וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תתאימו לילדכם מושב בטיחות מתאים

רז כהן

5.8.2011 / 10:14

רכישת מושב בטיחות שיתאים לילדכם היא לא משימה קלה. סלקל או בוסטר? הנה מספר כללים ועצות לבחירת התקן הריסון המתאים ביותר

במהלך השנים הראשונות לחייהם, אתם מסיעים את ילדיכם מאות ואפילו אלפי פעמים. בכל נסיעה, קיים הסיכוי ולו הקטן ביותר לתאונת, וכאשר מכפילים את הסיכוי הזה בכל הנסיעות הללו, קל להבין מדוע אלפי ילדים מעורבים בכל שנה בתאונות דרכים בישראל. מחקרים מוכיחים כי הסיכון למוות כתוצאה מתאונת דרכים יורד משמעותית כאשר הילד רתום במושב בטיחות תואם.

כדי לעשות קצת סדר בדברים, הנה כמה כללים ועצות להסעת ילדים במכונית באופן בטוח.

מתחילים בסלקל

סלקל הוא למעשה מושב בטיחות המיועד להתקנה אך ורק נגד כיוון הנסיעה, ומתאים לילדים מגיל לידה ועד למשקל מקסימלי שבין 9 ל-13 ק"ג (גיל שנה פחות או יותר). כמו בכל תהליך רכישה של מושב בטיחות, גם לפני שקונים סלקל חשוב לבדוק את ההתאמה שלו למכונית שלכם ולהשתדל להתאים אותו למידות הילד (ברוב המקרים מדובר במשימה בעייתית מכיוון שהסלקל לרוב נרכש עוד לפני שהרך הנולד יצא לאוויר העולם).

אילוסטרציה. ShutterStock
סלקל מתאים לתינוקות עד גיל שנה פחות או יותר. התקנתו נגד כיוון הנסיעה בלבד ובנטרול כרית האוויר מלפנים/ShutterStock

העדיפו סלקל מתוצרת חברה מוכרת, כזה שמציע כריות להתאמה מושלמת לתינוק על פי גודלו. כדאי להתעקש על סלקל המצויד בהגנה צדית ויוכל להגן על התינוק טוב יותר בזמן פגיעה ומפני כריות האוויר הצדיות שמותקנות היום במרבית המכוניות. בישראל נמכרים כיום מספר סוגים של סלקלים המצוידים במערכת עיגון מסוג ISOFIX, מחירם הוא לעתים כפול ממחיר סלקל רגיל אולם אם קלות תפעול (אין צורך לחגור את הסלקל בחגורה בכל פעם) ובטיחות חשובים לכם, שווה להשקיע. רק ודאו מראש שהמכונית שלכם מצוידת בנקודות עיגון תואמות (מעין טבעות מתכת שנמצאות בין מסעד המושב האחורי למשענת שלו).

אחרי שרכשתם את הסלקל, הגיע הזמן להושיב בו את הרך הנולד ולצאת לדרך. לפני הנסיעה הראשונה, מומלץ לערוך את ההתאמה הראשונית לפני שיוצאים מהבית, באופן שבו חגורות הבטיחות יהיו בגובה הכתפיים של הילד או מעט מתחת להן ובשום אופן לא מעל קו הכתפיים.

חשוב להתאמן על רתימת הסלקל ולהתאימו לרכב ללא התינוק; התקנה נכונה היא כזאת שבה זווית הגב של הסלקל תהיה ב-45 מעלות ביחס לקרקע. כדי להגיע למצב כזה יש לעשות לעתים שימוש במגבת מגולגלת ולהניחה מתחת לחלקו הקדמי של הסלקל (זה שקרוב לגב מושב הרכב). את החגורות יש להדק כך שיהיו צמודות לתינוק, אך לא יכאיבו לו. החגורות מתוחות במידה הנכונה כאשר אפשר להכניס רק אצבע אחת ביניהן לבין כתפי התינוק. את ידית הנשיאה של הסלקל (אותה קשת פלסטיק) חשוב להשאיר נעולה במצב נשיאה לאורך כל זמן הנסיעה ברכב. תפקידה של הקשת הוא למנוע "מעיכה" של הסלקל כלפי משענת המושב בזמן תאונה ופציעת התינוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

עוברים למושב בטיחות

הסלקל ישמש את התינוק שלכם עד גיל שנה לערך, כאשר ההמלצה היא לא להעביר אותו למושב בטיחות לפני הזמן. איך תדעו שאכן הגיע הזמן לעשות זאת? אם תינוקכם מתקרב למשקל המקסימלי המוגדר על ידי יצרן הסלקל, אם כתפיו מיישרות קו עם חריצי חגורות הבטיחות העליונות או אם בין ראש התינוק לקצה העליון של הסלקל מפרידים פחות מחמישה סנטימטרים. כל אלה מציינים כי הגיע הזמן לעבור למושב בטיחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשוב לוודא שגובה חגורות הבטיחות יהיה בגובה הכתף או מעט מעל, שהחגורות לא תהינה מקופלות או מגולגלות ושהילד ירגיש בנוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

רגע לפני שאתם ניגשים לבחור מושב בטיחות, חשוב שתדעו כי בגלל רגישות המפרקת ועמוד השדרה בטווח הגילאים שבו אנו עוסקים, מומלץ להסיע את התינוק זמן רב ככל שאפשר נגד כיוון התנועה גם אם זה מכתיב רכישת מושב דו-כיווני לשלב הבא שמתאים לילדים במשקל של עד 18 או עד 36 ק"ג. לשיקולכם. בכל מקרה, החוק אוסר להסיע תינוק עד גיל שנה עם הפנים לכיוון הנסיעה, מלפנים או מאחור.

באופן כללי, מושבי הבטיחות לרכב מתחלקים למספר שלבים, אך יש גם מושבים שמתאימים למספר שלבים (מ-I עד II או III). החיסרון הגדול של המושבים המשולבים הוא לרוב היעדר אפשרות להטיית המושב בזוויות שונות, משמע שבדרך כלל הם מקובעים בזווית אחת. לא אמור להיות הבדל עקרוני ברמת הבטיחות שמספקים מושבי בטיחות חד-שלביים לרב-שלביים וכאן נכנס השיקול הכלכלי; האם לרכוש מושב שיתאים לתינוק במשקל של עד 18 ק"ג או באחר המתאים לילדים במשקל של עד 36 ק"ג. גם במושבי בטיחות ההמלצה היא לרכוש מושב מתוצרת מותג מוכר עם הגנה צדית, כזה שמציע ריפוד איכותי ופריק לצורך כביסה, וגם כאן עוגני ISOFIX יסייעו בעגינה טובה יותר של המושב לרכב.

התאמת מושב הבטיחות לילד פשוטה למדי; יש לרתום את הילד במושב בטיחות עם הפנים לכיוון או נגד כיוון הנסיעה (לא כל מושב אפשר להתקין נגד כיוון הנסיעה). בשני המקרים חשוב לוודא שגובה חגורות הבטיחות יהיה בגובה הכתף או מעט מעל, שהחגורות לא תהינה מקופלות או מגולגלות ושהילד ירגיש בנוח.

אחרי שבדקתם כי המושב אכן מותאם למשקל הילד, לגובהו ולמצבו ההתפתחותי, ואחרי שווידאתם כי ההתקנה בוצעה במדויק לפי הוראות יצרן המושב ויצרן הרכב, חשוב לבדוק שהמושב אכן מעוגן כהלכה. כדי לבדוק זאת, אחזו במושב באזור החיבור עם חגורות הבטיחות של הרכב ונסו להזיזו לצדדים (לרוחב המכונית). אם למושב יש תנועה רוחבית גדולה משניים-שלושה סנטימטרים, ההתקנה אינה טובה ועליכם לבדוק מה לא בסדר. כדי להגיע להתקנה טובה, חשוב כאמור לקרוא היטב את הוראות יצרן המושב והוראות יצרן הרכב (מופיעות בספר הרכב). רק אחרי שווידאתם כי חגורת הבטיחות של הרכב עוברת בדיוק במסלול הנכון, הדקו אותה היטב ונעלו את האבזמים.

מתקדמים לבוסטר

כשהילד מגיע לגיל 3 עד 4 שנים (תלוי במבנה גופו ובהתפתחותו), אפשר לעבור ממושב בטיחות למושב הגבהה ("בוסטר"). גם כאן ההמלצה היא להישאר במושב הבטיחות עד כמה שניתן, אבל בכל זאת, אם החריצים העליונים של חגורות הבטיחות במושב נמוכים מגובה כתפי הילד או שגובה אוזני הילד גבוה מהקו העליון של המושב, הגיע הזמן לעבור למושב מגביה.

אילוסטרציה. ShutterStock
בוסטר מאפשר לילד לשבת ולהחגר בביטחה. השתמשו בו גם אם נראה לכם שהוא כבר גדל/ShutterStock

מטרתו המרכזית של המושב המגביה היא לוודא שחגורת המותן תעבור על עצמות הרגליים ולא על האגן הפגיע או חלקי הבטן הרכים של הילד. בנוסף, תפקידו של מושב ההגבהה הוא לגרום לכך שחגורת הבטיחות של הרכב תונח במקומה הנכון על עצם הכתף ולא על צוואר הילד או על עצם הבריח. שימוש בבוסטר עם משענת הוא הפתרון היעיל יותר להשגת המטרות הללו. הוא גם מסייע בהגנה על צוואר הילד בעת תאונת צד, ובנוסף יכול לעזור מאוד בשמירה על יציבות הילד בזמן הירדמות.

כללי בטיחות נוספים

ראשית, חשוב להדגיש כי חל איסור מוחלט לרתום את הסלקל למושב הקדמי כאשר מולו כרית אוויר פעילה. אם אין במכוניתכם אפשרות לנטרל את כרית האוויר שבצד הנוסע, רתמו את הסלקל אך ורק במושב האחורי. גם אם אפשר לנתק ברכבכם את כרית האוויר, עדיין מומלץ לעגן את מושב הבטיחות במושב האחורי מפאת העובדה שזהו האזור הבטוח ביותר במכונית.

מכיוון שהמציאות היומיומית של חלק גדול מההורים היא כזו שהם נוהגים לבד ברכב כשהתינוק איתם, רבים בוחרים בהושבת התינוק לצדם ולא במושב האחורי. מלבד הסכנה הכרוכה בקשר העין עם התינוק ולא עם הכביש, חשוב לזכור כי התנפחות כרית האוויר במקרה של תאונה פשוט תמעך את מושב הבטיחות לכיוון מושב הרכב בעוצמה כה חזקה, עד שנשקפת סכנה לחיי התינוק. כאשר מושב הבטיחות מותקן ליד הדלת האחורית, נטרלו את אפשרות הפתיחה מבפנים (באמצעות כפתור קטן ליד מנגנון נעילת הדלת) כך שהילד לא יוכל לפתוח את הדלת תוך כדי נסיעה.

החוק בישראל קובע כי יש להסיע ילדים עד גיל 8 בהתקן ריסון תואם, אבל החובה המוסרית שלכם כהורים היא לדאוג לבטיחות ילדיכם בכל זמן. מושב בטיחות הוא לא המקום לחסוך בהוצאות על הילדים כי הרי אף אחד מאיתנו לא יסכן את חיי ילדיו תמורת כמה מאות שקלים. נסיעה בטוחה.


נהיגה ובטיחות בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על זה גם בפייסבוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמירה על כללי הבטיחות תעניק לילדכם ולכם נסיעה רגועה ובטוחה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully