וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקי התנועה שלא הכרתם: מיהו נהג שיכור?

שי ארז

24.12.2011 / 9:20

שיפוט מהיר, שלילת רישיון לשלוש שנים ועבודות שרות יוטלו בקרוב על נהגים שיתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול. רגע לפני ההחמרה וקצת לפני הסילבסטר, הנה תזכורת לשתיינים שמעזים לנהוג

לפני 20 שנה בדיוק ניגשתי למבחן תיאוריה במשרד הרישוי של פורט לודריידל, פלורידה, ארה"ב. העבודה ב"מוייש'ס הובלות" אילצה אותי לנדוד עד לקצה החוף המזרחי במטרה למצוא סניף ידידותי למהגרים לא חוקיים שרוצים להוציא רישיון נהיגה.

לקחתי ליד חוברת הכנה למבחן, אבל כשהתחלתי לקרוא אותה חשבתי שקיבלתי בטעות תפריט של בר משקאות; בניגוד לחכמולוגים של משרד התחבורה הישראלי שרצו שהנהג יבין את הליך הבעירה ויחסי הגומלין בין החמצן לדלק המתקיימים במנוע, אצל האמריקנים עסק עיקר המבחן בהשפעה של נהיגה תחת השפעה של סמים ואלכוהול. 75 אחוזים מהמבחן הורכב משאלות וחישובים של כמה אלכוהול מותר לשתות בהתאם למשקל, גיל או זמן לפני נהיגה. כל הנושא נראה לי תמוה אז, ואף שלא הבנתי עד כמה חמורה הבעיה בארצו של הדוד סם, למדתי בכל זאת את המשוואות כמו תוכי ועברתי את המבחן בדרך להוצאת רישיון הנהיגה הנכסף.

למדנו מהגדולים

מאז ומעולם מנסה ארה"ב להתמודד מדי שנה עם אלפי תאונות והרוגים שהסיבה למותם היא נהיגה בשכרות. אצל האמריקנים הכל בגדול, והיאנקי הממוצע לא מסתפק בפחית בירה אחת אלא חייב לרוקן לתוך הבטן "סיקס פאק" לפני שהוא עולה על הפיק-אפ 3.5 טון ו-300 כוחות סוס שלו. והתוצאות – בהתאם... מה שנראה לי אז כהזוי ודמיוני מבעד לעיניים ישראליות, הפך תוך מספר שנים למציאות מבעיתה גם בכבישי ארץ הקודש. התופעה הפכה למכת מדינה, והרגלי השתייה, בעיקר של הצעירים, השתנו לרעה באופן דרמטי.

העלייה במספר הנפגעים ובכמות תאונות הדרכים בהם מעורבים נהגים שיכורים, אילצה את רשויות החקיקה, האכיפה והמשפט לתת על כך את הדעת, כך שעם הזמן הוגברו המאמצים לצמצום התופעה. מאות אלפי נהגים נבדקים מדי שנה, אבל בסופו של ההליך, רק מעטים נפרדים מרישיונם לתקופה מסוימת כשהלקח שלהם מכל העניין הוא שמותר לשתות אבל לא להיתפס.

כעת עומדת בפתח חקיקה חדשה אשר תאפשר לבתי המשפט לשלול לשלוש שנים את רישיון הנהיגה של נהג שיורשע בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ובנוסף גם להטיל עליו עונשי עבודות שירות. אז אם אתם לא רוצים לראות את הרכב שלכם מעלה אבק בחניון המשטרתי, להכיר מקרוב את "נפלאות" התחבורה הציבורית בישראל, ולא ממש בא לכם לשטוף סירי לילה בבתי חולים גריאטריים כחלק מעבודות שירות למען הציבור, הנה תזכורת מה מותר ומה אסור מבחינת החוק, אלכוהול ונהיגה.

מיהו שיכור

החוק מגדיר כנהג שיכור מי שבגופו נמצא ריכוז אלכוהול מעל ערכים מסוימים שנקבעו לבדיקות של אוויר נשוף או בדם. 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם הם הגבולות המקסימאליים המותרים על פי חוק. מעל לערכים אלו ניתן להאשים אדם בנהיגה תחת השפעת אלכוהול כשהעונש המינימאלי בנושא הוא 10 נקודות חובה והזמנה לדין, שם יקבע עונשו של הנהג השיכור על ידי בית המשפט.

הליך הבדיקה

הליך הבדיקה ארוך ומייגע, והוא נועד להבטיח את אמינותה ואת ה"סגירה" של כל הקצוות על מנת לנטרל התפלפלויות משפטיות של עורכי דין בשלב המשפט מחד וכמובן לשמור על זכויותיו של האזרח וזכאותו לדין צדק מאידך. השלב הראשון הוא בביקורת שגרתית כאשר שוטר התנועה המבקש מהנהג לעצור לצורך בדיקת נשיפון. בשלב זה מתבקש הנהג לנשוף לתוך מכשיר שיסמן אם הוא עבר או נכשל. המכשיר נועד אך ורק לצורך מתן אינדיקציה עבור השוטר ואינו משמש ראיה חוקית כלשהי. במידה והמכשיר הראה כי הנהג נכשל בבדיקה, יתחיל הליך היכול להימשך מספר שעות שבסופו, סביר להניח שהנהג יחזור הביתה ללא רכבו המושבת, ללא רישיונו שיישלל מנהלתית על ידי קצין התנועה, ועם ערימה של טפסים שמשמעותם דיון בבית משפט לצורך קביעת אשמתו והעונש על כך.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ואם לא בא לי?!

שוטר תנועה רשאי לדרוש מכל נהג לעבור בדיקת שכרות על פי שיקול דעתו. בדרך כלל, הבדיקה תיעשה בהתאם לחשד סביר שעולה כמו ריח אלכוהול הנודף מפי הנהג או נהיגה מסוכנת. הישראלים הידועים ביכולת הויכוח שלהם, לא יכולים להיעזר כאן בכישרון זה בעת ניסיון לחמוק מהבדיקה.

סעיף 169ו.(א) לתקנות התעבורה קובע כי "סירב נוהג רכב או הממונה על רכב להיבדק לפי דרישת שוטר בבדיקת נשיפה, או למסור דוגמה של דם או שתן לבדיקת מעבדה, דינו מאסר של שנה או קנס בגובה עשרת אלפים שקלים. אגב, בית המשפט רשאי לפסול אותו מלהחזיק ברשיון הנהיגה לתקופה של שנתיים", או במילים אחרות: מי שמסרב לבדיקה, נחשב למעשה כאילו נהג תחת השפעת אלכוהול. כמובן שאי אפשר להתחרט אחרי שעתיים ולטעון שהנהג מסכים בכל זאת להיבדק. החוק אולי אכזר - אבל בטח שלא טיפש.

נהג מלווה מסטול

לא ניכנס כאן לתקנות של נהג חדש ומי רשאי להיות נהג מלווה, אבל חשוב להזכיר ולציין כי נהג מלווה אינו יכול להיות תחת השפעה של אלכוהול או סמים. והיה ונהג מלווה נתפס כשהוא שיכור, יחשב הדבר כאילו הנהג החדש נסע ללא נהג מלווה ויחולו עליו העונשים הקבועים בחוק - הווה אומר הזמנה לדין. מבחינת הנהג המלווה, הוא יכול לעמוד לדין, רק במידה והוא הצהיר על פי הודאתו כי הוא שימש כנהג מלווה בעת שהיה ברכב. בהחלט יתכן מצב של תסבוכת משפטית במידה והנהג יטען כי השיכור היה המלווה שלו ואילו השיכור יטען כי הוא סתם נסע ברכב כטרמפיסט. כך או כך, כאמור תחת השפעת אלכוהול, לא ניתן לשמש כמלווה לנהג חדש.

הכל משתנה ברגע

יצאתם לבלות, שתיתם קצת או הרבה ואתם בדרך הביתה. אתם מרגישים מצוין אבל השוטר שעצר אתכם לבדיקת רישיונות שגרתית, מריח אלכוהול מהכיוון שלכם או שאולי הזיגזוגים בין הנתיבים שעשיתם לא באו לו טוב והוא מחליט שיש בסיס לערוך לכם בדיקת שיכרות. אתם נכשלים בבדיקת הנשיפון, מובלים לבדיקת ינשוף, מתחיל הליך ארוך ומתיש של בדיקות וטופסולוגיה ובמקום להיות מכורבלים במיטה אחרי לילה של בילויים אתם מוצאים את עצמכם בתחנת משטרה מחכים לאבא זועם או חבר טוב שיבואו לאסוף אתכם. השלב הבא אחרי שתקבלו את השטיפה מההורים יהיה להתחיל לחפש בפורומים המלצות על עורך דין טוב שיוכל אולי להמתיק במעט את תקופת השלילה וגודל הקנס שתקבלו.

הסכנה בנהיגה תחת שתיית אלכוהול ברורה ומוחשית! כל אחד ששותה חייב להבין את ההשלכות החוקיות לכך בדיוק כמו את הסכנות הצפויות לו ולנוסעים עמו או סביבו. זו לא אזהרה. זאת סטטיסטיקה משכרת שלא משקרת! שתהיה לכולנו שנה אזרחית טובה ובטוחה בכבישים.

עוד מאמרי בטיחות בוואלה! רכב

כנסו לדף הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully