וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיפוץ בהמשכים: מרצדס 190SL

22.9.2010 / 9:28

איך הופכים ברווזון לברבור? האם כל אחד יכול? הצטרפו אלינו לתהליך השיפוץ של המרצדס 190SL המהממת הזו

קובי אליהו

צילום: דייב שחר
עריכה: בת גולן

בהתאם להגבלות התנועה של רכבי אספנות, מתל-אביב יצאנו רק לאחר השעה 9:00 בבוקר לכיוון דרום לעבר מקום צילום הכתבה. למזלנו, פקקי הבוקר הנכנסים לעיר הגדולה החלו להתמוסס והכביש נפתח לפנינו. אולם למרות שמהירות הנסיעה שלנו הייתה מתחת לזו החוקית, הדרך עוברת תחתנו תוך זמן קצר מאוד. ככה זה כשהלב דופק חזק ומהר, כשכל מי שנוסע לצדנו ועוקף אותנו שוכח שהוא ממהר לאנשהו, מתעכב לרגע ומנופף לשלום.

אי אפשר שלא להגיב אליה, אל ה-190SL האדמונית הזו, אחת מהמכוניות הקלאסיות האהובות עלי וכן גם על יהודה, הבעלים. בזמן שהרוח פורעת את מעט השיער שעוד נשאר על הפדחת (לפחות אצלי. יהודה מסודר בקטע הזה) והמנוע פועם בדיוק גרמני אי שם בחזית, יהודה מספר לי על התלאות שעבר בהכנסת ה-SL לארץ.

שיפוץ בהמשכים מרצדס 190SL של יהודה אליאס. קובי אליהו
הפרויקט החדש של יהודה/קובי אליהו

כך מתחיל סיפור אהבה

"אני נוסע לראות אותה!" פתח יהודה את שיחת הטלפון אלי יום לאחר שהביא אותי אליו אל המשרד במיוחד כדי לראות את התמונות שהמוכר שלה שלח אליו מלואיזיאנה. כבר אז בתמונות, אפשר היה להבין שאכן מדובר ב-190SL מקורית, אבל גם כי היא זקוקה לשיפוץ יסודי. את יהודה, שבחניה שלו אפשר למצוא לא מעט מכוניות קלאסיות ששחזר בעצמו, זה לא ממש הפחיד ולמעשה, עוד לפני שעלה למטוס, הוא גמל בליבו שה-SL הזו חוזרת איתו לארץ.

ושם, בלואיזיאנה הרחוקה, שעות ספורות לאחר שראה אותה לראשונה ונהג בה, הוא כבר הזמין לה משאית שתסיע אותה אל הנמל, שריין לה מכולה וסגר לה מקום על האוניה הקרובה לישראל.

"לכל אספן יש חלום והמרצדס 190SL היא החלום שלי" מספר יהודה. אולם למרות שמדובר באהבה ישנה, ההחלטה לרכוש אחת כזו ולשפץ אותה התקבלה רק לאחרונה ולגמרי במקרה. באחד מביקוריו בתערוכה אירופית, נכחה במקום SL שכזו משופצת למשעי ולמעשה את ההחלטה קיבלה אישתו שקבעה - קונים. יהודה החל לנבור באינטרנט, לשאול חברים ומכרים מסביב לעולם עד שכאמור הגיע אל האקזמפלר הזה מלואיזיאנה.

שיפוץ בהמשכים מרצדס 190SL של יהודה אליאס. קובי ליאני
שיפרק אותה לגורמים.../קובי ליאני

גיור כהלכה

כצפוי, הרשויות בישראל לא עשו לקשישה בת ה-48 חיים קלים בכניסה לארץ, אבל בסופו של התהליך, היא כאן איתנו. אבל רק לאחר שקיבל אותה יהודה לידיו, נגלה בפניו גודלו של השיפוץ לו היא זקוקה. לא רק בצביעה חיצונית וקצת ריפודים מדובר, אלא בחבילה שלמה שכוללת פירוק לגורמים וחידוש טוטאלי של כל פרט ובורג. מהיכרות אישית עם יהודה, הוא בדיוק האדם הנכון למשימה. למעשה, ימים אחדים לאחר שנהג בה בארץ, הוא כבר החל בכתיבת רשימות ארוכות של חלקים דרושים והזמנתם מחו"ל, סדר עבודה וגם החל בחיפוש בעלי מקצוע ראויים לעבודה עליה.

וכאן גם אנחנו נכנסים לתמונה. משום שמכוניות כאלה לא רואים כל יום ובפדנטיות כשל יהודה נדיר להיתקל, החלטנו להצטרף לתהליך השיפוץ וללוות אותו לכל אורכו, לכל זמן שימשך. וכך, מדי חודש נביא בפניכם את עיקרי התהליך וההתקדמות. אז כל שנותר לכם לעשות זה לעקוב אחרינו ולראות עוד פיסת היסטוריה חוזרת לחיים.

שיפוץ בהמשכים מרצדס 190SL של יהודה אליאס. קובי ליאני
עד שתחזור לימי הזוהר שלה/קובי ליאני

מי את SL?

זמן לא רב לאחר ששיקמה את הריסות מלחמת העולם השניה, מרצדס הממה את העולם בתערוכת ניו יורק של 1954. היצרנית הגרמנית חשפה שתי מכוניות חריגות שענו לשם SL - סופר לייט רק בגרמנית, אחת גדולה ואחת קטנה. הגדולה נקראה 300SL והיא מוכרת יותר בשם כנפי שחף בזכות הדלתות שלה שנפתחו מעלה במקום לצדדים כמקובל. בחזיתה היה מנוע 6 צילינדרים בנפח 3.0 ליטר והכוח עבר אל הגלגלים האחוריים. מלבד המראה הייחודי, גם מידה רבה של חדשנות הייתה בה עם תכנון השלדה, המתלים ותפעול תא הנוסעים (הגה מתנתק לטובת כניסה קלה יותר פנימה וכו').

לצדה עמדה האחות ה'עממית' יותר. קראו לה 190SL ובחזיתה שכן מנוע 4 צילינדרים בנפח 1.9 ליטר שהפיק 105 כ"ס ו-15.8 קג"מ. מכונית זו תוכננה ונבנתה באופן יותר קונבנציונאלי, אך עדיין הצליחה להביא המון כיף לחובבי הרכב שלא היו עשירים מדי. שנה מאוחר יותר שתי המכוניות הגיעו אל הכביש הציבורי ול-SL הקטנה הוצמד תג מחיר של כ-4,000 דולרים.

התמהיל המוצלח של יכולות כביש ועיצוב מרהיב, גרמו לכך ששתי המכוניות נמכרו בכ-28 אלף עותקים, כש-25 אלף מהם שייכים ל-190. ייצורן של השתיים פסק בשנת 1963 והן הוחלפו על ידי ה-230SL שכונתה בשם פגודה. היום, מחירן של השתיים מצליח להאפיל בפער ענק על זה שכשהיו חדשות, כשה-300SL במצב טוב עשויה להגיע גם ללמעלה ממיליון יורו.

שיפוץ בהמשכים מרצדס 190SL של יהודה אליאס. קובי ליאני
זה הולך להיות מעניין מאוד/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully