי MP3 היברידיים בנפח 300 סמ"ק שיהוו בשלב הנוכחי את עמוד השדרה של הז'אנר בטרם תשלב החברה את הטכנולוגיה הנ"ל גם בנפחים גדולים יותר.

את ההשקה של הדגמים והמנועים החדשים בחרה חברת פיאג'ו לערוך בפריס ולא בכדי - עיר האורות משמשת ככר המחייה הנרחב ביותר לקטנועי פיאג'ו בכלל ודגמי ה-MP3 בפרט. עשרות כלים כאלו נמכרים מדי יום בצרפת, מה שאילץ אותנו לשים את הקסדה במזוודה ולעלות על המטוס הראשון לכיוון נמל התעופה שארל דה-גול כדי לחלוק כבוד ראשון לסדרה החדשה, המעניינת והכל כך חשובה.

השקה פיאג'ו MP3 היברידי. אתר יצרן
השקה פיאג'ו MP3 היברידי/אתר יצרן

מה זה בכלל MP3?

דומה שאין צורך להכביר במילים אבל לטובת אלו שאולי שהו בתחנת חלל רוסית מאז 2006, נזכיר שה-MP3 הוא קטנוע בעל שלושה גלגלים - שנים לפנים ואחד מאחור. שני הגלגלים הקדמיים עובדים באופן נפרד זה מזה ומספקים בזכות כך רמת אחיזה פנומנאלית בכל מה שהיה מוכר עד כה בתחום האופנועים והקטנועים. השם MP3 אגב נגזר משמה המקורי של הווספה האגדתית (1946) של פיאג'ו שנקראה גם MP5 וכך השאילו את האותיות ונתנו להם את הספרה שלוש על שום שלושת הגלגלים.

התוצאה היא שם עדכני כמו נגן הקבצים הפופולארי עם מחווה לדגם שלו חייבת פיאג'ו את תהילתה. התצורה ובעיקר המכלולים שהועמסו על הקטנוע ובכללם כמובן גלגל, דיסק ומתלה נוסף מלפנים גרמו למשקל הגבוה של הכלים שביום טוב נע בסביבות ה-240 ק"ג אבל התמורה היא רמת בטיחות ואחיזה ששום קטנוע או אופנוע אפילו מתקרב אליהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה זה בכלל היברידי

במילה אחת - מנוע. בשתי מילים - שני מנועים. בשלוש מילים - יחידת הנעה משולבת. בעולם הרכב פועלת השיטה של הכלאה בין שני מנועים כבר מספר שנים. הכמיהה להשתחרר מהתלות האובססיבית בנפט מחד והרצון להפחית את רמת הזיהום הסביבתי מאידך, הביאו בשנים האחרונות את רוב יצרני הרכב על שנים, שלושה וארבעה גלגלים לחפש פיתרונות אנרגיה חלופיים. אחד המקובלים ביותר כיום בשוק הוא המנוע ההיברידי המשלב שני מנועים - האחד בעירה פנימית רגיל חזק ומזהם והשני חשמלי - חלש וכבד אבל נקי מכל רבב וזיהום סביבתי. הרעיון הוא לקחת את הטוב משני העולמות - הכוח של זה והניקיון של זה ולעשות מהם יחידת כוח אינטגרלית שלא מוותרת על הביצועים אבל מציגה נתונים חסכוניים בצריכת דלק ורמת פליטת מזהמים נמוכה.

בעולם המכוניות השיטה עובדת בהצלחה כבר כמה שנים כשבשנה שעברה הושק ה-MP3 125 שהפך לקטנוע ההיברידי הראשון ביצור סידרתי. למעשה פיתוחו של ה-MP3 ההיברידי היה כמעט מוכן עוד ב-2007 ושנה קודם לכן כבר הציגה פיאג'ו גם גרסת אב-טיפוס היברידית בשני קטנועי 50 סמ"ק אבל בעיות תקציב פיתוח בעיקר דחו את המימוש. השנה הציגה חברת איסוזו את המשאית ההיברידית הראשונה וכך כשיש מכוניות, משאיות ואופנועים - המעגל החשמלי בכביש נסגר סופית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום מקום לקסדה, יש סוללות. 3 שעות ואתם מוכנים לדרך/מערכת וואלה!, צילום מסך

שדה הקרב היפה בעולם

שורה בוהקת של עשרות קטנועי MP3 המתינה לעדת העיתונאים הבינלאומית שהסתערה עליה. גולת הכותרת מבחינתנו הוא כמובן דגם ה-300 ההיברידי בעוד שרבים מבין העיתונאים הזרים מתעניינים יותר בדגמי ה-LT שניגע בהם בהמשך.

בקיצור - אל המנוע הרגיל הוסיפו מהנדסי פיאג'ו מנוע חשמלי שיושב על הגלגל האחורי ומספק כמעט 4 כוחות סוס נוספים ל-22.5 הקיימים של מנוע הבנזין (280 סמ"ק, הזרקת דלק אלקטרונית, קירור נוזל). התוצאה היא לא בהכרח יותר כוח בהשוואה לדגם היוצא אלא זמינות כוח כבר בסל"ד נמוך. השינוי הנ"ל מבורך ומורגש היטב ומקבל משנה תוקף כשאתה נמצא בלב התנועה הפריסאית. והרי אזהרה לציבור הרוכבים הישראלים - אם חשבתם שהכרך הישראלי בכלל והתל אביבי בפרט הוא ג'ונגל, קחו בחשבון שרכיבה בפריס על אופנוע יותר מסוכנת מאשר להסתובב עם דגל ישראל ברחובות ביירות בלילה.

נהג הרינג' רובר שחשק בנתיב שלי דאג להבהיר לי את זה היטב שעה שנכנס בי בלי חשבון והעיף אותי אל דופן המכונית שמימין לי. רק הודות ליציבות של שלושת הגלגלים, הכתבה הזאת לא נגמרת במקום זה ואחרי כמה ברכות קצרות שלי שכללו בעיקר את מקום עבודתה של אימו ביער בולון. המשכתי בנסיעה כשהנזק מסתכם בדפיקות לב מואצות וכמו דברי דן חלוץ "מכה קטנה בכנף". מלבד זאת, פריס היא עיר יפיפייה שכוללת למשל גם את שער הניצחון והכיכר שסביבו - עשרה נתיבים במעגל אליהם נכנסים מ-15 כבישים שונים אלפי מכוניות בלי רגע אחד של הפוגה. תאונות וחצאי תאונות בכיכר הם דבר שבשגרה והכיכר קיבלה את שמה כי אם מצליחים לעבור אותה בחיים זה נחשב ניצחון.

אגדת שלושה וארבעה

ל-MP3 ההיברידי החדש יש שני מנועים, שלושה גלגלים וארבעה מצבי נהיגה; המצב הראשון הוא ההיברידי הקלאסי בו עובדים במקביל שני המנועים. תגובת המצערת החשמלית (ride by wire) מצוינת והכלי מגיב היטב מהשנייה הראשונה מבלי להשתהות. הזינוק מהמקום מצוין והתאוצה ליניארית עם זמינות כוח בכל שלב ומהירות סופית תלת ספרתית. אם נסחט את המצערת עד סופה מבלי להרפות, יתרוקנו מאגרי האנרגיה של הכלי אחרי טווח של כ-30 קילומטרים, מרחק די והותר לשימוש עירוני וזאת כאמור במצב של רכיבה אגרסיבית.

המצב השני הוא היברידי חסכוני ומפנה את עיקר המאמץ לטעינה מחודשת של המצבר (ליתיום) למקרה שאין מקור טעינה צפוי בקרוב. בנהיגה חסכונית, צריכת הדלק של הקטנוע מדהימה ועומדת באזור ה-60 קילומטרים לליטר עם פליטה של 40 גרם CO2 בלבד לקילומטר. שני המצבים הנוספים הם חשמליים כשהראשון הוא נסיעה רק באמצעות המנוע החשמלי. למרות משקלו הגבוה של הMP3-, היחידה החשמלית מצליחה להזיז אותו בקלות ובעיקר בשקט מוחלט.

הולכת רגל מסכנה על גדות נהר הסיין כמעט שקיבלה התקף לב כשחצתה את הטיילת מבלי לחשוב או לשמוע שמשהו מגיע ורק לחיצה על הצפצפה הקפיצה אותה ממקומה. פשוט לא שומעים את הכלי וגימיק נחמד הוא תוספת של צפצפה אקוסטית נוספת על זו הקיימת שמיועדת למצב החשמלי. הצפצפה הזו חלשה בהרבה מהמקורית מאחר והיא אינה צריכה להתגבר על רעש המנוע.

במצב של נסיעה "חשמלית" כמובן שיש אפס בשורת צריכת הדלק ופליטת המזהמים וטווח מרבי של 20 קילומטרים לפני הצורך בטעינה מחודשת. המהירות המרבית במקרה זה היא כ-40 קמ"ש איטיים למדי אבל החוויה של רכיבה בדממה היא פנטסטית. הטעינה אגב לוקחת שלוש שעות בלבד בחיבור רגיל לרשת החשמל ושעתיים להטענה של 85 אחוז מהקיבולת. המצב הרביעי והאחרון הוא גם החביב מכל - רוורס! לחיצה על המצב מאפשרת להסיע את הכלי לאחור במהירות של 3 קמ"ש והיתרון בכך בשעת תמרונים ויציאה מחניה הוא עצום.

המעבר בין המצבים השונים מתבצע באופן ידני באמצעות מתג הנמצא על הכידון על פי רצון הנהג ותוך כדי נסיעה (למעט השילוב לרוורס כמובן...) וזאת בניגוד לשיטת הניהול של המערכת ההיברידית במכונית שקובעת בעצמה מתי כל מנוע נכנס או יוצא מעבודה. גם אפשרות כיבוי המנוע בזמן עמידה כמקובל במכוניות לצורך חיסכון בדלק (stop & start) אינה קיימת ב-MP3 ומהנדסי פיאג'ו מסבירים זאת בכך שאופנוע, בניגוד למכונית לא נתקע בפקקים בדרך כלל ותוספת של מערכת שכזו הייתה מעמיסה עוד הן על המשקל והביצועים והן על המחיר הסופי ולכן הוחלט לוותר על כך.

השקה פיאג'ו MP3 היברידי. אתר יצרן
השקה פיאג'ו MP3 היברידי/אתר יצרן

בנסיעה ובעמידה

הרכיבה על ה-MP3 בכל תצורת מנוע היא בראש ובראשונה בטיחותית ממעלה ראשונה. האחיזה והיציבות הם ברמה של מכונית עם היתרונות של השתחלות וזריזות של קטנוע. ההטיות של ה-MP3 בכל מהירות הן בלתי נתפסות כמעט ורק מצבים קיצוניים בהם מנסים לאתגר את חוקי הפיסיקה גורמים להחלקה של הגלגל האחורי מבלי לאבד כמובן את השליטה על הכלי והמשך הרכיבה.

צמיגי 12 אינץ' מלפנים ו-14 מאחור כוללים בלמי דיסק על כל אחד מהם ובלימות החירום בכלי הן חוויה משעשעת ובעיקר בטוחה. לחיצות פתאומיות והחלטיות על מנופי הבלמים נעלו את הגלגלים ועצרו את הכלי תוך מרחק קצר גם במהירות גבוהה וזאת מבלי לאבד לרגע אחד את השליטה. גם אבני הריצוף החלקלקות שמכסות את מרבית כבישי פריס לא הצליחו להוציא את ה-MP3 משלוותו, בבלימות חדות או בפניות הדוקות.

מבחינת האבזור, לוח המחוונים של ה-MP3 גדול, ברור וקריא כולל נורות חיווי ומספק את כל האינפורמציה הדרושה על גבי מסך דיגיטאלי ושני מחוונים אנלוגיים. המושב עשוי היטב ומרווח דיו לישיבה נוחה של שני נוסעים כאשר מלפנים חסרה עדין היכולת למצוא יותר מתנוחה אחת לכפות רגלי הרוכב. בדגם ה-LT, אשר מתהדר גם בדוושת בלם רגלית בצד ימין, המצב בולט עוד יותר. מתחת למושב ומאחוריו ישנו שפע של מקום לאחסון שתי קסדות מלאות ובדגמים ההיברידים אשר הסוללה תופסת את מקום האחסון שמתחת למושב, עדין נותר חלל גדול מאחור לקסדה אחת. ארגז מתרומם אינטגראלי המוצע כאופציה פותר את בעיית האחסון בדגמים ההיברידים ומשמש כמשענת לנוסע המורכב.

ויש גם את ה-LT ו-MP3 400

הודות לתקנות הרישוי המתקדמות בצרפת וגרמניה בעיקר, יצרו בחברת פיאג'ו את דגם ה-MP3 LT אשר אינו מצריך במדינות אלו ורבות אחרות רישיון לאופנוע. במבט ראשוני לא ניתן להבחין כלל בהבדלים בינו לבין הדגמים הרגילים אבל הכלי רחב במספר סנטימטרים ונוספו לו אביזרי רישוי כמו זוג מאותתים מלפנים, דוושת בלם רגל הפועלת סימולטאנית על כל הגלגלים ופנס קדמי תחתון.

בישראל כמובן שמקבלי ההחלטות עדין לא מכירים בתצורה הנ"ל ולכן לא נזכה ליהנות ממנה בשלב הזה. באירופה בכלל ובפריס בפרט מדובר בלהיט אמיתי כאשר הוא קיים בנפחי ה-300 וה-400 ההיברידים והרגילים. דגם ה-400 אגב לא השתנה בהרבה כשהוא ממשיך להישען על אותה יחידת כוח קודמת (34 כוחות סוס ב-7,500 סל"ד) ורק זכה לשינויים קוסמטיים קלים.

על מחירים, רישוי ותקנות בארץ הקודש

ה-300 מחליף את דגם ה-250 ומגמה זו הולכת ומתבססת יותר ויותר בקרב מרבית היצרנים בעולם. מקבלי ההחלטות וגוזרי הגזירות מצד המדינה שלנו יצטרכו לתת על כך את הדעת ולהתאים את נושא המיסוי לקטגוריה הפופולארית. כיום מדרגת המס קופצת לשחקים מעל נפח של 250 סמ"ק וטוב יעשו האדונים הנכבדים אי שם במשרדי האוצר והתחבורה אם יתחשבו במה שקורה בעולם וישחררו טיפה את החבל. מאחר ועדין לא הוחלט במשרדים אלו כיצד להתייחס אל האופנוע ההיברידי והאם להעניק לו את אותן הקלות במס דוגמת אלו להם זוכות המכוניות, טרם נקבע המחיר הסופי של הכלים. המשא ומתן של חברת עופר אבניר היבואנית בישראל מול הגורמים הרשמיים בעיצומו ובסיומו יוחל גם השיווק של הכלים ההיברידים בישראל. באירופה עומד מחיר הכלים ההיברידים על כ-8,200 יורו.

ה-MP3 הוא כלי בטוח, שימושי ומהנה לרכיבה. תוספת הכוח והמומנט לו זוכים הדגמים ההיברידים החדשים הוא מבורך ואם מוסיפים לכך את עובדת החיסכון העצום בצריכת הדלק ופליטת המזהמים הנמוכה - העסקה נראית משתלמת עוד יותר גם לנו וגם לכדור הארץ. מאחר ומדובר בקטנוע ההיברידי הראשון והיחיד עד כה, עדין זהו מוצר לא מושלם שילך וישתכלל עם הזמן אבל ממש כמו הבדיחה על 100 עורכי דין בקרקעית האוקיאנוס - מדובר בהתחלה מצוינת!

*הכותב היה אורח חברת פיאג'ו בפריס

השקה פיאג'ו MP3 היברידי. אתר יצרן
השקה פיאג'ו MP3 היברידי/אתר יצרן

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully