וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עדכונים ממסלולי המירוצים

ירון אדרי

13.8.2010 / 12:06

פורמולה 1: אקלסטון חושק בדניקה פטריק; מוטו GP: רוסי חושק בנצחון; נאסקאר: מונטויה מאושר; IRC: פיג'ו בוכה בגלל סקודה; BTCC: העתיד בידיים של טויוטה; וגם: למה קפץ וובר

פורמולה 1: עכשיו גם לבעל המאה יש דעה

עם סכום של יותר מ-700 מיליון דולר (בעונת 2010), ספונסרים הם מקור ההכנסה הגדול ביותר של הפורמולה 1. ככאלה, הם יכולים להשפיע במידה רבה על הסבב ולהתערב במקומות בהם יש חיכוכים בין ההתאחדות לקבוצות ולבעלי הזכויות כפי שקרה לפני שנה. אז ישבו בעלי המיליון והחליטו על הקמת גוף מאוחד הנקרא פורמולה 100 (F100), המאגד את מאה נותנות החסות הגדולות ביותר בסבב.

על פי ה'פורמולה מאני', החסות הממוצעת של כל ספונסר היא 4.1 מיליון דולרים. ועם סכום המצטבר לכל כך הרבה מפליא שאין להם כל חלק בהחלטות מה יהיה. הרי החלטת הנהלת הסבב להתחרות במדינה מסויימת יכולה שלא להיות לטובת אחדות מהן, כך שכספן ניתן לריק. דוגמה נוספת מהעת האחרונה היא דרישת בעלת הזיכיון על שטחי הפרסום בכל מירוץ כי הקבוצות תמנענה מלהדביק את הלוגואים של הספונסרים על עגלות המשאיות החונות במתחם המסלול. במקום להמתין לחסדיו של ברני אקלסטון, הן פשוט יכולות כעת לאיים.

אז האם לגוף שכזה יש כוח אמיתי? כשמדובר בכסף התשובה חיובית ולא רק בצד איום על המחליטים. גוף שכזה יוכל להביא לחלוקת מידע ומשאבים בין חבריו וכך למנוע למשל נטישה של ספונסרים בין עם מסיבות אסטרטגיות או כלכליות. לא רחוק היום שהגוף יהפוך לחברה כלכלית לכל דבר ואולי אף לסוג של בנק, אך בעיקר לקבוצות הקטנות. איך זה מסתדר שענקיות נפט, טכנולוגיות ותעופה תשבנה בשולחן אחד עם מתחרות עסקיות שלהן? לאינטרסים כספיים חוקים משלהם.

פורמולה 1: הקטנות לאן?

מהפך גדול עבר הסבב בשנתיים האחרונות עם פרישתן של יצרניות (ב.מ.וו, הונדה וטויוטה) והצטרפותן של אחרות (היספניה, וירג'ין ולוטוס). כעת כשכבר חושבים על 2011, נשאלת השאלה מה עוד עלול לקרות. בפני בעייה גדולה ניצבות כמובן הקבוצות החדשות, כולל סאובר שמתקיימת על שרידיה של ב.מ.וו.

הבעלים פטר סאובר שאחרי פתיחה צולעת מאוד לעונה הצליח לחזור ולחייך עם הצלחות יחסיות, מאמין כי הוא מסוגל להציג מימון שיספיק גם לעונה הבאה. כיום אין לסאובר ספונסר, אך שמועות מדברות על מגעים עם המיליונר המקסיקני קרלוס סלים שיביא עימו סכומים מכובדים שיאפשרו לקבוצה להמשיך ולהשתפר. לפני שנתיים נרמז סלים כמועמד העיקרי לרכוש את הונדה, אך הוא הכחיש זאת בתוקף.

מי שנמצאת במצב הגרוע מכל היא היספניה שגם את 2010 החלה ממש במזל, ובמזל היא עדיין מתחרה היות ואין לה מימון חיצוני שיאפשר לה לשפר את המכונית. נזכיר גם כי הקבוצה פירקה לאחרונה את שיתוף הפעולה עם יצרנית השלדה דלארה. בראיון שנתן נהגה ברונו סנה בברזיל, הוא ציין כי לקבוצה יש את המימון לסיים את העונה אולם סימן שאלה גדול עומד לעונה הבאה. בכל מקרה, אם הקבוצה תשרוד הוא מאמין כי ימשיך לנהוג עבורה. נציין כי לאחרונה נמצאת היספניה בקשר עם טויוטה על רכישת שרידי קבוצת הפרומולה 1 ועתידה די תלוי בכך.

בהסתמך על העובדה כי לוטוס היא היחידה שזוכה לגיבוי מסויים מיצרנית רכב וכבר עובדת על המכונית לעונה הבאה, וירג'ין היא הבאה בתור ברשימת מניף החרב. נכון לכעת היא אחרונה בטבלת האליפות וללא אף נקודה, כשלהזכירכם מטרתו של הבעלים ריצ'ארד ברנסון בתחילת העונה הייתה להיות ראשון מבין החדשות. בקבוצה מאמינים שעוד ניתן להשיג את המקום העשירי וכל שצריכים הוא לסיים קצת יותר טוב מהיספניה ולוטוס, אפילו פעם אחת. בכל מקרה, נהג הקבוצה טימו גלוק הודיעה שימשיך בשורותיה גם בעונה הבאה.

חשוב לזכור שעדיין ישנו מקום פנוי על הגריד לקבוצה נוספת גם אם אף אחת לא תפרוש. מי שמאמין כי הוא יזכה בו הוא ז'אק וילינייב שאומר השבוע שהוא גאה מאוד באופן בו הוא ושותפתו קבוצת דוראנגו, הגישו את הבקשה הרשמית להתאחדות. "עשינו הכל כמו שצריך, לפי הספר", אמר ל'רו פרונטנק' הקנדי. את התוכניות המלאות יחשוף וילנייב ביום רביעי הקרוב.

פורמולה 1: אלונסו מנמיך ציפיות

עד לאחרונה היה פרננדו אלונסו (פרארי) בטוח שאליפות היא ברת השגה. אלא שלמרות השיפורים האחרונים שהוכנסו למכוניות והתוצאות הטובות בשני המירוצים האחרונים (נצחון ומקום שני), הספרדי מתחיל להבין כי הסיפור גמור. בערך. "50 אחוזים, זה הסיכוי".

השינוי הגדול בפרארי לדברי אלונסו, יגיע בשלושת המירוצים האחרונים העונה שם יצבור את מרב הנקודות האפשריות. נזכיר כי מדובר במקסימום 25 נקודות למנצח ו-18 למקום שני כך שהוא יוכל לצמצם פער של 21 נקודות לפחות בשלושת המירוצים המסכמים כדי לקחת אליפות ובתנאי שינצח כמובן. כרגע הוא בפיגור של 20.

מול מי יתמודד הספרדי בפוטו פיניש? מדבריו עולה כי את נהגי רד בול במפתיע הוא כלל לא סופר. אלונסו מאמין שמי שיתמודד מולו על התואר הם אלופי העולם של השנתיים האחרונות, נהגי מקלארן ג'נסון באטון ולואיס המילטון. מעניין שגם את בן קבוצתו פליפה מאסה הוא לא מזכיר, אך אפשר להבין מדוע. בפרארי יעבדו על שיפור המכונית וגם על דרך פחות שקופה לצוות על הברזילאי לתת לו לעקוף. בחודש הבא אגב תעמוד הקבוצה מול ועדת המשמעת של ה-FIA שתקבע האם להענישה על ההוראות הקבוצתיות בגרנד פרי הגרמני.

פורמולה 1: הראש של רד בול בבית חולים

מאחורי ההצלחה של רד בול, חוץ מהכסף שזורם באנרגיה מטורפת, נמצא המהנדס הראשי אדריאן ניואי. הוא אחראי על כך שבכל מירוץ הקבוצה תעמוד בפול פוזישן וגם תתרגם אותו לפודיום בסופו. אלא שהבריטי אושפז השבוע לאחר שהיה מעורב בתאונת מירוץ. כן, גם לו מותר להתחרות.

ביום ראשון האחרון רתם עצמו ניואי בן ה-51 למכונית ג'ינטה G50 וזינק למירוץ שנערך במסלול סנטרטון בריטניה. באחת הפניות ניסה ג'וליאן דראפר לעקוף וסבסב אותו, וטוני הוגהס שהגיח מאחור פגע בו בעוצמה בצד בו ישב. הוא פונה על ידי הצוות הרפואי רתום לאלונקה להמשך בדיקות בבית החולים.

תודות לבטיחות הגבוהה של מכוניות המירוץ עליה עמלים מהנדסים מסוגו של ניואי, עוצמת המכה נספגה היטב בכלוב הבטיחות והוא כבר חזר לעבוד. בעצם, יש פגרה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

פורמולה 1: אקלסטון שם עין על דניקה

ב-2012 יחזור הסבב לארה"ב למסלול החדש באוסטין טקסס, שבעוד חודש יחשף התוואי שלו. אבל זה לא מספיק בשביל אקלסטון ששואף להפיק את המיטב מהחזרה ליבשת הרחוקה, כלומר הרבה קהל והרבה צופים שיתרגמו עצמם להרבה כסף. מסלול לבדו אינו מספיק והבריטי הישיש רוצה מאוד נהג מקומי בפורמולה שלו. מי הכי מתאים? כמובן, דניקה פטריק.

"אפשר להתחרות בהצלחה בארה"ב, אבל עם מישהי כמו דניקה זה יהיה מושלם לפרסום", אומר אקלסטון שמתעלם מהצהרות קודמות שלה לפיהן היא אינה מעוניינת כלל לעזוב את סבבי ה-IRL והנאסקאר ניישנווייד בהם היא מתחרה. לעומתו, מפיק הגרנד פרי האמריקני טאוו הלמונד בונה על נהג ה-GP2 המקסיקני סרחיו פרז. מקסיקו נמצאת ממש מעבר לגדר של טקסס וכנראה שהוא יודע שמנהגים אמריקניים לא תבוא הישועה.

בפעם האחרונה שדגל הפסים והכוכבים היה על הגריד, היה זה ב-2007 עם סקוט ספיד וטורו רוסו. מאז שהוא הועזב ומצא נחמתו בנאסקאר, הדגל נעדר מהפורמולה 1.

מוטו GP: רוסי יחזור לנצח?

אחרי מנוחה קלה, חוזר סבב המוטו GP בסוף השבוע למירוץ העשירי העונה שיערך בברנו צ'כיה. כמובן שגם הפעם העיניים תישאנה לעברו של ולנטינו רוסי (ימאהה) שאולי יחזור למדרגה הגבוהה על הפודיום לאחר הפציעה שלו. "הייתה לי מנוחה טובה שעזרה לי לשפר את מצבי הגופני", אמר בהתייחסו להחלמת רגלו השבורה והכתף הפגועה. יחד עם זאת, הוא מודה שהוא עדיין לא כשיר במאת האחוזים.

אבל לרוסי יהיה קשה מאוד לנצח. מולו עומד חברו לקבוצה חורחה לורנצו שהפך בלתי ניתן לעצירה, וכן יריבו הקבוע קייסי סטונר (דוקאטי) שמגיע למירוץ נחוש מאוד לנצח, אחרי שסיים לפניו במירוץ האחרון בלגונה סקה. ואם הזכרנו את דוקאטי, היצרנית מאיטליה מכחישה כי בינה ובין רוסי יש חוזה לעונה הבאה.

את סבב המוטו GP ערב המירוץ שיפתח את המחצית השניה של העונה (שידור ישיר של כל הסדרה ביום ראשון ב-5+ לייב) מוביל לורנצו עם 219 נקודות ואחריו דני פדרוסה (הונדה) עם 138 נק' ואנדראה דוויציוזו עם 115 נק'. סטונר ממקום רביעי עם 103 נק' ורוסי שישי עם 90 נק'.

נאסקאר: מונטויה בעננים

מעל לשלוש שנים היה צריך חואן פאבלו מונטויה (שברולט, 42) להמתין כדי לראות את הנצחון השני שלו בנאסקאר ספרינט קאפ. הקולומביאני ניצח ביום ראשון האחרון במירוץ שנערך לשם שינוי במסלול לא מהסוג האובאלי, בווטקינס גלן שבניו יורק. גם הנצחון הקודם שלו בשנת 2007 היה על מסלול שכזה, בסירס פוינט. באותה שנה הוא ניצח גם במירוץ הניישנווייד במקסיקו.

עבור מונטויה מדובר בנצחון חשוב למוראל, אחרי שכשל לנצח במירוצים האחרונים בהם הציג יכולת משכנעת. מונטויה כמעט וניצח את המירוץ החשוב באינדיאנפוליס ורק טעות באסטרגיה של מנהל המירוץ שלו בשלבים המסכמים שלחה אותו לאחור ומי שמכיר אותו, יודע שאת התסכול הוא מוציא בתאונה כלשהי אז הוא נכנס בקיר. זו השנה השנייה ברציפות שמונטויה הוא הדומיננטי ביותר במסלול בו הוא ניצח את האינדי 500, אך לא מצליח. מונטויה טרם ניצח במסלול אובאלי, אך הוא מאמין שזה יבוא בקרוב.

ביום ראשון יערך המירוץ ה-23 לעונה במישיגן (אובאלי תלת שייפ). את טבלת האליפות מוביל קווין הארוויק (שברולט, 29) עם 3,210 נקודות ואחריו ג'ף גורדון (שברולט, 24) עם 3,025 נק' וג'ף בארטון (שברולט,31) עם 2,895 נק'. מונטויה מדורג 19 ועם 2,436 נקודות סיכוייו להכנס לפלייאוף העליון קלושים.

IRC: פיג'ו מאיימת בפרישה

אלופת סבב הראלי הביניבשתי בשלוש השנים האחרונות מאיימת בפרישה. מנהל חטיבת המירוצים של פיג'ו אוליבייה קנסל הודיע להנהלת ה-IRC כי הוא אינו מרוצה מהדומיננטיות של סקודה ולא מוכן לשמש תפאורה להצלחותיה. "אני לא אבזבז את הכסף שלנו כדי להגיד לסקודה כל הכבוד", כך אמר ל'אוטוספורט'. סקודה מובילה את האליפות עם 122 נק', 20 יותר מפיג'ו.

קנסל קובל על כך שסקודה מביאה לכל מירוץ שתי מכוניות רשמיות לפחות, בעוד פיג'ו מסתפקת בתמיכה לשתי קבוצות לוויין מבריטניה ובלגיה, בתקציב מצומצם. לדבריו, סקודה מקיימת מבחנים ואימונים באופן עקבי בעוד נהגי פיג'ו מסתפקים במבחן אחד בחודש. "אני יכול לנצח עם קבוצה רשמית, אבל לא זאת המטרה. לא לזה נועד ה-IRC".

פרט לאליפויות ה-IRC, קנסל הוא גם אלוף ה-WRC בשנתיים האחרונות כמנהל חטיבת המירוצים גם בסיטרואן. בכלל, בסבב העולמי הוכתרו מותגי הקונצרן הצרפתי שמונה פעמים בעשור האחרון ואליפות נוספת בוודאי תתווסף העונה. כשמנצחים אין תלונות, כשמפסידים יש המון תירוצים.

BTCC: עוברים לטויוטה

פעם היה סבב מירוצי התיור של בריטניה מופע מרהיב. הקרב על ליבם של הלקוחות באי הבריטי עבור יצרניות הרכב היה אדיר וזה התבטא בקרבות אדירים על המסלול. אלא שכמו בעולם, הלך הסבב ואיבד את האקשן שהיה טבוע בו והפך לעוד ליגה בין עשרות אחרות. וכנראה שזה הולך להיות גרוע יותר.

כדי להתאים עצמו לעולם הגלובלי שרוצה לחסוך, עתיד הסבב טמון ב-NGTC, מכונית הדור הבא (Next Generation Touring Car) שיתאפשר לנהוג בא כבר ב-2011. זו מתוכננת ממש בימים אלה כשהפלטפורמה שלה היא טויוטה אוונסיס. אולם, אפשר להרגע חלקית היות והיא תעמוד כאופציה שתחסוך כחמישים אחוזים מההוצאות. הקבוצות תוכלנה לתכנן מכוניות לבד כל עוד הן תעמודנה באותם התקנים.

האוונסיס NGTC תוצג באוקטובר, במירוץ המסכם לעונה בברנדס האטץ'. ואם זה מעניין אתכם, סיכוי גדול שבאותו ארוע יוכרז מנחה 'פיפת' גיר' ג'ייסון פלאטו שנוהג בשברולט לאלוף, בדיוק ביום הולדת ה-43 שלו.

על הגריז

נצחון במירוץ מלווה באמוציות רבות וכמו שבכדורגל אחרי גול עושים אווירון (או כל תנועה מטופשת אחרת), כאן המנצח קופץ על הפודיום ועושה תנועות מגונות עם היד. את המירוץ האחרון בהונגריה ניצח מארק וובר מרד בול שנראה כאילו הוא לא צריך כלום כדי לקבל כנפיים. אלא שהתנועה של אלונסו שעמד לצידו מסגירה אולי דבר אחר. כיתוב מצחיק לתמונה עומד לרשותכם.

מארק וובר נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת רד בול. Clive Mason, GettyImages
עם האגדול.../GettyImages, Clive Mason

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully