וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי בכל זאת מנוע בעירה

ירון אדרי

26.4.2011 / 9:02

מנוע חדש יפחית את צריכת הדלק ב-50 אחוזים ואת פליטת הגזים הרעילים אף יותר. אז למה טכנולוגית 'הפעימה המפוצלת' לא תגיע לייצור סדרתי?

יצרניות הרכב ממשיכות לפתח מנועי בעירה במטרה להפוך אותם ליעילים יותר, אולם בעת האחרונה אנו שומעים עוד ועוד הספדים לנוכח הפיתוחים החשמליים. אלא שעדיין יש לצרכני הדלק תקווה בעיקר בזכות חשיבה מחוץ לקופסה של חברות וסדנאות שאינן נמנות על יצרניות הרכב עצמן. כי מי החליט שמנוע חייב שתיים או ארבע פעימות. מה דעתכם פעימה מפוצלת?

לחברת סקודרי (Scuderi) האמריקנית יש חזון - לשנות את כל מה שאנחנו יודעים על מנועי בעירה פנימית. לרשותם מעל 150 פטנטים רשומים ועוד כ-500 בשלבי בדיקה שונים ויש מי שמאמין להם כי עד כה הם השיגו מימון חיצוני בסך כולל של כ-70 מיליון דולרים. כעת הם חושפים את הרעיון שלפחות בסימולציות על גבי המחשב מבטיח רבות.

המנוע של סקודרי עובד בשיטת 'פעימה מפוצלת'. במקום צילינדר אחד העובד בשיטת ארבע הפעימות המוכרת, מדובר בשני צילינדרים וחלוקה סימטרית של מספר הפעימות בינהם. למעשה, צילינדר אחד משמש כתא דחיסה האוגר את האוויר המובל לתוכו דרך מערכת היניקה ומגדש טורבו, וממנו הוא נדחס בלחץ גבוה לצילינר העבודה דרך סעפת ביניים אליה גם מוזרק הדלק. הפעולה נעשית במקביל כך שלכל מחזור עבודה דרוש סיבוב אחד בלבד של גל הארכובה כמו במנועי שתי פעימות, מה שמגביר את יעילות המנוע.

פיצול עבודת המנוע לשני צילינדרים מאפשר להשיג הספקים וממונטים גבוהים מנפח קטן יותר מאשר במנועים הנמצאים בשימוש כיום. במהלך הניסויים גילו המהנדסים כי הפוטנציאל הגלום במנוע מאפשר להינות מכל העולמות. במקביל לכוח הרב יותר, מנוע זה ישפר את צריכת הדלק בכ-50 אחוזים ויפחית את רמת ה-NOX הנחשב לרעיל ביותר בגזי הפליטה בכשמונים אחוזים.

על הנייר (או על צג המחשב) נראה שמדובר בעוד רעיון גאוני שעשוי לצמצם את תלותינו בדלק ומחירו המאמיר כל עת. אלא שבפועל, כמו רעיונות יצירתיים שכבר ראינו בעבר, הדרך לייצור סדרתי כרוך בהרבה מכשולים טכניים וכלכליים כאחד. בנוסף, מנועים חשמליים תופסים היום יותר כותרות וזה משהו שמדבר יותר לליבן של יצרניות הרכב בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully