וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם דו"ח שגוי? יש מה לעשות

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

17.8.2012 / 7:05

קיבלתם דו"ח על עבירת תנועה וחושבים שנעשה לכם עוול? עכשיו זו גם המילה שלכם מול השוטר בבית המשפט. עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה, מסביר מה ניתן לעשות

שוטר כתב לי דו"ח. טענתו היא שהשתמשתי במכשיר הסלולארי שלי תוך כי נהיגה ללא התקן המתאים לכך. אני מוכן להישבע כי הדבר לא היה ולא נברא, האם ניתן לבטל את הדו"ח?

ככלל, נקודת ההנחה היא כי איש משטרה פועל באופן תקין וללא משוא פנים. עם זאת אכן קיימים מקרים בהם אנשי חוק אינם אומרים אמת וזאת בין אם במודע ובין אם ללא מודע, אלא מתוך אמונה שלמה במה שראו. כדי להטיל ספק בביצוע העבירה עליך להראות בראיות כי אכן לא השתמשת בפלאפון בזמן נהיגה. אינך נדרש להוכיח כי לא השתמשת אלא ליצור ספק סביר - למעשה ליצור גרסה לפיה ייתכן ולא השתמשת בטלפון. למשל: אם תביא ראיות לכך שלא ניתן לראות ממקום עמידת השוטר את ביצוע העבירה, בהחלט הדבר יהווה ספק לטענת השוטר.

מי ינצח במצב של מילה מול מילה? אני או השוטר?

במשפט פלילי, כאשר כל גרסה כשלעצמה היא הגיונית ואמינה בפני בית המשפט ומבוססת בראיות, הדבר "משחק" לטובת הנאשם. מדובר במצב בו קיים ספק לביצוע העבירה ולכן ייתכן כי תזוכה מביצוע העבירה. חשוב לזכור כי הקביעה בדבר אמינות היא בידי בית המשפט והתרשמותו מהעד. ברמה הפרקטית, בתי המשפט רואים את השוטר כאדם נטול אינטרס לעומת אדם אשר קיבל דו"ח שהוא בעל אינטרס להרחיק את עצמו מביצוע העבירה. לכן בפרקטיקה לפעמים נראה כי גם אם יש שתי גרסאות מסתברות, לרוב תתקבל גרסתו של השוטר.

האם שוטרים משקרים?

כמו בכל תחום בחיים יש כאלה שיבצעו את עבודתם נאמנה וישרה ויש כאלה שיבצעו עבודתם באופן לא מקצועי. חלילה, אין לומר כי כל השוטרים שקרנים, אך ייתכן מצב בו שוטר אינו אומר/רושם דברים מדויקים מאחר ומבחינה סובייקטיבית הוא מאמין באמת ובתמים כי ראה דבר מסוים, כאשר הדבר לא קרה או קרה באופן שונה. ברוב המקרים לא מדובר בשוטרים אשר משקרים באופן מודע אלא באי דיוק הנובע מהאמונה למה שראו.

קיבלתי דו"ח בטענה שהשוטר ראה אותי חוצה את הצומת באור אדום, השוטר אמר לי שמדובר בקנס של 1000 ש"ח בלבד. להפתעתי לאחר ששילמתי את הקנס גיליתי גם כי נרשמו לחובתי 10 נקודות. האם ניתן למחוק את הנקודות בטענה שהשוטר לא אמר לי עליהם?

עניין רישום ומחיקת נקודות מסור למשרד הרישוי. עמדת בתי המשפט היא לא לבטל נקודות בגלל אי רישומן על גבי הדו"ח. לכן חשוב לברר היטב לפני תשלום הדו"ח האם הדו"ח נושא עימו חיוב בנקודות. ישנה חובה חוקית לרשום את מספר הנקודות על גבי הדו"ח ואי רישומן ע"י שוטר יכול להוות עילה להגשת בקשה להישפט מעבר ל-90 הימים הקבועים בחוק אך לא לביטול הנקודות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

קיבלתי דוח ואני מעוניין להתעמת בבית המשפט מול השוטר שרשם לי את הדו"ח. כיצד אוכל לעשות זאת?

בניגוד לדעתם של רוב האנשים, הגשת בקשה להישפט לא תביא בהכרח לעימות דיוני מול השוטר. באם אדם מגיש בקשה להישפט ומגיע לבית המשפט ביכולתו לכפור באשמה ולבקש לחקור בחקירה נגדית את השוטר רושם הדו"ח. מדובר "בעימות" משפטי בו השוטר משיב לשאלות אשר אתה שואל ולא בסגירת חשבון מול השוטר והשמעת טענות כלפיו.

לפני מספר ימים קיבלתי דו"ח על אי מתן מעבר חצייה להולכי רגל, השוטר אמר לי כי אני חייב לחתום על הדו"ח, האם אכן אני חייב?

אינך חייב לחתום על הדו"ח, נ.ק.ו.ד.ה.

במידה וחתמתי על הדו"ח, האם זה אומר שאני מסכים עם מה שנכתב בו? האם עדיף לא לחתום על הדו"ח?

חתימה על הדו"ח איננה הסכמה עם הכתוב בו אלא חתימה על קבלת הדו"ח. לכן אין טעם שלא לחתום על הדו"ח במטרה לטעון כי אינך מסכים עימו. ביכולתך לכפור בביצוע העבירה גם אם חתמת על הדו"ח. חשוב מאוד לבדוק את המקום בו רושם השוטר את דבריי הנהג שכן בפרקטיקה נוטים לא אחת להשתמש בחתימה על הדו"ח כראייה להסכמה לנרשם בדבריי הנהג.

קיבלתי דו"ח בגין עבירת מהירות וזומנתי למשפט. השוטר לא ציין כי שמר על קשר עין עם רכבי במהלך עצירתי? האם הדבר יכול להשפיע על תוצאת המשפט?

עמדת בתי המשפט היא כי קשר עין הינו יסוד בסיסי ומהותי בהוכחת ביצוע תנאי מדידה תקינים בהפעלת מכשיר המודד מהירות. במידה והשטר לא כתב כי שמר על קשר עין רצוף ממועד ביצוע העבירה ועד עצירת הרכב, הדבר עלול להוביל לזיכוי מהעבירה.

השוטר כתב בדו"ח כי "קשר העין נותק לחצי שניה ואז חודש" האם מדובר במשהו זניח או בדבר מהותי?

דינו של ניתוק קשר עין לחצי שניה כניתוק קשר עין. קשר עין הינה פעולה בסיסית והכרחית אשר על השוטר לבצע כדי להוכיח כי המדידה נעשתה בצורה תקינה.

השוטר כתב בדו"ח כי שמר על קשר עין רצוף מרגע שהבחין בי מבצע עבירת מהירות ועד שעצר אותי, אומנם לי ולשוטר ברור כי הדבר בלתי אפשרי בגלל שהיה צריך להיכנס לרכב ולדלוק בעקבותיי מספר קילומטרים עד שעצר אותי. מה ביכולתי לעשות?

בהמון מקרים כאשר שוטר לוכד רכב מבצע עבירת מהירות, עליו להניח את מד המהירות, לסגור את דלת הניידת, להיערך לנהיגה ואז לדלוק בעקבות הרכב מבצע העבירה. כל הפעולות האלה בהחלט מצריכות זמן ולכן טבעי והגיוני הסברה כי בזמן זה השוטר לא הצליח לשמור על קשר עין עם הרכב שמדד. עם זאת ברוב המקרים רושמים השוטרים כי שמרו על קשר עין רצוף מביצוע העבירה ועד עצירת הרכב. כדי להביא לזיכוי מהאשמה עליך להטיל ספק בקשר עין זה.

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני תעבורה

לאתר של עו"ד אלעד שור
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully