וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה וואט

ירון אדרי

15.10.2010 / 10:07

שיתוף פעולה בין קבוצת מירוץ ומספר חברות טכנולוגיות הביא להולדתה של הפורמולה EF01. גרנד פרי חשמלי ראשון ב-2012

ב-2013 יעבור סבב הפורמולה 1 שינוי מהותי עם נטישת מנוע ה-V8 ומעבר למנועי טורבו בנפח צנום של 1.6 ל'. בסבבים אחרים כמו אליפות העולם בראלי WRC יעשו זאת כבר בשנה הבאה. מאחורי השינוי עומד הרצון להפחית עלויות אבל גם מטרה אחת חשובה מאוד - הפחתת הפגיעה בסביבה עם המנועים זוללי הדלק והמזהמים של היום. בינתיים, לאט לאט מתפתח ספורט מוטורי חשמלי שאולי יעשה זאת אחרת.

אחרי שכבר נחשפנו לכל מיני מירוצים נקיים החל מקארטינג ועד מכוניות של ממש (וגם אופנועים), הנה החלופה המעט יותר קרובה לפורמולה 1. הקטגוריה עונה לשם 'פורמולה EF01' והיא פרי פיתוח של מספר חברות חלוציות בתחום ההנעה החשמלית. זו מכונית ה'סינגל סיטר' הראשונה מסוגה שבאמת מגיעה לשלב הניסויים כאשר היעד להשקת הסבב נמצא ב-2012.

את המכונית מניעים שני מנועים מבית סימנס המעבירים כוחם באמצעות תיבה בת שני הילוכים כדי להאיץ את ה-EF01 ל-100 קמ"ש בתוך שלוש שניות. סוללות ליתיום יון המפוזרות בצורה יעילה לפיזור משקלן מתחת למעטפת מניבות אנרגיה שמספיקה לכ-20 עד 25 דקות של נסיעה בתנאי מירוץ. הספק המנועים לא נמסר, אולם המהנדסים משווים אותה למכונית פורמולה 3, משמע מדובר בכ-400 כ"ס ומעלה.

מי שמריצה את הפרויקט היא חברת 'סגולה מאטרה טכנולוג'יס' כאשר הצד התחרותי נמצא תחת קבוצת 'ART גרנד פרי'. מדובר בקבוצה מנוסה מאוד המתחרה בסבבי הפורמולה 3 (אליפות אירופה), GP3 ו-GP2 ולאחרונה נענתה בשלילה על ידי ה-FIA להצטרף לפורמולה 1. אחד מבעליה הוא ניקולס טוד בנו של נשיא ההתאחדות ז'אן טוד, ובין נהגיה נמצא ניקולס אחר, בנו של אלאן פרוסט שהיה שלוש פעמים אלוף פורמולה 1.

על פיתוח יחידת הכוח אחראית 'אקסגון', החברה שהביאה לעולם את הפיוריטיב eGT החשמלית. גם מארגני סבב מירוצי השלג 'אנדרוס אייס' נמצאים בתמונה ומעולם הפורמולה 1 מגיעה קבוצת המירוצים של מרצדס בראשות רוס בראון, אשר תכננה את המעטפת האווירודינמית. את החישוקים תרמה OZ והצמיגים מגיעים ממישלין.

ה-EF01 כבר תקפה את המסלולים הגדולים של צרפת כמו מאני קור ובוגטי, והיא תמשיך לעשות זאת בשנה הקרובה. בשנת 2012 מקווים המייסדים להשיק עונה ראשונה עם 12 מירוצים לפחות ולהגדיל את הפעילות בשנה שלאחר מכן. למכוניות חשמליות יש המון יתרונות אבל דבר אחד כנראה בכל זאת יחסר על המסלול אם זה העתיד – הסאונד האיכותי מחריש האזניים והרטט שהוא מעביר בגוף הצופים.

אלקטריק פורמולה EF01 מכונית מירוץ חשמלית. אתר יצרן
אלקטריק פורמולה EF01 מכונית מירוץ חשמלית/אתר יצרן

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully