וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: קיה פיקנטו מגדירה מחדש את תורת היחסות

ירון אדרי

10.5.2011 / 9:30

המצטרפת הטרייה לסגמנט הקטנטנות מבטיחה לעשות את הכל טוב יותר. האם העיצוב השובב של קיה פיקנטו מסתיר את המיני הטובה בישראל?

לפני כשנתיים החלו לטפטף לישראל מכוניות קטנות לסגמנט שזיהה פוטנציאל נסתר. וזה בא בגדול באוגוסט 2009 עם אישור תקנת המיסוי הירוק שהצניחה את מחיריהן לאזורים שלא האמנו אי פעם שנראה מוצמדים למכוניות חדשות עם ניילונים על המושבים. מחירים שכאלה שיכנעו אפילו אותנו הישראלים שתיבה אוטומטית זה לא הכל בחיים ואפשר להחזיר לכשירות את רגל שמאל.

מאז, הרבה נאמר ונכתב על הסגמנט שקם לתחייה. והנה כעת בשנת 2011 הוא רושם פרק חדש בעיקר עם פיצול סופי של הקטגוריה לשתי מגמות בהתאם להספקי המנוע. כך לכאורה, סוזוקי אלטו ופיג'ו 107 רושמות נחיתות לעומת יונדאי i10 שהתחדשה לאחרונה ושברולט ספארק החדשה לגמרי, שתיהן הגיעו אלינו בחודשים האחרונים. כעת מגיעה אלינו נציגה נוספת מדרום קוריאה עם כוונות לשחק בשני התפקידים.

קיה, הרבה בעזרת יונדאי, זיהתה את הפוטנציאל הגלום בלרקוד על שתי חתונות. את פיקנטו החדשה היא משגרת בצמוד לשתי גרסאות מנוע - ליטר אחד ו-69 כ"ס עבור רמת הבסיס, עוד רבע ליטר והספק של 85 כ"ס בשנייה. אצלנו, היבואנית טלקאר אף העמיקה את הפערים בינהן כשאת הנפח הצנוע היא מציעה בלעדית עם תיבה ידנית ותיבה אוטומטית תהיה האופציה היחידה כבת זוג למנוע השני החזק יותר. אנחנו לקחנו את הבכירה שבהן ויצאנו לבדוק האם יש לקיה בכלל מה לחדש לנו והאם הפעם לא נעדיף מכונית יד שנייה באותו המחיר.

מבחן דרכים קיה פיקנטו. ירון אדרי
ליטר אחד ו-69 כ"ס עבור רמת הבסיס, עוד רבע ליטר והספק של 85 כ"ס בשנייה שנבחנה אצלנו/ירון אדרי

אומנות הכיווץ

המפגש הראשוני עם פיקנטו פנים אל פנים מדגיש לנו שוב עד כמה עשתה קיה בשכל כשהחתימה את פיטר שרייר לעמוד בראש חטיבת העיצוב שלה. הגרמני הצליח להכניס בקטנה הזו את כל סממני העיצוב המזוהים של היצרנית כולל מספר נגיעות ייחודיות רק לה. אמנם נאמר שהיופי הוא בעיני המתבונן, אך לבטח תסכימו שאי אפשר להישאר אדיש למראה הקטנה הזו.

פיקנטו נשענת על תאומתה i10 של יונדאי ולכן בהטל הצד ניתן לראות קווי עיצוב זהים (נשבעים שראינו דמיון גם להונדה ג'אז). אלא שכל מה שיונדאי עשתה בערך, שרייר לקח עד הסוף והעניק לה את חתימתו. אפילו חוסר הפרופורציה הבולט בחזית עם גריל דקיק ושקוע אל מול פגוש פעור וגופי תאורה גדולים מקבל כאן ייחודיות אופיינית וכך גם מאחור.

תא הנוסעים זוכה לעיצוב שמרני יותר אולי בשל ניסיון למקסם את יעילותו במרחב הקטן שלו. והוא אכן יעיל למדי וכמה שהוא נראה פשוט, כך הנדסת האנוש שלו טובה בעיקר כשקיה מצליחה למקם רכיבים בגודל מלא ולא מסתפקת בלוח מחוונים מזערי ושאר דוגמיות כמו שראינו אצל חלק מהמתחרות (יש גם מחברי USB ו-iPod). שרייר ניסה בכל זאת פה ושם להכניס פנימה את המיוחד כמו למשל העתקת עיצוב הגריל אל חלקו התחתון של גלגל ההגה ופס הפלסטיק הכסוף לכל רוחב הדשבורד אשר שוברים את השחור השולט.

לבניית תא הנוסעים השתמשה קיה בחומרים פשוטים - פלסטיק קשיח ודק או אריג סטנדרטי למושבים. אין כאן חריגה מהנורמה והיא לא שונה ממתחרותיה בקטגוריה כך שאין לנו על מה להלין בסעיף זה. כן נלין על חוסר האפשרות לאטום את פתחי האוורור, כך שכשהמזגן עובד כי לנהג חם ולזוגתו קר, מישהו יצטרך לוותר. רמת הגימור טובה לרוב וההרכבה איכותית ואולי אף גבוהה ביחס למתחרות. בגרסת המבחן הבכירה אפילו ההגה וידית ההילוכים קיבלו מעטה עור.

מבחן דרכים קיה פיקנטו. ירון אדרי
אין כאן חריגה מהנורמה והיא לא שונה ממתחרותיה בקטגוריה כך שאין לנו מה להלין בסעיף זה/ירון אדרי

קטנה בין גדולות

כדי לבחון איך בכל זאת חיים עם מכונית מיני, פיקנטו שירתה אותנו במשך מספר ימים בהם גמאנו עימה כמה מאות ק"מ. את מרביתם עשינו בתוך העיר או בין ערים סמוכות והשאר בכבישים מהירים.

את השיטוט העירוני עושה פיקנטו בקלילות. היא מתנהלת בזריזות יחסית תודות לשילוב טוב בין המנוע לתיבה האוטומטית (ארבעה הילוכים) וגם די נעים לשהות בתוכה. מתליה קשיחים ביחס למשקלה (875 ק"ג), אך כל עוד מחדלי הסלילה של מחלקות ההנדסה העירוניות אינם גדולים, המתלים סופגים היטב שיבושים. דבר שהפריע לנו מאוד הוא ההגה שקיבל עודף תגבור חשמלי והוא קליל למדי ולא מעניק אפילו שמץ של אינפורמציה ורגש והוא בהחלט אחד הפחות טובים שזכינו להחזיק.

כמקרה בוחן, בחרנו בעיר חיפה לבחינת יכולותיה. בעיר ההררית, יחידת הכוח התמודדה ללא שום קושי עם העליות המתמשכות ותיבת ההילוכים התאימה בקלות את יחסי ההעברה לאופי הכביש. גם האצות הביניים שלה טובות יחסית לחבילה הכוללת והיכן ששברולט ספארק (ידנית) לא הבריקה כשבחנו אותה לאחרונה, פיקנטו עושה זאת טוב בהרבה.

הטיול בעיר הנמל הצפונית נמשך כשעתיים בהן חצינו אותה מספר פעמים לאורכה ולרוחבה, מעלה ומטה. זה עלה לנו בצריכת דלק של קצת יותר מעשרה ק"מ לליטר שזה גבוה יחסית לסגמנט שמתיימר להיות חסכוני. בעיר מישורית היא לבטח תהיה חסכונית בהרבה.

מבחן דרכים קיה פיקנטו. ירון אדרי
היכן ששברולט ספארק/ירון אדרי

בין כביש החוף לעור התוף

אם בעבר העדפנו לשוטט עם שכמותה בין רחובות עיר סואנת מאשר לחצות את כביש החוף לאורכו, הרי שהפעם הופתענו לטובה. בכביש המהיר לא עמדה פיקנטו בנחיתות מול מכוניות גדולות יותר ודי בקלות צברה מהירות שיכולה הייתה להוציא מכם תירוץ לשוטר התנועה בסגנון של "עזוב בחייך, זה אוטו קטן מה הוא מבין". גם נוחות הנסיעה טובה מאוד.

לחובתה במקרה זה נציין רעשי צמיגים, כביש ומנוע קצת מתחת ל-3,000 סל"ד שעומדים ברקע כמעט בכל מהירות. תג מחיר נמוך חייב לחסוך הרבה בבידוד כנראה. ביקורת גם על המושבים מלפנים שאינם נוחים בנסיעות ממושכות.

עם פיקנטו רצינו למלא גם אחר חטאינו הקטנים כמו העדפה לכבישים מפותלים. ההגה הקליל שלה עליו כבר התלוננו, עומד לה כאן לרועץ כי בסך הכל הנהיגה בה בהחלט יכולה הייתה להיות מהנה בסיבובים. נטייה קלה לתת היגוי ואחיזה גבוהה יחסית למרות הצמיגים הקטנים שומרים על גבולות הבטיחות ובארסנל ההגנה נמצא בקרות יציבות ובלימה אלקטרוניות ושש כריות אוויר.

מחוץ לעיר השיגה כמובן פיקנטו צריכת דלק עדיפה בהרבה מאשר השיטוט בין פרויד להדר ובסופם של ימי המבחן עמד השקלול הכללי על 13.7 ק"מ לכל ליטר בנזין. זה עדיין גבוה ביחס להצהרה על 18.9 ק"מ לליטר, אך סביר לנוכח האתגרים בהם עמדה תחת ידינו.

מבחן דרכים קיה פיקנטו. ירון אדרי
בארסנל ההגנה נמצא בקרות יציבות ובלימה אלקטרוניות ושש כריות אוויר/ירון אדרי

מידותיך ידועות בכל העיר

למרות מידותיה הצנועות (אורך 3.60 מ', רוחב 1.60 מ', גובה 1.48 מ', בסיס גלגלים 2.39 מ'), פיקנטו נמצאה שימושית למדי. המושב מאחור הכיל ללא שום בעייה זוג חברים מפונק שלא התלונן משך כל הנסיעה ואם היא התאימה להם היא תתאים לכל אחד בכל גיל. כל עוד לא מכניסים לשם שלושה נוסעים ולא משנה באיזה גיל כי אז רוחבה הצר בא לידי ביטוי.

גם לשאר תפקידי היום יום שימשה פיקנטו מצויין. תא מטען בן 200 ליטרים הצליח להכיל בתוכו שש שישיות מינרלים ועוד שישיית קולה בקומה אחת, ומעליהם שאר המצרכים. ביום למחרת היא גם הספיקה להעברת מספר חפצים אחרים מנקודה A ל-B. בעניין זה נציין לחובתה את הבחירה לוותר על כיסוי לתא המטען שחושף בפני כל את מה שיש בתוכו.

מבחן דרכים קיה פיקנטו. ירון אדרי
המושב האחורי מתאים לשני נוסעים, שלושה זה כבר יותר מידי/ירון אדרי

יש לך משהו של פיקנטו?

אם בעבר ציינו שאל מול רכישת מכונית מיני חדשה כדאי לשקול גם את אופצית המכונית המשומשת במחיר דומה שתעניק לכם יותר מרחב ואולי גם יותר איכות, הרי שהפעם נקודות זכות עבורות לצד של פיקנטו. את כל הסטנדרט בקטגוריה היא עושה טוב יותר ולא מרגישה נחותה מול מכוניות קצת יותר גדולות.

פיקנטו לא חפה מביקורת ובעיקר הפריעה לנו חוסר היכולת שלה להשאיר רעשים מחוץ לתא הנוסעים וגם ההגה הקל מאוד שלה. אלא שבכל השאר היא פוגעת בול במטרה לשמה הוחלט להביא לכאן מכוניות קטנות עם תוספת בונוס בצורת עיצוב שובב ויחידת כוח מאוד יעילה.

את גרסת הבסיס לא בחנו, אך זו בכל מקרה תכוון למי שמחפש מכונית חדשה בסכום של 62 אלף שקל גג וחושב על אלטו או 107. עבור החזקה יותר והאוטומטית תידרשו להוסיף 12 אלף שקלים ועוד קצת אם תרצו את גרסת המבחן המאובזרת שקיבלה גם חישוקי סגסוגת, הגה עור ומפתח מתקפל (76,200 שקלים). זה כבר מעמיד את כדאיות הרכישה בסימן שאלה כי בכל זאת, יש לא מעט אופציות אחרות בסכומים שכאלה טובה ככל שהיא תהיה.

תיבה ידנית לגרסה זו לא צפויה להגיע בקרוב, אך היבואנית בוחנת אפשרות להפתיע מכיוון אחר. כן להביאה בשילוב המנוע הבכיר אך בגרסת 'ספורט' במרכב שלוש דלתות, סאן רוף ואבזור בהתאם.

מבחן דרכים קיה פיקנטו. ירון אדרי
מבחן דרכים קיה פיקנטו/ירון אדרי

  • עוד באותו נושא:
  • קיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully