וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: רכב חדש מסוכן לבריאות

חוקרים גילו כי ריח תא נוסעים במכוניות חדשות מכיל ריכוז חלקיקים רעילים לנשימה. מיצובישי הוגדרה מסוכנת, הונדה הכי פחות

רכשתם רכב חדש? אולי מוטב שתשלפו את ערכות המגן בדרך למרכז המסירות. על פי מחקר מדעי שבוצע במרכז האקולוגי באן-ארבור ארה"ב, עולה כי הריח הנלווה לתאי נוסעים במכוניות חדשות עלול להיות מסוכן לנשימה. לדברי החוקרים, החומרים הפלסטיים והריפודים העוטפים את הקבינה משחררים לאוויר חלקיקים רעילים.

על פי ממצאי המחקר, המכונית הרעילה ביותר לבני-האדם היא מיצובישי אאוטלנדר ספורט, שהרוויחה את התואר המפוקפק מבין 200 כלי-רכב חדשים שנבדקו לאחרונה. מבדיקות שנערכו לאאוטלנדר התגלו בתא הנוסעים שאריות ברומין ואנטימון (חומר מתכתי רעיל) בריכוז גבוה, סביב המושבים והקונסולה המרכזית, וכן עופרת.

מנגד, הונדה סיוויק 2012 יצאה מהמחקר די שבעת רצון, שכן היא אובחנה כמכונית הכי פחות רעילה לנהג וליושבים. בסיוויק לא התגלו כלל ריכוזים דומים לאלה המצויים באאוטלנדר, וכמו כן אומרים כי יש לה "רמות נמוכות מאוד של מתכות כבדות וסוגי מתכות מסוכנים". אחריה ברשימה הופיעה הספורטיבית ההבירידית הונדה CR-Z, כשטויוטה פריוס מאכלסת את המקום השלישי בקרב המכוניות בהן אפשר לנשום לרווחה. קונצרן יונדאי-קיה אגב, דורג הכי נמוך בשנתיים האחרונות, כך מצהירים במכון.

אז מהו הניחוח הזה שאנו שואפים בכניסה לרכב חדש? ובכן, לא מדובר בשילוב ידידותי לריאות. "הקוקטייל הכימי מורכב מברומין, כלור, עופרת, ועוד מתכות שנמצאות בשימוש בתעשיית הרכב. מאחר שאין רגולציה קבועה של החומרים, לצרכנים גם אין מושג מה הם מכניסים לגוף שלהם", כך מסביר ג'ף גרנט, מנהל הצוות באן-ארבור. "אנחנו רוצים לעורר מודעות בקרב היצרניות למצוא אלטרנטיבות לחומרים המסוכנים", הוא מוסיף.

בארה"ב עדיין לא מייחסים חשיבות עליונה לרעילות בתאי נוסעים, אולם הסוכנות להגנת הסביבה סופגת ביקורת על העלמת עין מוחלטת מהבעיה. משקל החומרים, בעיקר פלסטיק שנמצא בשימוש כלי-רכב בצורה נפוצה, זינק מ-10 ק"ג ב-1962 ל-113 ק"ג כיום, כך לפי האתר HealthyStuff.org.

עם זאת הם מציינים, 17 אחוזים מכלל המכוניות החדישות נטולות חומרי PVC, ולפחות מ-60 אחוזים נעדרים חומרים מסוכנים כמו ברומין. האם מדובר בהפרזה של החוקרים? ייתכן. אבל אין ספק שזה חומר נוסף למחשבה, בעולם שמטביע את המין האנושי בחומרים שמגבירים את התחלואה.

עוד חדשות בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully