וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: ב.מ.וו K 1600 GTL

4.11.2011 / 8:29

ספינת הדגל של חטיבת האופנועים של ב.מ.וו מציע נוחות מדהימה, טכנולוגיה חדשנית, שפע של כוח ואפילו ספורטיביות. קבלו מבחן ראשון

"זה מה שקורה כשרוכבים על משאית עם שני גלגלים" הטיח רוכב אחר שחלף על פנינו בין טורי המכוניות. כן, זה באמת מה שקורה. ב.מ.וו K 1600 GTL הוא אופנוע גדול. מה גדול? עצום! ולכן נגזר על רוכבו להמתין בסבלנות בפקקי ערב ימות השבוע. אבל הוא לא רק גדול בסנטימטרים וקילוגרמים, הוא גדול בכל פרמטר בר מדידה וגם באלה שלא ניתנים לכימות ביחידות של סמ"קים וקמ"שים. בחיוכים ובעיקר בתדהמה מהיכולות המופלאות שלו.

מעט לאחר שהגיע לישראל, ב.מ.וו K 1600 GTL החדש, אופנוע התיור הבכיר בהיצע של החברה הבווארית, הגיע למבחן בוואלה! רכב. הוא גדוש בכל טוב, תוכנן לתפור יבשות לאורכן ורוחבן ומתיימר להיות האופנוע המתקדם ביותר בעולם. אבל עד כמה ישראל קטנה עליו? קבלו מבחן לקרוזר הכי הכי בשליש העליון של המדינה.

מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL. ניר בן טובים
מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL/ניר בן טובים

הרצה יומיים לעבר

יש משהו מאוד מאיים באופנועים במידותיו של ב.מ.וו K 1600 GTL. לא מספר הסוסים באורווה, אלא המשקל שמתחיל ב-321 קילוגרמים יבשים או 348 קילוגרמים אם מצרפים למשוואה מכל דלק מלא (26.5 ליטר) ונוזלים אחרים וזה יכול להאמיר עד לכדי 560 קילוגרמים אם תצרפו זוג רוכבים וים של מטען. יותר מחצי טון של אופנוע. זה כבד. זה כבד לדחוף בחניה, זה אמור להיות כבד גם על המנוע והמתלים.

אבל זה לא הכל, כי גם סנטימטרים יש לו לגרמני הזה בנדיבות. אורכו רק 11 מילימטרים פחות מ-2.5 מטרים, גובהו 146 ס"מ ורוחבו מטר שלם. רוכב מהשורה, זה שהורגל לרכב על אופנועים במשקל שלרוב יורד מ-200 קילוגרמים, עלול להרגיש כמו טרמפיסט על גב פיל הודי - זה נחמד אבל לא מרגיש טבעי. בטח שלא לא ברגעים הראשונים בג'ונגל הישראלי.

מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL. ניר בן טובים
מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL/ניר בן טובים

הרבה מנוע

בולעים קצת רוק ומשחררים קלאץ' (רך ונעים, תיבה מדויקת אבל נוקשת) לא לפני שקובעים בממשק הממוחשב שלו (בורר גלילה קל מאוד לתפעול על ידית הכידון השמאלית) את סטטוס הרכיבה מבין שפע האפשרויות: רוכב יחיד (או בזוג), ללא מטען (או עם), מתלים במצב נורמל (או קומפורט או ספורט), תגובת מנוע נורמל (או מצב גשם או דינמיק) וכן הלאה. "סע, אל תעצור. עלה לכביש 6 ורק אחר כך תתחיל לשאול שאלות" נזרקה ההנחיה לאוויר בעוד ה-GTL מתגלגל החוצה אל הכביש וכך נעשה. צריך להתרגל אל הבחור הגדול ובקילומטרים הראשונים זה מה שעושים, אבל כל העסק נספג בנימי הנימים של הרוכב עוד לפני שהמוח מצליח לעכל את כל האינפורמציה.

אולם לא צריך לבזבז זמן בחיפושים כדי לחשוף את הסיפור אודות ה-K הגדול ואז גם מתחילים להיכנס לראש שלו ולהתלהב. ככל שעוברות הדקות, הוא נראה יותר ויותר כענק עדין וקל רגליים. מאוד קל. ב.מ.וו החליטו להתפרע ולנצל את כל הידע שצברו בחטיבת המכוניות ובאופן ספציפי יותר, בפיתוח מנועי שישה צילינדרים בשורה, כדי לדחוס אחד כזה ומאוד מתקדם בנפח של 1.6 ליטר ועוד טורי ומסודר לרוחב האופנוע (מה שהופך אותו לרחב מאוד).

כן, 1,650 סמ"ק באופנוע. מדוע? כי אופנועי תיור דורשים קודם כל גמישות מקסימלית בתפוקת הכוח וככל שהנפח גדל, הפוטנציאל לגמישות עולה והמנוע הזה כנראה גם שבר איזה שיא בדרך. 160 סוסים יש לו ב-7,750 סל"ד אבל זה רק חלק קטן מהעניין. גמישות, זוכרים? כי את השוק האמיתי מקבלים מנתון המומנט שלו - לא פחות מ-18 קג"מ ב-5,250 סל"ד כש-70 אחוז ממנו מושג כבר ב-1,500 סל"ד. שיתקינו אותו באיזה סדרה 1 קטנה כדי שגם נהגי הקופסאות יוכלו ליהנות.

מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL. ניר בן טובים
שישה צילינדרים, 160 כ"ס, 18 קג"מ שוכבים לרוחב האופנוע לטובת מרכז כובד נמוך ככל הניתן/ניר בן טובים

טיל שיוט

המשמעות של המספרים שהוזכרו לעיל היא יכולת תנועה פנומנאלית, לא פחות ולא נכביר בסופרלטיבים שחוקים. ניתן היה לחשוב שעם משקל כזה וגוף גדול כזה, ה-K הבכיר במשפחה יהיה אתלט וקליל כמו מתאבק סומו, אבל זו תהיה טעות מוחלטת. מלבד צליל בס גרוני ואחיד שמהול בשריקה כמעט חשמלית, המנוע הזה מספק כוח בכל שלב של סקאלת הסל"ד והרבה ממנו. כל כך הרבה שגם אם תחזיקו בהילוך השישי במהירות איטית מ-50 קמ"ש (פחות מ-1,500 סל"ד), סיבוב של המצערת משנע אתכם בלי שום השתנקות ועם המון החלטיות עד שתחליטו שדי. וב'די' הכוונה, 250 פלוס קמ"ש.

כביש 6 נעלם מתחת בלי למצמץ, כשה-K בהתאם לייעודו, מפגין נינוחות מרשימה. המנוע כמובן תורם לכך עם פעולה סביב ה-2,800 סל"ד ב-100 קמ"ש (בהילוך שישי), מיגון הרוח המתכוונן חשמלית (מושלם) מעלים את המערבולות מעל ומסביב לרוכב בכל מהירות והמושב הזה... אחחח המושב הזה. גם אחרי 400 קילומטרים (טווח הרכיבה שמכל הדלק מאפשר בצריכה מדויקת של 15 ק"מ לליטר, נורת התדלוק מופיעה כשבמכל נשארים 4 ליטרים) לא באמת צריך לקום ממנו לצורך חילוץ עצמות.

שאר הכבישים כפולי הנתיבים המובילים לצפון הארץ אפשרו לנו לשחק עם האלקטרוניקה (מחשב דרך עם פונקציות ומידע רב), בקרת השיוט האלקטרונית ואפילו לשמוע מוזיקה במערכת השמע המובנית שלו. מלבד חיבורי בלוטות' עם כל מכשיר אפשרי וחיבורי נגנים בתא מיוחד, רביעיית הרמקולים משדרים את גלי הקול ישר לראשי הרוכבים ולמרות המולת הרוח שמסביב והקסדות הסגורות, לבועת הוואקום של הרוכב, שום דבר לא חודר. אז דמיינו, לקט שירי שנות ה-80 וה-90, U2, סקורפיונס וה-DOORS מתנגנים ברקע, השמש זורחת בקרירות סתווית, חצבים פורחים בין סלעי הגולן, שישה צילינדרים פועמים בין הרגליים ואתם בתוך כל הציור הזה.

מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL. ניר בן טובים
משמאל בתמונה, מסיטי אוויר קטנים משני צדי החזית שמנתבים אוויר אל המקומות שלרוב מוגנים מפני הרוח/ניר בן טובים

ספורט תיור?!

שלושה מצבי שיכוך מציעים המתלים האלקטרוניים שלו. הראשון, קומפורט, מדושן ברכות ונינוחות שסופגת אל כל מה שיש לאספלט החולה שלנו להציע בזלזול משפיל. מצב זה מתאים בעיקר לשיוטי אוטוסטרדות רגועים. ליומיום נמצא שמצב ה'נורמל' שמקשיח מעט את המתלים הולם יותר (מציע ריסון טוב יותר בפני נדנודים). ואילו את מצב הספורט כדאי לשמור לרגעים הנכונים של הרכיבה. לכבישים שאליהם מגיעים עם ה-R הספורטיבי. זה הופך את ה-K לקשיח בהרבה, לתחושתי יותר ולחד מאוד.

חד וספורטיבי? כן. את ההפתעה הזו שמר ה-GTL ליציאה מהאוטוסטרדה. אמנם כבר בפניות הראשונות עמו ניתן היה להבחין בהיגוי החד, אבל עד כמה קליל מרגיש ה-GTL בכבישים מסולסלים, אי אפשר היה אפילו לשער. כבישי הצפון מכילים כמה אוספי פניות שמסוגלים לאתגר כל אופנוע באשר הוא, אבל ה-K 1600 GTL, למרות שנראה כאילו יעבור בהן באיטיות עצלה, חלף שם בסערה. המנוע שהיה חרישי ומתורבת בסל"ד הנמוך הופך למסעיר מעל ל-5,000 סל"ד, הצליל מזכיר ב.מ.וו 330 עם צנרת אגזוז פתוחה והכוח מתגבר בליניאריות מדודה.

הכידון שלו רגיש מאוד ודי בלטיפה קלה כדי לגרום לענק הגרמני לרכון בדיוק מרשים ולהתמיד במהירות גם בקטעים הטכניים במיוחד. היכולת לגרום למסה כזו להיות כל כך נשלטת, כל כך מדויקת ומעבר לכך, כל כך מהנה על גבול הספורטיביות, זה משהו שלא ניתן אפילו לצפות מאופנוע שכזה. מרכז הכובד הנמוך תורם לכך המון, אבל גם לאחיזה הכמעט אבסולוטית שלו באספלט מגיע קרדיט. המשקל שלו מצמיד את צמיגי המצלר כל כך חזק לאספלט, שלאיכות הסלילה כמעט שאין השפעה על הנעשה. ולמרות זאת, כל הדינמיקה הזו מפוקחת על ידי בקרת משיכה מתקדמת שיודעת גם לחשב את זווית ההטיה וגם על ידי מערכת בלימה אדירה (וחיונית) שמציעה כוח עצירה מרשים וגם תחושה טובה.

מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL. ניר בן טובים
מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL/ניר בן טובים

נתיב העשירים

קשה מאוד לדחוס יומיים מהנים כל כך על אופנוע עתיר יכולות כמו ה-K 1600 GTL לכתבה אחת. רשימת האבזור שלו בלבד יכלה לכסות כאן את כל היריעה ועוד מבלי שנזכיר במאום את המנוע המדהים שלו, את נוחות הרכיבה שאין כדוגמתה, את ההיגוי המפתיע בזריזותו, את התאורה האקטיבית שיודעת להאיר גם לתוך פניות חשוכות ואת השפע. בעיקר את השפע. אבל כן נספר לכם (אם עדיין הדבר לא ברור), שמדובר באופנוע יקר מאוד. קשה גם להתעלם מהעובדה כי ב.מ.וו שוב מפתיעה את עולם הדו-גלגלי (כמו במקרה של ה-S 1000 RR) עם יצירת מופת שמאיימת להשאיר את המתחרים הרחק מאחור.

כרבע מיליון שקלים תתבקשו לשלם עליו, על אופנוע המבחן שנמסר לנו. 235 אלף שקלים ליתר דיוק עבור הגרסה המאובזרת והבכירה ביותר. הדבר אומר שבאופן טבעי רק אחדים מכם יצליחו ו/או ירצו לרכוש את חוצה היבשות הזה, שמגמד את המדינה שלנו לממדי אפונה. ל-GTL יש אח נוסף שעונה לשם GT. גם הוא מוגדר כאופנוע תיור גדול, אבל שינויים קלים בו הופכים אותו לספורטיבי יותר באופיו וגם מוזילים במעט את מחירו.

ממשיכים לדבר על ב.מ.וו K 1600 GTL בפייסבוק של וואלה! רכב

עוד מבחני דו-גלגלי בוואלה! רכב

מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL. ניר בן טובים
מבחן אופנוע ב.מ.וו K1600GTL/ניר בן טובים

על הצד הטכני:

מנוע: 6 ציל', טורי, 1,649 סמ"ק
הספק: 160 כ"ס ב-7,750 סל"ד
מומנט: 18 קג"מ ב-5,250 סל"ד
העברת כוח: גל הינע
תיבה: 6 הילוכים
מתלה קדמי: דואולבר, כיול חשמלי, 125 מ"מ מהלך
מתלה אחורי: פרהלבר, כיול חשמלי, 135 מ"מ מהלך
אורך, רוחב, גובה: 250, 146, 100 ס"מ
בסיס גלגלים: 168 ס"מ
גובה מושב: 75 ס"מ (78 ס"מ מצב גבוה)
צמיג קדמי: 120/70 R17
צמיג אחורי: 190/55 R17
בלם קדמי: צמד דיסקים 320 מ"מ, 4 בוכנות לקאליפר
בלם אחורי: דיסק 320 מ"מ, 2 בוכנות לקאליפר
מכל דלק: 26.5 ליטר
משקל (יבש): 321 ק"ג

שירות ותחזוקה:

מרווח טיפולים: 10,000 ק"מ
טיפול 1,000 ק"מ: 1,009 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 770 שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 1,544 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 2,272 שקל

*עלויות הטיפולים כוללות עבודה, חלקים ומע"מ

  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully