וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה נדירה ואחרונה: המוסך של חיקה ברנשטיין

28.12.2012 / 7:30

רגע לפני שהמוסך המאובק, החשוך והעמוס ביצירות מוטוריות מבריקות של חיקה ייהרס, קפצנו לביקור נדיר במזכרת בתיה

צילום: עידו שחם עריכה: רן צימט בימוי: בת גולן

דלת הברזל הכבדה נפתחת בחריקה צורמנית. המעבר מהאור הבהיר שבחוץ אל העלטה שבפנים, מצריכה מהאישונים כמה שניות כדי להתרגל ואז טפח אחר טפח נגלה לעינינו. בתחילה, עוד לא ברור לנו לגמרי מה אנחנו רואים כאן - קירות מצופים בכלי עבודה, בוכנות על התקרה, הגאים על הקורות, מנועים על מעמדים, ארונות עם מזכרות עתיקות ובניהם, שורה ארוכה של מכוניות, אם ניתן לקרוא להן כך, שמעולם לא ראינו קודם לכן.

"ברוך הבא למוסך של אבא", אומר אורי ברנשטיין ומחייך, האיש שהזמין אותנו אל המקום. אני ממהר להסיר את ציוד הרכיבה כדי להספיק לבלוע את המקום הזה ובחוסר רגישות, מניח אותו על כיסא, הכיסא היחיד במוסך, מבלי לדעת שזהו אביזר חשוב מאוד במוסך - זהו הכיסא של אחיטוב (חיקה) ברנשטיין ז"ל, עליו במיקומו ישב בימיו האחרונים.

ביקור במוסך של אחיטוב (חיקה) ברנשטיין באר טוביה. קובי ליאני
המוסך של חיקה - קפסולת זמן נדירה/קובי ליאני

מי אתה, חיקה?

חיקה ברנשטיין היה מכונאי מיוחד וחריג. הוא היה דור שני לעובדי מכונאות ובתחילת דרכו תיקן טרקטורים, ציוד חקלאי ומשאיות במוסך ברחובות. בשנת 1958, כשבנו הבכור עופר היה בן 3, החליט חיקה להפתיע אותו ולבנות לו ג'יפ משלו. ג'יפ וויליס מוקטן ביחס של 1:2.5 שיסע, כמו גדול. וכך, כמו אומן מתכת הוא פיסל את הגוף בהעתק מושלם, דחס לתוכו מנוע של מרסס ואפילו הפיק תיבת הילוכים ידנית חצי אוטומטית עם שני הילוכים, שלוש שנים מלאות לפני שזו נראתה לראשונה בעולם. עופר יודע לספר שתושבי רחובות של לפני שנות השישים התמוגגו מהרכב הזעיר וזה אף קיבל אישור מהמשטרה לנסוע על מדרכות העיר.

יכולת החשיבה הטכנית המורכבת של חיקה אפשרה לו לבנות שלל אביזרים לילדיו כמו לונה-פארק בחצר הבית עם גלגל ענק מונע שרשרת ועוד, אבל רק 20 שנים אחר כך, כשבדרך אף ניהל מוסך של אופל, מוריס וסאאב בשנת 71, שב חיקה לבנות מכוניות. הפעם, בגודל מלא ועם ייחוס ברור לעולם המירוצים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

נץ שהפך לסופה

בשנת 1978 מצא חיקה מכונית NSU פרינץ זרוקה במזבלה, הוא לקח את המנוע (2 ציל', 600 סמ"ק) ושיפץ אותו למצב חדש. לאחר שזה היה מוכן, הניח אותו על הרצפה, שם מאחוריו כיסא ופשוט בנה שלדה מסביב השניים. חיקה נעזר בחלקים מהמכוניות בהן טיפל במוסך שלו, אך את החלקים שלא הצליח להשיג, בנה בעצמו עד שהשלים את הבניה והתוצאה הייתה מכונית מירוץ קטנה.

עם הידע שצבר בבניית הנץ, המשיך חיקה לבניית המכונית הבאה שלו - הסופה, מכונית מירוץ על פי רעיון הפורמולה 3. חיקה לקח מנוע פורד קורטינה (4 ציל', 1,600 סמ"ק) ושוב החל לבנות סביבו שלדה. אולם כדי להוריד ככל הניתן את מרכז הכובד, הוא החליט למקם את המנוע בזווית של 45 מעלות. הדבר יצר בעיה בזרימת השמן במנוע ולכן קדח בראש המנוע ויצר בעצמו מעברי שמן חדשים שיפעלו בזווית זו. המנוע קיבל גם 4 קרבורטורים של מיני, אחד לכל צילינדר וסעפת פליטה בבניה עצמית. גם את המתלים בנה אז חיקה בעצמו ובשנת 1983 כשהסתיימה מלאכת הבניה, הופיע עם הרכב במירוץ הראלי באשקלון כמופע ראווה.

ביקור במוסך של אחיטוב (חיקה) ברנשטיין באר טוביה. קובי ליאני
סופה - מכונית מירוץ על בסיס פורמולה 3/קובי ליאני

הפנתר הוורוד כוכב עליון

פחות משנה לאחר שסיים לבנות את הסופה, חיקה הרגיש את חיידק היצירתיות בוער בו והחליט לבנות רכב תחרותי נוסף, הפעם מעולם הראלי. שוב, נח על הרצפה מנוע, הפעם של אלפא רומיאו ואליו הצליח חיקה לשדך תיבת הילוכים של סובארו. את שני אלה מיקם לא בחזית הרכב כמקודם, אלא במרכזו (מנוע מרכזי) באופן שמאפשר להוציא את המנוע לתחזוקה ברגעים בודדים ובקלות.

את הגוף הוא החליט לבנות מאלומיניום כדי לשמור על משקל נמוך, הוא מיקם שני מכלי דלק - אחד בכל צד של הרכב כדי לשמור על איזון, בדרך הוא גם המציא הזנה חדשה לקרבורטורים שלא רק העלתה את הספק המנוע אלא גם הקלה על כוונונם, פער פתחי יניקת אוויר בצדי הרכב לרדיאטורים והתוצאה נראית לעיניכם.

בשנת 1988 שמע חיקה על הסיטרואן דה-שבו סהרה כפולת המנועים שחצתה את מדבר הסהרה והחליט לשכלל את הרעיון עם הסופר סטאר, המכונית המתקדמת ביותר באוסף. באותן שנים אודי גם כבשה את מסלולי הראלי עם הקואטרו (כפולת ההנעה) וגלגלי השיניים שוב החלו לחרוק במוחו של חיקה.

הוא השיג שני מנועי אלפא רומיאו, את האחד שבנפח 1.6 ליטר הוא מיקם בחזית, ואת זה שבנפח 2.0 ליטר תחב מאחור ומסביבם בנה מכונה משוגעת מאין כמוה. הצצה אל תא הנוסעים מבהילה ברגעים הראשונים - ישנם שלל מחוונים ומנופים, ידיות ומתגים ואפילו 4 דוושות. הרעיון הכללי גרס שניתן יהיה להפעיל כל מנוע באופן עצמאי ליצירת הנעה קדמית, אחורית או כפולה, לכייל את הכוח בין הצירים בהתאם לצורך והאחיזה - בקרה אנושית על ההנעה הכפולה. החדשנות של חיקה לא נגמרה שם, אלא המשיכה גם להתקנה של מתלים מתכווננים (!) לגובה לפי דרישת הנהג. אלה מאפשרים להגביה את המרכב במעבר על קטעים משובשים מאוד או להנמיכו מאוד בנהיגה על אספלט.

ביקור במוסך של אחיטוב (חיקה) ברנשטיין באר טוביה. קובי ליאני
שני מנועים, הנעה כפולה, קדמית או אחורית ושלל מחוונים ומנופים/קובי ליאני

טייגר, רודאו וטרקטורון ה-SBS הראשון

המוסך של חיקה מכיל עוד מכוניות רבות שכל אחת מהן ממשיכה להציג את האבולוציה של קודמותיה ולהפגין חידושים נוספים. כך למשל מצאנו את הטייגר RV6 - רכב שטח מיוחד וקרבי. חיקה לקח במקור רנו 20, קיצר אותה ובנה מסביבה את הרכב, אך התוצאה לא הייתה לרוחו וזו פורקה לגורמים. את המנוע הוא מיקם מחדש בתוך שלדת צינורות שבנה, התקין לא פחות משלושה בולמי זעזועים לכל מתלה וייעד אותו לנהיגת חולות, אך לא זכה לסיים את העבודה.

במקביל בנה חיקה את הרודאו - באגי שטח חדשה שוב עם שני מנועים, הפעם של פולקסווגן ווריאנט וטרנספורטר משום שהיו בתצורת בוקסר (שטוח ליצירת מרכז כובד נמוך). חיקה בנה עבורם סעפת יניקת אוויר משופרת שאפשרה להגדיל את כמות האוויר הנכנסת למנוע ואף בנה הזרקות דלק עצמאיות אל סעפות היניקה, בנוסף לקרבורטורים המשופרים של המנוע כדי להעלות את ההספק. גם ברכב זה ישנן שתי דוושות דלק ויכולת לנוע עם הנעה כפולה, אחורית או קדמית לפי הצורך.

באחורי המוסך מצאנו שורה של אבות טיפוס שונים של רכבי שטח, באגי וקארטינג, אך גם ככל הנראה את טרקטורון 'הסייד-ביי-סייד' הראשון בעולם. חיקה בנה עבורו שלדת צינורות, התקין זוג מושבים זה לצד זה, מנוע אחורי וצמיגי שטח קרביים.

ביקור במוסך של אחיטוב (חיקה) ברנשטיין באר טוביה. קובי ליאני
בין היתר גם טרקטורון שככל הנראה היה ה'סייד-ביי-סייד' הראשון בעולם/קובי ליאני

רק המכוניות מספרות את הסיפור

למרות שרובן ככולן נבנו על רעיונות חדשניים ועבור מסלולי המירוצים, חיקה לא רצה להתחרות עם המכוניות שבנה. הוא ראה בהן אבות טיפוס לטכנולוגיות חדשות וחשש מאוד להזיק להן. הן היו יקירות ליבו ובכל אחת מהן הוא השקיע רגש ומחשבה וחשש לאבד אותן בתאונות. אולם, הוא לא הותיר אחריו תוכניות, שרטוטים או רישומים כל שהם, רק את המכוניות עצמן שמספרות כל אחת את סיפורה שלה ואת הרצון להפוך את המקום למוזיאון ללימוד הנוער טעימה נדירה מעולם המכונאות.

לאחר פטירתו בשנת 2005, התייתמו המכוניות והחלו להעלות אבק. הזמן עצר במוסך של חיקה. כפפות העבודה שלו עדיין מונחות על גבי המכונית האחרונה עליה עבד וגם הכיסא שעליו בשוגג הנחתי את ציוד הרכיבה ניצב שם. כל זאת עד שלאחרונה נאלצו בניו עופר ואורי למצוא עבורן בית אחר, שכן המקום בו נמצא המוסך של חיקה נמכר ועל שטחו מתוכננת להיבנות בריכת שחיה. שני הבנים חיפשו בקדחתנות מוזיאון שיסכים לקחת תחת חסותו את המכוניות הנדירות וכמעט שנואשו, עד שמוזיאון הטרקטור שבעין ורד החליט להרים את הכפפה ולאכלסן אצלו במסגרת הרחבת המקום.

הביקור במוסך של חיקה נכנס אצלנו בקלות לפנתאון שיאי החוויות המוטוריות. זו קפסולת זמן מדהימה ונדירה שמספרת את סיפורו של האדם המיוחד הזה, אחיטוב (חיקה) ברנשטיין ואנו מקווים שאנשי מוזיאון הטרקטור יצליחו לתפוס את רוח המקום לכשיעבירו אותו בקרוב אל משכנו החדש.

עוד קלאסיקה ואספנות בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על אספנות רכב בפורום הרכב של וואלה!

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully