וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: מרצדס A קלאס החדשה

לא עוד מיקרוואן שימושי וחכם. מרצדס A קלאס החדשה מקבלת מבנה האצ'בק קונבנציונאלי עם עיצוב פרוע, תא נוסעים יוקרתי ומנועים נקיים

עוד לפני שנתחיל לדבר על מרצדס A קלאס החדשה, אירוע השקתה של המכונית הקומפקטית של מרצדס העיר את תשומת ליבנו למתרחש בקבוצת הרכב המדוברת. מה שהתחיל עם האבולוציה של הסדרה 1 של ב.מ.וו, המשיך עם אודי A3 החדשה בה נהגנו לאחרונה, עם הפריצה הבטיחותית של וולוו V40 החדשה ובחודש אוקטובר, יגיע גם אל פולקסווגן גולף שתיחשף בדורה השביעי בשושלת. ובקיצור, תחרות. תחרות רצינית מאוד בה לפי הערכות מרצדס, יעלה נתח השוק של מכוניות אלה מ-6.57 מיליון יחידות מסביב לעולם כיום לכדי 10.6 מיליון בעשור הקרוב.

אז מדוע לשנות כיוון עם ה-A קלאס? כי מרצדס לא יכלו עוד להביט הרחק מגבעות הפאר על המתרחש אי שם למטה בעמק הקומפקטיות פרימיום. אחרי איבוד האחוזים העקבי לב.מ.וו ואודי, הם היו חייבים להיכנס גם כן לחגיגה. אולם, למעשה, הם מעולם לא יצאו ממנה, רק עמדו בצד, נשענים על הקיר, בזמן שכולם פצחו בוואלס על רחבת המכירות. כבר יותר מעשור נמצאים שם בשוק הקומפקטי פרימיום, אך, כך הסתבר, עם השחקנית הלא נכונה. שני דורות ה-A קלאס הקודמים, חכמים ככל שהיו, פשוט לא משכו את הקהל. הם לא נתפשו כרכבי פרימיום (למרות סמל הכוכב) ולא משכו את הצעירים אל דגם הכניסה למותג.

הדור השלישי של ה-A קלאס רוצה למעשה עד ידי קלקול החכמה הישנה, לתקן את המעוות ולמשוך את הקהל הצעיר, הדינאמי, חובב הנהיגה ובקיצור, את הבנים והבנות של... של המשפחות שבהן אבא נוסע (או מוסע) לעבודה ב-S קלאס ואמא אוספת את הזאטוטים עם ML. האם זה הצליח? טסנו לסלובניה הירוקה והמתפתחת כדי לגלות.

השקה מרצדס A קלאס. קובי ליאני
השקה מרצדס A קלאס/קובי ליאני

A למתקפה (Attack)

המפגש הראשון עם המרצדס A קלאס החדשה בחנית שדה התעופה הזעיר של לובליאנה מעורר צורך לבלות זמן בהתבוננות עמוקה. ה-A בדורה החדש נראית שונה לגמרי, עד לא קשורה כלל לדור אותו היא מחליפה. "זו אינה אבולוציה טבעית" רשמנו בשורה הראשונה בפנקס הזיכרונות. היא נמוכה ב-18 סנטימטרים, רחבה מאוד ותוקפנית למראה. החזית מגיעה מהדורות האחרונים של ה-C קלאס וה-SLK, אך מוסיפה ממד חדשני ועוד יותר אווירודינמי למראה.

החזית האגרסיבית כבר בדגם הביניים ה"עממי" (A200) ממשיכה עם פרופיל עמוס בקימורים וקמטי כוח ונגמר בחלק אחורי שניכר הניסיון להעניק לו הופעה ספורטיבית. אולם, במבט מעמיק יותר, ה-A נראית מחד מרשימה ובולטת, אך מנגד גם מבולגנת מדי, כשבמבט על חלקה האחורי, הדמיון מושך אותנו לעבר הסדרה 1 של ב.מ.וו ושלא לומר, היצירות האחרונות מקוריאה.

מכונית המבחן שנמסרה לנו הגיעה ברמת אבזור AMG. לא, לא מדובר כאן בדגם הכאסח של סדנת השיפורים הביתית, גורת דרקון זו (A45 AMG) תופיע בתחילת 2013, אלא ברמת אבזור ספורטיבית קיצונית מאוד. מושבי העור החשמליים חובקים יותר, הדשבורד לובש חליפת עור תואמת עם תפרים אדומים תואמים, ההגה שמנמן, ויש גם ספי דלתות ייחודיים ועוד.

אולם מעבר לכל השפע הזה, עדיין אפשר לראות שכבר ברמת הבסיס ה-A החדשה היא עדיין מרצדס ועדיין מכונית יוקרה של ממש. איכות החומרים גבוהה, ההרכבה מוקפדת מאוד (מאוד!) וישנה אווירה של נהיגה במכונית גדולה ומפוארת בהרבה מהמשפחה משטוטגארט. גם המעבר בין ארבעת המושבים (5 חגורות בטיחות) חושף מרחב מחיה טוב מלפנים ומאחור לפלג הגוף התחתון, אך במושב האחורי, בשל מבנה קורות הגג האחוריות והשתפלות התקרה, מרווח הראש מצומצם יחסית. תא המטען הוא הסובל העיקרי מהרצון לשמור על אורך כללי הגיוני (4.3 מטר) עם נפח בסיסי של 341 ליטר ואורך משטח הטענה של 70 ס"מ בלבד.

השקה מרצדס A קלאס. קובי ליאני
השקה מרצדס A קלאס/קובי ליאני

שקט, נוהגים

התחלת הנהיגה ב-A קלאס החדשה מוציאה אותנו משדה התעופה אל רחובותיה של לובליאנה ומשם אל עבר המרחבים הירוקים של סלובניה וכבר ברגעי הנהיגה הראשונים, מבחינים עד כמה שקטה הגרמניה הזו. חרישית ממש. רק במהירויות תלת ספרתיות גבוהות במיוחד ופליליות בישראל, נשמעת אוושת רוח קלה ממסגרת החלונות. עד אז, מדובר במכונית שקטה מאוד, אחת השקטות ביותר בהן נהגנו לאחרונה.

בחזיתה של גרסת ה-200 שנמסרה לידנו נמצא מנוע חדש עבור מרצדס. לזה 1.6 ליטר בלבד ואת לגימת הבנזין שלו הוא מתגבר עם מגדש טורבו כדי להפיק 156 כ"ס ב-5,300 סל"ד וכן 25.4 קג"מ בכל התחום שבין 1,250 ל-4,000 סל"ד. בנסיעה רגועה ויומיומית, הגמישות של המנוע מורגשת בעיקר בחלקותו וביכולת שלו להרגיש עירני בכל רגע נתון. הוא שקט, נעים לשימוש ובעיקר לא מצריך העברות הילוכים תכופות מדי בתיבה האוטומטית כפולת המצמד החדשה, עליה נרחיב עוד רגעים ספורים.

אולם, ה-A200 אינה מכונית מהירה באופן חריג לטובה או אף באופן כללי והגמישות של המנוע יחד עם שבעת ההילוכים בתיבה הזריזה והנעימה לשימוש, גם במצב הספורט שמשפר את תגובות המנוע וגם בעזרת המצב הידני (העברת הילוכים בעזרת מנופים מאחורי ההגה), מאפשרים לה להגיע מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.3 שניות ואף להזדקק ל-11.4 שניות לא מרשימות כדי להאיץ מ-80 ל-120 קמ"ש במצב המדמה עקיפה. עם זאת, למרות שבאירוע השקתה העולמי נהגנו בה באופן תובעני למדי, צריכת הדלק מרשימה - 11.2 ק"מ לליטר, למרות התנאים הקשים.

ה-A קלאס החדשה תגיע לישראל בגרסאות מנועים נוספות, בניהן ה-A180 הבסיסית שמפיקה 122 כ"ס ו-20.3 קג"מ, בגרסת A250 שלה כבר 211 כ"ס ו-35.6 קג"מ ואף גרסת A250 ספורט בה ניגע בהמשך. גם במקרה זה, גרסאות הדיזל המצוינות אינן רלוונטיות כרגע לשוק המקומי. זו גם ההזדמנות לספר כי כל מנועיה של ה-A החדשה, מצליחים לעמוד כבר בתקן היורו 6 שיופעל בשנת 2015 ואף חמור ממנו, כך שמבחינת יחסם לסביבה ופליטת המזהמים, הם מוכנים כבר לתקן המחמיר הבא של שנת 2017.

יציבה, בטוחה, מדויקת ויש גם גרסה ספורטיבית

במבחני הדרכים שערכנו בישראל ובהשקות העולמיות של הדגמים המתחרים ל-A קלאס, גילינו לא פעמיים ולא שלוש שמרבית המתמודדות בקבוצה זו מתקשות להרשים בקטעי הנהיגה האמיתיים והמפותלים. אולם לזכותה של המרצדס, אפשר לומר שנשארנו שבעי רצון.

כדאי שנבהיר כבר בשלב זה - אין בה זיק ספורטיבי, לפחות לא בגרסת ה-200, אבל יש בה הרמוניה. המתלים הרכים יחסית שלה משאירים את הרכב יציב ונטוע גם תחת עומס כבד בפניות ומפגינים רק זוויות גלגול מתונות, אחיזת הכביש גבוהה והשלדה מעבירה תחושה מאוזנת ומדויקת מאוד. גם בקטעי הנהיגה הקשים ביותר, התחושה היא של מכונית צפויה ובטוחה מאוד, עוד לפני שהגענו אל מערכות הבטיחות הרבות שמותקנות בה, לרבות מערכת לסיוע מניעת תאונות חזית אחור שמגיעה כעת כסטנדרט עולמי.

אולם, חולשתה הגדולה ואולי היחידה של ה-A הזו נמצאת בהגה שלה. הוא אינו גרוע או מעושה כפי שניתן לצפות מהיגוי מתוגבר חשמל, אבל היינו כן שמחים לגלות בו יותר תחושה (אין בכלל) מהגלגלים הקדמיים וכן ליניאריות, שכן זה נוטה להתקשח יותר ויותר בתגובה להעלאת מהירות הנסיעה, כך שבמרכז מהלכו ישנה תחושה מעורפלת מדי וזו הופכת למלאכותית עם המשך סיבובו.

השקה מרצדס A קלאס. קובי ליאני
השקה מרצדס A קלאס/קובי ליאני

ה-GTI של מרצדס

את הדובדבן של אירוע ההשקה שמרו אנשי מרצדס לסוף יום הנהיגה. על גבי מנחת מטוסים מקומי, ניתנה לנו ההזדמנות לטעום טעימה קלה, אך ברורה מגרסת ה-A250 ספורט. לזו כאמור מנוע חזק יותר עם 211 כ"ס (מרשים בכוחו ובתגובותיו, חד וכיפי מאוד בשימוש ספורטיבי), אך גם כיול מחודש למתלים, באדיבות מהנדסי AMG. החבר'ה האלה, כפי שאתם וודאי זוכרים, יודעים את העבודה ויודעים לא רק לחלץ סוסים ממנועים, אלא גם לגרום למכוניות להרגיש טוב על הכביש. וזה בדיוק מה שעושה גרסת הספורט – מרגישה טוב.

המתלה הקדמי חודש לגמרי לטובת חידוד תגובות ההגה וההיגוי. הוא קיבל בושינג (גומיות מתלים) קשיחות יותר, מוטות מייצבים מעובים, בולמים קשיחים יותר וקפיצים פרוגרסיביים והתוצאה - תאווה לידיים. גרסה זו מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 6.6 שניות בגיבוי מלא של תיבת ההילוכים כפולת המצמדים שעברה גם היא תכנות מחדש. העברות ההילוכים בה מהירות (יוצרות בעבוע דומה באגזוז בדומה למוכר מה-GTI של פולקסווגן - שימו לב גם להספק הדומה), ההגה נעשה חד ותחושתי יותר וגם היציבות הכיוונית שופרה מאוד, גם תחת בלימות מאסיביות.

פתאום ממכונית שעושה הכל בסדר, היא הפכה לנו תחת הידיים למכונת נהיגה של ממש, כזו שאפשר לנהוג יותר בעזרת הדוושות כדי לעודדה לחדד את הכניסה לפניות. גרסת GTI אם תרצו ל-A קלאס החדשה שבהחלט הגבירה אצלנו את הציפיה לגרסת ה-AMG שתופיע בקרוב. הבשורה המשמחת היא שגם גרסת ספורט זו תגיע לישראל.

שאלת המחיר

מחירה של ה-A קלאס החדשה בישראל טרם נקבע אולם בגרמניה זו תהיה זמינה תמורת 24 אלף אירו ברמתה הבסיסית A180. בהחלט מחיר אטרקטיבי, אולם ספק אם תצליח זו להעמיד תחרות של ממש מבחינת העלות לסדרה 1 של ב.מ.וו לכשתגיע לישראל. זו ככל הנראה תהיה יקרה יותר, לא רק מאילוצי מחיר ומיסוי, אלא גם משיקולי תדמית.

כך או כך, הנהיגה הראשונה ב-A קלאס החדשה השאירה אותנו מרוצים. בהחלט מדובר כאן במכונית טובה שמביאה עמה תמורה גבוהה מאוד באיכות, בטכנולוגיה, בבטיחות, בהופעה החריגה, ביוקרתיות וגם בהיבט הדינאמי. מרצדס תמשיך לחזק את משפחת ה-A כאשר תרחיב אותה עם גרסה פתוחה ואף עם גרסת קרוסאובר שתתחרה מול אודי Q3 וב.מ.וו X1. אולם עד אז, נכון לה קרב לא פשוט כלל מול הגרמניות החדשות. קרב שנשמח לערוך במבחן השוואתי ראש בראש לכשתגיע לישראל ברבעון האחרון של השנה.

עוד על מרצדס בוואלה! רכב

כאן תמצאו מבחן דרכים למכונית הבאה שלכם

אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל כבר הצטרפתם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully