וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פולקסווגן אמארוק. מקסימום טנדר

עם שלל מנועים וגרסאות, פולקסווגן אמארוק, רכב העבודה החדש יגיע לישראל וינסה לנגוס בפלח הטנדרים התחרותי. עבודה גרמנית, זה טוב?

עד לפני שנים לא רבות, יצרניות הרכב בעולם השתדלו לכבוש נישות מוגדרות. הצרפתים היו ידועים במומחיותם לייצר מכוניות קטנות, הגרמנים משכו למעלה אל שוק היוקרה, היפנים הביאו תכליתיות לעבודה, הבריטים העדיפו את השטח והאמריקנים... שחקו במגרש שלהם מרחוק. כולם היו מרוצים. מרוצים עד שהתחילו לפזול בצורה משמעותית אחד לליגה של האחרים ופתאום התקבלה תחרות פרועה שהנהנים בה כמובן היו הצרכנים עם שפע של דגמים ומחירים אטרקטיביים.

אולם כיום, בעידן בו המכוניות נעשות דומות באופן מעורר חרדה זו לזו, איך יוצרים בידול והבחנה בין גדם למותג לאחרים? ממציאים. אחרי שפולקסווגן, קונצרן הרכב הגדול בעולם, טרף ובלע חברות רבות והביא לשווקים עשרות רבות של דגמים ומאות גרסאות בקרב המותגים השונים, הענק הגרמני ממשיך לכבוש את העולם עם המשך הפלישה למגרשים בהם לא שחק כלל, או לא שחק בהם במשך שנים רבות.

כך למעשה נולד האמארוק לפני כשנתיים עת הוצג לעולם. מה לפולקסווגן ולשוק הטנדרים? מצד אחד, החטיבה המסחרית שלה כובשת את אירופה כבר שנים רבות (נתח שוק של 16.6 אחוזים) והיצע דגמיה מתחיל בכלי רכב מסחריים קטנים ומגיע עד מסחריות סגורות גדולות (קראפטר), עוד לפני שדיברנו על רכישת סקניה, יצרנית המשאיות הכבדות. מכן, שמבחינת הגרמנים לפחות, הפלישה לשוק הטנדרים הנה טבעית. ושנית, למה שרק איסוזו, טויוטה ומיצובישי ייהנו?

אז כחצי שנה לפני שתצליחו לזרוק שקי מלט לתוך הארגז של פולקסווגן אמארוק בישראל, קפצנו שוב למאלגה שבספרד כדי לנהוג ברכב העבודה החדש.

השקה פולקסווגן אמארוק. אתר יצרן
השקה פולקסווגן אמארוק/אתר יצרן

צווארון כחול

מפגשים על רכבי עבודה אינם תכופים עבורנו, משום ששוק היעד שלהם קטן. אולם במפתיע, העניין שהם מצליחים לייצר מסביבם גדול, גם בארץ וגם בספרד בה ביקרנו עמו. למרות שזה השבוע השלישי שבו מתקיימת ההשקה העולמית של פולקסווגן, המקומיים ממשיכים להגיב אלינו בנסיעה ברחובות מאלגה. במעברי חציה אנשים נעצרו, התבוננו ארוכות, חייכו וחלקם אף שלף סמארטפונים מהכיס והתחיל לצלם. אנחנו נוהגים בטנדר, זוכרים? לא במרצדס SL שרירית (שבמקרה הושקה באותו המועד ובאותה העיר).

גם בארץ רבים עוד אוהבים טנדרים, הגם אם כבר לא יכולים לרכוש אחד כזה. מי לא זוכר את מבול הטנדרים ששטף את כבישי ושבילי ישראל בסוף שנות התשעים? מי לא עמד פעם נפעם מול מיצובישי מאגנום מנופח כנפיים ורחב צמיגים ולא רצה אחד כזה? מעטים. אחדים. אבל ביטול ההכרה במס וזינוק המחיר הרג את הקבוצה עד לכדי כ-3,000 יחידות בלבד בשנה מלאה ל-כ-ל המותגים יחד.

גם האמארוק עשה לנו כאלה תחושות. כשעומדים מולו, פתאום שאר הטנדרים נראים קטנים, צנועים, מבויישים. פולקסווגן לא נתנו לו רק מידות מכובדות, הם בהחלט דאגו לעצב אותו כך שיצליח לדגדג גם את בעלי המכוניות הפרטיות וגם את נהגי הכאילו רכבי שטח של הקבוצה. הוא נראה קשוח, תוקפני ויוקרתי. כל זה הודות לפנסי החזית המודרניים, לגריל העמוק, לחיפויים התפוחים מעל בתי הגלגלים ולחישוקים הגדולים (17 אינטש). פולקסווגן אולי הגזימו מעט עם גודלם של סמלי ה-VW (אולי זה כדי מתוך גאווה?), אבל את התוצאה אנחנו אוהבים. זה בהחלט טנדר חתיכי.

השקה פולקסווגן אמארוק. אתר יצרן
השקה פולקסווגן אמארוק/אתר יצרן

סביבת עבודה דיגיטאלית

פתיחת הדלתות של האמארוק שומרת על התחושה הטובה שנוצרה עוד במבט מבחוץ. גם יופי פנימי יש לו, לא רק פנים יפות. גרסת ה-4X4 מצריכה טיפוס קל מעלה בכניסה אל תא הנוסעים משום שמושבו של האמארוק נמצא רחוק מהכביש לטובת מרווח הגחון (23 ס"מ) בגרסת ההנעה הכפולה (גובה כללי של 183.4 ס"מ). אולם מרגע שנמצאים בו, אוהבים את מה שרואים.

הפיסול הפנימי מזכיר מאוד את זה של המכוניות הפרטיות של החברה וזו בהחלט מחמאה, כי מי אמר שרכב עבודה צריך להראות כמו רכב עבודה? מנגד, האמארוק לא בנוי מהחומרים הרכים של אותן מכוניות, אלא מאחרים קשיחים ועמידים יותר. עדיין, לא הייתם רוצים שהשפיץ של המקדחה יתקע לכם בדשבורד רך כמו של פאסאט CC.

מבחינת המרחב הפנימי, האמארוק ממשיך לבלוט לטובה. מקום נדיב יש מלפנים גם לפועלים גבוהים ומאחוריהם פועלים גבוהים באותה המידה יכולים לשבת מבלי להצטרך לכופף את הברכיים בתנוחה טנטרית מאחורי הראש. גם המושבים בשורה השניה לא מרגישים כמו ספסלי עץ זמניים והנושבים בהם לא מקפצצים כמו תרנגולות שחוטות בנסיעה על שיבושים.

האמארוק הובא לאירוע ההשקה בשתי גרסאות אבזור - טרנדליין הבסיסית והייליין המאובזרת. מלבד תוספת של מושבי עור (לא ממש נחוצים) בגרסה היקרה, גרסת הבסיס עשתה את העבודה מצוין עם מערכת שמט טובה, חשמול מלא מסביב, תאורות אישיות ועוד. גם מפרט הבטיחות מלא עם 6 כריות אוויר ושלל בקרות אלקטרוניות ליציבות ובמבחני הריסוק של ארגון הבטיחות האירופי, הוא קיבל ציון של 4 כוכבים והוגדר כרכב העבודה הבטיחותי ביותר.

השקה פולקסווגן אמארוק. אתר יצרן
השקה פולקסווגן אמארוק/אתר יצרן

בא לעבוד, לא רק לעבודה

האמארוק גם לא מרגיש ממש כמו רכב עבודה בנסיעה עמו. זה מתחיל עם העובדה שאת רעשי המנוע הוא השאיר איפשהו בהיסטוריה וגם כשמניעים אותו, טרטור הדיזל מתחלף בצליל מנוע חרישי, גם כשממריצים אותו קרוב אל הקו האדום בסקאלה. מנוע ה-2.0 ליטר טורבו דיזל שלו מגיע בשלוש רמות הספק – 120, 160 ו-177 כ"ס (ב-4,000 סל"ד) כשאת השעות הרבות יחד בילינו כצפוי, עם הגרסה החזקה באדיבות המתחרים.

עם 42.8 קג"מ שזמינים כבר ב-1,750 סל"ד ותיבה אוטומטית (ממש אוטומטית עם ממיר מומנט ולא DSG כפולת מצמדים) עם לא פחות מ-8 הילוכים, מבינים גם מדוע האמארוק קל מאוד על רגליו למרות משקל עצמי של 1,985 ק"ג לגרסת ההנעה הכפולה האוטומטית. אם תנעצו את הדוושה הימנית בשטיח, התאוצה אמנם לא מסעירה, משום שהמנוע חרישי ובידוד תא הנוסעים לרעשים סביבתיים טוב מאוד, אבל תוך 11 שניות תגיעו ל-100 קמ"ש ואם תתעקשו, אפשר יהיה לגרד 180 קמ"ש.

לא התאפשר לנו לבחון את האמארוק עם משקל על גבו (עד 835 ק"ג), אבל עדיין ניתן היה להתרשם כי משקל וביצועים הם לא משהו שמטריד את האמארוק. זה מורשה בגרמניה לגרור עד 3.5 טון בעגלה (עם בלמים) נגררת. תיבת ההילוכים של האמארוק מבריקה. 8 הילוכים יש לה כאמור, אבל מעבר לכך מדובר בתיבה חדשה וחדשנית לגמרי. כפי שכבר סיפרנו, יש לה ממיר מומנט, אבל היא רחוקה מהעולם הקונבנציונלי. התיבה הזו, עם הילוך ראשון קצר יחסית ואפשרות להחלקה בממיר המומנט, מאפשרת לרכב לנוע במהירות איטית של 7 קמ"ש באופן רגיל ועד לכדי 1 קמ"ש בנסיעת שטח, עת שלוחצים על מתג ה-"off-road".

פולקסווגן אמארוק. אתר יצרן
פולקסווגן אמארוק/אתר יצרן

עובדים בנוחות

המארחים הכינו לנו במיוחד מסלול שטח באמת מהגבעות המרוחקות מהעי מאלגה. מסלול שהכיל מגוון מכשולים ואלמנטים כמו מעלות ומורדות גליים, שיפועים אורכיים ושיפועי צד, מדרגות קלות, חפירות להדגמת הצלבות צירים ועוד. וכצפוי, המסלול נתפר במיוחד עבור מידותיו של האמארוק ולא סנטימטר אחד יותר מעבר לכך. אולם, משום שלא היינו הראשונים לבקר במקום, את השטח חרשו לפנינו עשרות עיתונאים במשך שלושה שבועות, המצע המהונדס נראה מעט יותר תחוח וחרוש מכפי שוודאי נראה ביומו הראשון.

המדריך המקומי שהצטרף אלינו לסיבוב מקוצר הדגים את המערכות, לרבות מתג השטח ותועלותיו – זה משנה את תפקוד בקרות היציבות ומערכת ה-ABS כדי שיתאימו לעבודת השטח השונה מהכביש, משנה את אופי העברת ההילוכים בתיבה (מקדים הורדות, מאחר העלאות), מפעיל את מערכת הסיוע בבלמים (מחזיקה את הבלם לחוץ בעמידה בעליה למשך 3 שניות כדי לאפשר חזרה לדוושת הדלק ללא חשש - לאחר 3 שניות משחרר את הבלמים ואם לא נוצרת נסיעה קדימה על ידי הנהג, מפעיל מחדש את הבלמים) וכן את בקרת הירידה במדרון ששומרת את הרכב איטי ובטוח גם בשיפועים חריפים.

וזה עובד? עובד אחלה, לפחות על מסלול הניסויים. האלקטרוניקה באמארוק אולי לוקחת חלק מהכיף מנהג השטח המיומן, אבל אורזת את הכל בבטיחות כמעט מוחלטת עבור כל השאר. היא מוכיחה לרוב שאין צורך בנעילה המכאנית מאחור ובמרכז, משן מסוגלת לבלום כל גלגל סורר ולהעביר את הכוח לאחר בעל האחיזה, אבל עם הנעילה עדיין הכל נעשה בקלות יתרה. עם צמיגי שטח בריאים, המנוע משגר את הכוח לעפר ולא צריך יותר מ-2,000 סל"ד בהילוך השני כדי לטפס מעלה מאובק ומשופע במיוחד. אם עדיין חשקה נפשכם בהילוך כוח (LOW) טהור, תצטרכו להסתפק בגרסה הידנית בלבד.

מסלול השטח השלים את ההוכחה של משהו שגילינו עוד בנסיעה כל הכביש - האמארוק הוא פשוט טנדר נוח. לא רק נוח במושגים של טנדר, אלא ממש נוח לנסיעה. אמנם עדיין מורגש ההבדל (כמקובל בטנדרים) בין הפרונט הרך יחסית לאחור הקשיח יותר (לטובת נשיאת המשקל), אבל הגרמני הזה בולע מהמורות, סדקים, מדרגות, מדרכות וכל מה שתזרקו לפניו בלי בעיה. הוא לא רק בולע את המהמורות הקשות, גם אלו הקטנות שיוצרות חבטות מהירות, לא גורמות לפלסטיקים מסביב לשחרר אף צקצוק או רשרוש ורכב המבחן שלנו הספיק לעבור אי אלו אלפי קילומטרים מתעללים.

מבחינת ההתנהגות הכביש, האמארוק מפגין אחיזה מעולה באספלט עם צמיגי כביש. אמנם לא מדובר כאן בגרסת GTI עם ארגז, כי ההגה חסר תחושה לחלוטין, אבל הוא מדויק ומהיר, האמארוק לא נבהל מכבישים מפותלים והבלמים שלו יוצרים נשיכה חזקה מאוד שנשארת כזו גם לאחר ששועטים בכביש המסולסל והמוכר של רונדה בדרום ספרד (זכרו את השם, סמנו במפה ובואו לנהוג ולרכב שם).

השקה פולקסווגן אמארוק. אתר יצרן
השקה פולקסווגן אמארוק/אתר יצרן

יוקרתי, חזק ו... יקר?

פולקסווגן אמארוק יגיע לישראל בחודשים ספטמבר ואוקטובר השנה והוא ייזרק ישר ללב התחרות. הוא יפגוש קודם כל את האיסוזו D-MAX החדש שהושק רק לפני ימים אחדים בישראל, מלך הקטגוריה שמחזיק בנתח של 50 אחוזים משוק הטנדרים. שאר המתחרים חלשים יותר מבחינת המכירות, משום שהם מוגבלים בהיצע, בדגמים ובזמינות המסירה ללקוחות.

לפי ההערכות שלנו, האמארוק יצליח לגנוב 10 אחוזים מנתח השוק של האיסוזו המוביל ו-5 אחוזים נוספים מנתח השוק של שאר המתחרים (טויוטה ויגו, מיצובישי האנטר ואחרים), כך שבשנה מלאה עשויות לעלות על כבישי ישראל בין 450 ל-500 יחידות. נציג היבואן מאשר את הערכותינו, למרות שעדיין אין מחירים סופיים לגרסאות האמארוק שיגיעו לישראל. הראשונה להגיע תהיה גרסת ההנעה הכפולה האוטומטית וזו עשויה לעלות בין 200 ל-220 אלף שקל ברמת האבזור טרנדליין.

אולם לדעתנו, האמארוק עשוי להפתיע מכיוון אחר. הוא לא רק ינגוס בעוגה של המתחרים בפלח הטנדרים, במידה וזה יתומחר כראוי ובאופן תחרותי, הוא עשוי לגרור לקוחות גם מפלחי שוק אחרים לגמרי - רכבי השטח והקרוסאוברים שלקוחותיהם יגלו ויכריזו פתאום ש"גם אני רוצה טנדר כזה". הוא יעשה את זה עם המראה החסון שלו, עם המנועים החזקים, העלייה המשמעותית באיכות, בשימושיות ובנוחות ביחס למתחרים וגם בעזרת כוחו של המותג פולקסווגן. אנחנו בכל מקרה נמתין לו בסבלנות לכשיגיע לישראל כדי לערוך לו מבחן מקומי.

עוד שטח ופנאי בוואלה! רכב

כאן תמצאו את המכונית הבאה שלכם

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully