וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: ב.מ.וו G 650 GS סרטאו החדש

22.7.2012 / 8:30

ב.מ.וו G 650 GS חוזר אלינו גם בגרסת סרטאו עם מתלים מתוחים, מיגונים שונים ויכולת שטח של ממש. שווה 73 אלף שקל?

היו ימים בישראל, שלא רק מכבים עם חרבות ברונזה ומגיני עץ הסתובבו בשבילי ישראל, אלא גם עשרות, מאות ואלפי אופנועים דו-שימושיים. דו"שים. המפרט הצנוע שלהם לא רק שלא הרתיע איש, אלא אפילו הווה גורם משיכה. עם צילינדר יחיד (לפעמים גם שניים), מתלים בסיסיים וארוכים, מושב נוח, פרקטיות יוצאת דופן וקלות תפעול הם ידעו לאכול אבק, לשאת מורכב וציוד, לחצות מעברי מים בלי להתלונן יתר על המידה וגם להביא את הרוכב חזרה הביתה על הכביש הסלול. נוסחה מנצחת, לאותם ימים לפחות.

בשנים האחרונות, אחרי תקופת יובש לא קצרה, שוק הדו"שים התרענן וזוכה, לפחות מצד היבואנים לעדנה (מחכים רק לכם הצרכנים). אז נכון, הם לא אופנועי אינדורו מקצועיים וגם לא משחיזי ברכיים ספורטיביים, אבל היכולת לאחוז את המקל בשני קצותיו היא שעושה את כל ההבדל.

אז אחרי שמספר אופנועים כאלה עברו תחת ידנו, כולל ה-G 650 GS החדש לפני מעט יותר משנה, אנחנו פוגשים כעת את גרסת הסרטאו הקרבית של אופנוע זה שהגיע ממש לאחרונה לישראל.

מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו. ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו/ניר בן טובים

הדקאר עבר לברזיל

לפני רק מעט פחות משני עשורים ב.מ.וו הביאה לעולם את הפאן-דורו וה-F 650 GS דקאר, אופנועי דו"ש בסיסים עם מנוע סינגל שהרחיב את משפחת ה-GSים אל עבר טווח המחירים הנמוך. וכיום, לאחר שמרוץ הדקאר עבר אל יבשת דרום אמריקה, עבר גם השם אל האופנוע החדש - סרטאו, כינוי לשטחים טרשיים בצפון מדינת ברזיל.

השם אמנם השתנה, אבל התמהיל ממנו בנוי האופנוע נשמר, אפילו מאוד. בקרביו פועם ביסודו אותו מנוע 652 סמ"ק של רוטקס אשר עבר עם השנים עדכונים וליטושים. ההספק עומד על 48 סוסים ב-6,500 סל"ד ו-6 קג"מ ב-5,000 סל"ד וזה משודך אל תיבת הילוכים בעלת 5 מהירויות.

אולם גרסת הסרטאו החדשה נהנית מציוד חדש שמייעד אותה עוד יותר אל העולם שמעבר לאספלט השחור. בקצות השלדה נמצאים כעת מתלים בעלי מהלכים ארוכים יותר - 210 מ"מ מלפנים ומאחור במקום 170 ו-165 מ"מ בהתאמה (בגרסתו הרגילה של ה-G הבסיסי), חישוקי שפיצים נמצאים בקצות המתלים, כשהקדמי מגיע כעת במידה 21 אינטש. ובניגוד ל-G 650 GS הרגיל שהגיע די ערום מבחינת האבזור, הסרטאו מוסיף מגן מנוע בשרני, מגני ידיים ומשקף חזית גבוה יותר.

מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו. ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו/ניר בן טובים

לא למאותגרי גובה

הצורך להניף את הרגל לגובה רב ממחישה עד כמה גרסת הסרטאו גבוהה מה-G הבסיסית. זו הציעה שלושה גבהי מושב - 77 ס"מ לנמוכים, 80 ס"מ לממוצעים ו-84 ס"מ לגבוהים, בעוד שמושבה של גרסת הסרטאו כבר ברמה הנמוכה יותר נישא לגובה של 86 ס"מ ומסוגל להגיע לכדי 90 ס"מ מלאים, תוצאה ישירה של מתיחת המתלים והתקנת החישוק הגדול יותר.

אז נכון שעם 181 ס"מ איני גמד, אבל אל הרצפה הגעתי רק עם קצות מגפי הרכיבה. אולם מרגע שעוברים את המשוכה, תרתי משמע, קל מאוד להרגיש בבית. המושב הגבוה והכידון התואם יוצרים תנוחת רכיבה זקופה כמצופה מאופנוע שכזה ורק הרגליים הרגישו לנו מעט דחוקות ביחס למצופה.

לחיצה על מתג ההתנעה מעירה את המנוע במנגינת סינגל מוכרת ובצליל המוכר של ה-G הרגיל. המנוע הזה כאמור אמנם וותיק מאוד, אבל הוא לא משאיר תחושה טרקטורית בידיים בדומה לכמה מנועי סינגל שפגשנו לאחרונה. הוא חלק באופן יחסי ובעיקר שקט. ואם כבר הזכרנו את עניין הצליל, נזכיר שלמרות שמאחור נמצאים שני דודי "פליטה", רק אחד מהם באמת פתוח לאוויר. זה השמאלי הנו בעצם ממיר קטליטי ומחובר בטור אל הימני.

מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו. ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו/ניר בן טובים

קופץ למים העמוקים של תל-אביב

שחרור המצמד הקליל משליך את ה-G אל הברדק העירוני של תל אביב, אבל הוא חי שם מצוין. גובהה הרב של גרסת הסרטאו מרגיש כמו רכיבה על גג בניין, כך שלא רק שאפשר לראות את צבע הגרביים של נהגי טוארגים ושאר רכבי תקיפה עירוניים, לפני הרוכב נפרש שדה ראיה גדול מאוד לפנים ולכך יתרון בטיחותי. כשמוסיפים לכך גם כידון שגבוה מרוב מראות הפחיות שמסביב ומבנה צר מאוד, מקבלים פצצה של אופנוע בעיר.

המתיחה מעלה של המתלים והתקנת הגלגל הקדמי הגדול אמורים היו ליצור ערפול מסוים בהיגוי של ה-G, אבל לא כך הדבר. המתלים אמנם רכים באופן כללי, אך הם הוקשחו מעט ביחס לגרסה הרגילה והתוצאה היא אופנוע שמגיב בששון לפניות, בעוד שה-G הבסיסי הרגיש מעט פחות מאוזן ממנו עם נטייה ליפול לתוך פניות. אותה מתיחה גם העלתה משמעותית את רף הביטחון בטיפוס על מדרכות וירידה מהן. פשוט לא תמצאו מדרכה בעיר שתטריד לא אותו ולא אתכם.

עם 48 סוסים בסך הכל, ה-G 650 GS סרטאו הוא לא רייסר משום סוג והוא גם לא מתיימר להיות כזה. אבל הוא מתנהל בנינוחות ובעידון, בעיקר בזכות היכולת שלו להרגיש פעיל כבר מסל"ד אפסי. שימו אותו על האוטוסטרדה והוא ישמח לשייט במהירות החוקית (100 קמ"ש ב-4,000 סל"ד בהילוך החמישי והאחרון) ואף להרגיש בנוח גם ב-130-140 קמ"ש וכשתבריגו את המצערת עד סוף מהלכה, הוא יעפיל ל-170 קמ"ש מרביים. למרות שהוא ירגיש יציב ובטוח גם במהירויות אלה, לא צריך יותר מ-3 שניות שם כדי להבין שלא לכך התכוון המשורר ומיד תרצו לחזור להתנהלות שפויה. שם גם מיגון הרוח המשופר ביחס לגרסת הבסיס עושה עבודה טובה בהרחקת הרוח ממרכז המאסה של הרוכב.

מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו. ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו/ניר בן טובים

ימינה, פנה!

בדרך אל השטח חייבים לעבור גם דרך כמה קטעי רכיבה מסולסלים וגם כאן, שוב נזכיר שלמרות שלא מדובר באופנוע ספורטיבי, גרסת הסרטאו לא הפגינה סרבנות. ההיגוי הקליל והתחושה המאוזנת עוזרים מאוד ומעניקים בידי הרוכב המון ביטחון להמשיך ולדחוק אותה קדימה לעומק הפניות. כדי ליהנות מה-G הזה, כל שצריך זה להפנות את העיניים והכידון בזווית הנכונה והוא יגיע לשם. לא מהר כמו שחלמנו, אבל הוא יגיע. אין טעם לנסות ולהשחיז איתו את הרגליות שכן צמיגי המצלר שלו בעלי אוריינטציית הכביש יחשפו גבולות ברורים (ועוד יותר כך בשבילים), בטח תחת בלימה שגורמת למתלה הקדמי לשקוע בכבדות.

אבל אז מגיע השביל, סיבה בעצם לקיומה של גרסה קרבית זו. אולם המבחן הגדול שלה הוא לא רק בהתמודדות עם הדרך הלא סלולה, אלא איתי אישית. איני רוכב שטח מדופלם ואם תשאלו אותי, את הגלגלים אני מעדיף להשאיר על האספלט האוחז ולכן יש כאן מידת מה של אתגר, לשנינו. האם הוא יהיה ידידותי מספיק עבור רוכב השטח הלא מנוסה?

התשובה היא כן מוחלט. כל אותן תכונות שעשו אותו לטוב כל כך בתחומי העיר ועל הכביש המהיר והמפותל, מתעצמות גם בשלב זה של המבחן. במקום מראות של מכוניות יש ענפים ועצים, במקום מדרכות יש אבנים ומדרגות סלע ובמקום פסי צבע מחליקים יש חצץ. עם כולם גרסת הסרטאו מתמודדת בלי להתרגש או לשבור את הכלים ואותי. המנוע אמנם לא מרגיש חזק, אבל הוא מספיק כדי לטפס במעלה גבעות מדורדרות וכדי להיות בכלל לא איטיים בשבילים פתוחים.

סינגלים זה לא בשבילו (ולמען האמת גם לא בשבילי), אבל ההיגוי החד שלו הופך את מלאכת הניווט בין מכשולים לקלה, המתלים הרכים בולעים את רוב הזעזועים, קל מאוד לרכב עליו בעמידה (הוא רזה יחסית, כבר אמרנו) וגם מרווח הגחון הנדיב (עוד לפני שבדקנו את שרידותו של מגן הגחון) מסירים עוד דאגה אחת מהלב. נקודה נוספת לזכותו היא היכולת לבטל בלחיצת מתג את מערכת ה-ABS בעמידה, רגע לפני הכניסה לשטח.

מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו. ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו/ניר בן טובים

לא חייבים לקרוע את הכיס

ב.מ.וו הבינו שה-F 800 GS הגדול, החזק, הכבד והיקר יותר לא ממש נותן מענה לתחום התקציבי בתחתית היצע ולכן באה שוב לעולם הגרסה הקרבית הזולה. ובמילה זולה יש ממש כוונה לזול - עם תג מחיר של 73 אלף שקלים, גרסת הסרטאו של ה-G 650 GS מעניקה תמורה מצוינת לכסף.

המנע אמנם חלש ולא מרגש, אבל אם אתם מחפשים דו"ש אמיתי עם יכולת של ממש לרדת לשבילים מבלי לשלם מחיר בשימושיות היומיומית, גרסת הסרטאו לא רק שמתגלה ככזו שנעים מאוד לחיות עמה, אלא היא גם נראה טוב, מרגישה טוב, חסכונית (17.8 ק"מ לליטר במבחן) וגם יודעת לתת עבודה כשצריך מעבר לעולם הסלול. רוצים לזרוק על ה-G הזה גם סט מזוודות תואם כדי ממש להיות דומים ל-R 1200 GS? תמורת כ-7,000 שקל גם אלה יהיו עליו.

עוד מבחני אופנועים וקטנועים בוואלה! רכב

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו. ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו G 650 GS סרטאו/ניר בן טובים

על הצד הטכני:

מנוע: צילינדר יחיד, 652 סמ"ק
הספק: 48 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט: 6.5 קג"מ ב-5,000 סל"ד
הזנה: הזרקה
קירור: נוזל
תיבה: 5 הילוכים
מתלה קדמי: מזלג רגיל, 41 מ"מ, מהלך 210 מ"מ
מתלה אחורי: זרוע מקבילה, מהלך 210 מ"מ
בלם קדמי: דיסק יחיד, 300 מ"מ, 4 בוכנות לקאליפר
בלם אחורי: דיסק יחיד, 240 מ"מ, 2 בוכנות לקאליפר
גובה מושב: 86 ס"מ
משקל (רטוב): 193 ק"ג
אורך, רוחב, גובה: 218.5, 92, 144 ס"מ
מכל דלק: 14 ליטר
צריכת דלק (מבחן): 17.8 ק"מ לליטר
מחיר: 73,000 שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully