וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף שבוע טיפוסי במסלול מירוצים בריטי

ירון אדרי

29.7.2011 / 9:22

בריטניה גדושה במסלולי מירוצים בהם מתחרים מידי סוף שבוע עשרות סבבים לחובבנים ומקצוענים. לראות, להינות ובעיקר לאכול את הלב על מה שאנחנו מפסידים

הקלישאה אומרת כי הספורט המוטורי נולד ביום בו יוצרה המכונית השניה. זה לא משנה מי מהן ניצחה, מה שבאמת חשוב הוא כי הענף המשיך להתפתח מאז. מידי שנה מתקדמים סבבי המירוצים בעולם בהתאם לטכנולוגיות והתקנות הרלוונטיות, בעוד שאותן מכוניות מירוץ של לפני מספר עשורים גם הן עדיין מתחרות בסבבים מסודרים לנהגים מקצוענים וחובבנים כאחד.

בעת ביקורנו במסלול דונינגטון שבבריטניה (אנגליה) כאורחי קבוצת שברולט WTCC, התוודענו למה שהבריטים (ולמעשה מדינות רבות בעולם) מכירים כבר המון זמן. יש מסלול מירוצים בינלאומי (אחד מיני רבים) וחבל שהוא יעמוד עזוב בסוף השבוע. פרט לאירוע הראשי במסגרת אליפות העולם למכוניות סלון, הנה טעימה מהסבבים הנוספים שהתחרו בשלושת הימים על אותו המסלול. מתי אצלנו?

Dunlop Intersteps Championship

בדרך לקריירת מירוצים מקצוענית, כל נהג מתחיל במירוצי קארטינג. השלב הבא במעבר למכוניות, בגיל 15 לכל המוקדם, מאפשר מספר דרכים תלוי בעיקר בעומק הכיס של הוריו. אחת האפשרויות העומדות לפניו היא אליפות ה-Intersteps, המציעה טבילת אש בסכומי כסף זולים יחסית לסבבים כמו פורמולה רנו ומיועדת לנהגים שטרם הגיעו לגיל 19.

כמו בכל סבב מירוצים בחו"ל, גם כאן מגיעה תמיכה מכיוון חברה העוסקת בתחום המוטורי – דאנלופ שגם מספקת לנהגים את הצמיגים. את הסבב מארגן מועדון מירוצי המכונית הבריטי (BARC) והמכוניות הינן מסוג פורמולה ב.מ.וו במשקל של כ-400 ק"ג והספק מנוע ה-1.2 ל' הוא 140 כ"ס. בסבב זה מתחרים כעשרה נהגים, חלקם גם ימשיכו לסבבי הפורמולה הבכירים יותר.

לאתר הרשמי של סבב Dunlop Intersteps Championship

מכונית מירוץ פורמולה ב.מ.וו Intersteps. ירון אדרי
הצעד הראשון אחרי קארטינג בדרך לקריירה מצליחה. Intersteps/ירון אדרי
מכונית מירוץ פורמולה ב.מ.וו Intersteps. ירון אדרי
מכונית מירוץ פורמולה ב.מ.וו Intersteps/ירון אדרי

Dunlop Production Touring Car Trophy

גם בסבב מירוצי המכוניות הסדרתיות שמארגן ה-BARC דאנלופ לוקחת חלק פעיל כספונסרית וספקית צמיגים. כאן מדובר במכוניות ספורטיביות כמו של השכן – ווקסהול (אופל) אסטרה, פיאט אבארת' 500, סיאט לאון ואחרות, לאחר שעברו תהליך התאמה למסלולי המירוצים בכל הקשור להתנהגות הרכב (מתלים, בולמים), בטיחות (כלוב התהפכות, בלמים, מושבי מירוץ ורתמות תקניות) ומנועים אשר שופרו במסגרת מה שמתירות התקנות.

סבב זה כולל ארבע קטגוריות הנקבעות לפי יחס הספק המנוע למשקל המכונית. הקטגוריה הבכירה לשם הדוגמה הינה למכוניות שהספקן בין 161 ל-210 כ"ס ל-1,000 ק"ג. בשל הדימיון למכוניות סדרתיות, ליבואניות הרכב המקומיות יש אינטרס ורבות מהן תומכות בקבוצות המתחרות. בסבב זה מתחרים כעשרים נהגים.

לאתר הרשמי של סבב Dunlop Production Touring Car Trophy

מכונית מירוץ ווקסהול (אופל) אסטרה. ירון אדרי
הסבב למכוניות סדרתיות מזכיר כמעט את הרכב של השכן/ירון אדרי
מכונית מירוץ פיאט אבארת' 500. ירון אדרי
מכונית מירוץ פיאט אבארת' 500/ירון אדרי

Dunlop Mini Seven & Mini Miglia Challenge

אין מי שלא מכיר את מיני המקורית, זו שעדיין משובב את הנפש לפגוש בה בכל הזדמנות גם אחרי 50 שנה. וכשהיא מגיעה למסלולי המירוצים ההתרגשות אפילו גדולה יותר עת שחוזים בפצפונת הזו חורכת בפול גז את האספלט שנראה גדול עליה בכמה מידות. סבב זה הינו נצר לסבב המירוצים הרשמי של מיני מלפני מספר עשורים, והוא כולל שתי קטגוריות – 'מיני 7' למכוניות על מנוע ליטר אחד ו'מיני מיליה' למנועים בנפח 1.3 ל'.

הסבב הנ"ל פופולרי מאוד ולמירוץ בדונינגטון נרשמו כמעט 40 נהגים. לא כולם התחרו ממש וסיבוב ברחבת הטיפולים גילה מדוע. בסבב שבעיקר מיועד לחובבים, הנהגים הם גם המכונאים והתקציב העומד לרשותם לא ממש גדול. לכן, לא מעט מכוניות עמדו עם מכסה מנוע פתוח ומקסימום שני אנשים שניסו לתקנן עד רמה של אוברול במקום. וזה הייחוד בסבבי מירוצים שכאלה, הנהיגה היא רק תירוץ לכל ההתעסקות שמסביב.

לאתר הרשמי של סבב Dunlop Mini Seven & Mini Miglia Challenge

מכונית מירוץ מיני. ירון אדרי
הנהג הוא גם המכונאי שעושה למיני אוברול במקום/ירון אדרי
מכונית מירוץ מיני. ירון אדרי
מכונית מירוץ מיני/ירון אדרי

Sports 2000 Pinto Championship

הנה דוגמה נוספת לסבב מירוצים ותיק שממשיך להתחרות גם כיום. ה-Sports 2000 Pinto Championship נוסד בשנת 1977 והפך להצלחה באירופה וארה"ב. הסבב דעך עם השנים אולם בשנים האחרונות הוא רושם חיים חדשים עם מכוניות ותיקות וחדשות שמצטרפות למירוצים. אלא שבניגוד להרבה סבבים כאן יש כלל אצבע לפיו נהג שפגע בנהג אחר נפסל, הכל כדי שהמכוניות תמיד תשארנה יפות למראה.

המכוניות הפתוחות בהן שני מושבים מונעות על ידי יחידת כוח בנפח 2.0 ל' של פורד. הסבב כולל שלוש קטגוריות בהתאם לשנת ייצור המכונית, כאשר אחת מהן מוגדרת 'היסטורי קלאס' עבור המכוניות מהשנים הראשונות. מעל 20 נהגים התחרו בסבב זה בסוף השבוע של דונינגטון.

לאתר הרשמי של סבב Sports 2000 Pinto Championship

מכונית מירוץ Sports 2000 Pinto Championship. ירון אדרי
כמו בשנות ה-70. Sports 2000 Pinto/ירון אדרי

Maserati Trofeo Granturismo MC

סבבי מירוצים מסוג Cup בהן כל המכוניות זהות, הינם דבר שכיח. גם למזרטי האיטלקית, האחות של פרארי, יש כזה עבור הדגם גרנטוריסמו. גם במקרה זה כמו באליפות המכוניות הסדרתיות שהוזכרה לעיל נלקחה מכונית סטנדרטית והוכנסו לה מספר שינויים מתבקשים בתחום ההתנהגות, בטיחות ומנועים.

כסבב רשמי של היצרנית, מזרטי עושה בו שימוש שיווקי מובהק. הנהגים בחלקם הם לקוחות החברה שמוזמנים לנסות מזלם על המסלול כך שאל תתפלאו אם מתוך המכונית הסקסית למראה ישלף בכוח כרסתן מזיע ש-40 דקות של מירוץ התישו אותו לחלוטין. אלא שכמותו מתרכזים בקטגוריה משל עצמם בעוד מרבית הנהגים הינם מקצוענים בקטגוריה הבכירה. בסך הכל מעמידה מזרטי לכל מירוץ כעשרים מכוניות.

לאתר הרשמי של סבב Maserati Trofeo Granturismo MC

מירוץ מזרטי גרנטוריסמו טרופאו MC. ירון אדרי
נהגים חובבים לצד מקצוענים בסבב של מזרטי/ירון אדרי
מכונית מירוץ מזרטי גרנטוריסמו טרופאו MC. ירון אדרי
מכונית מירוץ מזרטי גרנטוריסמו טרופאו MC/ירון אדרי

AutoGP

יש לא מעט סבבי מירוצים הנמצאים שלב או שניים לפני פורמולה 1, וה-AutoGP הוא אחד מהם. מדובר בסבב אירופי חדש שהושק ב-2010 בו המטרה היא לזכות בכמה שיותר כסף וכמובן באליפות. בכל אירוע עומדים על הפרק 100 אלף דולרים המחולקים בין שלושת המקומות הראשונים של כל מירוץ (שני מירוצים בסוף שבוע אחד). המארגנים טוענים שאם שיטה זו עובדת בהצלחה בארה"ב, אין כל סיבה שהיא לא תצליח גם באירופה. ולראייה, בסבב מתחרים על הממון כ-20 נהגים בכל מירוץ.

כל מכוניות סבב ה-AutoGP הינן מתוצרת יצרנית השלדות לולה (Lola), כאשר המנועים מתוצרת זייטק (Zytec) – בנפח 3.4 ל' V8 בהספק של 550 כ"ס. ועם משקל רטוב כולל נהג של 695 ק"ג, אתם רק יכולים לשער את הביצועים. הסבב מתחרה יחד עם ה-WTCC באותם סופי שבוע ומועבר בשידור חי בערוץ יורוספורט כך שגם אתם יכולים לצפות במירוצים בשידור חי בימי ראשון.

לאתר הרשמי של סבב AutoGP

מכונית מירוץ AutoGP. ירון אדרי
AutoGP הוא שלב אחד או שניים לפני פורמולה 1/ירון אדרי

World Touring Car Championship

אחרון בסיקור שלנו הוא הסבב הבכיר שלשמו התכנסו כאן כל סבבי המירוצים המוזכרים בערגה לעיל. ה-WTCC הינו סבב מירוצי מכוניות הסלון הבכיר של ההתאחדות הבינלאומית FIA והוא מתחרה בכל יבשות העולם להוציא את אוסטרליה. השנה זו הפעם הראשונה בה הסבב מתחרה במסלול דונינגטון לאחר שאת השנים האחרונות אירח אותו ברנדס האץ' במסגרת האירוע הבריטי.

מי שמובילה בפער ניכר את הסבב היא קבוצת שברולט, שלמעשה הינה היחידה הנתמכת על ידי היצרנית וזאת לאחר שב.מ.וו וסיאט החליטו שדי להן וכיום הן רק עוזרות חלקית לקבוצות הפרטיות המתשמשות במכוניות שלהן. בעבר הלא כל כך רחוק גם אלפא רומיאו לקחה חלק בסבב ולפני שנתיים אפילו לאדה הרוסית ניסתה מזלה ללא הצלחה יתרה. התקווה היא כי וולוו שמתחרה השנה תמשיך גם בעונות הבאות וכי פורד תצטרף אף היא אם נאמין לשמועות.

לאתר הרשמי של סבב WTCC

שברולט קרוז מירוץ WTCC דונינגטון 2011. אתר יצרן
ה-WTCC הוא רק תירוץ עבור סבבי מירוצים להגיע למסלול/אתר יצרן

אמנם ה-WTCC וה-AutoGP הם הסבבים הבכירים ביותר שהתחרו בסוף השבוע הזה, אך אין מה להמתין להם או לאחרים. אם אתם מזדמנים לבריטניה (או לשאר מדינות אירופה), חפשו את המסלולים שבאיזור וקיפצו לביקור. בטוח יהיה שם איזה מירוץ. מכוניות, אופנועים, קארטינג, אפילו משאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully