וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפני אמין אבל לא זמין

ירון אדרי

17.3.2011 / 14:06

D&B: בעקבות אסונות הטבע של יפן צפוי מחסור במכוניות וחלקי חילוף. צפוייה עליית מחירים של בין חמישה לשבעה אחוזים

אסון הטבע שפקד את יפן פגע פגיעה קשה גם בכלל תחומי המסחר במדינה, בינהם תעשיית הרכב המקומית. כבר דיווחנו לכם בתחילת השבוע כאן בוואלה! רכב על סגירת מפעלים בקרב מרבית היצרניות, כשאצל רובן היא תימשך לפחות עד תחילת השבוע הבא. אלא שגם אם יחזרו לייצור בתפוקה מלאה בתוך זמן קצר, צפוי בעולם מחסור במכוניות יפניות ולא פחות חשוב, מחסור בחלקי חילוף להן. זאת ועוד, פרט למחסור גם המחירים צפויים לעלות.

בהתאם למדיניות יצרניות הרכב, יתרון יחסי יינתן למדינות הגדולות יותר הנסמכות על התוצרת היפנית בכל הקשור להדבקת פערי הביקוש. המחסור הצפוי עשוי לפגוע גם בישראל למרות שלא מעט מותגים יפנים מביאים אלינו מכוניות דווקא ממדינות אחרות כמו טורקיה (הונדה וטויוטה למשל), בריטניה (ניסאן) ועוד. על פי כלכלני 'דן אנד ברדסטריט', המחסור יורגש החל במחצית השנייה של השנה וזה נאמד בין שלושה לשבעה אחוזים הן במכוניות והן בחלקי חילוף. נדגיש כי נתח השוק של מכוניות אשר הגיעו לישראל ישירות מיפן עמד ב-2010 על 33.8 אחוזים (מנתוני איגוד יבואני הרכב).

השינויים ביחס הביקוש וההיצע צפויים להביא גם לעליות מחירים בכל הקשור למותגים יפניים כמו גם בשל עליית ערכו של מטבע היין. כאן חוזים הכלכלנים עליית מחירים של בין חמישה לשבעה אחוזים, כלומר תוספת של עד עשרת אלפים שקלים בקירוב למחירה של מכונית משפחתית ממוצעת. הנפגעים העיקריים מכך פרט ליבואניות הרלוונטיות יהיו חברות הליסינג ושוק כלי הרכב המשומשים.

את המחסור במכוניות וחלקי חילוף מיפן תמלאנה יצרניות הרכב הדרום קוריאניות שהפופולריות שלהן עולה בהתמדה. כאן ניתן לציין את יונדאי שכבר בשנה שעברה נגסה בחלק נכבד מנתח השוק של מלכת המכירות מאזדה, ובהחלט ייתכן שהמצב ביפן יעזור ליבואנית כלמוביל להדיח את מי שעמדה שנים רבות בראש טבלת המסירות. עלייה צפוייה גם לקיה וכן למכוניות שברולט המגיעות אלינו מהמזרח. ב-D&B צופים כי מרוויחות נוספות מהאסון תהינה היצרניות האירופיות וכן האמריקניות.

על פי בדיקת D&B נכון לשנת 2010 יפן מהווה אחוז אחד בלבד מכלל היצוא הישראלי לחו"ל. בתחום היבוא, יפן מספקת לישראל 2.5 אחוזים מכלל היבוא המגיע אלינו. לכן, ככל הנראה, המשק הישראלי בכללותו לא יפגע באופן ישיר ומשמעותי בטווח הקצר אלא רק ענפים או גופים ספציפיים כגון ענף הרכב, אשר עלולים לפגוע בצורה עקיפה במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully