וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: טויוטה יאריס החדשה

5.1.2012 / 6:56

יאריס, מכונית הסופר מיני החדשה של טויוטה הגיעה לישראל ונהגנו בה לראשונה. האם המחיר הנמוך לדגם החדש יחזיר אותה למרכז השוק?

חצי שנה לאחר שנחשפה בעולם, טויוטה יאריס החדשה מגיעה לישראל מיד עם פתיחת שנת 2012. הסופר מיני של טויוטה ידעה עליות ומורדות בחייה בישראל - דורה הראשון הכניס להלם את מתחרותיה בזכות העיצוב, השימושיות והידידותיות שהביא עמו. אולם, הדור השני, למרות הצמיחה במידות ושיפור העיצוב, לא הצליח להתרומם בעיקר בגלל מכשלה אחת - תיבת ההילוכים הרובוטית (במקום אוטומטית קונבנציונאלית שהצרכן הישראלי כן אוהב) שהפכה את הנסיעה למעיקה מדי.

לכן, על כתפיו של הדור השלישי אותו אנו פוגשים לראשונה באירוע ההשקה הישראלית, מונחת משימה כבדה: המתחרות לא המתינו על הברזלים והשתפרו מאוד, המחירים צנחו והצרכנים למדו לחכות לדילים מזדמנים. אז האם היאריס החדשה תצליח היכן שקודמתה נכשלה? יצאנו לנהיגה דרומה וחזרנו עם תשובה.

מבחן טויוטה יאריס 2012. קובי ליאני
מבחן טויוטה יאריס 2012/קובי ליאני

גדולה יותר, שימושית יותר

כפי שכבר הורגלנו לגלות במעברי הדורות בקרב כמעט כל מותגי כלי הרכב, גם היאריס החדשה מוסיפה לצמוח במידותיה ביחס לדור הקודם. אורכה עומד כעת על 388.5 ס"מ (375 ס"מ בדור הקודם), רוחבה 169.5 ס"מ (נותר זהה) וגבהה הצטמצם לכדי 151 ס"מ (153 בדור הקודם). בסיס הגלגלים, המידה המשפיעה ביותר על המרחב בתא הנוסעים מוסיפה לעצמה 5 סנטימטרים לכדי 251 ס"מ.

מבחינת המרחב, הכניסה אל תא הנוסעים של היאריס והשהיה בו נעשו לקלות ונעימות יותר. הדלתות שנפתחות כמעט בזווית ישרה תורמות לקלות התנועה פנימה וגם הצמיחה בחלל הפנימי הופכת את המכונית הקטנה (כבר לא כל כך קטנה) לשימושית למדי עבור 4 מבוגרים. מלפנים, מבנה הדשבורד אמנם עמוק, אך הוא גבוה יחסית ומורחק מברכי הנוסעים ומאחור, יש די מקום להתרווח בנוחות, גם בזכות הרצפה השטוחה לגמרי. אולם, צמצום מידת הגובה והשתפלות הגג לאחור (כורח מהעיצוב החדש) צמצמו את המרחב לראשי היושבים מאחור ואם גובהם של אלה כ-180 ס"מ, הם ממש ישקו לתקרה.

הצמיחה במידות שצליחה לשפר תחום חשוב נוסף ביאריס וזהו תא המטען. בעבר זה הציע נפח מצומצם מאוד של 272 ליטר ואילו בדור החדש, תוספת הסנטימטרים העלתה את נתון הנפח לכדי 347 ליטר. התא עדיין לא נראה גדול, אבל הוא בוודאות מסוגל להכיל יותר מבעבר.

מבחן טויוטה יאריס 2012. קובי ליאני
תא המטען גדול משמעותית מהדור הקודם. גלגל חלופי בגודל מלא שוכן מתחת למדף/קובי ליאני

איכות, גימור

כשגומרים למדוד סנטימטרים ומרימים את העיניים כדי לקלוט את העיצוב העוטף, מגלים עיצוב כללי נעים ופונקציונאלי. אין עודף הברקות עיצוביות או אישזהו סימן של שאר רוח מרומם, אבל יש כל מה שצריך מסביב לנוסעים. יש שפע תאים במגוון נפחים ושימושים, כולל מחזיקי כוסות רבים, תא כפפות בינוני בנפחו ועוד כל מני נקודות אחסון.

אולם, קשה להתעלם מהאווירה הקודרת בקבינה. בעוד שאצל מספר מתחרות אפשר כבר למצוא שילוב צבעים, היאריס מסתפקת בשחור ועוד שחור. גם החומרים לא מהמדף העליון. חומרים אלה משאירים תחושה מוצקה (מלבד חלקו העליון של הדשבורד מעל ללוח המחוונים) שגורמת לנו להרגיש כאילו יחזיקו במקומם לאורך שנים, אבל הגימור שלהם קשיח ולא נעים למגע. חלקו העליון של הדשבורד גם בנוי מטקסטורה מוברשת שאמורה הייתה להכניס מעט חיים לקבינה הכהה, אבל המבחן שלנו שנערך ביום שמשי במיוחד, גילה שלחלק זה יש נטייה לשבור את קרני השמש ובזווית מסוימת אף לסנוור את הנהג. מיותר לגמרי.

גם המושבים עצמם קשיחים מאוד. הם תומכים היטב הגוף ומתכווננים גם לגובה, אבל כבר פגשנו כבר נוחים מהם. עוד בנושא המושבים, תנוחת הנהיגה עצמה טובה, למרות שאת גלגל ההגה ניתן לכווננן רק לגובה ולא לעומק. מבחינת האבזור, גרסת המבחן שנמסרה לנו הנה הבכירה שבהיצע (סטייל) והיא כוללת בעיקר מערכת שמע מתקדמת ואיכותית עם מסך מגע, מצלמת נסיעה לאחור ומתגי שליטה על ההגה לדיבורית הבלוטות'. אולם, גם בה וגם בגרסה הזולה (סאן) החלונות מאחור אינם חשמליים (ניתן להוסיף בהתקנה מקומית בעלות של 990 שקל).

מפרט הבטיחות של היאריס החדשה מלא לגמרי, מבקרות אלקטרוניות ליציבות ואחיזה ועד 7 כריות אוויר ו-5 כוכבים במבחני הריסוק של ארגון הבטיחות האירופי יורו NCAP.

מבחן טויוטה יאריס 2012. קובי ליאני
העיצוב סביר, הצבעים שחורים והחומרים קשיחים מאוד. חלקו העליון של הדשבורד עלול לסנוור בשמש ישירה/קובי ליאני

מנוע, תיבה וביצועים

בתחומי העיר, היאריס החדשה מרגישה זריזה וחלקה. כל נגיעה בדוושה ממריצה את המנוע הקטן שלה וגוררת תגובה מהירה מהתיבה ומניבה זינוק נחוש מהמקום. לא מדובר כאן בחיית רמזורים, אבל המנוע החדש שלה שנפחו עומד כעת על 1.33 (1.3 בדור הקודם) ליטר, מפיק 99 סוסים (100 בדור הקודם) מרגיש חי ופעיל גם מתחת ל-3,000 סל"ד ורק כשבאמת צריכים לזוז מהר, יש טעם למשוך אותו אל עבר מנתק ההצתה שנמצא ב-6,000 סל"ד. כוחו מתגבר בליניאריות נעימה והוא גם נשאר שקט למדי עד 5,000 סיבובים. מעבר לכך ובתחום הצר עד לניתוק, הוא מוחשי יותר בקולו.

השיפור בתגובות ובחלקות התנועה מגיע בעיקר בזכות שימוש בתיבת הילוכים חדשה. את זו הרובוטית הם זרקו במרתף ובמקומה התקינו תיבת הילוכים רציפה (CVT) מהירת תגובה שבה גם אפשרות לשימוש בשבעה יחסי העברה (הילוכים) קבועים הן האמצעות ידית ההילוכים והן באמצעות המנופים שמאחורי ההגה. אפשר להשתמש בהם, אבל לא חייב, כי כבר במצב הרציף (אוטומטי) התיבה מתנהגת יפה מאוד וגם מבלי להעביר למצב הידני, אפשר לבחוש בהילוכים בעזרת המנופים שמאחורי ההגה ואף לשוב למצב האוטומטי עם לחיצה של כ-2-3 שניות על מתג העלאת ההילוך.

בשיוט של 100 קמ"ש התיבה שואפת לסובב את המנוע ב-2,000 סל"ד לערך והדבר תורם לשקט בתא הנוסעים (רק מעט רעשי רוח נשמעים) וברמיסה של הדוושה היא תנוע בין שיא המומנט (12.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד) לבין שיא ההספק (6,000 סל"ד) כדי להפיק את המרב ממנוע צנוע זה. על הנייר זה מספיק ל-12.3 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש (13.1 בדור הקודם) ולמהירות מרבית של 175 קמ"ש (170 קמ"ש בדור הקודם). טויוטה טוענת לשיפור משמעותי בצריכת הדלק של היאריס ובמבחן שלנו תחת תנאים קשים, הציגה היאריס צריכת דלק של ליטר לכל 12.1 קילומטרים, כך שבנהיגה רגועה יותר, תשתפר הצריכה באופן משמעותי.

מבחן טויוטה יאריס 2012. קובי ליאני
מבחן טויוטה יאריס 2012/קובי ליאני

נוחות והתנהגות

"נוחות נסיעה" ברכב קטן כמו טויוטה יאריס זהו מושג חמקמק. המבנה הקטן של הגוף והדחיקה של הגלגלים בקצוות, יוצרת לרוב תחושת נסיעה קשיחה למדי והיאריס לא חריגה בתחום זה, לא לרעה ולא לטובה. המתלים שלה מעבירים את אותה תחושה קשיחה כמצופה, אבל לא כזו הפוגמת בנוחות הנסיעה בעיר. שיבושים באספלט נספגים בה היטב במהירות נסיעה עירונית ואין כל פגיעה בשלוות הנסיעה. הספיגה ממשיכה להשתפר כשהמהירות עולה, אך אז גם מופיעות חבטות קלות ונענועים קבועים על כבישים גליים שכן קצת מציקים.

הקשיחות הזו של המתלים מצליחה להעניק לה דיבידנד בכל הקשור להתנהגות הכביש. בצירוף לאחיזה טובה מהצמיגים ומרכב קשיח, היאריס מסוגלת להפתיע ולהתעלות מעל הציפיות בכבישים מפותלים. היא מעבירה תחושה יציבה ונטועה בכביש וממש מעוררת ביטחון. כשבכל זאת מגזימים, מרגישים מעט בעצבנות בהגה הנובעת מהיותו מהיר וקצר, אך גם חסר תחושה. כשדוחקים ביפנית הזו מעבר לגבולות המעטפת, היא מגיבה בתת היגוי ראשוני שעלול להפוך להיגוי יתר (בהתאם למצב המצערת ואו הבלמים) לא נעים ואז גם בקרת היציבות נכנסת לפעולה כדי להציל את המצב. הבלמים גם הם מקבלים ציון טוב, עם תגובה טובה ללחיצה על הדוושה, עם עצמת האטה מוחשית וגם עם עמידות טובה בפני עומס כבד.

מבחן טויוטה יאריס 2012. קובי ליאני
המתלים קשיחים יחסית, אבל לא פוגמים בנוחות/קובי ליאני

99,000 או 102,900 שקל

בשנה שבה מכוניות בגודל דומה נמכרו גם מתחת ל-70,000 שקל, מחיר של 99 אלף עבור רמת אבזור סאן או 102,900 שקל לרמת הסטייל, נשמע המון, אבל זה לא כך. בסיכומה של ההיכרות הראשונית עם היאריס החדשה אפשר לומר כי שהדור השלישי יכול בהחלט להחזיר את צרכני הסופר מיני לאולמות של טויוטה.

יש להם מכונית ראויה מאוד, נאה למראה, עם מנוע חסכוני ותיבה יעילה, עם תא נוסעים מרווח ושימושי מבעבר ועם תג מחיר לוחמני ביחס למתחרות כמו מאזדה 2 ודומותיה. אם להאמין להצהרות היבואן, השנה היא תעלה לכבישים במאות רבות של עותקים. כן, בהחלט יש לה את הכוח לעשות זאת.

עוד מבחני רכב והשקות בוואלה! רכב

טויוטה במדריך הרכב הגדול

מצטרפים לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully