וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה דוחה דו"ח חניה?

עו"ד אורן בושרי

9.8.2011 / 12:14

קיבלתם דו"ח חניה בזמן שהפגנתם למען צדק חברתי? אל תאוצו לשלמו כי ייתכן ויש לכם הכוח החוקי והחברתי לבטל אותו. צדק תרדוף

להפגנה העצומה שנערכה ביום שבת האחרון בתל אביב הגיעו מאות אלפי בני אדם. בחלקם הגדול, הם הגיעו עם כלי רכב, מכונית או אופנוע, אותם גם נדרשו לחנות היכן שהתאפשר. ניתן להסיק כי למספר הכה רב של כלי רכב לא ניתן היה למצוא מספיק מקומות חניה גם במרחק של מספר רחובות ממוקדי ההפגנה, וכך היה זה צפוי לראות כי נהגים ורוכבים נאלצו לחנות בניגוד לחוק. במקרה אחד, תועדה פקחית של העירייה שהגיעה לשורה של קטנועים שחנו על המדרכה בשדרות ח"ן בעת שהיא רושמת דו"חות במרץ. לדברי עד ראייה, אלה חנו בקטע הרחוב שקרוב למתחם הבימה שם החלה ההפגנה, אולם לא הפריעו למעבר ברחוב.

מוטב יהיה למי שקיבלו דו"ח חניה בזמן ההפגנה לא לאוץ ולשלמו מייד, כי אם יפנו בצורה של מכתב, בבקשה לביטול הודעת תשלום הקנס בטענה כי אמנם זכותה של העירייה לנהל את ענייני העיר בהתאם לתקנות על מנת לשמור על התנהלות תקינה, אולם אל מול זה, ניצבת הזכות רבת החשיבות, החוקית והמוסרית להפגין. האמנם, למיטב בדיקתי טרם נידונה סוגיה קונקרטית זו בבית המשפט, אולם ההיגיון המשפטי מנחה כי הזכות להפגין גוברת על החובה לחנות במועד ההפגנה באופן חוקי, ומשכך מתקבל על הדעת כי במצב הדברים כפי שהיה בהפגנה, החנייה הלא חוקית תבוטל.

ראשית, ניתן לטעון טענת כורח, כי ההפגנה הרחבה מנעה חופש תנועה ולכן החניה היתה בלתי נמנעת. שנית, חופש התנועה הוא חלק מזכות יסוד המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שהוא חוק רם דרג יותר מחוקי העזר של עיריית תל אביב הדנים בחניות. למעשה, ניתן לטעון כי חופש התנועה גלום בזכות לחירות כפי האמור בחוק היסוד ועל כן הוא כולל את הזכות לתנועה חופשית ממקום למקום. במסגרת זו, ניתן אף לטעון כי זכותם החוקית של אזרחים להביע את עמדתם, לצאת במחאה כלפי נושאים מסויימים העומדים בסדר היום הציבורי, ובכלל זה גם להפגין. בתוך כך, ניתן לטעון כי החניה היא חלק בלתי נפרד מההפגנה והחניה כמו הזכות להפגין היא חלק מחופש הביטוי וחופש ההפגנה.

חוק העונשין התשל"ז-1977, שמגביל את הזכות להפגין, שותק ביחס לחניה ומזכיר רק איסור פגיעה בגוף, המרדה והסתה, התקהלות אסורה והיזק. בית המשפט העליון הדגיש בעבר בעקבות חקיקת חוק היסוד לכבוד האדם וחירותו את עליונותו הנורמטיבית של חוק היסוד על יתר החוקים. עליונות זו מתבטאת בכך שבמקרה שחוקים נמוכי דרג סותרים חוק יסוד, בדרך כלל חוק היסוד יגבר.

אם עיריית תל אביב תדחה טענות אלה, נהגים יצטרכו לפנות לבית המשפט לעניינים מקומיים על מנת לשטוח את טענותם ולבקש שם לבטל את הדו"ח. מומלץ אף למקבלי הדו"חות לשקול את שיטת ההתאגדות. המדובר על מהלך שקל מאוד ליישמו כיום בעידן הרשתות החברתיות, בדיוק כמו שהחלו גלי המחאות האחרונים בישראל ובעולם, שיכול להקנות לתובעים כח רב מול העירייה. מלבד הלכידות החברתית והאחידות בטענות שיועלו בפני השופט, סביר להניח כי הרעם התדמיתי שתגרור התאגדות כזו תניע את העירייה לבטל את הדו"ח ולהמירו באזהרה ככל שמדובר בעבירה ראשונה או לכל הפחות להפחיתו את סכומו במידה ניכרת.


* הכותב הוא עו"ד מומחה לדיני תעבורה


לאתר הרשמי של עו"ד אורן בושרי

יש לכם מה לומר? כנסו לפורום וואלה! רכב

חטפתם דו"ח חניה במהלך ההפגנה? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully