וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תציל קסדה מתאימה את החיים שלכם

21.12.2010 / 13:44

התאונה הקשה בה היה מעורב אבי כהן הזכירה שוב את חשיבות הקסדה ברכיבה על דו גלגלי. למרות שמדובר במוצר הגנה טריוויאלי, בחירה נכונה של קסדה מצילה חיים. המדריך המלא

על פי חוק בישראל, מחויב כל רוכב קטנוע או אופנוע לחבוש קסדה בעת הרכיבה. אך בפני הרוכב עומדת בחירה במגוון עצום של קסדות על פי חלוקה למותגים, מחירים וכמובן תצורות מבנה. על שני סעיפי הבחירה הראשונים נוותר הפעם, משום שלטעמנו, ההתעמקות במבנה הקסדה חשוב הרבה יותר.

מטרתה העיקרית של הקסדה ברכיבה על כלי רכב דו-גלגלי: הגנה על הראש והמוח מפני חבטות ושפשופים כתוצאה מתאונה או נפילה. המוח בנוי מרקמה רכה השרויה בתוך נוזלים שונים שנועדו למנוע וספוג את פגיעתו בעצם הגולגולת הקשיחה. במקרה של פגיעת הראש בכביש או ברכב פוגע, הראש נעצר, אך המוח עדיין נע בתוך חלל הראש ועלול לספוג פגיעה אנושה בחבטה פנימית. וכאן בדיוק נכנסת הקסדה לתמונה.

מבנה הקסדה

כל הקסדות המיועדות לשימוש בכלי רכב דו-גלגליים, בנויות לפי אותו מפרט בקירוב: חומר קשיח במעטפת החיצונית (פלסטיק לסוגיו, סיבי פחמן, סיבי זכוכית), חומר פנימי סופג אנרגיה (לרוב פוליסטירן) דמוי קלקר והחלק השלישי, הריפוד הפנימי.

מלבד הקניית צורה ותועלת אווירודינמית, מטרת המעטפת החיצונית היא להווה חיץ ראשון ועמיד בפני שפשופים וחדירה של גופים קשיחים פנימה בעת תאונה. הרכיב השני בקסדה, הציפוי הפנימי דמוי הקלקר, הוא למעשה החשוב ביותר כאן משום שתפקידו לספוג את אנרגיית הפגיעה ולהאט את תנועת הראש בתוך הקסדה לאחר הפגיעה. קסדות שבהן אין חומר סופג אנרגיה או שנעשה בו שימוש דל, יעבירו חלק גדול מהחבטה אל ראש הרוכב ולא יצמצמו את הסיכון. כמו כן, קסדה שעברה חבטה או תאונה, מקומה בפח האשפה. כל שינוי ביכולת החומר הפנימי לספוג זעזועים משמעה, שבמקרה התאונה הבא, הקסדה עלולה שלא לבצע את ייעודה כראוי. החלק השלישי בקסדה, הריפוד הפנימי, משמש בעיקר לבידוד נוסף בין הראש והפנים אל בין הקסדה מטעמי נוחות בעיקר.

מרבית הקסדות המשווקות בעולם עוברות מבחנים קפדניים לפי מגוון תקני בטיחות ואף מדורגות לרמת בטיחותן לאחר ביצוע מבחני ריסוק מגוונים, כפי שעושה ארגון SHARP של משרד התחבורה הבריטי.

חצי, שלושה רבעים, מלאה, נפתחת

קסדות מיוצרות ומשווקות בארבע תצורות עיקריות וקלות להבחנה. השמות נגזרים מתחום כיסוי הראש שהן מציעות. קסדת "חצי" נקראת כך משום שזו מכסה רק כמחצית מראש הרוכב, מהמצח העליון עד אחורי הראש ומעל לקו האוזניים. מנגד, היא משאירה את כל שאר חלקי ראשו של הרוכב חשופים לגמרי (לרוב גם ללא משקף) לפגיעות: פנים, מצח, לסת, אף, לחיים. מכאן, שזו הקסדה המסוכנת ביותר לשימוש בעת רכיבה ולמרות זאת היא נחשבת לנפוצה בזכות מחיר נמוך, קלות שימוש ואחסנה וכמובן. מוקדם עוד לקבוע בה בדיוק גרם לפגיעת הראש האנושה של אבי כהן. אך ידוע כי רכב עם קסדת חצי שאינה מעניקה הגנה אופטימלית לראש הרוכב.

קסדת "שלושה רבעים" דומה לזו שלעיל, אך בניגוד אליה היא מוסיפה כיסוי לאוזני הרוכב וצדי הראש. אולם, גם היא מותירה חלקי ראש רבים חשופים ללא הגנה. חלק מקסדות אלה מציעות גם משקף פריק, נע או קבוע להגנת רוח מעיני הרוכב. חלק מהיצרנים מודע לסכנת הפגיעה בלסת הרוכב ולכן הוסיף גם קשת מתכת להגנה על פני הרוכב.

הקסדה המלאה, כשמה, מציעה כיסוי ומיגון מלא ורחב ככל הניתן לראש. בנוסף להגנה על הקודקוד, הצדעיים ואחורי הראש, נוספת בה גם הגנה קשיחה קבועה ללסת ולמצח באופן מלא. תצורה זו נחשבת לבטוחה ביותר מבין כל תצורות הקסדות, לא רק בזכות הכיסוי, אלא גם משום שמשקף החזית שלה אינו מעוגן (במצבו הסגור) רק לחלקה העליון, אלא נתמך בה בכל היקפו ולכן הוא עמיד יותר בפני עצמים העלולים לפגוע בעיני הרוכב. התירוצים העיקריים לאי שימוש בקסדות מלאות אלה בישראל נוגעים בגודלה הפיזי שמקשה על השימושיות ועל כך שחם ופחות נוח לחבוש אותה בימי הקיץ הלוהטים בישראל.

התצורה האחרונה שייכת לקסדה הנפתחת. זו מנסה לשלב את התועלות של שתיים מהתצורות שהוזכרו לעיל; קסדת ה'שלשה רבעים' והקסדה המלאה. קסדה מסוג זה בנויה משלד של קסדת שלושה רבעים שבחזיתה ציר ומנגנון פירוק המאפשר לרוכב לרכב עמה במצב פתוח (חזיתה מורמת מעל לראש הרוכב) או במצב סגור בו היא נראית כקסדה סגורה לכל דבר. קסדה זו אמנם מציעה שימושיות גבוהה וכן בטיחות עדיפה על פני קסדת "שלושה רבעים" אך חלקה הקדמי חלש משמעותית מזה של הקסדה המלאה ולכן מספק הגנה גבולית לפני הרוכב והלסת. לרוב, קסדה זו גם תהיה מעט כבדה יותר בשל הוספת מנגנון הפתיחה.

הבחירה הברורה

על פי האיחוד האירופי, הסכנה למעורבות בתאונה קטלנית גדולה פי 18 ברכיבה על דו-גלגלי ביחס לנהיגה במכונית וממצאי ארגון SHARP הבריטי עולה כי בשנת 2007 נפגעו 28,381 רוכבים בתאונות, מהם נהרגו 588 רוכבים בבריטניה בלבד. מניתוח הנתונים עולה כי 80 אחוזים מהרוכבים שנהרגו, סבלו מפגיעות ראש ואצל 70 אחוז מאלה, פגיעת הראש הייתה הגורם הראשי למוות. עוד מוסיף הארגון, כי אם כל הרוכבים היו חובשים את הקסדות הבטיחותיות ביותר, כלומר, קסדות מלאות שעברו מבחני ריסוק בציונים גבוהים, ניתן היה להציל את חייהם של 50 רוכבים מדי שנה בבריטניה.

בישראל לא קיים מסד נתונים שמפלח את סוגי הפגיעות ברוכבי האופנועים. אך מתחילת שנת 2010 נהרגו 43 רוכבי דו-גלגלי בישראל (372 הרוגים בתאונות בסך הכל) לעומת 33 בתקופה המקבילה אשתקד.

ההמלצה שלנו, לפני רכישת קסדה, העניקו עדיפות קודם כל לקסדה מלאה ובחרו את זו המאווררת, הנוחה והמתאימה לכם ביותר מבחינה תקציבית. זה לא המקום לחסוך בו כסף. בנוסף, אם בבטיחות עסקינן, הקפידו לרכב עם מיגון גוף שכולל מעיל רכיבה ממוגן, כפפות ונעליים סגורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully