וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה אילת: תקווה לספורט המוטורי בישראל

16.12.2011 / 12:25

לעיני מאות צופים על גבי מסלול באילת, נפגשו שלושה ענפי ספורט מוטוריים בישראל, באופן חוקי. האם נסללה הדרך לספורט המוטורי בישראל?

קובי ליאני

צילום: דייב שחר
עריכה: אמיר קוטי

"הווו"... הקהל נעמד על רגליו בקול ובמחיאות כפיים לנוכח הספין והמיני התנגשות שאירעה בפניה השניה במסלול, מול טריבונת ה-VIP. לכאורה, אקסידנט מינורי שנבע מבלימה אגרסיבית מדי, שגררה תגובת פניקה מהנהג האחורי. משם הדרך לנשיקת הפלסטיקים היתה קצרה. לא אירוע יוצא דופן במסלול פורמולה. אבל הדבר המדהים באירוע הזה הוא שהוא קרה כאן. כאן בישראל. לא על גבי מסלול מונזה, מוג'לו או לגונה סקה. כאן באילת - התנגשות קלה של שתי מכוניות פורמולה במהלך נסיעה על מסלול. הייתם מאמינים?

כדי ששתי המכוניות הללו יתנגשו, המדינה שלנו בכלל ואלה שעסקו בהקמת האירוע בפרט, היו צריכים לעבור חבלי לידה ארוכים וכואבים במיוחד. הרי הלידה הזו מתרחשת אחרי למעלה משני עשורים מאז הוצא העיסוק בספורט מוטורי מחוץ לחוק בישראל. כדי שהיא תקרה, היה צריך שהחוק יאושר בשנית לפני חמש שנים, שהתקנות הנכונות ימולאו, ושייקבע תאריך שאפתני לאירוע פנטזיונרי, כדי להלחיץ את מערכת. חוקים אושרו בזריזות, רישיונות הונפקו, תקנים נקבעו, וגם החוקים הבעייתיים כופפו.

התוצאה היא כאמור כפי שאתם יכולים לראות בסרטון המצורף, אירוע מוטורי חוקי וגדול, שמתרחש אתמול והיום (שישי) באילת. אמנם התחרות היתה כנגד השעון ולא בין המכוניות, והנוכחות של הסלבריטאים הייתה מתבקשת (אף פעם זה לא מזיק ליחסי הציבור), אבל הזרעים כבר נשתלו באדמה. עכשיו הם רק זקוקים לטיפות של מים (או זיעה מצד המארגנים) כדי שהעסק יתחיל לפרוח ונראה כאן מגוון רחב של סוגי מירוצים.

גם הפוליטיקאים ושאר ממלאי התפקידים בעיריות ובמשרדי הממשלה הבינו - לא בהכרח שחשוב שיהיה כאן ספורט מוטורי, אלא שהופעה שלהם באירועים מסוג זה מביאה עמה 'חשיפה טובה' עבורם. וכשמנכ"לית משרד הספורט מצטטת את מיכאל שומאכר (נהג הפורמולה 1, שבע פעמים אלוף עולם - "זו לא חכמה לנהוג במהירות 300 קמ"ש במכונית פורמולה, בטח שבקו ישר, אלא החכמה היא לעשות את זה גם בפניות"), בעינינו זה נשמע כמו פעמי גן עדן.

אירוע פורמולה ישראל באילת. קובי ליאני
הקפה לזכרו של העיתונאי טל שביט שנהרג לפני מעט יותר משנה בתאונת דרכים/קובי ליאני

נוהגים, רוכבים וכולם מירוצים

למרות שאירוע הפורמולה היה המאורע המרכזי, דווקא האירועים הנלווים הוסיפו צבע ועניין גדולים מהמשוער. מתן הבמה וההזדמנות לענפי ספורט אחרים על המסלול, הגדילה את העניין שאפשר להפיק מאירוע יומי ארוך שכזה, ממש כמקובל במדינות מתוקנות במערב, בהן לצד מירוצים בקנה מידה עולמי, מתקיימים מירוצים מקומיים יותר וצבעוניים לא פחות.

קחו לדוגמה את רוכבי הסופרמוטו. אלה שרגילים לאכלס בחצי גניבה מגרשי חניה כדי להתאמן ברכיבה, קיבלו אור ירוק לערוך תחרות בסדר גודל מלא של שתי קטגוריות נפח. הקרביות במראה האופנועים והאופנוענים (כמובן עם ציוד מגן מלא) ורעש האגזוזים, הצליחו לשלהב גם צופים שכלי דו-גלגלי לא גורם להם להתרגשות. הרוכבים הפגינו שם רוח ספורטיבית ולא רק סיפקו שואו לקהל, אלא גם נתנו פייט רציני על המסלול.

לצדם, נהגי הקארטינג הצעירים הדהימו את הקהל. הקולות הסקפטיים אודות יכולותיהם של נערים בני 13-15 להתחרות בכלי רכב זעירים כל כך, התבדו כבר אחרי הקפה אחת. דור העתיד בספורט המוטורי הפגין כושר נהיגה מרשים במיוחד ובמקרים רבים הם היו מהירים בשניות רבות לכל הקפה מאשר נהגי הפורמולה רנו. הקארטים הזעירים שלהם צוידו במנועים דו-פעימתיים חזקים עם יחסי העברה ארוכים מאוד (לטובת המהירות במסלול הארוך) והם פשוט טסו במסלול.

אחרונים, והצבעוניים ביותר, היו כמובן רכבי הדריפטים של בית הספר לנהיגת דריפטים MyWay של אדם פרנק ואפרת הופמן. בין המקצים, עלו חמשת הנהגים למופע ראווה מעושן מאין כמוהו כשאלה מפגינים יכולות שליטה במכוניות הב.מ.וו שעשו את כל המסלול על הצד, בהחלקות כוח מעושנות.

אם לסמוך על הצהרות ממלאי התפקידים ונבחרי הציבור, הרי שנכונו לנו שנים עשירות במוטוריקה בישראל. ראש העיר אילת שמח לבשר על היות העיר לבירת הספורט המוטורי של המדינה, משרד הספורט הכיר בפוטנציאל של אירועים מסוג זה וחובבי המוטוריקה מחזיקים אצבעות בתקווה. גם אנחנו.


עוד ספורט מוטורי בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על האירוע המוטורי והספורט המוטורי העתידי בישראל בפייסבוק של וואלה! רכב

משוחים על מכוניות ואופנועים בפורום הרכב של וואלה!

אירוע פורמולה ישראל באילת. קובי ליאני
אירוע פורמולה ישראל באילת/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully