וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור המומחה: מהירות מופרזת ועבירות אור-אדום

עו"ד אלעד שור

16.6.2012 / 8:49

מה עושים כשמצלמת המהירות החדשה מתעדת נהיגה במהירות מופרזת? איך להתמודד מול צבירת נקודות ברשיון ופסילה על תנאי? עו"ד אלעד שור, עונה על שאלות בדיני תעבורה

שאלה: נדמה לי שמצלמת המהירות החדשה צילמה אותי בעת שנהגתי במהירות מופרזת. תאריך ביצוע העבירה היה לפני כשבוע, אולם טרם קיבלתי הודעה על כך. מה המשמעות של האיחור?

חשוב להבהיר, אין חובה חוקית למסור את הקנס תוך שבוע. עם כניסתן לשימוש של מצלמות המהירות החדשות בכוונת המשטרה ועל כך הצהירה בתקשורת, כי תשלח את הדו"חות בזמן מהיר מאוד של שבעה ימים. מדובר במטרה אשר הציבה לעצמה המשטרה בשאיפה, וזאת מתוך גישה שירותית יעילה יותר.

החובה החוקית לשלוח את הקנס מוסדרת בחוק סדר הדין הפלילי הקובע כי הייתה עבירת תעבורה שהחשד לביצועה מבוסס על צילום רכב, ישלח למבצע העבירה הודעה על ביצוע עבירת קנס או הזמנה למשפט תוך ארבעה חודשים (במקרים מסויימים תקופה זו מתארכת לחצי שנה).

מאחר ואין חובה חוקית במשלוח הקנס תוך שבעה ימים, אין משמעות לאיחור של שבוע. לעומת זאת איחור של מעבר לארבעה חודשים עלול לפגוע בתקפותו של הדו"ח

שאלה: צברתי במהלך השנים נקודות רבות בגין עבירות, ולאחרונה, קיבלתי הודעה על פיה נהגתי מעבר למהירות המותרת. אני חושש שמא ,לאור הנקודות הרבות, רישיוני ייפסל, ולפיכך, אני שוקל לבקש מאמי (שאינה מחזיקה בכלי רכב, אלא מחדשת את הרישיון בלא כל סיבה ממשית), כי תצהיר שהיא זו שנהגה ברכב. מה הסיכון שאני נוטל בכך וכיצד כלל הם יכולים לגלות את האמת?

הסבת דו"ח תנועה יכולה להתרחש בשני מקרים:

המקרה הראשון הוא ע"י פנייה למשטרה והמקרה השני הוא כאשר ההסבה מתבקשת מבית המשפט (למשל כאשר קיבלנו דוח הזמנה לדין או כאשר הגשנו בקשה להישפט עבור הדוח).על מנת להסב דו"ח תנועה על שמו של אדם אחר ממשטרת ישראל (במקרה הראשון), יש לפנות במכתב מתאים ולצרף הצהרה, לרוב בקשות להסבת דוח מתקבלות ללא בדיקה מיוחדת. ברם, יש לדעת כי הצהרה שקרית הנה עבירה על החוק. במקרה השני, בו הגענו לבית המשפט ובקשנו להסב את הדו"ח, הליך ההסבה מתבצע בבית המשפט, במקרה זה רשאית התביעה המשטרתית או בית המשפט לבקש לחקור את נותן ההצהרה בדבר אמיתות הצהרתו,

כאמור, הצהרה שקרית הינה עבירה פלילית לפי חוק העונשין.

שאלה: לפני מספר ימים צולמתי בעודי נוסע במהירות הגבוהה בשישים קמ"ש מהמותר בדרך שאינה עירונית. אני חושש שמא יופעל העונש המותנה שקיבלתי בגין נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף. האם יש בסיס לחששות ?

כאשר אנו מדברים על פסילה על תנאי חשוב להבחין בין שתי עבירות: העבירה המקורית – העבירה אשר בגינה הטיל עלינו בית המשפט פסילה על תנאי והעבירה המפעילה – העבירה שבגינה בית המשפט כעת בוחן האם יופעל התנאי.

ככלל, בית המשפט יפעיל את הפסילה המותנית, באם עברנו בתוך תקופת התנאי (בין שנה ל-3 שנים) שוב את העבירה המקורית. כלומר אם קיבלתי פסילה על תנאי בגין נהיגה ללא רישיון בתוקף וקיבלתי פסילה על תנאי למשך שנה, ובתקופת התנאי ביצעתי שוב עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף, בית המשפט רשאי להפעיל את הפסילה המותנית שקיבלתי בנוסף לכל עונש אחר.

כמו כן, בית המשפט רשאי בגזר הדין לציין במפורש את העבירות אשר ביצוען יגרום להפעלת התנאי, למשל בית המשפט יכול לכתוב כי הפסילה המותנית תופעל באם יעבור הנאשם עבירה של נהיגה בשכרות או נהיגה בפסילה וזאת גם אם העבירה המקורית היא עבירה אחרת.

באופן כללי, וכאשר לא צויין אחרת בגזר הדין, הכלל הוא שהפסילה המותנית תופעל באם עברנו את אותה עבירה או עבירה המופיעה בתוספת הראשונה והשניה לפקודת התעבורה (רשימת עבירות כמו: נסיעה ללא רישיון או ללא רישיון תקף, חובת ליווי והסעת נוסעים לנהג חדש, תאונות דרכים אשר גרמו לחבלות ו/או נעשו בקלות ראש, מסילת ברזל, נהיגה בחוסר זהירות, עבירות מהירות גבוהות).

שאלה: נתפסתי ע"י מצלמה כאשר לכאורה חציתי את הצומת באור אדום. אני יכול להישבע בפני השופט כי לא חציתי את הצומת באור אדום, אלא הספקתי לעבור את הרמזור בעודו מהבהב באור צהוב. האם יש בסיס כלשהוא לטענתי ?

מצלמת רמזור נדרכת שניה לאחר שנדלק האור אדום ברמזור. עם זאת לא אחת מועלות טענות רבות כנגד המצלמות, ואין זה מופרך כי המצלמה אכן צילמה לפני הזמן. חשוב לדרוש במקרים אלה את תמונת המצלמה מהמשטרה ולראות אם אכן דלק ברמזור, האור האדום. יחד עם זאת יש לנסות ולראות האם התמלאו תנאי מדידה תקינים לצילום הצומת והרכב. חשוב לזכור שאור צהוב מהבהב מתיר להתקדם לצומת בזהירות תוך שמירה על הוראות כל דין, למעשה אינו מתיר דהירה אל תוך הצומת כדי להספיק ולחצות בחסות האור הצהוב המהבהב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לפני מספר חודשים השאלתי לחברי הטוב ביותר את רכבי לצורף סוף שבוע באילת. לאחרונה, קיבלתי דו"ח מהירות אשר צולם במצלמה לפיה עברתי עבירה (בזמן שהרכב היה ברשות חברי) של מהירות מופרזת כ-70 קמ"ש מעל המותר. כיצד אוכל להוכיח כי לא אני ביצעתי את העבירה אלא חברי?

תשובה: ראשית יש לציין כי פקודת התעבורה קובעת חזקת בעלות לפיה בוצעה עבירת תעבורה רואים את בעל הרכב הרשום כמבצעה. לכלל זה שני חריגים והם כאשר יש ביכולתי להוכיח בראיות למי מסרתי את הרכב או כאשר הרכב נלקח ללא רשותי (למשל נגנב).

צולמתי ע"י מצלמה כאשר חציתי את הצומת באור אדום מלא. אני מודה ומצטער על ביצוע העבירה. הנני נוהג 15 שנה וזו העבירה הראשונה שביצעתי בחיי. האם אוכל להמיר את הדו"ח באזהרה?

תשובה: המרת דוחות תנועה תעשה במקרה בו לנהג הרכב יש ותק של לפחות 10 שנים בנהיגה ושמתוכם חמש השנים האחרונות הן ללא עבירה. הכלל הנ"ל אינו חל בעבירות "מסוכנות" כמו חציית הצומת באור אדום. לכן אין אפשרות להמיר את הדו"ח באזהרה.

עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully