וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"צ: פגמים בבדיקות השמאים

31.10.2010 / 16:08

בג"צ קבע כי שמאי הרכב של חברת מגדל ערכו שומות על פי ערכים כלכלים וללא בדיקה פיזית של הרכב, בניגוד להוראות משרד התחבורה

הישג נוסף לאיגוד המוסכים במאבק נגד חברות הביטוח: בג"צ דחה את עתירתם של שמאי הרכב לביטול העונש בגין הפרות חוזה מ-2007, וקבע כי הוכח שהשמאים ערכו שומות ללא בדיקה פיזית של הרכב, וכי ניתנה חוות דעת על פי איזון הנעשה באמצעות תוכנת מחשב לבין ערכים כלכליים. בכך למעשה, הותיר בג"צ על כנה את החלטת רשות משרד התחבורה, על פיה יש להתלות את רשיונם של שמאים אלו, לתקופה של שלושה חודשים עד שנתיים.

על פי החלטת בג"צ, שיטת השמאות המבוססת על תעריפים אחידים שמכתיבה תוכנה ואכיפת תעריפים אלו על מוסכים ומובטחים, אינה עומדת בקנה אחד עם האינטרס הציבורי, וממנה עלו סימנים של הפרות חוזה בין המבוטח לחברת הביטוח בשל תפקוד לקוי של השמאים בבדיקת המכוניות.

לטענת איגוד המוסכים, חברת מגדל, הנתבעת, ננזפה על הפרות אלה ואף נדרשה להפקיד ערבות בבית הדין כדאי להבטיח שהפרות אלה ייפסקו. אך מצידה של זו, טענה חברת הביטוח כי פעולות אלה, לרבות סוגיית ה'שומה הכלכלית', הינן לגיטימיות ונעשות במטרה לשלוט על תעריפי השוק, ולכפות על עוסקים פרטיים תעריפים נוחים לחברת הביטוח בתיקון תאונות דרכים.

מהחלטת בג"צ עולה כי התעריפים שחברת מגדל גבתה היו תעריפי ספק חלפים ספציפי, איתו הייתה שותפה ומאוחר יותר בעלת אינטרס. בלא ידיעתו של המבוטח, שילם זה מחירי תיקון מלאים על חלפים ממקור אחר. חברת הביטוח אף פעלה בניגוד לחוק חוזה הביטוח שמחייב הבלטת סייגים: אם המבוטח תיקן את רכבו במחיר שעולה על התעריף שנקבע על ידי חברת הביטוח, כלומר על פי 'מחירי מיגדל', ושלא במוסך הסדר - לא זכה לקבל פיצוי על ההפרש.

לדברי איגוד המוסכים, מדובר בהחלטה משפטית חשובה ואתית המקדמת את צרכיו של הציבור, ובפרט מבטיחה כי המבוטח יזכה לקבל את רכבו ברמת הבטיחות הראויה לאחר תאונה. יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי מביע תקווה שמחר (שני) ימשיך בג"צ במגמת השינוי, ויפריד בין פעולות מקצועיות של שמאי החוץ לבין חברות הביטוח." אנו גאים שהצלחנו לפעול למען כלל המבוטחים בישראל, שהאינטרס שלהם זהה לזה של בעלי המוסכים הפרטיים – תיקון בטוח ללקוח ופרנסה בכבוד למוסך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully