וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכם, התיקון יעלה יותר

עו"ד אינגריד הר-אבן

4.6.2011 / 9:25

תיקון רכב במוסך פיראטי אמנם חוסך כסף לבעל הרכב, אך מישהו אחר משלם את המחיר הכבד. בעל הרכב שנגנב כדי לספק חלקי חילוף

היום נבחן את התיזה המופרכת בה דבק, משום מה, חלק לא מבוטל מהציבור שמשתמש בשירותי "מתקני רכב פיראטיים". התיזה אומרת, שאמנם עצם התיקון ללא רישיון וללא מוסך מסודר הינה עבירה, אך פה נכנס השכנוע העצמי ובעל הרכב מאמין שדווקא כלפיו העבריין יהיה בסדר (כי "לדפוק" את המדינה ואת בעלי המוסכים החוקיים שיש להם רישיונות ומשלמים מסים זו בעצם לא עבירה אלא "מצווה"?), ודווקא התיקון שיבצע "העבריין טוב הלב" ברכבו יהיה איכותי ודווקא החלפים שישים אצלו לא יהיו גנובים. ואת כל "עסקת החבילה" הנהדרת הזאת הוא יקבל בזיל הזול, ויתפאר בפני חבריו גם בכך שהוא לא "פראייר". נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? כי זה אף פעם לא אמיתי.

אותם אזרחים, שמאמינים משום מה ביושרם הסלקטיבי של עבריינים, אינם מודעים לתוצאות עידודם האקטיבי לעבריינות ולפגיעות החמורות הנגרמות לאזרחים אחרים. קורבן אחד כזה הוא אב"ש, אזרח תמים, אב טרי וגאה, ששהה בביה"ח בלינסון עם רעייתי שכרעה ללדת. עם תום הלידה, יצא לעבר הרכב וגילה שזה נגנב. במקום להיות עם רעייתו ועם הרך הנולד, הזדעק למשטרה להגיש תלונה על הגניבה וכעבור זמן הודע לו שהרכב נמצא כשבו נזקים שונים - סימני פריצה, המתנע (סוויץ') נופץ ונגנבו מתוכו עגלה וכיסא תינוק (לגנבים, כידוע, אין סנטימנטים).

במתנע הרכב נמצא דף, קבלה ממוסך בבני ברק. הדף נתחב למתנע כדי למנוע מההגה להינעל לאחר שבירת הסוויץ'. על גבי קבלה זו נמצאו טביעות האצבעות של ס"ב ועל בסיסן אותר ס"ב וכנגדו הוגש כתב אישום בגין פריצה לרכב, גניבת רכב וחבלה במזיד לרכב. כשעומת במשטרה עם טביעותיו על גבי הדף, טען כי החוקר משקר לו ובודה את הראיה. אלא שבהמשך שינה את גרסתו וקשר עצמו לאותו הדף.

דף על פי כן

ומה הקשר לתיקונים פיראטיים? גרסת ההגנה של ס"ב, אשר כדי להסביר את הימצאות הדף אצלו הפליל עצמו בעבירה אחרת, איתה פתחנו. לדבריו, הינו עוסק ב"תחומים רבים" לרבות התקנת מזגנים. כמו כן הוא "עוסק במנועים ובכלי רכב ועוד ואנשים נוהגים לבוא אליי הביתה על מנת לתקן את כלי הרכב שלהם". אכן איש אשכולות של ממש. ואיך הגיע אליו הדף? "אני כל בן אדם שרוצה לתקן חלק מכפר קאסם, ג'לג'וליה, באים אליי עם חלק כלשהו שרוצים להתקין, יכול להיות אחד מהם נתן לי דף זה עבר מיד ליד והנה יצא שאני אוכל אותה". האם ס"ב באמת "אוכל אותה"? לא ולא. לצערנו, אב"ש, וכולנו כציבור, אוכלים אותה בגלל ס"ב ולקוחותיו. כל יום, ובגדול.

לצערנו, אנו מאמינים לס"ב ש"הרבה אנשים" מגיעים אליו הביתה לצורך תיקוני רכב. לאותם האנשים כלל לא מפריע שביתו הוא "המוסך", גם לא מפריע להם שבעצם הוא עוסק ב"תחומים רבים" ואין לו כלל התמקצעות בתיקון רכבים, מקור החלפים שהוא מתקין ברכביהם אינו מדיר שינה מעיניהם ובטח ובטח שלא אכפת להם אילו פעילויות מבצע ס"ב ב"זמנו הפנוי", לרבות גניבת רכבו של אב"ש מבית החולים.

"טענה זו קשה מבחינת מבחני ההגיון"

בית המשפט דחה גרסתו של ס"ב שאינו יודע איך הנייר הגיע אליו, שכן: "טענה זו קשה מבחינת מבחני ההגיון כאשר הנייר כאמור נוצר ב- 5.7.10 וכבר ביום 6.7.10 היה עליו להגיע על פי הטענה על ידי מאן דהוא שאינו הנאשם בחזרה לפתח תקווה לאחר שעבר לכפר קאסם על ידי מי שהחזיק בו ונטלו מן המוסך בבני ברק ואזי באופן אקראי לחלוטין, נגע בו הנאשם בהיותו בכפר קאסם ומשם, כאמור, ולאחר שנגע בו הנאשם, שוב נלקח על ידי אותו מאן דהוא, או שמא אחר, לפתח תקוה אל הרכב הגנוב...". מסתבר, כי אותו מתקן פיראטי נתברך גם בכשרון לסיפורי אלף לילה ולילה. ס"ב הורשע בבית המשפט, אך לאב"ש זה כבר לא יועיל. שמחתו על הלידה כבר נעכרה בשל הגניבה.

לפני ימים ספורים, יצא דו"ח מבקר המדינה המבקר בחריפות את משרד התחבורה על היעדר כל אכיפה בתחום המוסכים במגזר הערבי (לא שהמצב במגזר היהודי הרבה יותר טוב, גם כן לפי אותו הדו"ח). ואנו שבים ומבקשים לא להשתמש בעבריינים לצורך תיקון ותחזוקת הרכב. העבריינות לעולם אינה נפסקת ב"טיפול" אחד ברכב.


* הכותבת הינה היועצת המשפטית של איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח

  • עוד באותו נושא:
  • מוסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully