וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם תתעלם, אתה עלול להעלם

עו"ד אינגריד הר-אבן

4.2.2011 / 11:30

התעלמות מכשל טכני במכונית עלולה להוביל לתאונת דרכים קטלנית. במקום להמר על החיים, לא עדיף לתקן אותה?

מה גרם לתאונת הדרכים מיום 16.05.2006 בה מצא את מותו, הרבה בטרם עת, שלומי מלכה ז"ל?

במשך שנים רבות חיפשה המשטרה את התשובות לגורמי התאונות, בייחוד אלו הקטלניות (שכן אלו הן הנבדקות על ידי בוחני המשטרה ובגינן מוגשים כתבי אישום חמורים), מתחת לפנס. ומי עומד שם? "הגורם האנושי". ומה עם הרכב? מה אם היה לא תקין? מה אם אחת ממערכותיו כשלה? ומה אם התמהיל בין "הגורם האנושי" לאותו הכשל ואפילו הוא "בינוני" או אפילו "קל", עולה לדרגה החמורה ביותר של נטילת חיי אדם? ונדגיש, שדווקא הכשלים ה"לא חמורים", המאפשרים לכאורה המשך נסיעה, הם המסוכנים ביותר שכן הנהג לוקח לגביהם הימור מודע של המשך הנסיעה. ותיקון? אח"כ... כשיהיה לו זמן...

בשנת 2005 נדון לעומק נושא הכשל הטכני על ידי ועדת שיינין אשר מונתה על ידי ממשלת ישראל דאז לדון בנושא תאונות הדרכים. לא בכדי, הדו"ח מתחיל דווקא בנזיפה כלפי המשטרה: "מקובל להתייחס למאפייני הרכב כגורם משני ושולי בהיווצרות וגרימת תאונות דרכים, אך... מסתבר, שככל שחקירת התאונות יורדת לעומק רב יותר, הקשר בין כשל טכני לתאונה מתחזק והולך, ומוכיח כי אין לזלזל ו/או להמעיט במשקלו הפוטנציאלי של גורם זה... ברמת החקירה המתקיימת כיום לא מקבל המרכיב הטכני... את המשקל הראוי ותרומת מרכיבים קריטיים כדוגמת בלמים, מערכות ההיגוי, מתלים, בולמי זעזועים או לצמיגים אינה נחקרת בדרך כלל... מרבית תאונות ה"סטיה מנתיב", לדוגמה, מיוחסות לגורם האנושי, כאשר יתכן בהחלט כי מעורבים גורמים נוספים".

התובנות: "יכולתו של הגורם הטכני למנוע את התאונה (בטיחות אקטיבית) או להקטין ולמזער את תוצאותיה (בטיחות פסיבית) היא גדולה".

המסקנה הסופית המודגשת: "הגורם הטכני הוא קו ההגנה האחרון על חיי הנוסעים ברכב והמשתמשים בדרך". קו הגנה אחרון על חיינו. שר התחבורה הנוכחי כפי הנראה לא שמע על כך, שכן על פי פרסומים אחרונים בתקשורת הוא עדיין אוחז בדעה שהגורם האנושי לבדו גורם תאונות דרכים.

ואולי גישה זו, שהיא ללא ספק נוחה ופופוליסטית יותר, היא הגורם לכך שדו"ח ועדת שיינין מעלה אבק באיזה מדף בחדרו של איזה פקיד, והמשטרה ביצעה, כאמור בדו"ח, לא יותר מ-6 חקירות עומק של תאונות בשנה.

הגורם לתאונה - התעלמות

אז מה קרה לרכב בו נסע שלומי מלכה ז"ל? במקרה זה, כפי הנראה הופנמו התובנות בנושא הכשל הטכני, והמשטרה ביצעה בדיקה יסודית ביותר של גורמי התאונה. המסקנה החד משמעית, והמצמררת, היתה שהתאונה אירעה בשל התעלמות נהג הרכב מכך שהיו נעוצים בשניים מצמיגי הרכב בורג ומסמר שגרמו לנקרים שפגעו באטימות הצמיגים, ובכך גרמו ללחץ אוויר נמוך, למשיכת ההגה ולסטיית הרכב. מצב זה, יחד עם חוסר עירנות הנהג, הביאו את הרכב לסטות מהכביש, לפגוע בתמרור על השוליים, לרדת לתעלה ולהתנגש בעץ. וכן, למותו של שלומי מלכה ז"ל.

בכתב האישום שהוגש כנגד הנהג, נרשם במפורש ש"הנאשם נהג ברכב למרות שהרכב היה פגום, במצב שסיכן את עוברי הדרך ומנע את השליטה בו".

הנאשם - הנהג, טען להגנתו כי הפגם לא היה ניתן לגילוי על ידו ושהתאונה נגרמה בשל כך, וכן בשל העובדה שהצמיגים לא התאימו מבחינת גודלם לרכב (לדעתנו, דווקא משום כך היה עליו להיות עירני יותר, לא?).

לכך השיב בוחן המשטרה, שגם אם לא היה מודע למצב הצמיגים בתחילת הנסיעה, הרי ש"הנהג היה חש במשיכת ההגה ימינה גם במהירויות הפחותות מ-80 קמ"ש". כמו כן טענה הפרקליטות, כי אפילו אם הרכב לא היה בבעלות הנהג, ואפילו אם לא ידע על הליקוי בצמיגים, הייתה זו חובתו לבדוק את מצב הרכב ואת מערכות הבטיחות לקראת הנסיעה בו והיה עליו להתייחס למשיכות בהגה במהלך הנסיעה.

נקרים בצמיגים? זה הכל? כמה זמן היה אורך לתקן אותם בפנצ'ריה, חמש דקות? עשר? חמש עשרה? וכמה זמן היה אורך לעצור בצד הדרך לבדיקת משיכת ההגה? וכמה זמן היה אורך להחליט לא ליסוע ברכב בכלל, לנוכח מצבו? להגיד: "מוות מיותר", הרי זו לשון המעטה שבהמעטה והטרגדיה נותרת ללא כל הסבר הגיוני, שהרי מהן חמש דקות או אפילו חמש שעות תיקון צמיג לעומת חייו של שלומי מלכה ז"ל?

"אול אין" על החיים

וזהו בדיוק האבסורד. בניגוד ל"גורם האנושי" הבלתי צפוי והבלתי ניתן לשליטה, קל מאוד למנוע כשל טכני ברכב. לצערנו הרב, למרות שהמשטרה עשתה במקרה זה מלאכה יסודית ונאמנה, ולמרות שהפרקליטות חזרה והדגישה את אחריותו העקרונית של הנהג למצב הרכב גם אם איננו בעליו, קבע בית המשפט בגזר הדין של הנאשם, כנימוק לקולא, כי: "אין מדובר בהשתוללות או בנהיגה בריונית של הנאשם על הכביש, אלא בחוסר תשומת לב למצבו המכני של הרכב".

שלומי מלכה ז"ל מת כי מישהו לקח הימור על חייו, כשנהג ביודעין או בעצימת עיניים ברכב בלתי תקין. זו לא רק בריונות לדעתנו, אלא הרבה יותר חמור מכך. זו הזמנה לפציעות ולהרג. וכחברה, לא נוכל ואסור לנו לעבור על כך לסדר היום.

בימים אלו, נדונה בוועדת הכלכלה של הכנסת הצעת החוק של חה"כ איתן כבל, אורי אורבך ואברהם מיכאלי שתכליתה מיגור תופעת המתקנים הלא מורשים והמוסכים הפיראטיים. גם המחוקק כבר מבין, כי רכב לא תקין (התוצר המיידי של תיקון ב"מוסך" כזה) הינו בגדר סכנה לאומית.

אנא, סעו רק ברכב תקין, אל תתעלמו מסימני אזהרה ואל תהמרו על חיים. רכב לא תקין - הורג.


* הכותבת הינה היועצת המשפטית של איגוד המוסכים ופורום התיקון הבטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully