וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: רנו פלואנס חשמלית של בטר פלייס בישראל

10.2.2012 / 7:54

היא מאיצה כמו מכונית עם מנוע 1,600 סמ"ק, רק בלי דלק. תנהגו בה באופן רגוע ותשיגו כ-150 ק"מ של טווח בין טעינות. החשמלית כבר כאן

את שורות אלה הפותחות את המבחן הראשון בישראל למכונית החשמלית של רנו ובטר פלייס, פלואנס ZE, רצינו לפתוח במילה - "מהפכה". אולם בכך יהיה משום החוסר דיוק, שכן המהפכה הזו החלה רק מעט לפני 4 שנים כשהיזם הצעיר, שי אגסי, עמד על בימת המכובדים, בנוכחות נשיא המדינה שמעון פרס ונשיא קונצרן רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, וגרם לכל הנוכחים לעקם את הפרצוף.

לגמול את העולם מנפט הוא רצה. להפוך את התחבורה החשמלית, שהייתה אז לא הגיונית לפחות כמו איראן גרעינית, לנחלת הכלל בישראל ובעיקר לשנות את ההרגלים של כולנו. למען האמת והגילוי הנאות, גם כותב שורות אלה נמנה בקרב הספקנים ולא פעם גם לא חסך את שבטו ברעיון המחושמל. הוא לא מטורף, הוא משוגע. הוא לא חולם, הוא הוזה. הוא לא שאפתן, הוא יומרני. הרכב הזה לא יראה אור יום והעולם ייגמל מנפט יום אחד בלבד לאחר שיבשה הבאר האחרונה, כך האמנו אנו ורבים אחרים מסביב לגלובוס.

אבל הרעיון הזה, גם אם מסחרי בייסודו ובתכליתו, לא רק הבשיל בארבע השנים האחרונות. יהיה זה חטא לקמץ את המאמץ הקדחתני שהושקע בפרויקט למילה אחת, 'הבשיל'. הוא קרם עור וגידים, קשר כבלים וסוללות, נטע תשתית ויצר את המכונית החשמלית הראשונה בעולם הפועלת כחלק בלתי נפרד מרשת תמיכה היקפית שאין שניה לה ואין כדוגמתה בעולם וכל זה בארבע שנים בלבד. זמן קצר ביותר בעולם הרכב המסורתי והאיטי בהתפתחויות. זו המהפכה.

אז רוצים או לא, ספקנים או מאמינים, המכונית החשמלית כבר כאן, בישראל, בחודש יוני השנה היא תוכל גם לנסוע מנווה אטיב שלמרגלות החרמון ועד אילת ואנחנו נהגנו בה לראשונה בישראל ואלו הם רשמינו ממנה.

המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE. רונן טופלברג
המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE/רונן טופלברג

רנו פלואנס כמו שאתם מכירים אותה, כמעט

אחד האתגרים הגדולים שעמדו בפני מתכנני המכונית החשמלית, הוא לגרום לנוהגים בה להרגיש כאילו מדובר במכונית רגילה, מתוך המטרה לצמצם את מספר ההרגלים שיש לנתץ ולבנות מחדש. וכדי להתחיל בתחושה הדומה, פוצחים במראה החיצוני והפנימי. מלבד הארכה קלה של הגוף ונגיעות קלות בחזית הרכב, לצד העלמת האגזוז מאחור כמובן, זו רנו פלואנס לכל דבר ועיקר.

אותו מראה סולידי, אותם ממדים נדיבים, אותה משפחתיות חסרת יומרות ועתירת פונקציונאליות על ארבעה גלגלים. זו תפישה שונה לגמרי מהמקובל בעולם הרכב, שבו ממהרות יצרניות הרכב האחרות להעניק מראה חללי ועתידני למכוניותיהן החשמליות. רנו כאמור, הלכו כאן על המוכר והידוע ולכן גם הצליחו למזער עלויות פיתוח.

פתיחת הדלתות של הפלואנס ZE החשמלית משאירה את אותו הרושם כמו של הפלואנס ה'רגילה'. זה אומר שבקבינה שלה מוצאים שפע של מרחב, מלפנים ומאחור, שזו בנויה מחומרים טובים ברובם עם הרכבה טובה גם כן, עם לא מעט תאים שימושיים במגוון גדלים ונפחים, אך נדרשים להסתפק בתא מטען מוקטן. תוספת ה-13 הסנטימטרים לאורך של הפלואנס החשמלית נועדה להתאים להחדרת הסוללה הענקית השוכנת בעכוזה. אולם נפח תא המטען התכווץ בשל כך מ-530 ליטרים לכדי 317 בלבד, בדומה למקובל בקבוצת הסופרמיני.

המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE. רונן טופלברג
המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE/רונן טופלברג

כמו מנוע 1,600 סמ"ק, רק בלי דלק

נהיגת המבחן בישראל שהכינו עבורנו המארחים מבטר פלייס נחלק ליומיים. היום הראשון כלל כבישים מסולסלים בהרי ירושלים, משופעים בנדיבות במעלות ועקמומיים כמו שאנחנו אוהבים. אולם, הפלואנס ZE אהבה אותם פחות. לא בשל רצף העקומות שאליו היא הושלכה, עמן היא דווקא מסתדרת לא רע בכלל - מתליה רכים ויוצרים נסיעה חלקה, נעימה ובעיקר שקטה. אולם, אל תצפו למצוא בה תכונות ספורטיביות כל שהן, כי לא זו המטרה כאן. אך גם כשפוגשים במהמורות קשות מדי, המתלים משדרים מעט חוסר ריסון.

עליות ממושכות וחדות מאתגרות אותה מאוד. אם במישור הצלחנו להאיץ אותה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 12.5 שניות ותאוצת הביניים שלה המדמה עקיפה, תביא אותה מ-70 קמ"ש ל-110 קמ"ש תוך 9 שניות. ביצועים המקבילים לאלה של מכונית 1,600 סמ"ק ממוצעת (דף הנתונים מדבר על 95 כ"ס ו-23 קג"מ), עם שני הבדלים ברורים: הראשון לרעתה - המהירות המרבית שלה מוגבלת אלקטרונית ל-135 קמ"ש
(אך במציאות האכיפתית של היום, הדבר מאבד רלוונטיות) והשני - יתרונה הגדול של ההנעה החשמלית היא בזמינות הכוח בכל שלב ובכל סל"ד. הכוונה היא, שלא משנה מתי תלחצו על הדוושה והיא מיד תגיב בתאוצה בשיעור דומה כמעט ללא קשר למהירות הנסיעה, כאילו מותקן בה מנוע טורבו קטן.

היום הראשון כאמור, כלל נהיגה אגרסיבית במיוחד, כזו שאיימה לרוקן לנו ולה את הסוללה בטווח שיורד מ-100 קילומטרים. אולם, ביום הנהיגה השני, שדמה יותר לימוש יומיומי - נהיגה מירושלים, לעבר פתח תקווה דרך כביש 443 ומשם לטיול לצומת בית ליד, נתניה, כביש החוף, פקקי הבוקר, כביש 5 וחזרה למרכז החברה בראש העין. אז גילתה הפלואנס החשמלית שכל עוד מקפידים על נהיגה רגועה (הרכב מעודד נהיגה שכזו) עם תשומת לב ללוח המחוונים העשיר במידע, נמנעים מלחיצות עמוקות מיותרות על דוושת התאוצה ומרימים את העיניים קדימה כדי לתכנן את הנסיעה והתאוטה (בהאטה המנוע יודע לטעון חזרה את הסוללה, אך שיעור התאוטה גבוה ויש להתרגל לכך), אפשר גם להשיג טווח נסיעה של 170 קילומטרים ללא מאמץ מיוחד. השיא אגב עומד על 220 ק"מ על סוללה אחת.

המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE. רונן טופלברג
המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE/רונן טופלברג

מגיע לה אוסקר

אם כבר הזכרנו את תכנון הנסיעה, כדי למקסם את יכולות השימוש בחשמלית החדשה, בטר פלייס פיתחה תוכנת ניהול נסיעה וניווט חכמה במיוחד. מערכת זו מחוברת באופן קבוע (3G) לרשת והיא מספקת לנוסעי הרכב את היכולת לתכנן את הנסיעה אל היעד בהתאם לאנרגיה האצורה בה, לנקודות הטעינה ולתחנות החלפת הסוללה שבדרך.

החיבור הסלולארי של המערכת עם מרכז בטר פלייס יאפשר לנוסעי הרכב גם ליהנות בקרוב מחבילות מדיה כמו רדיו אינטרנטי, ענן מוזיקה ומגוון אפליקציות הניתנות לשימוש במסך הרכב שמתפקד כמו מחשב לכל דבר. המערכת האיטנרקטיבית מאפשרת לנוסעי הרכב גם לקבל אינפורמציה ממרכז החברה, לבצע עדכוני תוכנה ברכב מרחוק ללא מגע יד אדם ולהיות מודעים באופן יעיל לסביבתם כמו קבלת דיווחים שוטפים על עומסי תנועה וכו'. ייחודה של מערכת זו נעוץ בכך שהיא אינטגרטיבית לחלוטין למערכות הרכב ויודעת לנתח את כל מאפייני הנהיגה, כולל את הרגלי הנהיגה ומסלולי הנסיעה של הרכב והנהג ולייעץ על מסלולים בהתאם לרזרבות האנרגיה שבסוללה.

המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE. רונן טופלברג
המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE/רונן טופלברג

איזו חבילה מתאימה לכם?

מחיר הפלואנס החשמלית כאן בישראל עומד על 122,900 שקל לגרסת אקספרסיון הבסיסית או 129,900 לגרסת דינמיק המאובזרת כשאל מחיר זה יש להוסיף את חבילות השימוש בסוללת המכונית בהתאם לטווח הנסיעה הדרוש.

עד טווח של 20,000 קילומטרים נסועה שנתית תתבקשו לשלם 1,090 שקלים בחודש, עד 23,000 ק"מ תשלמו 1,300 שקלים בחודש, עד 26,000 ק"מ תשלמו 1,470 שקל בחודש, עד 30,000 ק"מ תשלמו 1,599 שקל, עד 35,000 ק"מ תשלמו 1,850 שקל ועד 40,000 ק"מ תשלמו 2,100 שקל. חבילה נוספת מציעה את גרסת הבסיס ונסועה שנתית של עד 25,000 ק"מ בכל שנה, למשך שלוש שנים מלאות בעלות חד פעמית של 157,500 שקל.

היא כאן והיא אמיתית

כשמונים מכוניות חשמליות כבר עלו על כבישי ישראל והגיעו אל חובבי החידושים המקדימים והשיווק המלא של מכוניות אלה יחל כבר בימים הקרובים. בחודש אפריל תתמלא הארץ בעמדות טעינה מהגולן ועד לבאר שבע ובחודש יוני ניתן יהיה לנסוע עמה גם עד אילת, שכן עמדות החלפת הסוללות ישכנו במרחק של כ-40 קילומטרים זו מזו ובכך מקווה בטר פלייס לפתור את בעיית טווח הנסיעה המצומצם של החשמלית ביחס למכונית בנזינית רגילה.

אז האם צריך לשנות הרגלים לפני נהיגה בחשמלית? כן, אבל לא הרבה. היא נוחה כמו מכונית רגילה, מרווחת כמוה וגם מאיצה ומתנהגת באופן דומה. הדבר היחיד אליו יש להתרגל הוא כאמור טווח הנסיעה - כמו להתחיל את היום עם רבע מכמות הדלק במיכל המכונית שלכם ושאם תנהגו בה באגרסיביות, היא תקצר לכם את טווח הנסיעה באופן משמעותי. נהיגה רגועה תעלה כמובן לא רק את הטווח באופן משמעותי, אלא תשפר את הבטיחות שלכם על הכביש. האם תוותרו עבורה על המכונית שלכם?


עוד על בטר פלייס בוואלה! רכב

עוד מבחני רכב והשקות של כלי רכב חדשים

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE. רונן טופלברג
המכונית החשמלית של בטר פלייס שי אגסי, רנו פלואנס ZE/רונן טופלברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully