וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מעקות ה"בטיחות" רוצחים אופנוענים

3.11.2012 / 13:55

התאונה הקטלנית שארעה ביום שבת וגבתה את חייהם של שני רוכבים ממחישה מחדש - חייבים ליישם תכנון בטיחות גם לרוכבים בכבישים, ועכשיו

חייבים לשנות את תכנית הבטיחות של כבישי ישראל. תאונת הדרכים הקטלנית שארעה ביום שבת בקרבת מחלף עין תות בה נהרגו שני רוכבים ושלישי נפצע קשה, מוכיחה שוב - תשתית הכבישים אינה מיועדת להגן על רוכבי אופנועים וקטנועים ובמקרה של תאונה, גורמי ה"בטיחות" בכביש הופכים לקטלניים עבורם.

בתאונה זו, כמו ברבות אחרות, שני הרוכבים מצאו את מותם ושלישי נפצע קשה, לאחר שאבדו שליטה על אופנועם עליו רכבו החליק ופגעו בגופם במעקה הבטיחות שלצד הכביש. מדובר בסוג תאונה שכיח למדי, גם עבור נהגי מכוניות וגם עבור רוכבים, בטח שבתנאי כביש חלקים, אך ההבדל בין המקרים עצום.

מעקה בטיחות נועד לספוג את אנרגיית התאונה של רכב ממוצע הנע על הכביש שגודלו כגודל מכונית פרטית. מעקה זה בנוי מקורת W המוברגת אופקית מעל עמודי H מברזל שמעוגנים אל שול הכביש. מעקה תקין מסוגל לספוג ולהדוף מסה של טונות רבות במפגש חזיתי או זוויתי עמו, כדי למנוע נזק משני או את המשך נסיעת הרכב אל מעבר לדרך (תהום, קיר סלע, תעלה וכדומה). אולם המבנה הזה מסכן מאוד רוכבי אופנועים שאיבדו את השליטה על הכלי הדו-גלגלי עליו הם רוכבים - ממש כפי שקורה לכלי רכב פרטיים רגילים. אולם, בעת הפגיעה, הופכים עמודי המעקה לגיליוטינה של ממש לגופם החשוף של הרוכבים, כאשר במקרה זה, לכמות ציוד הבטיחות ולאיכותו שלובש הרוכב, אין שום משמעות. שמו של ההרוג בתאונה טרם הותר לפרסום (עדכון: שמותיהם ההרוגים אביקם וליאת גור), אך לפני שתמהרו להאשים את הגורם האנושי בתאונה זו, נספר לכם שמדובר באחד הרוכבים המיומנים בישראל, שהיה במסגרת טיול קבוצתי גדול וההרוגה היא אשתו שהורכבה מאחוריו. הגורם האנושי אכן מעורב בתאונה זו, אך הוא זה שמיקם גדר בטיחות מסוכנת לרוכבים בצד הדרך.

בעולם מקובלים בשימוש מגוון פתרונות (הקליקו על ההדגשה לתמונות) שמפחיתים את הסיכון ומעלים את סיכויי ההישרדות של רוכבים במקרה של תאונה ופגיעה במעקות הבטיחות. המשותף לכל הפתרונות, הוא הסתרה רכה או אף קשיחה של עמודי התמיכה של מעקות הבטיחות, המונעת מגוף הרוכב לפגוש באלה. מדובר בפתרון קל ליישום גם על מעקות בטיחות קיימים וככל הנראה גם זול להקמה. במדינות רבות בעולם המערבי, ניתן גם דגש מיוחד בהתייחסות הבטיחותית לכבישים אותם נוהגים לפקוד רוכבים על בסיס קבוע. שם גם ניתנת תשומת לב מיוחדת לכל גורמי התשתית האחרים (סלילה, צביעה, שילוט ונקודות עצירה).

שני רוכבי אופנוע נהרגו בתאונת דרכים ליד יקנעם, נובמבר 2012. שלומי גבאי, שלומי גבאי
צילום: שלומי גבאי/שלומי גבאי, שלומי גבאי

בטיחות? לא סופרים את הרוכבים

למרות זאת, בישראל טרם הופנמה החשיבות במתן יחס ראוי או מספק עבור רוכבים בכבישים. בארץ לא נעשה שימוש עדיין במעקות בטיחות ידידותיים לרוכבים, הרשויות המקומיות בעיקר ואף החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) ממשיכים להשתמש בצבעי סימון לכבישים בעלי מקדם חיכוך נמוך מאוד (בתנאים רטובים הם נעשים חלקים בהרבה) ונראה שמניין ההרוגים הגובר כתוצאה מהתעלמות זו לא מעורר את קול הצעקה הנכונה בציבור. במקום זאת, גם הרשויות וגם חלק מהציבור ממשיך ביצירת דה-לגיטימציה לכלי התחבורה הדו-גלגלי למרות התועלת התחבורתית, הכלכלית והחברתית שלו. במקום לתכנן תשתית ראויה, לפחות בכבישים אותם נוהגים הרוכבים לפקוד על בסיס קבוע, מעדיפים קברניטי המדינה לשלוח את לובשי המדים לביצוע פעולות אכיפה נוקשות שגורמות להרחקת הרוכבים מכבישים אלה.

לטעמנו, שיטת החשיבה בישראל חייבת להשתנות. רוכבי האופנועים חייבים לשמור על מקומם הלגיטימי על הכביש ובדומה לכל מדינות העולם הנאור, גם לזכות בהתייחסות מעמיקה לבטיחות התשתית עבורם. החלפת מעקות הבטיחות בישראל או התאמתם לרוכבים הנה הפעולה הראשונה ולאחריה נדרשים תיקוני תשתית רבים אם בכוונת המדינה למנוע הרוגים נוספים בדרכים.

לזכרם של הרוכבים שקיפחו את חייהם על הכביש בשבת האחרונה, לזכרם של אלה שקדמו להם ומתוך המטרה למנוע את אבדן החיים הבא, אנו קוראים לכל הרוכבים להתאגד ולדרוש את המגיע לכם על הכביש.

הפיצו את הדרישה בפייסבוק לשינוי חשיבתי בבטיחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully