וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלמים, איך הם עובדים?

דני אלייקים

15.8.2011 / 8:23

הבלמים נמנים על מערכות הבטיחות החשובות ביותר בכלי רכב, לרבות בכלי רכב דו-גלגליים. כך מתורגמת פעולתכם לעצירה בטוחה

לאחר שהתמקדנו והבהרנו את חשיבות הצמיגים, הקשר היחיד בין האופנוע לכביש, כדאי שגם נכיר על קצה המזלג את מערכת הבלמים באופנוע שלנו (ברקסים). מדובר באחת המערכות בעלת החשיבות הבטיחותית הגבוהה ביותר באופנוע ובכלי רכב בכלל שתפקידה להאט ולעצור את הרכב לפי דרישת הנהג. מערכת הבלמים פועלת בעיקרון של חיכוך רפידות בעלות מקדם חיכוך גבוה בצלחת מתכתית סובבת המותקנת בצדי הגלגל.

נדגיש כי בדיקה ו/או תיקון של מערכת הבלמים (כמו כל מערכת בטיחותית אחרת) צריכה להתבצע אך ורק במוסך מורשה ועל ידי בעל מקצוע שהוסמך לכך. כל הכתוב בכתבה זו בא להרחיב את הידע בנושא הבלמים ולא לאפשר התעסקות עם עימה באופן עצמאי.

בלמי תוף ובלמי דיסק

מערכת הבלמים נחלקת לבלמים קדמיים ובלמים אחוריים והפעלתם יכולה להיות נפרדת או משולבת. יעילות הבלימה טובה יותר בהפעלת הבלמים הקדמיים בזכות העברת משקל לקדמת האופנוע בזמן בלימה ועל ידי כך הצמדה טובה יותר של הצמיג אל הכביש. הכוח המאפשר את פעולת מערכת הבלמים הוא החיכוך שנוצר כתוצאה מתנועת שני גופים בכיוונים מנוגדים או במהירות יחסית ביניהם ויש ביניהם מגע. החיכוך מתנגד לתנועה ולכן הוא יפעל בכיוון הפוך לכיוון התנועה של האופנוע.

ישנם שני סוגים של מערכות בלימה. מערכת בלמי תוף שנחשבת למערכת מיושנת ובעלת יעילות בלימה נמוכה הנובעת בעיקר מפינוי חום גרוע. מערכת זו מתאפיינת גם מגודל פיזי ומשקל גבוהים. מערכת בלמי התוף נפוצה לרוב כבלם אחורי בקטנועים קטנים ובאופנועים קלאסיים. הפעלת בלמי התוף מבוצעת לרוב בצורה מכנית על ידי כבל או מוט מתכת. במערכת המכנית ניתן לכוונן את המרווח החופשי בידית הבלם ועל ידי כך לקבל דוושה גבוהה או נמוכה. הכוונון מתבצע על פי רוב בחיבור בין כבל הבלם לפיקת נעלי הבלם בצדי הגלגל.

המערכת השנייה היא מערכת בלמי דיסק שנחשבת ליעילה והנפוצה ביותר באופנועים ובקטנועים גדולים. מערכת זו מתאפיינת ביכולת פיזור חום מצוינת, גודלה הפיזי ומשקלה קטנים וכמו כן ניתן להתקין שתי מערכות בלימה על כל גלגל על מנת לשפר את עוצמת הבלימה. הפעלת בלמי הדיסק מתבצעת על ידי מערכת הידראולית. מערכת זו מורכבת ממשאבת בלם מרכזית המתרגמת את לחיצת הנהג על ידית הבלם ללחץ העובר באמצעות נוזל הבלם. אל המשאבה המרכזית מחובר צינור הבלם שדרכו עובר הנוזל אל הקאליפר. מערכת זו מתאפיינת בהעברת עוצמת בלימה טובה, קלות בתפעול הבלמים, דיוק, אמינות גבוהה ותחזוקה נמוכה. מערכת זו נטולת כוונונים והמרווח החופשי של ידית (או דוושת) הבלם מתבצע באופן אוטומטי.

נוזל בלמים

בוודאי שמעתם לא פעם במוסך שעליכם להחליף את נוזל הבלמים (ולא שמן בלמים). מדובר בנוזל בעל צמיגות נמוכה שבסיסו מופק מצמחים ואליו מוסיפים תוספים שונים כדוגמת גליקול או סיליקון על מנת לשפר את עמידותו בטמפרטורות גבוהות. תפקיד נוזל הבלם הוא להעביר את הלחץ הנבנה במשאבה המרכזית אל הקאליפר ושם ללחוץ על הבוכנות לשם ביצוע הבלימה.

בשל העובדה כי נוזל הבלמים נמצא ונוגע בקאליפר ובבוכנה הלוהטים עקב החיכוך הנוצר ברפידות, הוא חשוף לטמפרטורות גבוהות מאד היכולות לגרום לרתיחתו. כשנוזל רותח הוא עובר בין מצב צבירה של נוזל למצב צבירה גז שכידוע יכול להידחס בקלות ועל ידי כך לאבד את היכולת להעביר לחץ. נוזל הבלם מתוכנן לעמוד בטמפרטורות גבוהות מאד מבלי לרתוח ומדד עמידותו נמדד בתקן DIT (סימול ל-Department Of Transportation) כאשר מוכרים לנו נוזלי הבלם בתקנים DOT3, DOT4, DOT5 ו-DOT5.1.1. ההבדלים בינהם הם טמפרטורת הרתיחה. DOT5 הינו נוזל בלם סיליקוני בעל יכולת ספיחת מים נמוכה וטמפרטורת רתיחה גבוהה, אך שימוש בו מחייב התאמה של משאבות הבלם והצינורות.

האויב הגדול ביותר של נוזל הבלם הוא מים שכידוע רותחים ב 100 מעלות צלזיוס. התוספים שנמצאים בנוזל הבלם סופחים לחות מהאוויר ועל ידי כך מורידים את טמפרטורת הרתיחה של הנוזל. מסיבה זו מומלץ להחליף את נוזל הבלם פעם בשנתיים ולא להשתמש בנוזל שהיה במיכל פתוח וספח הרבה לחות.

הרפידות שלך גמורות

דבר נוסף שכל בעל אופנוע שומע במוסך הוא כי הרפידות שלו שחוקות. מה זה אומר בעצם? רפידות הבלם עשויות מפלטה מתכתית שעליה מודבקת רפידה העשויה מתרכובת של חומרים היוצרים חומר בעל מקדם חיכוך גבוה ועמידה בטמפרטורות גבוהות. בעבר היצרנים השתמשו בחומר על בסיס אסבסט עד שהתגלה כי חומר זה מזיק לבריאות. כיום משתמשים בחומרים אורגניים וקראמיים המתווספים בשבבי מתכת.

תהליך עיבוד הרפידה נקרא סינטור (Sintering) . בתהליך זה מחממים את אבקת חומרי הרפידה כמעט לטמפרטורת ההתכה שלהם עד שחלקיקי האבקה מתמזגים ויוצרים חומר אחד. כשהרפידות שחוקות יעילות הבלימה נפגמת וכך פוחתת הבטיחות עד להחלפתן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

תחזוקה ואיתור תקלות

כפי שצוין בתחילה, אין לטפל במערכת הבלמים לבד, אך יש באחריותנו לזהות תקלות וליזום בדיקות תקופתיות במוסך מורשה משרד התחבורה. איך תזהו תקלות אופייניות?

רעשי חיכוך בזמן בלימה – מעידים לרוב על רפידות שחוקות לגמרי, מה שגורם לחיכוך גב הרפידה העשוי מתכת עם דיסק הבלם. פעולה זו גורמת לנזק בלתי הפיך לדיסק ולירידה משמעותית ביעילות ובעוצמת הבלימה. במקרה שכזה יש להחליף רפידות בחדשות ובדיקת דיסק הבלם והחלפתו בהתאם לצורך.

ידית בלם נמוכה ו"ספוגית" – מערכת הפעלת הבלם ההידראולית עובדת היטב כשאין אוויר במערכת. כידוע אוויר הוא גז שמטבעו דחיס כך שאין באפשרותו להעביר תנועה ולחץ בצורה ישירה. כאשר יש אוויר במערכת הבלימה לחיצת הנוזל דוחסת את האוויר הנמצא במערכת ואינה מעבירה את הלחץ לרפידות הבלם. במקרה זה יש לנקז אוויר ממערכת הבלימה.

רעידות בזמן בלימה או בלימה לא אחידה – מצב של רעידה בזמן בלימה נובע מדיסק עקום אם כתוצאה ממפגש עם שפת מדרכה גבוהה או תחילת נסיעה עם דיסק נעול. דיסק עקום גם משרה הרגשה של בלימה (בצורה גלית). דיסק בלם לא ניתן ליישור ובמקרה והתעקם חובה להחליפו בחדש.

ירידה בעוצמת הבלימה תחת עומס גבוה – בזמן בלימה חזקה ובתדירות גבוהה, מכללי הבלימה ובראשם הרפידות, הדיסק ונוזל הבלם מתחממים מאד. כפי שציינו קודם, ככל שהחום עולה כך עוצמת הבלימה יורדת. באופנועים ספורטיביים או באופנועים שהשימוש בבלמים הוא קיצוני, מומלץ להתקין רפידות בלם ונזל בלם מתאימים המיועדים לעמוד בטמפרטורות גבוהות יותר. בכל מקרה יש להחליף את נוזל הבלם בהתאם להוראות היצרן (בדרך כלל שנתיים) בכדי למנוע הצטברות חלקיקי מים בנוזל הגורמים לירידה בנקודת הרתיחה שלו.

סימני נזילה או רטיבות – המערכת ההידראולית המפעילה את הבלמים הינה מערכת סגורה. כל סימן המעיד על אובדן נוזל בלם או רטיבות מכל סוג שהוא במערכת הבלימה מעידה על תקלה ויש לבדוק אותה בדחיפות.

תחזוקת מערכת הבלמים
על מנת שמערכת הבלמים תפעל כראוי, חשוב שאנו כרוכבים נדאג לדגשים הבאים:
- על מכללי מערכת הבלמים להיות נקיים ויבשים מכל נוזל שהוא.

- כשם שאנו בודקים שמן במנוע, עלינו לבדוק ולוודא כי מפלס נוזל הבלם נמצא מעל לקו המינימום במכל.

- יש לוודא כי צינורות הבלם אינם סדוקים וציפוי הגומי שלהם אינו קרוע.

- צינור הבלם הקדמי עובר לרוב בסביבת המתלה הקדמי ומכללי ההיגוי. יש לוודא כי הצינור לא מתחכך ולא נמתח בעת סיבוב הכידון ובזמן פעולת הבולמים וכמו כן שאינו נוגע בחישוק ובצמיג הקדמי.

- במידה ואחד ממחזירי השמן של הבולם הקדמי פרץ, יש להגיע מיד למוסך על מנת לתקן את הנזילה ובכדי למנוע את נזילת השמן על הרפידות והדיסק.
- במערכת בלמי תוף המופעלים באמצעות כבל או מוט יש לשמור על מרווח חופשי של ידית או רגלית הבלם בהתאם להוראות היצרן בכדי למנוע מגע קבוע של הרפידות עם תוף הבלם ומניעת שחיקת יתר והתחממות הבלמים.

- במערכת בלמי דיסק בעלת משאבה מרכזית יש לשמור על מרווח חופשי בין הידית לבוכנת המשאבה על מנת שהבוכנה תחזור עד לקצה המשאבה ותוכל לחשוף את פתחי המילוי והשוואת הלחצים.


* הכותב הינו מדריך קורס 'יסודות המכאניקה באופנוע', המכללה הטכנולוגית לרכב מבית איגוד המוסכים

צמיגים הם הקשר היחיד של האופנוע אל הכביש

עוד חדשות דו-גלגלי בוואלה! רכב

ספרו לחברים שלכם בפייסבוק על מערכת הבלימה

השקה אפריליה RSV4 פקטורי APRC לימיטד אדישן. אתר יצרן
תחזקו את מערכת הבלמים בקפידה ואל תשכחו להינות/אתר יצרן
  • עוד באותו נושא:
  • בלמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully