וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטיחות – הדור הבא

שי ארז

22.7.2011 / 10:14

לפני 20 שנה חגורת הבטיחות הייתה האביזר היחיד במכונית שנועד להציל חיים במקרה של תאונה. היום כבר יש כריות אוויר ובקרות שונות, אך מה יגן עלינו בעתיד?

לנצח קבע שאול מופז את שמו בין מקבלי ההחלטות ההיסטוריות של מדינת ישראל; לא מדובר כאן בהכרזת המדינה או בביטול אגרת הטלוויזיה, מופז היה שר תחבורה האחראי לתקנה המחייבת החל משנת 2010 את התקנתה של מערכת בקרת יציבות (ESP) בכל רכב חדש שעולה על כבישי ישראל. על המערכת החשובה הזו, תכונותיה ותרומתה לצמצום מספר תאונות הדרכים, כבר כתבנו במפורט בשבוע שעבר, אבל מלבדה ישנן עוד מספר מערכות בטיחות מתקדמות שעדיין לא מותקנות במכוניות משפחתיות, אלא רק ברכבי יוקרה. אחרי ה-ABS כריות האוויר וה-ESP, אילו עוד מערכות צפויות לשמור עלינו בשנים הקרובות? הנה סקירה קצרה.

הכסף מדבר...

מספר מערכות הבטיחות המותקנות כיום ברכב מודרני הוא כמעט בלתי נתפס; החל משורה של מערכות סיוע לבלימה המכונות ABS, EBD, EBA וכו', דרך מערכת בקרת יציבות שמתקנת טעויות נהיגה וכלה במערכות הגנה פסיבית כמו כריות אוויר, חגורות בטיחות פירוטכניות ומשענות ראש אקטיביות למניעת פגיעות מסוג 'צליפת שוט'. את מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר לא תמצאו במשפחתיות זולות, אלא במכוניות פרימיום; הסיבה לכך טמונה בעלויות פיתוח וייצור גבוהות במיוחד אך אל דאגה, קיים תהליך תמידי של זליגת טכנולוגיה ממכוניות היוקרה אל המכוניות העממיות וממש כשם שלפני 16 שנה יכולתם למצוא מערכת בקרת יציבות רק במרצדס 600 והיום המערכת מגיעה כסטנדרט גם בסוזוקי אלטו שמחירה 60 אלף שקלים, זה רק עניין של זמן עד שהטכנולוגיות הללו יחלחלו מטה בסולם הדגמים.

מודדים מלפנים, מאותתים מאחור

מערכות הרדאר משתלטות על חזית המכונית ותופסות את מקומו של הנהג בהערכת המרחק והסכנה שמלפנים. מערכות אלו מודדות כל הזמן את המרחק של הרכב שלנו מהמכונית שלפניו והמידע שנאסף מתורגם לפעולת האטה עד כדי בלימה מלאה של המכונית כדי למנוע תאונות חזית-אחור אשר נפוצות במיוחד בתנועה עירונית צפופה.

מערך בטיחות נוסף שנמצא מלפנים מציג את הפנסים האדפטיביים; אם עד לא מזמן מדובר היה רק ביכולת שלהם להאיר לתוך הפנייה עם הפניית הגלגלים, הרי שהדור החדש של הפנסים האדפטיביים גם מנמיך את עוצמת האור באופן אוטומטי כדי לא לסנוור את הרכב שבא ממול או נמצא מלפנים, ומתאים את עוצמת ההארה בהתאם.

מערכת נוספת נעזרת בחיישנים המותקנים בצדי הרכב ומאתרים מכוניות וכלי רכב אחרים (אופנועים למשל) אשר נמצאים בשטחים המתים של המראות ומתריעים על כך בפני הנהג. כל ניסיון לפנות הצדה כאשר רכב אחר נמצב בצד המכונית ייתקל בהתראה ויזואלית בלוח המחוונים ומראות הצד. בין המערכות שכבר עשו את הדרך לכמה מהדגמים העממיים, אפשר למצוא מערכת להתראה על סטייה מנתיב הנסיעה אשר מזהה את הסימונים על הכביש ותרעיד את מושב הנהג עם כל סטייה מהנתיב. המערכות המתקדמות יותר אף מסייעות בהפניית ההגה ומזהות ירידה בערנות הנהג.

לוחמה אלקטרונית

גולת הכותרת של מערכות הבטיחות העתידיות היא כמובן מערכת 'קדם תאונה' שמסוגלת לזהות מבעוד מועד מצב של תאונה בלתי נמנעת ויוצרת תנאים אופטימליים להתנגשות. שלל חיישנים אלקטרוניים מנטרים, סורקים ומודדים באופן רציף כל פרמטר ושינוי אפשרי בהתנהלות הרכב. כאשר הם מזהים מצב של תאונה אפשרית, הם מגיבים בהתאם על ידי הכנה או הפעלה של מערכות אחרות.

כאשר מדובר בקרבה מסוכנת למכונית אחרת או גוף זר מלפנים, כאשר הזווית חדה מדי, כשהרכב עומד להתהפך ובכל מצב אחר של פגיעה אפשרית, מערכת הבלימה נכנסת לפעולה באופן אוטומטי, חגורות הבטיחות נמתחות, זוויות המושבים מתיישרות, החלונות נסגרים ומשטחי ספיגת אנרגיה נשלפים – הכל כדי לצמצם עד כמה שניתן את עוצמת הפגיעה בנהג ובנוסעי הרכב.

מצלמה מיוחדת לראיית לילה בטכנולוגיה צבאית שתפקידה להרחיב את שדה הראייה של הנהג בכבישים חשוכים, מוצעת גם היא כאופציה יקרה ושוב, רק במכוניות יוקרה, ממש כמו קשתות התהפכות במכוניות פתוחות. בקרת שיוט אקטיבית אשר מתאימה את מהירות הנסיעה לרכב שמלפנים, בולמת ומאיצה לפי הצורך, היא עוד מערכת שלא תמצאו במכונית משפחתית רגילה. גם לא מערכת שעוקבת אחר תנועות הנהג, מזהה מצב של עייפות ומתריעה מפני הירדמות, או מושבי בטיחות אינטגרלים לתינוקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בחזרה לעתיד

לפני 20 שנה מערכות הבטיחות היחידות שזכיתם לקבל במשפחתית חדשה היו חגורות בטיחות. מערכות ABS, כריות אוויר ומערכות סיוע לבלימה הפכו להיות חלק מרשימת האבזור התקנית של כל מכונית ומשנת 2010 גם מערכת בקרת היציבות מצילת החיים. ניסיון העבר מוכיח כי טכנולוגיה מתקדמת זולגת בהדרגה אל מכוניות זולות יותר, ומערכות שנשמעות לכם כמו מדע בדיוני עכשווי, יהפכו בעתיד להיות חלק בלתי נפרד מהמכונית שלכם. אלא שאף אחת ממערכות הבטיחות הללו לא מסוגלת להחליף נהיגה זהירה והגיון בריא – סעו בזהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully