וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן שטח: TM 250 FI

7.12.2012 / 7:43

המנוע חזק, המתלים מהמדף העליון וההתנהגות מקפיצה אותו לרמה התחרותית הגבוהה. ראובן סביו, האיץ, קפץ, בלם והתאהב

סיפור ההצלחה של חברת TM החל בשנת 1977 בצפון מזרח איטליה, כאשר שני חברים החליטו לחבר בין אהבתם הגדולה לאופנועי שטח מקצועיים וגאוותם הלאומית ולהפוך את אלה למקור פרנסתם. כמו מרבית הדברים, שנולדים מתוך אהבה, לא רק שיקולים הגיוניים כלכליים יבשים נלקחים בחשבון בתהליך תכנון ובניית האופנועים. ראשית הביצועים, כל מוצרי החברה מיועדים למרוצים ולכן הביצועים תמיד מהווים את השיקול העיקרי בתכנון וביצור האופנועים. כתוצאה מכך מקפידים להרכיב על האופנועים את המכלולים הכי טובים, שניתן למצוא בשוק ובמקרה שלא מוצאים את מה שמחפשים, פשוט מייצרים לבד. שיקול נוסף הוא שימוש בכמה שיותר חלקים מתוצרת איטליה, על מנת ליצור "מוצר איטלקי" עד כמה שאפשר. פילוסופיה ייחודית זו מאפיינת את מפעל TM עד היום ומהווה את מקור גאוותם של אנשי החברה ואת ייחודם של מוצריה. בנוסף לאופנועים, מייצרת TM גם מנועים המיועדים לקארטינגים מקצועיים המיועדים, איך לא? למרוצים.

לאורך השנים המפעל זכה באין ספור אליפויות ותארים בתחרויות השונות וכל זה ללא גיוס של רוכבים מובילים מהשורה הראשונה בתקציבי ענק. הסיבה לכך היא האמונה, שעדיף להשקיע ביצור אופנועים תחרותיים ברמה הגבוהה ביותר עבור כמה שיותר רוכבים בתחרויות מחוזיות ולאומיות, מאשר להשקיע כסף רב בפיתוח "אופנועי מפעל" עבור מספר מצומצם מאוד של רוכבים באליפות העולם שהעסקתם עולה עוד הרבה מאוד כסף.

המנועים מיוצרים במפעל עצמו ופרט למערכות ההצתה וההזרקה/קרבורטורים כמעט כל החלקים בתוכם הם מיצור עצמי. השלדות אף הם מיוצרות במפעל וכאשר לפני מספר שנים הוחלט לעבור מברזל לאלומיניום, נבחנו כמה ספקים חיצוניים, אך לאחר שהם לא עמדו באיכות הנדרשת הוחלט לייצר גם את שלדות האלומיניום החדשות בייצור עצמי.

מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250/קובי ליאני

הסיבה לשמה התכנסנו כאן היום

ה-250 FI מדגם 2013 מהווה דוגמה מצוינת לתפיסה הייחודית של החברה. שלדה ומנוע מייצור עצמי ומתלים מהשורה הראשונה, אשר לרוב מורכבים על "אופנועי מפעל" של יצרנים אחרים. בתור חיזוק נוסף לאהבה והגאווה שחשים אנשי TM כלפי האופנועים שהם מייצרים, מופיע על הכנף האחורית הכיתוב: ""ORGOGLIO ITALIANO שמשמעותו: גאווה איטלקית.

האופנוע הגיע אלי בתצורתו המקורית, עם תוספת של מגן גחון ומגני רדיאטורים מאלומיניום. את האופנוע אפשר לקבל עם כמה שילובים שונים של מזלגות ובולמים אחוריים בהתאם להזמנת הלקוח, כשעל אופנוע המבחן הורכב מזלג קאייבה עם תאי אוויר סגורים ובולם אחורי מתוצרת עצמית של TM!
בכל מקום אליו הגעתי עם האופנוע, עטו עלי אנשים עם שאלות לגבי האופנוע, מה שגרם לי להבין עד כמה האופנוע ייחודי ומושך תשומת לב.

מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250/קובי ליאני

ממה הוא בנוי?

הכידון המקורי גבוה ובעל קצוות משוכות לאחור וכתוצאה מכך גורם לחוסר נוחות למי שרגיל לכידונים שטוחים ונמוכים, כמו במרבית אופנועי השטח המקצועיים. תושבות הכידון, מכורסמות כמובן, ניתנות להחלפה לטובת התאמת תנוחת הרכיבה לצרכים שונים. המשולשים הקדמיים הם פשוט יצירת אומנות ב-CNC - עיבוד שבבי ממוחשב וניתנים להחלפה בהתאם למזלג המורכב ולתכונות ההיגוי הרצויות. על המשולש העליון חרוטה מידת ה-OFF SET, המרחק בין ציר ההיגוי לישר המחבר בין מרכזי מוטות המזלג, מידה זו משפיעה על זריזות ההיגוי לעומת היציבות במהירויות הגבוהות. משולשים מכורסמים פרט לערך החזותי הנוסף, תרומתם העיקרית היא בהתאמה המדויקת שלהם למוטות המזלג. התאמה מדויקת זו מקטינה את הצורך בשחרור ברגיי המשולשים ו"איפוס המזלג" לאחר רכיבה אגרסיבית על סלעים, הגורמת למזלג להסתובב קצת בתוך המשולשים ומונעת ממנו לעבוד באופן חלק.

הצמיגים המקוריים המורכבים על אופנוע המבחן הם מתוצרת GOLDEN TYRE, ולא תואמים את יכולת השלדה והמנוע ובגלל גמישותם גורמים לתחושת חוסר אחיזה בשינויי כיוון מהירים על קרקע קשה. האופנוע מגיע במקור עם יחסי העברה סופיים קצרים, כיאה לאופנוע שטח מקצועי בנפח קטן, ולמרות זאת מגיע בהילוך שישי למהירות של מעל 100 קמ''ש ללא בעיות מיוחדות.

מערכת הבלימה היא שילוב מעניין ומוצלח בין NISSIN היפנית ו-BREMBO ו- BRAKING האיטלקיות ומעניקה בלימה חזקה עם המון רגש גם בידית וגם ברגלית. ההתנעה היא מיידית בכל מצב, כולל גם עם רגלית ההתנעה והילוך משולב. השילוב להילוך ראשון ממצב עמידה והחלפת ההילוכים בזמן נסיעה חלקה ומדויקת במיוחד, למרות שהאופנוע חדש לחלוטין ובקושי "סיים" הרצה. המצמד ההידראולי, עם משאבה עליונה מתוצרת BREMBO וחלק תחתון מכורסם מגוש אלומיניום, רך מאוד ומפריד לחלוטין במצב של הילוך משולב.

מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250. קובי ליאני
והקאליפר מגיע כבר מברמבו/קובי ליאני

טוחן סלעים ונוחת מ'דרופ'ים בלי למצמץ

תנוחת הרכיבה נוחה מאוד ומותאמת כמובן לרכיבה אגרסיבית ומאפשרת בקלות ישיבה על מיכל הדלק בפניות הדוקות איטיות ועמידה ללא כיפוף מוגזם ברכיבה בעמידה. בצידו השמאלי של הכידון מורכב מתג בורר מצב מנוע, השולט על אופן העברת הכוח באמצעות שתי מפות הצתה מתוכננות מראש. את מרבית המבחן ביצעתי על מצב אחד, שהוא המצב האגרסיבי יותר ונוח יותר לשימוש למי שרגיל למנועים גדולים ו"נשכניים" יותר.

לאחר פרק הסתגלות קצר לתגובת המנוע, אחיזת הצמיגים והבלמים התחלתי להגביר את המהירות ומיד הבנתי את אחת מתכונותיו העיקריות של האופנוע. תכונה זו היא: היכולת של השלדה והמתלים להתמודד עם סלעים ומדרגות גדולות וחדות במהירות גבוהה ועם נחיתות מדרופים גבוהים לפלאט. מצבים אלו לרוב גורמים לזעזוע חזק של הרוכב המלווה בהאטה וקושי בשמירה על הכיוון הרצוי ועל הזרימה לאורך המסלול.

במקרה של ה-TM אומנם מרגישים את המכה בגלגלים, אך זאת לא עוברת בצורה ישירה לרגליות הרוכב ולכידון. כתוצאה מכך הרוכב מצליח לשמור על מצערת פתוחה ומהירות גבוהה גם בקטעים טכניים ומסולעים מאוד והמגבלה היחידה הופכת להיות, עמידות הפנימיות והחישוקים. הסיבה העיקרית ליכולת זו נעוצה בטכנולוגיה ובאיכות הייצור של המזלג והבולם האחורי. המזלג הקדמי הוא בעל בולם פנימי נוסף הפועל בשיתוף פעולה עם המערכת הרגילה, מבנה זה מאפשר למזלג מצד אחד להיות רגיש למכות קטנות ואיטיות כמו אבנים קטנות או חלוקי נחל ומצד שני להיות מסוגל להתנהג בקשיחות מול מכות חזקות ומהירות כמו בנחיתות מקפיצות ובתקול מדרגות סלע גבוהות ללא הרמת הגלגל הקדמי.

טכנולוגיה זו נמצאת בשימוש כבר שנים רבות באופנועי המוטוקרוס ובאופנועי האנדורו המשמשים את "רוכבי המפעל". בשנים האחרונות טכנולוגיה זו מתחילה לזלוג לעבר אופנועי אנדורו סדרתיים איכותיים במיוחד, אך עדיין רק במספר דגמים מצומצם. על הבולם האחורי באופנוע המבחן הורכב במפעל קפיץ המתאים לרוכבים שמסתם בין 70 ל-75 ק''ג עם ציוד מלא ולכן היה מעט רך עבורי. למרות זאת, בעזרת כיוון שיכוך הכיווץ הצלחתי להביא את הבולם למצב שהוא לא הגיע לסוף מהלכו והצליח לשמור על פעולה חלקה גם במהמורות הקטנות ובחלוקי נחל. כמובן שהחלפת קפיץ לקשיח יותר הייתה משפרת עוד יותר את התנהגות האופנוע ושומרת על איזון טוב יותר בין החלק הקדמי לאחורי. הבולם מיוצר על ידי חברת TM בעצמה וכמובן ניתן לכוון אותו לפי משתנים של שיכוך כיווץ מהיר ואיטי, שיכוך החזרה ועומס קפיץ. בולם זה נמצא ברשימת התוספות לצד בולם מתוצרת אוהלינס ולפי אופן פעולתו במהלך המבחן הוא ללא ספק בחירה מוצלחת מאוד.

מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250/קובי ליאני

מהיר בסינגל כמו קרן אור

יומיים של שמש לאחר שבוע רצוף של גשם וטמפרטורה של כ-20 מעלות היו תנאים אידיאליים לצאת ולרכב על האופנוע מהבוקר ועד הערב. את מרבית הרכיבות ביצעתי באזור בן שמן, אל מידיה ומתקן אדם. בכל הסינגלים בבן שמן, שמשום מה קרויים "סינגלים של אופניים", ה-TM הקטן הרגיש כמו קרן אור שנעה בתוך סיב אופטי במהירות עצומה תוך כדי התחככות עם הדפנות, שבמציאות נראו כמו ברמים וסלעים מזדמנים. מילות המפתח כאן הן מהירות ובטחון, כל עוד הרוכב מצליח לכוון את האופנוע למקום הנכון האופנוע מצידו מגבה אותו בעזרת השלדה והמנוע.

למרות, שהמנוע הוא ארבע פעימות 250, הוא מצליח להאיץ בהילוכים הגבוהים ללא אותה תחושת בלימה, שלעיתים מתקבלת ממנועים קטנים בהאצה בהילוכים הגבוהים. הכיף הגדול מהמנוע מתקבל בהילוכים הנמוכים יותר, שבהם המנוע פשוט מדהים ביכולתו לזנק מהמקום ללא שימוש כבד במצמד וברגע שהוא מטפס לסל''ד הגבוה מתחילים להרגיש בעיטה של ממש שלא נגמרת, כנראה שלא שמעו ב-TM על מנתק הצתה. שינויי כיוון מתבצעים באופן מיידי וכל הסטה קטנה של הגוף, או לחץ על אחת הרגלית משנה את כיוון הרכיבה.

השלדה מרגישה קשיחה מאוד ומדויקת, תכונה זו בולטת במיוחד בשינויי כיוון במסלול פטוצ'יאטו עם אחיזה הגורמים לשילוב בין בלימה, הטיה והאצה, שלרוב באופנועים קצת בלויים גורמים לתחושה של עיוות וחוסר דיוק בכידון. בעליות סלעים ארוכות ואיטיות המאוורר נכנס לפעולה כדי לסייע בקירור, אך גם לאחר שעות רבות של עבודה קשה בהילוכים הנמוכים לא ראיתי שום טיפת נוזל קירור יוצאת מצינורית פריקת הלחץ. בירידות סלעים תלולות העדפתי להוריד מעט את סל''ד הסרק על מנת לקבל קצת יותר בלימת מנוע ולאפשר לי לזרום למטה ללא שימוש במצמד.

המתלים מצדם שיתפו גם כאן פעולה באופן יוצא מהכלל וכמעט שלא "צללו" בבלימה וכך מגן הגחון נשאר ללא שריטות גם לאחר כמה שעות על הסלעים באזור אל מידיה ומתקן אדם. בשום מצב לא חוויתי כיבוי מנוע לא רצוי ובכל פעם שהייתי צריך את המנוע, כדי להרים את הפרונט או להרים את האופנוע ממצב של הטיה בשיפוע שלילי, הוא מייד נאות לבצע את כל מה שדרשתי ממנו.

מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250/קובי ליאני

כלי תחרותי שמתאים למגוון רוכבים

ה-TM הוא אחד מאותם אופנועים, שאחרי שאתה רוכב עליהם אתה ממשיך לעשות לעצמך רפלקציה לאורך זמן ומבין טוב יותר את מה שחווית עליו בזמן הרכיבה. הוא גורם לך להבין טוב יותר את היכולת שלך לרכב בשטח במהירות ועוזר לך להיות מהיר ובטוח יותר. אישית הייתי מחליף את הכידון והצמיגים, אך פרט לכך אני בטוח שלא אמצא את עצמי יותר משוטט ברשת אחר חלקים משופרים ולבטח לא משהו הקשור למתלים ולחלקי CNC.

המבחן הזה עשה לי חשק לבדוק את דגמי שתי הפעימות הגדולים של TM ולגלות האם היכולת המופלאה של השלדה והמתלים מתגלים גם בהם. האופנוע מצליח לשלב היטב בין יכולת תחרותית, לבין שימושיות ונוחות גם במהירויות איטיות ולכן יכול להתאים למגוון רחב של רוכבים. המחיר, 76,000 שקל ועד סוף השנה הוא יינתן עם חבילת אבזור נוספת בשווי 6,000 שקל שכוללת מגן גחון, מגיני רדיאטור, מגיני ידיים וקיט מאוורר למנוע.

מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח TM רייסינג 250/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: צילינדר יחיד, ארבע פעימות, קירור מים, גל זיזים עליון כפול, שסתומי טיטניום
נפח: 250 סמ"ק
קדח-מהלך בוכנה: 53.6-77 מ"מ
הזנה: מערכת הזרקה מגופה בקוטר 44 מ"מ
מצמד: הידראולי
התנעה: חשמלית בתוספת רגלית
גיר: 6 הילוכים
שלדה: אלומיניום, עריסה כפולה
מתלים: קדמי: קאיבה 48 מ''מ CLOSE CARTRIDGE, אחורי: TM
בלמים: קדמי: 270 מ''מ, אחורי: 245 מ''מ
צמיגים: קדמי: 90/90-21, אחורי: 120/90-18
מכל דלק: 8.2 ליטרים כולל רזרבי

טיפולים ואחזקה:
טיפול גמר הרצה, 15 שעות מנוע: 556 שקל
טיפול 30 שעות: 448 שקל
טיפול 75 שעות: 448 שקל
טיפול 105 שעות: 1,080 שקל (כולל בדיקת שסתומים)
טיפול 135 שעות: 480 שקל
סה"כ 135 שעות: 3,012 שקל

עוד מבחנים לאופנועים חדשים בוואלה! רכב

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully