וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדאי לוותר על רכב מהעבודה?

עו"ד רמי לנדא, מאמר אורח

9.4.2012 / 8:00

האם התמורות שחלו בענף הרכב עם מסקנות ועדת זליכה, משפיעות על כדאיות השימוש ברכב צמוד עבור העובד והמעביד?

המהפכה הצפויה בשוק הרכב עם יישום מסקנות ועדת זליכה, ההקלות ביבוא המקביל, הורדת מחירי העלות של חלק משמעותי מדגמי הרכב ומבצעים חסרי תקדים על חלק אחר מדגמי הרכב, "המיסוי הירוק", שינויי המיסוי על הסדרי הליסינג, הצפיפות הגוברת בכבישים, מצוקת החניה, העליה בעלות הסדרי החניה והזינוק המשמעותי במחירי הדלק, גרמו הן למעבידים והן לעובדים, לחשיבה מחודשת באשר לכדאיות הסדרי הליסינג שיש להם.

ובמה הדברים אמורים? מעבידים רבים מוצאים כי הסדרי הליסינג הקיימים, שיש להם עם עובדיהם, הפכו ליקרים הרבה יותר. זאת, לאור העלייה המשמעותית בעלויות הדלק שהם משלמים. העובדים, מנגד, מוצאים כי הסדר הליסינג שיש להם אינו כה אטרקטיבי כשהיה, כי השינויים במיסוי (ביטול שיטת קבוצות השווי) וההפחתה המשמעותית במחירי הרכב שאירעה בעת האחרונה, הופכים את הסדרי הליסינג לבלתי כדאיים כלכלית, וכי אחזקת רכב צמוד אינה אטרקטיבית כשהייתה.

הסדרי הליסינג לא משתלמים

לרצונם של הצדדים לצאת מהסדרי הליסינג מספר משמעויות, אשר על הצדדים לתת עליהם את הדעת. ראשית, המרת ההטבה בשכר. הטבת הליסינג, מטבעה, אינה נחשבת כשכר, הן לצורך הפרשות סוציאליות והן לצורך חישוב השכר הקובע לעניין תשלום פיצויי פיטורים. המרת הטבת הליסינג לשכר ברוטו ביחס של 1:1, כלומר הגדלת שכר העובד ברוטו בגובה של עלות המעביד בגין הטבת הליסינג שבוטלה, תביא, במקביל, להגדלת ההפרשות הסוציאליות אותם חייב המעביד להפריש עבור העובד.

מובן כי מדובר בתוספת עלות, בסכומים ניכרים, עבור מעביד. הפיתרון המוצע הוא חישוב, כבר בעת ההתקשרות בהסכם העבודה, של שווי ההטבה, כשהיא לוקחת בחשבון גם את הצורך בהגדלת ההפרשות הסוציאליות במקרה של המרת ההטבה בשכר. בדרך זו, המרת ההטבה לא תביע לעלויות נוספות מיותרות למעביד.

מניסיוננו, לאור העובדה כי בעבר סירבו עובדים מעטים בלבד לקבל רכב ליסינג, הרי שהמעבידים לא נתנו דעתם לעניין זה ולא ביצעו חישוב מורכב כאמור וכעת הם נאלצים להתמודד עם דרישות בלתי סבירות של עובדים ואף עם תביעות.

שנית, קיים שיקול קנסות היציאה בחברות הליסינג. תקופות הליסינג משתנות ממעביד למעביד ומחברת ליסינג אחת לאחרת ותלויות בין היתר ביכולת המיקוח של כל מעביד. כך גם קנסות היציאה משתנים בין החברות השונות ונקבעים, לעיתים, בהתאם ליכולת המיקוח של העובדים בעת ההתקשרות בהסכם העבודה. על הצדדים לבחון, טרם החזרת רכב הליסינג, את גובה קנסות היציאה ומהם נוהלי המעביד, בין אם נהלים חיצוניים ובין אם בהסכמי העבודה, לגבי מי אמור לשאת בתשלום קנסות היציאה ומה האפשרויות העומדות כנגד תשלום הקנסות, למשל העמדת הרכב לרשות עובד אחר.

שלישית, הגבלות קילומטרים ו/או כמות הדלק המשולמת. כל שינוי בדיעבד של תנאי ההטבה עלול להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי ההעסקה של העובד ולהקנות לעובד את הזכות להתפטר ממקום העובדה ולקבל תנאים של מפוטר, לרבות פיצויי פיטורים (בכפוף לקיומו של "הסדר סעיף 14").

מסתכלים קדימה לשוק משתנה

אין ספק כי התמורות שחלו בענף הרכב בחודשים האחרונים מעלות שאלות משמעותיות לגבי עתיד הענף, ומחייבות היערכות מחודשת של הצדדים ובעיקר של המעבידים. חברות גדולות ומובילות במשק המשתמשות מזה שנים במכשיר הטבת הרכב הצמוד צריכות לתת את הדעת למשמעויות שינוי בנוהג שנוצר בנושא מול עובדיהן.


* עו"ד רמי לנדא הינו שותף במשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין ושות', העומד בראש קבוצת דיני העבודה במשרד.

עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • ליסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully