וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתפסת על מהירות מופרזת? וודא שהשוטר לא טעה

עו"ד תהילה בינו, מאמר אורח

11.1.2013 / 9:21

ריבוי דוחות בגין מהירות מופרזת מחייב את הנהגים לבדוק בקפדנות יתרה את הפרטים הקטנים בחלוקת קנסות. שוטר שמחזיק ממל"ז עלול לשגות, יש מה לעשות?

אחד הדברים החשובים ביותר שמנסים ללמד אותנו (ולא תמיד מצליחים) הוא לקרוא הכל והיטב בטרם חותמים על מסמך. במקרים מסוימים, אנחנו נוטים לעשות כן ולהתייחס להמלצה זו ברצינות הראויה, עם זאת לא תמיד. לצערנו, לא מעט פרטים חשובים נעלמים מעינינו, כאשר רק בדיעבד אנו מצטערים שלא הקדשנו יותר זמן ומאמץ בקריאתם והבנתם.

כזו היא גם המלצתי החמה באשר לדוח תנועה. שוטרי התנועה של משטרת ישראל כותבים עשרות, אם לא מאות דוחות תנועה ביום עבודה, אשר מצטברים לכדי אלפים בחודש ובשנה. גם הם, כמו כל אדם אחר במקום עבודה, שוגים. לעתים זה לטובתכם, פעמים אחרות - לרעתכם.

115 או 120 קמ"ש? השוטר מודה שטעה!

לפני כשנה בדיוק, בחג החנוכה, נסע י. ברכבו עם בני משפחתו לטקס הדלקת נרות אצל חברים. במהלך נסיעתו בדרך שאינה עירונית, נתפס י. על ידי שוטר תנועה, כאשר הוא נוהג במהירות העולה על המותר. בגוף הדוח תיאר השוטר, כי י. נסע במהירות מופרזת של 120 קמ"ש, בעוד שבאזור מותרת נסיעה במהירות של 90 קמ"ש בלבד.

אחד הכללים בכתיבת דוח תנועה הוא לציין את מהירות עבירת התנועה בה נתפס הנהג נוהג, בניכוי 5 קמ"ש (סטיית תקן של מכשיר המהירות המופעל על ידי שוטר). בבדיקת הדוח אשר נמסר ל-י. נמצא כי בגוף הדוח ציין השוטר מהירות של 120 קמ"ש. לפי נתון זה, על השוטר היה לכתוב בציון העבירה מהירות של 115 קמ"ש (כאמור, המהירות הנמדדת בניכוי 5 קמ"ש), עם זאת, רשם השוטר בעבירת התנועה מהירות של 120 קמ"ש. עבירה בגינה חויב י. לשלם קנס של 750 ש"ח ולספוג 8 נקודות.

י. כפר באשמה וטען כי לא נהג במהירות כה גבוהה, בטח לאור העובדה כי ילדיו שהו עמו ברכב. במהלך המשפט, התפאר השוטר בעדותו כי הוא בעל ניסיון רב בהפעלת הממל"ז. כאשר הובאה בפניו אותה טעות בציון המהירות בדוח – הודה בה. האם התכוון כי י. אכן נסע במהירות של 120 קמ"ש וטעה לכן כאשר ציין 120 קמ"ש במקום 115 קמ"ש, או שמא תפס השוטר את י. במהירות של 125 קמ"ש, וציין בשני המקומות 120 קמ"ש?

טעותו של השוטר בדוח הובילה בעצם לשאלות האם הוא לא טעה בקריאת הממל"ז או אולי שגה בפרטים נוספים במילוי הדוח. בסופו של דבר, טעותו של השוטר הובילה לזיכויו הכמעט מלא של י., כאשר בהסדר טיעון שהושג בהמלצת בית המפשט שהשתכנע בטעותו של השוטר, חויב הנהג לשלם קנס בסך 250 ¤ בלבד, ולא ספג אף נקודה.

כללים להתנהגות

בהקשר זה, אציין מספר נקודות כלליות וחשובות בנוגע לקבלת דוח.

כלל ראשון, קשורה להתנהגותכם וצורת הביטוי שלכם. תחילה יש להבין גם את השוטרים. בדיוק כפי שאנו מבצעים את עבודתנו באשר היא, כך גם לובשי המדים. עצבים, תסכול וכעס שהצטברו בקרבנו, בין אם קודם לכן ובין אם עקב הדוח, לא יועילו אם ננסה לפרוק אותם על השוטר. ההפך הוא הנכון - הסיכוי ששוטר פלוני יסכים לוותר על הדוח כשמקללים ומגדפים שואף ברוב המקרים לאפס. קל וחומר כאשר הנהג מתעצבן ומתרגז, שלא לומר מקלל (כאשר בכך אף טמונה סכנת הסתבכות גדולה יותר). "ברכות" ושאר איחולים חמים לשוטר לא יועילו, לא לו אבל בעיקר לא לבריאותכם. לפיכך, הקפידו לנסות ככל האפשר לשמור על קור רוח. גם אם ההסבר והטיעון שלכם אינם מתקבלים על דעתו של השוטר, הבינו זאת.

כלל שני, לקראת סיום מילוי הדוח יש לכם את הזכות להשמיע את קולכם ולומר את דבריכם. עמדו על זכות זו ודעו כי השוטר מחויב לעשות כן ואף לתעד את תגובתכם המדויקת מפיכם ב"דברי הנהג". כאמור, חסכו מעצמכם ביטויים ואמירות שלא במקומם. כמו כן, אל תאמרו דברים שיסגירו אתכם ויוכלו לשמש אחר כך נגדכם כראייה בבית המשפט. אמרו את מה שיש לכם בשפה בהירה ו"נקייה" והקפידו כי כל מה שאתם אומרים נכנס לדוח.

בגמר כתיבת הדוח בקשו מהשוטר באדיבות לקרוא היטב את הדוח ולהבין בדיוק על מה אתם חותמים. יש לציין כי אי חתימה שלכם אינה אומרת כמובן שהדוח לא נכון, ודעו כי ברוב המוחלט של המקרים בית המשפט נוטה להאמין לאיש החוק.

קראו היטב את הדוח מתחילתו ועד סופו. אם דבר אינו מובן שאלו את השוטר ובררו מהו. ודאו כי כל מה שאמרתם נכתב על ידי השוטר במקום המיועד לכך, וכי הוא לא גרע או הוסיף בשמכם מילים. זוהי זכותכם ואפילו חובתכם.

בסופו של דבר, המלצתי הטובה ביותר אליכם היא פשוט לנהוג במשנה זהירות.


לאתר של עו"ד תהילה בינו
רוצים להתייעץ עם עו"ד תהילה בינו? כנסו לדף הפייסבוק
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully