וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חניה במקביל? זה מלחיץ!

8.11.2010 / 16:10

כך טוענים חוקרים מ-MIT, שמצאו כי 31 אחוזים מהנהגים יעשו כל דבר אפשרי כדי לא לחנות במקביל. טוב שיש חניה אוטומטית

במרכז התחבורה של המכון הטכנולוגי במססצ'וסטס ארה"ב (MIT), הגיעו החוקרים למסקנה הרת-גורל: חניה במקביל (parallel parking) גורמת למתח וללחץ גדול בקרב הנהגים. עד כדי כך, שקבוצה גדולה מן המשתתפים במחקר, דיווחה שתעדיף לא לחנות בצורה כזאת בכלל, ולהמשיך לחפש חנייה במקומות מרוחקים מנקודת ההגעה שם יתכן והחניה תהיה קלה יותר. מי אמר שהפכנו מפונקים?

את המחקר ארגנה פורד יחד עם MIT במסגרת פעילות משותפת בין שני המוסדות. האמריקנית תרמה את המכוניות מחטיבת לינקולן המצוידות במערכת חניה אוטומטית, ואילו החוקרים ניתחו את הנתונים על פי שיטותיהם וללא התערבותה של פורד. המחקר הקיף אלפי נהגים בכל הגילאים ומשני המינים, אולם למרבה האכזבה, MIT לא חשפה אם היה הבדל גדול בין גברים לנשים.

מתוך המחקר, עולה כי הרבה מאוד נהגים בורחים מלחנות במקביל; 31 אחוזים טענו שיעדיפו לא לחנות בכלל אם חניה במקביל זו האופציה היחידה. מהו הפתרון? להמשיך ולנסוע עד שתמצא חניה חלופית, פנויה מצפיפות, והרבה פחות מלחיצה להשתחלות. החוקרים מציינים שהתוצאה נמוכה יותר ממה ששיערו. לטענתם, לפחות 50 אחוזים יודו מחוץ למחקר שהם בסטרס רציני מכך.

את המבחן עשו הנחקרים במשפחתית של חטיבת לינקולן - MKT. מותקנת בה מערכת חניה אוטומטית ואוטונומית כמעט לחלוטין - "בלי ידיים בכלל", כך בכיר מפורד, ששכח לציין (או בחר להתעלם) שגם לפולקסווגן ולקסוס מערכת דומה. מכל מקום, נמצא כי נהגים שמשתמשים במערכת זו חווים קצב לב נמוך פי כמה מהקבוצה שנאלצה לחנות ללא סיוע המנגנון. "מדובר בהפרש ממוצע וגבוה יותר שנאמד ב-12 פעימות בדקה, בהשוואה לשימוש בחניה אוטומטית", כך בראיין ריימר, מנהל פיתוח ומחקר ב-MIT. "ישנה גם פעילות מוגברת של בלוטות הזיעה בלי סיוע אוטומטי".

בחלק אחר של המבחן בו היו צריכים לעשות פעולה הפוכה, התבקשו הנהגים לצאת מהחנייה כשדה הראייה שלהם לצדדים מוגבל מאוד. כל הנהגים ללא יוצא מן הכלל עצרו כדי לבדוק מה מצב התנועה החולפת רק כשמערכת החניה התריעה על כך, בעוד 71 אחוזים לא הסתכלו בכלל כשהמערכת הייתה כבויה.

"מהנתונים שלנו המחקר מצביע על מגמה מאוד ברורה: כל הנהגים שהשתתפו בו הביעו סוג של לחץ פיזיולוגי ופסיכולוגי כשהם נדרשו לחנות במקביל", מציין ריימר. עוד הוא אומר כי נראה שהעולם נע לכוון של שליטה ממוחשבת ולוקח את ההגה מידינו. "אם הנהגים מעדיפים לוותר על חניה במקביל, גם אם היא הכי נגישה בעולם, כנראה שהיצרניות מבינות את החיוניות שבמערכת חניה אוטומטית". מה השלב הבא, מנגנון שקולה פיצוחים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully