וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: דגמי 2013 של הוסקווארנה

על גבי מסלולים מעולים פגשנו את אופנועי הוסקווארנה החדשים. ההנדסה גרמנית, האלקטרוניקה יפנית והנשמה איטלקית

המדינה, איטליה. התפאורה, מסלולי רכיבת אנדורו ומוטוקרוס ברמה של אליפות עולם. המטרה, רכיבה ראשונה על סדרת אופנועי האנדורו והמוטוקרוס החדשים של הוסקווארנה. 12 אופנועים עומדים על הפרק, מכאן שהזמן קצר והזיעה מרובה.

מבין תריסר הכלים החדשים, הציגה הוסקוורנה גם שני דגמים המיועדים לילדים (גם בישראל, החוק המוטורי מתיר לילדים בני 8 להתחרות וזה נהדר!). אין ספק שזהו מספר מכובד מאוד המאפשר דריסת רגל משמעותית בכל אחת מהקטגוריות של מרוצי השטח השונים. מעבר לכך, ההיצע הרחב מנסה לענות על הדרישות המגוונות של רוכבי הפנאי, שבשנים האחרונות התרגלו לקבל דגמים עם יכולות ספציפיות לפי סגנון הרכיבה האישי.

החידוש העיקרי בשנת הדגם החדשה, הם שני דגמי ארבע פעימות קטנים 250 ו-310 סמ''ק. אופנועים אלו שייכים לקטגוריה שידעה את הגידול המשמעותי ביותר במכירות בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא, שרוכבי שטח רבים נטשו את הנפחים הגדולים, 450 ו-מעל 500, לטובת אופנועים עם מנועים קטנים יותר. הגורמים העיקריים לכך הן: קלות תפעול, זריזות והביצועים הגבוהים שהמנועים הקטנים המודרניים מספקים, שברוב המקרים לא נופלים מאופנועי ה-450. מעבר לשני אופנועים אלו שאר הדגמים עודכנו בעיקר בגרפיקה ובמספר חלקים היקפיים. חידוש משמעותי נוסף עבור הצרכן הישראלי הם אופנועי המוטוקרוס, שהפכו בשעה טובה לחוקיים, מאז החלת חוק הספורט המוטורי.

השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה. אתר יצרן
לאור ההצלחות על מסלול המירוצים, האם תהיה הצלחה לדגמי המוטוקרוס החדשים גם אצלנו?/אתר יצרן

המסלול, קודם כל

בכדי לעמוד על היכולות והביצועים של האופנועים החדשים הכינו אנשי הוסקוורנה יום רכיבה עמוס במיוחד. רכיבה על שלושת דגמי המוטוקרוס במסלול ברמת אליפות עולם, אך יחד עם זאת כזה שעדיין מאפשר לכל רוכב לבצע את המסלול ללא בעיות מיוחדות. הרכיבה על דגמי האנדורו התבצעה במסלול היקפי המתפתל בתוך יער ובמסלול ספישל בצמוד למסלול המוטוקרוס שבו נוספו מספר אלמנטים השייכים למרוצי האנדורו אקסטרים כגון גזעי עץ שהונחו לרוחב המסלול, שורשים וגינות סלעים ועוד.

מסלול המוטוקרוס הרשים אותנו מאוד וגרם לנו להבין את הפוטנציאל האמיתי הטמון במסלול מוטוקרוס מקצועי. מסלולי המוטוקרוס בניגוד למסלולי הסופרקרוס לא כוללים אלמנטים מסוכנים כגון קפיצות כפולות ומשולשות עם שקעים עמוקים בין הרמפות ומקפצות עם זווית נטישה כמעט אנכית, המחייבים טכניקה נכונה כדי להוריד את הגלגל הקדמי חזרה לאחר השיגור מהרמפה. הרוכב יכול לבחור את המהירות שבה יקיף את המסלול, בהתאם ליכולתו ולכושרו הגופני, שללא ספק נחוץ מאוד ברכיבת מוטוקרוס.

המסלול ברובו ברוחב של מעל עשרה מטרים, הקרקע בו כמעט נטולת אבנים והאחיזה פשוט מדהימה. ניתן להגיע למסלול בכל יום בשבוע ותמורות כמה עשרות יורו, לרכב בבטחה על מסלול מקצועי הכולל מערכת השקיה למניעת אבק ושירותי נוחות כגון מסעדה, מקלחות וסככות. אין ספק שקיומו של מסלול שכזה מעלה בהרבה את רמת הרכיבה ויכול להוות מקום מצוין בו ניתן ללמוד לרכב נכון ולהוציא את עודפי המרץ הרחק מהשבילים והדרכים הסלולות הציבוריות. נכון להיום ניתן לרכוש אופנועי מוטוקרוס מקצועיים בארץ, אך טרם אושרו מסלולים באופן רשמי.

השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה. אתר יצרן
השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה/אתר יצרן

אנדורו: דרישות שונות, רוכבים שונים

כאמור, גולת הכותרת בדגמים החדשים הם דגמי ה-TE 250 ו-310 ואיתם נתחיל. המנועים החדשים נבנו על מנת לענות על שתי דרישות, שברוב המקרים מאוד קשה לענות על שתיהן בעזרת אותו מנוע. הדרישה הראשונה היא מנוע עם רצועת כוח רחבה לאורך כל טווח הסל''ד, המאפשרת לרכב ללא צורך מתמיד בהורדת הילוכים על מנת להאיץ ומעניקה רכיבה חלקה, נוחה ושקטה. סגנון זה מתאים לרוכבים חובבנים ולרכיבה בתנאי שטח קשים, שבהם לא ניתן להשתמש בסיבובי המנוע הגבוהים, אך עדיין יש צורך בכוח זמין על מנת להתגבר על מדרגות ועליות תלולות.

הדרישה השנייה מגיעה מרוכבים תחרותיים הדורשים מנועים עם יכולת טיפוס למהירות סיבובי מנוע גבוהה במיוחד על מנת לאפשר למשוך עוד קצת את ההילוך לפני פניות ועדיין להמשיך להאיץ וכמובן להוציא את מקסימום ההספק מהמנועים ה"קטנים". מנועים עם יכולת נשימה טובה בסל''ד הגבוה מאוד נדרשים גם ברכיבת בדיונות ולרכיבת שבילים מהירה.

נתחיל מהסוף, המנועים החדשים אכן מצליחים לעמוד בכל הציפיות ומאפשרים מצד אחד לרכב איתם בנינוחות בסל''ד נמוך וללא שום בעיה להאיץ ללא צורך בהורדת הילוכים. ומצד שני ניתן להתעקש עם כל הילוך ולגרום למנוע להוציא צלילים, אותם הוא מאוד אוהב להשמיע. צלילים אלו מעידים על יעילות העבודה של המנוע במהירויות אלו. חידוש נוסף הוא היכולת להתניע את האופנוע, גם במקרה שהמצבר שבק חיים לחלוטין בזכות קיק סטרטר ומערכות הצתה והזרקה חדשות. פרט זה מאפשר גם את פרוק המצבר עבור אותם רוכבים שיעשו הכול בכדי להוריד כמה גרמים מהאופנוע שלהם.

השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה. אתר יצרן
השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה/אתר יצרן

ממירוצי הפורמולה 1 אל השטח

המנועים החדשים הם פרי יצירתו של מהנדס ממוצא גרמני, שבעשור הקודם היה ממונה על פיתוח מנועי פורמולה 1, שכידוע מהווים את פסגת הטכנולוגיה בכל הקשור למנועי בערה פנימית. מבחינה טכנית השינויים מתמקדים במערכת הזרקה חדשה מתוצרת KEIHIN הפועלת בשילוב עם מערכת הצתה חדשה מתוצרת KOKUSAN לפי פקודות ממערכת ניהול המנוע שכמובן אף היא שודרגה בהתאם. שינויים מכאניים נוספים בשסתומים ובמערכת התזמון מאפשרים למנוע להסתובב בסל''ד הגבוה מבלי להראות סימני היסוס, או עייפות.

מבחינת מכלולי השלדה וכמובן המתלים החשובים כל כך ברכיבת שטח, השינויים הם מזעריים. בתחום זה הוסקוורנה מעולם לא הייתה בבעיה ומאז המעבר למתלים מתוצרת KAYABA מלפנים ומאחור, פעולתם נעשתה משובחת עוד יותר ותחזוקתם פחתה. שינויים נוספים המשותפים לכלל הדגמים החדשים הם: גרפיקה חדשה, מוביל שרשרת ללא אלומיניום, ספוג לכידון לטובת השמירה על בריאות הסנטר וגריפים שלטעמנו פחות מוצלחים ויפים מה-PRO GRIP הקודמים.

השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה. אתר יצרן
TE310. קל, זריז וחזק כמו שאופנוע אנדורו אמיתי צריך להיות/אתר יצרן

יש בשורה בשטח

לאחר כמה שעות של רכיבה במסלולים השונים ניתן לומר ללא היסוס שדגמי ה-TE החדשים הם בשורה חדשה בקטגורית נפח זו ויגרמו לרוכבים רבים שעד כה העדיפו את המנועים הגדולים, שתיים וארבע פעימות, לפזול לכיוונם. התחושה המתקבלת ברכיבה על אופנועים אלו היא של אופנועים איכותיים מאוד ומתוכננים להתאים למגוון רחב ביותר של רוכבים ותנאי רכיבה ללא צורך בשום שינוי. המנוע מצליח לדבר בשתי שפות שונות והמתלים והשלדה מתאימים גם לרכיבה טכנית איטית וגם יודעים לספוג באמפים ואבנים ברכיבה עם מצערת פתוחה.

דגמי שתי הפעימות ה"גדולים" WR 250, 300 ממשיכים ללא שינויים, פרט לאותם שינויים שהזכרנו קודם לכן. אופנועים אלו מיועדים יותר לקהל שאוהב לרכב בתנאי שטח קשים במיוחד שבהם המשקל הקל, בעיקר על חלקו הקדמי של האופנוע ותגובת המנוע החדה מהווים יתרון בהתגברות על מכשולים ללא יכולת להאיץ לפניהם. יתרונות נוספים באופנועים אלו הם העדר כמעט מוחלט של הצורך בטיפולים, פרט לחיזוק ברגים וניקוי פילטר אוויר ויכולת התמודדות עם תנאי חום קיצוניים ללא התחממות המנוע והמצמד.

ה-WR125 חולק עם אחיו הגדולים את אותם שינויים ומתאים בעיקר לרוכבים המחפשים אופנוע שייקח אותם לכל מקום בשטח אליו יחפצו בקלילות, ללא צורך בעלויות רכישה וטיפולים גבוהות וכמובן לרוכבים מוגבלי רישיון עד 125 סמ''ק.

דגמי האנדורו ארבע פעימות הגדולים כמעט נעלמו מהשוק בשנים האחרונות, אך למרות זאת הוסקוורנה ממשיכה בייצור ה-TE 449 ואחיו הגדול עוד יותר השייך לנפחים של מעל 500 סמ''ק. הרכיבה על ה-450 תמיד מזכירה לי שמזמן לא התאמנתי בחדר כושר. כל פתיחה של הגז במסלול טכני צפוף מחייבת אחיזה איתנה של האופנוע בעזרת הידיים והרגליים, אחרת האופנוע פשוט משליך אותך מעליו ואת זה קשה לעשות לאורך מספר הקפות. דווקא במסלול המוטוקרוס האופנוע היה יותר נוח לשימוש, מכיוון שהמסלול היה מהיר ופתוח וניתן היה להשתמש ביכולת המשיכה המדהימה של המנוע בהילוכים הגבוהים ופחות להתעייף מהתגובה החזקה של המנוע בהילוכים הנמוכים.

השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה. אתר יצרן
CR125. גם רוכבים במשקל 85 קג יכולים ליהנות על גבי ה-125/אתר יצרן

מוטוקרוס: הנוח ביותר, הוא גם המהיר ביותר

דגמי המוטוקרוס כוללים את ה-125 שתי פעימות, ושני דגמי ארבע פעימות,250 ו-450 סמ''ק. מנוע ה-250 כמעט זהה למנוע של דגם האנדורו פרט להעדר מתנע חשמלי ולמפות הצתה והזרקה שונות לטובת תגובת מנוע חזקה עוד יותר. גם בדגמי המוטוקרוס ניכרת אותה מגמת התקדמות שמאפיינת את דגמי האנדורו. האופנוע הנוח ביותר ובסיכומו של דבר גם המהיר ביותר, עבור מרבית העיתונאים שנכחו בהשקה הוא ללא ספק ה-TC250.

ההבדל המשמעותי בין דגמי האנדורו למוטוקרוס נמצא במזלג הקדמי. המזלגות בדגמי המוטוקרוס הם בעלי תא פנימי סגור המיועד להיכנס לפעולה רק לקראת מחצית המהלך הכולל של המזלג. מבנה זה מאפשר ספיגת אבנים ומהמורות קטנות באופן רגיש בתחילת המהלך ויחד עם זאת להתקשות באופן משמעותי לקראת סוף המהלך במקרים של נחיתה למשטח מקפיצה על משטח אופקי או בהתקלות חזקה במהמורות.

על המסלול זה מתבטא בביטחון הרב שהמתלים מעניקים לרוכב וביכולת להוציא את הרוכב בשלום מטעויות שהוא מבצע. אני חושב, שה-TC250 סגר את הפער שהיה בעבר בינו לבין המתחרים ולאור העובדה שהאופנוע פשוט נוח ומהנה לרכיבה גם עבור רמת החובבנים והוא יצליח למצוא קהל לקוחות לא מבוטל.

התובנה העיקרית שלי מדגמי 2013 של הוסקוורנה היא שהגלובליזציה עשתה טוב להוסקוורנה. מנהלים ומהנדסי מכונות גרמניים, מהנדסי אלקטרוניקה יפניים וידיים ונשמה של רוכבי שטח איטלקיים הולידו דור חדש של אופנועים מעולים. לשאלות הרבות בנושא חידושים בדגמי שתי הפעימות הגדולים החברים מהוסקוורנה סרבו לענות, אך "שתיקה כהודיה היא". לבטח המתחרים לא ישבו בחיבוק ידיים וזה ללא ספק רק יעשה רק עוד יותר טוב לכולנו. להתראות בשטח.

השקת אופנועי אנדורו מוטוקרוס של הוסקווארנה. אתר יצרן
TC449. אופנוע שרירים של הוסקווארנה. יציב, יפה אבל מעייף מאוד/אתר יצרן

ההיסטוריה של הוסקווארנה, על רגל אחת

הוסקוורנה החלה את דרכה בשנת 1903 בשוודיה, מדינה שבה המרחבים השוממים העצומים ותנאי השטח ומזג האוויר הקשים מצריכים כלי תחבורה קשוחים במיוחד. לאחר כ-80 שנים של יצור אופנועי שטח ואין ספור אליפויות עולם במוטוקרוס ואנדורו, עבר המותג לידיים איטלקיות. האיטלקים העבירו את הייצור לאזור וארזה, שליד מילאנו. יחד עם המעבר, החלו לייצר דגמים הפונים לקהל יעד רחב יותר לעומת הדגמים אותם בנו השוודים.

האיטלקים הצליחו לשמור על ההישגים על מסלולי המרוצים, ויחד עם הגידול בשוק אופנועי השטח בשנות ה-80, הוסקוורנה הפכה מיצרן בוטיק ליצרן המייצר אלפי אופנועים בשנה. בתחילת האלף הנוכחי, עם התחזקות המתחרים וירידה בהיקף המכירות במיוחד בשוק האיטלקי, נקלעה החברה לקשיים. למרות זאת, ייצור האופנועים נמשך ויחד איתו גם ההצלחות על מסלולי המרוצים כולל בענף הסופרמוטו שהחל לפרוח בשנים אלו.

אופנועי סופרמוטו הם אופנועי שטח עם צמיגים ובלמים של אופנועי כביש ספורטיביים, שילוב המעניק לרוכב חווית רכיבה מיוחדת במינה. לבסוף בשנת 2007 נרכשה החברה על ידי ב.מ.וו, אשר שמה לה למטרה להחזיר את הוסקוורנה לימי הזוהר. רכישת הוסקוורנה אפשרה לב.מ.וו לחדור היישר לתחום אופנועי השטח המקצועיים וליהנות מיותר ממאה שנים של מסורת והצלחות במרוצי השטח ומקהל מעריצים נאמן. מפעל מודרני חדש הוקם תוך שנה וחצי בסמוך למפעל הקודם ושיטות ניהול ובקרת איכות יקיות חדשות, שלא פעם הרימו כמה גבות אצל האיטלקים, הוכנסו לחברה.


עוד על הוסקווארנה בוואלה! רכב

כאן תמצעו מבחן לאופנוע הבא שלכם

ממשיכים לדבר על אופנועי כביש ושטח בפורום הרכב של וואלה!

אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל כבר הצטרפתם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully