וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהו סיפורה של החיפושית המקורית

רז כהן

20.3.2012 / 10:40

מחירה היה 1,000 מארק גרמני, היו לה 4 מושבים, היא צרכה 8 ליטרים של דלק לכל 100 קילומטרים והגיעה ל-100 קמ"ש

סיפור ההיסטוריה של קונצרן פולקסווגן כולו, התחיל למעשה בחיפושית - אותה מכונית עגלגלה וחביבה שמחזיקה עד היום בתואר "המכונית הנמכרת ביותר בעולם" (כדגם בודד). המכונית שנולדה בנאום שנשא היטלר במרץ 1933 ובו קרא ליצרניות הרכב הגרמניות לייצר את "מכונית העם" ("פולקסווגן" בגרמנית) הצליחה חרף הדרישות הבלתי הגיוניות; תג מחיר של 1,000 מארק, ארבעה מקומות ישיבה, צריכת דלק של שמונה ליטר בנזין למאה ק"מ נסיעה, ומהירות מרבית של 100 קמ"ש. שילוב דרישות שנראה בלתי אפשרי באותם ימים.

לד"ר פרדיננד פורשה המבריק היו כבר בשנות העשרים תכניות לבנות מכונית קטנה וזולה, והוא לא היסס לרתום את יכולותיו לטובת העניין. ב-17 בינואר 1934 הגיש פורשה למשרד התחבורה של הרייך השלישי מצגת בנושא המכונית העממית, וב-22 ביוני אותה שנה, קיבל מאיגוד יצרני הרכב של הרייך את החוזה לבניית אב-הטיפוס של המכונית. עד דצמבר באותה שנה יוצרו שלוש מכוניות לניסיון; המנוע המקורי בעל שני הצילינדרים (שתי פעימות), הוחלף עד מהרה במנוע ארבעה צילינדרים (ארבע פעימות) שקורר על ידי אוויר ומוקם מאחורי הסרן האחורי.

מי בנה את החיפושיות הראשונות?

לפורשה התחוור מהר מאוד כי לא יספיקו לו עשרת החודשים שהוקצבו לתכנון המכונית, ורק בפברואר 1936 הושלם הפיתוח; הוא הזמין כמה מאנשיו של היטלר כדי לבדוק את המכונית החדשה בגרסה סגורה ובגרסה פתוחה עם גג בד. פורשה אפילו הצליח לעמוד במגבלת המחיר של 1,000 מארק. המכוניות זכו לתגובות נלהבות, וכל שנותר היה להתחיל בייצור. אולם אף מפעל בגרמניה לא יכול היה לעמוד ביעד של מיליון מכוניות בשנה כפי שדרש היטלר. הגרמנים החלו לרכוש תלושים לרכישת המכונית, אולם אף אחד מ-336 אלף הרוכשים לא זכה לקבל את המכונית שייצורה כלל עוד לא החל. במאי 1937 הוקמה בברלין "החברה לפיתוח מכונית העם" ("גאצופור"), ושנה מאוחר יותר הניח היטלר את אבן הפינה למפעל החדש שעתיד לקום ליד וולפסבורג. הייצור במפעל החדש החל רק ב-1941. 210 המכוניות שיוצרו קודם לכן, נבנו ברובן על-ידי... מרצדס.

היו גם גרסאות צבאיות

דגמים שונים של החיפושית שימשו את הצבא הנאצי במלחמת העולם השנייה (כולל גרסה אמפיבית). במאי 1945 נכבשו מפעלי פולקסווגן על ידי הצבא האמריקני, וחודש לאחר מכן הולאם המפעל על ידי הבריטים ששלטו באזור זה של גרמניה. מי שמונה לנהל את המפעל היה רס"ן איוון הירסט ובדצמבר אותה שנה חודש ייצור החיפושית.

המכונית החמודה למראה שהייתה גם אמינה, עמידה, חסכונית וזולה - הפכה ללהיט מכירות בכל רחבי העולם. ייצור החיפושית המקורית נמשך במקסיקו עד יולי 2003, אז ירדה החיפושית האחרונה מפס הייצור ונלקחה אחר כבוד למוזיאון פולקסווגן. למעלה מ-21.5 מיליון חיפושיות יוצרו לאורך השנים - בעיקר בגרמניה, מקסיקו וברזיל. אגב, הכינוי "חיפושית" הודבק למכונית בפעם הראשונה בכתבה שהתפרסמה ב-3 ביולי 1938 בעיתון "ניו יורק טיימס".

עוד כלי רכב קלאסיים ואספנות בוואלה! רכב

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

פולקסווגן חיפושית. אתר יצרן
פולקסווגן חיפושית/אתר יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully