וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירים על ההגה ללא ניסיון חיים

שי ארז

3.9.2011 / 20:20

לצעירים של היום יש מכונית, מותגים ופייסבוק כדי להראות לכולם. מה שחסר להם כדי להמשיך ליהנות מכל אלה הם שיקול דעת וניסיון. הנה כמה עצות לצעירים שיוצאים לבלות

הסטטיסטיקה לא משקרת; הנתונים שנאספים באגף התנועה של משטרת ישראל, במשרדי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובעמותת אור ירוק, מלמדים שביומיים של סוף שבוע ישנה כמות שווה פחות או יותר של תאונות ונפגעים כמו ביתר חמשת ימי החול. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את הסיבות לנתונים הללו ואסור לטמון את הראש בחול ולחשוב שמדובר בצירוף מקרים.

הסיבות שמובילות לתאונות הקטלניות הן רבות ומגוונות, אולם כאשר מדובר בתאונה בה מעורבים צעירים, הסיבות הללו מתנקזות לשני גורמים עיקריים: שיקול דעת מוטעה והיעדר ניסיון. לכאורה, שני גורמים השלובים זה בזה מכיוון ששיקול דעת מוטעה הוא בחלק מהמקרים תוצאה של היעדר ניסיון, אולם ישנם עוד גורמים אשר משבשים את שיקול הדעת של הנהג הצעיר; אלכוהול, סמים, כניעה ללחץ חברתי או ניסיון להיות מקובל הם רק חלק מהגורמים הללו. כל אלו ניתנים לפתרון בעזרת חינוך והסברה נכונים, אולם חשוב לזכור כי זהו תהליך שצריך להתחיל כבר בגיל צעיר מאוד. עם הבעיה השנייה של היעדר ניסיון אפשר להתמודד באמצעות נהג מלווה בעל ניסיון שיוכל להעיר, אולם הניסיון האמיתי נצבר לאורך השנים. הבעיה היא שזה לוקח זמן - ולצעירים אין זמן.

שתייה - מלכוד 22

הספר המפורסם "מלכוד 22" שכתב ג'וזף הלר בשנת 1961 ממחיש טוב מכל את הבעייתיות של הנהיגה בשכרות. תמצית המלכוד היא שטייס קרב שמצהיר על עצמו כעל משוגע במטרה להשתחרר מהצבא, לא באמת יכול להיות משוגע אם הוא מצהיר זאת. הרי רק אדם שפוי היה רוצה להשתחרר ממשימות ההתאבדות של טייסי מלחמת העולם השנייה, ואם הוא מספיק שפוי כדי להבין שהוא רוצה להשתחרר, הוא לא יכול להצהיר על עצמו כעל משוגע.

כך בדיוק הדבר עם שכרות. נהג פיכח יכול לדעת שהוא לא שיכור, אבל נהג שיכור לא. נהגים שותים, מרגישים טוב עם עצמם ומתברר כי הסלוגן "השתייה משקרת אותך" הוא הרבה יותר מסתם סיסמה שהמציא משרד פירסום. בנקודה הזו חשוב להבין כי רף השתייה לא ממש משנה ולא באמת חשוב אם החוק קובע שמותר 260 מיליגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או 400. מה שחשוב להבין זה שצריך להיות מספיק אחראים להבין כי מרגע ששתיתם שיקול הדעת שלכם נפגם, ולאחר מכן כבר לא תוכלו לקבל החלטות נכונות. לא בקשר לכשירות הנהיגה שלכם ובוודאי שלא בנהיגה עצמה.

שתיית אלכוהול לכשעצמה אינה דבר בריא לגוף (ודאי שלא בכמויות שצעירים נוהגים לשתות בסופי שבוע עד כדי אובדן חושים), אבל בכל זאת מדובר בפעולה חוקית. מה שאוסר החוק הוא לנהוג תחת השפעת סמים או אלכוהול, אז אם אתם מתכננים לצאת לבילוי הכולל שתייה, ותרו על הנהיגה. סעו במונית או בקשו מההורים שייקחו ויחזירו אתכם. כך הם יהיו רגועים יותר ואתם תוכלו לחזור ולבלות גם בשבוע שאחרי.

עייפות - ניקור גורלי

רק לפני כשבועיים פגע נהג צעיר בקבוצה של רוכבי אופניים והרג שניים מהם. בבדיקה שנערכה לנהג לא התגלו בדמו סימני אלכוהול או סמים והסיבה לתאונה המזעזעת הייתה פשוט הירדמות של הנהג תוך כדי נסיעה. יחד עימו היו ברכב חברים נוספים שישנו אף הם.

לצעירים יש סדר יום שונה משל שאר האוכלוסיה ובעוד הם חוזרים עייפים מבילוי שנמשך כל הלילה, על הכביש נמצאים באותה שעה אנשים נוספים. למפגש הבלתי מתוכנן ביניהם ישנה תמיד תוצאה אחת הרת אסון - נפגעים משני הצדדים. משפחות ההרוגים נהרסות וזה ברור, אבל מה שאנשים לא לוקחים בחשבון הוא גם הרס המשפחות של הפוגעים עצמם. הפגיעה במישהו אחר מייסרת את הנהג הפוגע במשך שנים ארוכות על כך שנטל חיים מבלי שהתכוון והותיר משפחה אבלה שנהרסו חייה. המעמסה הנפשית על מי שגרם לתאונה קטלנית היא עצומה ורבים לא עומדים בה. חייהם נהרסים ברגע אחד בגלל שיקול דעת מוטעה.

כאשר אתם יוצאים עם הרכב שלכם לבלוי לילי הקפידו לישון טוב לפני. אחת הבעיות היא שרבים מבין הצעירים חוזרים מהצבא אחרי שבוע קשה ומתיש, ואז יוצאים לבלות בליל שישי כשכל העייפות של השבוע מתנקזת אל הרגע שבו הם מתיישבים מול גלגל ההגה; מושב נוח, מוסיקה טובה ומזגן או חימום, כל התנאים האידיאלים שגורמים לאדם עייף לעצום את העיניים.

עשו ואל תעש(נ)ו

אז איך מבלים וגם מצליחים לחזור הביתה בשלום? השיטה של נהג תורן עובדת מצוין, אבל מחובתכם לוודא שאותו נהג מודע לכך ואכן אינו שותה. אל תמנו נהג תורן רק אחרי שכולם כבר שתויים. גם שימוש בהורים, במונית או ב"קווי הלילה" של האוטובוסים שנפרשו לאחרונה הם אפשרות יעילה לסיים את בילוי סוף השבוע בשלום.

כאשר נוהגים בלילה מומלץ שלא לעשות זאת לבד. קחו איתכם חבר או שניים שישבו לידכם וידברו איתכם במהלך הנסיעה. סעו עם חלונות פתוחים כי לרוח על הפנים יש אפקט מעורר. אם יש איתכם נוסעים ברכב, בקשו מהם שלא להירדם; כאשר נהג עייף נוהג וסביבו הנוסעים האחרים ישנים, קיים סיכוי גבוה מאוד שגם הוא יירדם. אם אתם עייפים - אל תנהגו! החנו את הרכב במקום בטוח, השעינו את המושב לאחור ולכו לישון לחצי שעה או יותר. מחקרים מוכיחים כי גם שינה קצרה מסוגלת להפיג את העייפות לפרק זמן של כמה שעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

לנהוג באחריות

אין אף נהג מבוגר שלא נזכר בשנות הנהיגה הראשונות שלו ומבין את הטעויות שעשה. רק ממרחק השנים אפשר להבין כמה חסרי ידע ואחריות היינו, ואיך בכלל העזנו לנהוג במצב כזה. והנה הצעה לנהגים הצעירים: כתבו מעין דו"ח מסכם על הנסיעות שלכם בשנה האחרונה, בעיקר על אלה שעשיתם בלילה או לפנות בוקר ביציאה מבילוי. נסו לכתוב כמה בירות וצ'ייסרים שתיתם, כמה שעות הייתם ערים לפני הנסיעה, באיזה מהירות נהגתם ועל כל המקרים שכמעט עשיתם בהם תאונה.

אל תראו את מה שכתבתם לאיש, רק הכניסו את הדף לקפסולת זמן וסגרו אותה לעשרים שנה. כשתפתחו את זה בשנת 2031, ותיזכרו איך נהגתם באותם לילות כשאתם מוכי אלכוהול וטרוטי שינה - תתפלאו שבכלל אתם חיים. באחריות.


נהיגה ובטיחות בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully