וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מבטלים דו"ח תנועה לא מוצדק?

עו"ד אלעד שור

3.9.2011 / 10:18

לעיתים קורה שידם של שוטרים קלה על פנקס הדו"חות גם מבלי שעברתם עבירת תנועה. כך תצמצמו את האפשרות להרשעה בעל כורחכם

לפני מספר חודשים הגיע ש' לצומת הרחובות ז'בוטינסקי וסוקולוב בתל אביב "ונעמד" עם רכבו ברמזור אדום. בעת שהמתין לפנות ימינה, לפתע הרמזור התחלף לצהוב מהבהב. ש', אשר היה סבור כי מדובר בתקלה ברמזור, ראה כי הכביש פנוי ופנה ימינה. במהלך הפנייה, התחלף הרמזור שוב לאדום, עובדה שגרמה לשוטר לעצור את ש' ולציידו בדו"ח בגין נסיעה באור אדום. התברר כי אותו שוטר עמד באותה השעה בצומת וביצע שינויים בארון השליטה של הרמזורים. כיצד יצליח ש' להוכיח בבית המשפט כי זו לא היתה אשמתו?

דוגמה זו הינה אחת מיני רבות לדו"חות לא מוצדקים אשר ניתנים על ידי שוטרים לנהגים ברחבי הארץ, כמו גם מגיעים לתיבת הדואר של רבים. רק בשבוע שעבר נוכחנו לראות זאת קורה לנהג שעצר בתמרור עצר, אך שוטר שארב לו החליט אחרת (למזלו של הנהג הכל תועד בווידאו). כך גם קרה לר', קצין משוחרר מצה"ל, אשר קיבל לביתו דו"ח לפיו רכבו היה מעורב בתאונת 'פגע וברח'. לטענת המשטרה, ברכב נהגה אישה שפגעה ברכב שחנה בחניון וברחה מהמקום. המשטרה זימנה את אמו של ר' לחקירה וטענה כי היא זו שנהגה ברכב בעת התאונה. האם הכחישה כל קשר לאירוע, ולכן, בהיעדר כל ראיה מפלילה אחרת, הוגש כתב אישום כנגד ר' בהיותו בעל הרכב. במהלך המשפט, הודות לבדיקה מדוקדקת של הסנגור את הנתונים בתיק, התברר פרט אחד אשר "נסתר" מעיני התובע – מספר הרכב הפוגע, כפי שנרשם בדו"ח האירוע, אינו מספר הרכב של ר', וכי השוטר אשר הקליד את הדו"ח כנראה טעה בעת ההקלדה. ר' זוכה.

בישראל ניתנים בכל שנה אלפי דו"חות לא מוצדקים, אם לא יותר. לא אחת, הנהגים מעדיפים לשלם את הקנס אשר הוטל עליהם ולא להיגרר לבתי משפט בניסיון להוכיח שאינם אשמים. לרוב, הנהגים חוששים כי הם יעמדו בבית המשפט מול השוטר שנתן להם את הדו"ח ובית המשפט יעדיף את גרסתו של השוטר. לצערי, במקרים רבים המדובר בהנחה מדוייקת, שכן לכאורה, לשוטר אין כל אינטרס לתת דו"ח ללא כל הצדקה, בניגוד לנהג, שחושש לשלום רישיון הנהיגה שלו וכספו.

להלן שורה של עצות ברזל שיסייעו לנהגים שומרי החוק להוכיח כי הדו"ח שניתן להם אינו מוצדק.

מסירת גירסה אישית

כאשר שוטר עוצר נהג בטענה כי ביצע עבירת תנועה, הוא מחוייב לדרוש את גרסתו של הנהג. גרסה זו נרשמת על גבי הדו"ח והעתקה נמסר לנהג. לגרסת הנהג מייד לאחר ביצוע העבירה יש חשיבות רבה, שכן היא נתפסת כאותנטית, מאחר ולנהג לכאורה, אין די זמן לנסות ולהמציא גרסה שתצדיק את מעשיו. כמו כן, על השוטר מוטלת החובה לרשום את גרסת הנהג בדיוק כפי שנאמרה ולהחתים את הנהג על הדו"ח, פעולה שמשמעה הסכמה לנאמר בו. ככל שהשוטר לא מוכן לרשום את גרסת הנהג, עומדת לאחרון הזכות לדרוש לרשום בעצמו את הגרסה על גבי הדו"ח. אם גם לכך השוטר מסרב, אין לחתום על הדו"ח.

היזהרו בלשונכם

כל התבטאות כלפי השוטר עלולה להירשם בדו"ח ולשמש כראייה כנגד הנהג. כך למשל, במקרה של נהג שנקלע לפקק תנועה. שוטר שהיה במקום כיוון את התנועה באמצעות ידו, אולם הנהג סבר כי השוטר סימן לו לנסוע. תוך מספר שניות מספר ניידות משטרה החלו לדלוק אחריו, שכן הסתבר מאוחר יותר כי תנועת השוטר כוונתה היתה סימון לעצור בצד. לאחר שנעצר בגין אי ציות להוראות שוטר, התנצל הנהג על הטעות, ההתנצלות נרשמה בדו"ח וגררה להרשעתו.

רבים סוברים כי הבעת התנצלות מסייעת להם מול השוטר, אולם למעשה, נהג שמתנצל הוא נהג שמעיד על עצמו כמי שעשה טעות שיש להתנצל עליה, וזאת נחשבת הודאה באשמה. לכן, אם אתם סבורים שלא ביצעתם כל עבירה – אל תתנצלו.

עדי ראייה

במקרים רבים, מלבד נהג הרכב שנעצר על ידי השוטר, ישנם בסביבה נהגי רכבים נוספים והולכי רגל. במקרה כזה, אין להתעצל או להתבייש, בקשו מעדי הראייה אשר נוכחים במקום את הסכמתם לשמש כעדים עבורכם ולהעיד כי אכן לא ביצעתם כל עבירה או כי העבירה בוצעה שלא באשמתכם. מומלץ לנסח בעת האירוע מזכר שבו העדים מתארים את אשר אירע וחותמים עליו בשמם המלא בצירוף מספר תעודת הזהות שלהם, זאת שכן לרוב חולף זמן רב עד מועד המשפט והעדים עלולים לשכוח את פרטי המקרה. במקרה שעד הראיה נוהג גם הוא ברכב ואינו מעוניין למסור לכם את פרטיו, ניתן לרשום את מספר הרכב שלו ולזמן אותו באמצעות צו בית המשפט להגיע ולהעיד על שאירע.

לעיתים מדובר בעבירות שהן סובייקטיביות, כדוגמת אי מתן זכות קדימה בצומת. עבירה זו מתהווה במקרה בו נהג הרכב החוצה נאלץ להאט את נסיעתו בעקבות כניסתך לצומת, כאשר לאותו הנהג היתה זכות קדימה לחצות את הצומת. אם לגישת השוטר אותו נהג האט לפני הצומת בעת שחצית אותו, משמע שעברת עבירה. אבל לעיתים תחקור של הנהג החוצה יעלה שהוא כלל לא האט או שההאטה שלו לא היתה קשורה לחצייה שלך את הצומת. לכן, ישנה חשיבות רבה לניסיון לאתר את הנהג שהעבירה לכאורה תלויה בו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

תמונות והקלטות

בעידן המודרני, למרביתנו יש מכשיר טלפון נייד חכם שבין היתר, גם מצלם ומקליט. במקרה שעוצר אתכם שוטר, ניתן להקליט את השיחה עימו והחוק אף מאפשר לעשות זאת מבלי ליידע אותו. כך לדוגמה, אישה נעצרה על ידי שוטר וקיבלה דו"ח על שדיברה בטלפון הנייד בזמן הנסיעה. האישה טענה כי לא ביצעה כל עבירה ולא החזיקה כלל את הטלפון בידה. השוטר השיב שהיא צודקת אבל מאוחר מדי כי הוא כבר רשם את הדו"ח, ושעליה לפנות לבית המשפט. במקרה כזה, הקלטה של השוטר יכולה היתה להוכיח את טענת האישה ולהביא לביטול הדו"ח.

בנוסף, במקרים שבהם הדו"ח ניתן עקב שילוט לא ברור, עבודות בכביש או כל סיבה אחרת ברורה לעין, מומלץ ביותר לצלם תמונות של המקום אשר יסייעו לכם להסביר את נסיבות האירוע ואת העובדה שלא עברתם עבירה. חשוב לזכור, לעיתים רבות מצב הדברים בשטח משתנה עד למועד המשפט, ולכן חשוב לתעד את השטח בזמן אמת. כך למשל, נהג שחצה צומת, נעצר על ידי שוטר שטען כי לא עצר בתמרור עצור. התמרור היה עקום וקשה היה להבחין בו מכיוון נסיעתו של הנהג, ואם היה מחכה לצלם את המקום במועד מאוחר יותר, יתכן שכבר היו מתקנים את השלט ואז לא היתה לו דרך להוכיח את טענת ההגנה שלו. לכן ישנה חשיבות עליונה לתיעוד, עדיף ברגע מתן הדו"ח.

ראיות אובייקטיביות חיצוניות

במקרים בהם נשלח לביתכם דו"ח בגין עבירה שלכאורה בוצעה ברכבכם, תבדקו תמיד האם יש לכם אליבי. כך למשל, נהג משאית קיבל לידיו דו"ח בגין עבירת תנועה שלכאורה עבר בעת נסיעה על כביש 4. הנהג, שטען שכלל לא נסע בכביש 4 ביום שניתן הדו"ח הביא לראייה את יומני הנסיעות ממקום עבודתו המוכיחים כי באותו היום ביצע נסיעה למקום אחר.

כך, ניתן להביא שלל ראיות אובייקטיביות חיצוניות אשר יסייעו להוכיח אליבי. לדוגמה: חשבוניות מרכישות שבוצעו באשראי בשעה שבה ניתן הדו"ח המוכיחות כי הנהג לא יכול היה להיות ברכב באותה השעה; חשבוניות בגין תדלוק בתחנת דלק המוכיחות כי הנהג היה באיזור אחר ולא במקום האירוע; אישור על חנייה בחניון בזמן מתן הדו"ח; ובמקרים קיצוניים ניתן אף לבקש איתור מקום הרכב באמצעות חברת הסלולר.

לסיכום, אם לא ביצעתם כל עבירה, תעמדו על שלכם, גלו תושייה ואל תתייאשו, כי די בראייה טובה אחת כדי לסייע לכם להוכיח כי הדו"ח שניתן לכם אינו מוצדק. ובכל מקרה, הקפידו תמיד לנהוג כחוק וכך תצמצמו את הסיכויים שלכם לפגוש בשוטר.


הכותב הינו עו"ד מומחה לדיני תעבורה


לאתר הרשמי של עו"ד אלעד שור

עוד מקרי משפט וביטוח בוואלה! רכב

יש לכם מה לומר? כנסו לפורום וואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully