וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבירה או לא? חוקים שלא ידעת וימזערו עונשים

רכב

18.5.2013 / 7:43

מה מותר לעשות כדי לצמצם חומרת ענישה בגין עבירות תנועה? האם חוקי להקליט שוטר בלא ידיעתו? האם ניתן להפריך מהימנות ינשוף בשל תנאי מזג האוויר? עו"ד אלעד שור, עונה

ישנן לא מעט הנחות שגויות בתודעה של הנהגים בישראל אשר פעולה על פיהן, מקטינה באופן דרמטי את האפשרות של הנאשם להתגונן ולמצות את הזכויות שהחוק מקנה לו. אומנם, לא קיים מחקר בעל משקל משמעותי הבוחן את שיעור המקרים בהם נהגים הורשעו בגין התנהלות לא נכונה, אך לא יהיה זה מופרך לציין כי מדובר על אלפים רבים מידי שנה.

להלן, מספר דוגמאות לכך.

טעות! לא ניתן לבטל פסילה מנהלתית של קצין משטרה.

האמת: מוטלת החובה על שוטרי התנועה לעמוד במבחן דיני הראיות, ואם התגלה פגם, הרי שקצין המשטרה מנוע מלפסול מנהלתית את רישיון הנהיגה. הגורם שנחלץ לא אחת לסיועם של הנהגים הינו בית המשפט. זה קבע בתיקים רבים, כי ניתן היה שלא לפסול את הנהג והשיב את רישיון הנהיגה לבעליו.

כך לדוגמא, פסק בית המשפט בתיק של נהג שנפסל רשיונו והוחרם רכבו למשך 30 יום בגין נהיגה בשכרות. וזאת על בסיס סרוב להיבדק, כי לא היה ממש בטענת המשטרה כי הנהג סירב להיבדק ולכן הורה על ביטול הפסילה של רשיון הנהיגה והשבתת הרכב.

במקרה נוסף שהיה, נהג נתפס נוהג בשכרות ורשיונו נפסל מנהלתית, אולם במהלך הדיון התברר שהשוטר לא החליף פית נשיפה, עובדה שכרסמה משמעותית בתיק ובית משפט השיב לנהג את רשיון נהיגה והיכולת לפרנס את משפחתו.

טעות! - השוטר שטוען כי ביצעתי עבירת תנועה רשאי לסרב לרשום את מלוא גרסתי.

האמת: על השוטר מוטלת החובה לרשום את גרסת הנהג בדיוק כפי שנאמרה ולהחתים את הנהג על הדו"ח, פעולה שמשמעה הסכמה לנאמר בו. ככל שהשוטר לא מוכן לרשום את גרסת הנהג – עומדת לאחרון הזכות לדרוש לרשום בעצמו את הגרסה על גבי הדו"ח. אם גם לכך השוטר מסרב, אין לחתום על הדו"ח.

טעות! איני רשאי להקליט את השיחה עם השוטר בלא ידיעתו.

האמת: במקרה שעוצר אתכם שוטר, ניתן להקליט את השיחה עימו, והחוק אף מאפשר לעשות זאת מבלי ליידע אותו. ואם כבר בתיעוד עסקינן, במקרים שבהם הדו"ח ניתן עקב שילוט לא ברור, עבודות בכביש או כל סיבה אחרת ברורה לעין – מומלץ ביותר לצלם תמונות של המקום אשר יסייעו לכם להסביר את נסיבות האירוע ואת העובדה שלא ביצעתם עבירה. חשוב לזכור, לעיתים רבות מצב הדברים בשטח משתנה עד למועד המשפט, ולכן חשוב לתעד את השטח בזמן אמת.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טעות! בכל מקרה של עבר תעבורתי נקי, יכול הנאשם להמיר את הדו"ח באזהרה.

האמת: המרת דוחות תנועה תעשה במקרה בו לנהג הרכב יש ותק של לפחות 10 שנים בנהיגה ושמתוכן חמש השנים האחרונות הן ללא עבירה. הכלל הנ"ל אינו חל בעבירות "מסוכנות" כמו חציית הצומת באור אדום. לכן אין אפשרות להמיר את הדו"ח באזהרה.

טעות! הנהג עימו הייתי מעורב בתאונה מאיים עלי כי אם לא אחתום כי אני אשם בתאונה ואשלם לו פיצוי בגין הנזק הקל שנגרם לרכבו , הוא ייזמן את המשטרה – פעולה אשר צפויה לסבך אותי עוד יותר.

האמת: מאחר ומדובר בתאונה קלה ביותר, בה נגרם נזק קל לרכוש, אין חובה חוקית לדווח למשטרה על התאונה. בנוסף על כך, גם אם התאונה תובא לידיעת המשטרה (למשל: כאשר נרצה אישור מהמשטרה לחברת הביטוח), אין המשטרה פותחת תיקים בתאונות נזק קלות לרכוש, אלא רק במקרים של פציעות גוף או תאונות נזק רכוש שנעשו בליווי עבירה נוספת: למשל אי ציות לתמרור, נזקים קשים ברכוש וכדומה. לכן בנסיבות המקרה אינך צפוי לקבל כתב אישום.

טעות! אני מודה שאחזתי בטלפון ודיברתי אך אני מוכן להישבע שזה היה במצב עמידה באור אדום ולכן למעשה לא נהגתי. בהכרח אורשע בגין ביצוע עבירה זו.

האמת: בעניין זה קיימת מחלוקת בין הפוסקים, רוב השופטים סבורים כי עמידה ברמזור נחשבת נהיגה ולכן הדו"ח מוצדק. ברם, ישנן גם דעות הפוכות. עדיף פשוט להימנע.

טעות! תנאיי מזג האוויר אינם יכולים להשפיע על איכות ומהימנות בדיקת הינשוף.

האמת: גשם לא משפיע על תוצאת בדיקת הנשיפה, אולם לעומת זאת, תנאי אקלים שכוללים שיעור לחות קיצוני, כן עלולים להשפיע. הדבר מצריך חוו"ד מטאורולוגית ובחינה ע"י מומחים.

טעות! הסמכות שנתנת לקצין המשטרה לשלול מנהלתית רישיון נהיגה, נתונה לשיקול דעתו בלבד.

האמת: ההחלטה בדבר פסילה מלהחזיק ברישיון הנהיגה מתקבלת רק אחרי קיום שימוע לנהג והיא מותנית בכך שלקצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, קיים יסוד סביר להניח שיוגש כתב אישום נגד אותו נהג.

חשוב לדעת, כי הסמכות שנתנת לקצין המשטרה לשלול מנהלתית רישיון נהיגה אינה נתונה לשיקול דעתו בלבד. לשון החוק מחייבת את הקצין לבחון האם קיימות ראיות לכאורה לביצוע העבירה - כמו גם האם הנהג, על אף ביצוע העבירה, מסוכן לציבור. המדובר בשני תנאים מצטברים אשר אם אחד מהם לא מתקיים – קצין המשטרה אינו רשאי לפסול את רישיון הנהיגה.

הכתב הוא עו"ד, מומחה לדיני תעבורה
לאתר של עו"ד אלעד שור
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully