וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן מהחיים: אופנועי שטח E3 שתי פעימות

20.6.2013 / 8:34

ארבעה רוכבים, שלושה אופנועים בקרב סלעים, קפיצות וזיעה - KTM 300 SIX DAYS מול TM300מול GAS GAS 300 RACING. מי מתאים למי?

עד כמה יכולים שלושה אופנועים בעלי נתונים טכניים כל כך דומים, להיות שונים זה מזה? אותו סוג מנוע, כולל מידות מהלך וקדח בוכנה, אותו קרבורטור, אותו המשקל, אותן מידות צמיגים, מהלך מתלים כמעט זהה ועוד נתונים דומים רבים עשויים לגרום לקורא לחשוב, שלמעשה האופנועים יתנהגו באופן כמעט זהה. האם זה באמת יהיה כך?

לפני המבחן שאלנו את עצמנו, מה לאחר המבחן, אנו רוצה לדעת טוב יותר על האופנועים הללו? לגבי השאלה הבנאלית, מי טוב יותר אנו לא יכול לענות, כי התשובה עליה היא מאוד אישית לכל רוכב וכך גם לגבי השאלה מי מהם הוא מהיר יותר בשטח, כי הרי התנאים בשטח לא אחידים ואופנוע אחד יכול להיות מהיר יותר במסלול ספישל מהיר על אדמה ואופנוע אחר בספישל הארד אנדורו סלעי ואיטי. הגענו למסקנה שהנושא העיקרי שמעניין אותנו, הוא ההתאמה של כל אחד מהאופנועים לרוכבים שונים ומידת ההנאה שכל אחד מפיק מהם. בנוסף לכך, ליבואנים אין כלי הדגמה זמינים וביצוע מדידות זמנים יהפוך את העניין לבעייתי מאוד מבחינת החוק.

לאור כל זה החלטנו לבצע מבחן שונה מהרגיל ולהסתמך בעיקר על חוויות הרכיבה של מספר רוכבים מנוסים על גבי האופנועים באותו המסלול ובאותם התנאים ולשאול אותם מה היה להם "הכי טוב". כל הרוכבים הם בעלי ניסיון רב, מעל 20 שנים ברכיבת שטח, חלקם גם עם היסטורית מרוצים מכובדת. כל אחד מהרוכבים האורחים ירכב על כל אחד מהאופנועים ברצף אחד אחרי השני במסלול, שמאפיין את התנאים בארץ וכולל אלמנטים מגוונים וימסור את התרשמותו.

הרוכב הראשון הוא, יריב לביא, רוכב ותיק ובעל ניסיון על מגוון רחב מאוד של אופנועי שטח בכל הנפחים ובכל תצורות המנוע. סגנון הרכיבה המועדף עליו הוא הארד אנדורו קשה במיוחד והוא הצטרף למבחן יחד עם הגאס גאס 300 החדש שלו. הרוכב השני הוא אלון ברנדוינהנדלר שאף הוא בעל ניסיון עשיר על מגוון רחב מאוד של אופנועי שטח וסגנון הרכיבה המועדף שלו הוא הארד אנדורו סלעי והביא עימו למבחן את הק.ט.מ 300 שזהו עבורו אופנוע השתי פעימות השני שלו לאחר שנים מאוד על ארבע פעימות בינוניים. הרוכב השלישי הוא מאיר ניסים, שבניגוד לשני החברים האחרים הוא לא בעליו של אופנוע שתי פעימות ומעדיף את היציבות והנוחות של דגמי הארבע פעימות הבינוניים. לבסוף ראובן סביו, כתב אופנועי השטח שלנו סוגר את הרשימה וכפי שבטח אתם כבר יודעים, בשלושה חודשים האחרונים הוא רוכב על TM300 של היבואן במסגרת מבחן ארוך טווח. האופנוע הפרטי שלו הוא הוסקוורנה 300 ולמעשה מתוך שלושים השנים שבהן הוא רוכב בשטח, רק שלוש שנים רכב על ארבע פעימות. את המבחן התחלנו בסינגל תל חדיד ביער בן שמן ולאחר החלפות רבות בין האופנועים, יצאנו לכמה סינגלים ו"דוכים" במתקן אדם ואל מידיה.

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

הכרת המתמודדים

גאס גאס - הדגם שבמבחן הוא הרפליקה שמגיע עם מזלג קדמי מרזוקי ובולם אחורי OHLINS ועם עוד שלל פינוקים לעומת הדגם ה"רגיל". לעומת הדגם הקודם השינויים העיקריים הם: גיאומטרית שלדה שונה לטובת היגוי זריז יותר בזכות שינוי בזווית ההיגוי והחלפת הלינק של הבולם האחורי. מתלים מכוילים על ידי סדנה חיצונית. קיימת אפשרות להרכבת מתנע חשמלי בתוספת תשלום. מחיר: 69,000 שקל בעסקת טרייד אין או 63,000 מזומן לגרסת הרייסינג ברישוי צהוב.

ק.ט.מ 300 - הדגם שבמבחן הוא הסיקס דייז ומצויד במיטב החלקים שמצויים בקטלוג השיפורים של היצרן. לעומת הדגם הקודם, מצמד חדש לחלוטין עם מנגנון קפיץ מרכזי המאפשר פעולה רכה במיוחד. מזלג קדמי 4CS הבנוי בשיטת תא אוויר כפול המיועד לאפשר מצד אחד רגישות טובה לאבנים קטנות ומצד שני יכולת ספיגה של חבטות חזקות. אין ספור תוספות כגון מגן קרבון לאגזוז, מגני רדיאטור בנוסף לשאר החלקים ה"רגילים" כמו משולשים מכורסמים שמצויים גם אצל שני האופנועים האחרים. היחיד במבחן עם מתנע חשמלי. מחיר: 84,500 שקל לרישוי צהוב.

TM 300 - ב-TM לא מאמינים בדגמי רפליקה, כי כל האופנועים שלהם מיועדים למרוצים. זהו האופנוע היחיד במבחן בעל שלדת אלומיניום. מגיע במקור עם מזלג קדמי קאייבה בעל תא אוויר כפול ושלל חלקים מכורסמים כולל נאבות, רגלית בלם ועוד. ניתן להזמין את האופנוע עם מתלים מיצרנים שונים, בהתאם לדרישות ספציפיות של הלקוח. מחיר: 73,400 שקל בעסקת טרייד אין או 68,000 מזומן לרישוי צהוב.

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

הנבחן הראשון: GAS GAS 300 2013

יריב לביא: האופנוע האישי שלי, הוא השילוב בין הקטום והטי אם. השלדה והמתלים נותנים בטחון מוחלט וככל שרוכבים מהר יותר בסינגלים הם מרגישים אפילו טובים יותר. המזלג הקדמי פשוט מצוין ואילו הבולם האחורי שלי התגלה כרך מדי בכיוון הסאג בנחיתות מדרופים גבוהים ויש צורך להחליף קפיץ. התחושה התחדדה בעקבות הרכיבה על הטי אם בדרופים. המנוע ידידותי ביותר. מעביר את הכוח מעולה ולא מפרפר. הייתי שמח לעוד בשר בדומה לק.ט.מ, אבל סה''כ הוא באמת מוצלח ועוזר לרוכב בכל מקום. ב"דוכים" שעשינו אחרי ההבדלים במנועים באו לידי ביטוי כשרוכב ה-tm פרפר בעליה ונאבק ליצר אחיזה אני יכולתי לגרגר אחריו בעמידה במהירות אפס תוך אחיזה טובה ומספיק מומנט להתגבר על מכשולים. אם הייתי קונה את ה-tm הייתי עובד על שינוי העברת הכוח של המנוע. אולי פורטינג וג'טינג אחר. בק.ט.מ דרושה עבודה רבה על המתלים אבל מניסיון העבר זה אף פעם לא הרגיש לי מספיק טוב ודורש התעסקות בלתי פוסקת בכיוונים והחלפות קפיצים

אלון ברנדוינהנדלר: המתלים עובדים כחבילה טובה. הבולם הקדמי עובד מצוין. המנוע ידידותי למשתמש, מתנהג בדיוק כמו KTM 250 עם 2 פעימות ולא נותן עוצמה חזקה כמו 300 "אמיתי". יש משהו חסר פרופורציה בין רגליות הרוכב לאוכף הרכיבה בזמן הרכיבה. מבין כל האופנועים שנבחנו, זה האופנוע שהסתובב הכי פחות טוב. יש הרגשה ש- GAS GASהתקדמו השנה באיכות העבודה וההרכבה ביחס לשנים קודמות, האופנוע היה חדש, מעניין איך יראה ויתנהג בעוד כמה חודשי עבודה.

מאיר ניסים: תנוחת רכיבה טובה, למעט המושב הקשה. המנוע "חלש" יותר ממנועו של ה-TM, לי זה התאים, הוא לא גרם לי לפחד. שלא יובן כי המנוע אנמי, הוא פשוט נשלט ופחות מאיים. המתלים הרגישו לי מעט קשים, ניתן לכוון על פי התוואי ויכולות הרוכב. האופנוע מתמרן יפה במסלול הצפוף שבו רכבתי, עובד יפה בסל"ד נמוך ויש מספיק בשר גם בסל"ד הגבוה. ירדתי מרוצה.

ראובן סביו, בוחן וואלה! רכב: תנוחת רכיבה בגאס גאס מתאפיינת במושב נמוך וכידון גבוה, המסייעת בתחום הנוחות, אך מנגד מקנה פחות שליטה על הפרונט ודיוק בהיגוי. המנוע הידידותי מתאים מאוד לרכיבות הארד אנדורו ומספק אחיזה מעולה במצבים של חוסר אחיזה, אבל שהשביל נפתח אני מעדיף משהו שיעיף אותי קדימה בכל הילוך גם אם זה על חשבון עייפות בשרירי הידיים וזריקת זנב, שלבטח לא תוציא אותי מהר יותר מהסיבוב אבל תגרום לי להנאה. אהבתי מאוד את צליל הפליטה הבשרני שבוקע ממשתיק ה-F.M.F המקורי, שמזכיר לי אופנוע טריאל בניגוד לצלילים המתכתיים של ה-TM והק.ט.מ. המזלג הקדמי החדש עובד טוב מאוד ומצליח לספוג היטב את האבנים ולמנוע את מעבר החבטות לידיים. בסך הכול המתלים סופגים היטב הכול, אבל נוטים לצד הרך ובשילוב עם גחון נמוך ולינק בולם אחורי נמוך עוד יותר, ההיתקלויות בין הגחון לאבנים הן כמעט בלתי נמנעות. העיצוב והחיבור בין החלקים השונים קצת לוקה בחסר ומיושן לטעמי. האופנוע נוח ויעיל מאוד לרכיבת הארד אנדורו, אבל לא מספיק "עושה לי את זה" מבחינת הביצועים והתחושה הכללית.

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

הנבחן השני: TM 300

יריב לביא: הרגיש לי ממש אחר. נותן לך תחושה כאילו אתה במרוץ. המנוע ממהר לעלות בסל''ד וצריך קצת יותר תשומת לב כדי למתן אותו. לא בעיה בשביל רוכב טוב, אבל זה לא האופנוע למתחילים. מבחינת השלדה הוא הרגיש מעולה. כנ''ל הבולם האחורי שמאוד הרשים אותי, במיוחד בדרופים. הקדמי הרגיש קצת מבולבל. כנראה עניין של כיוונים כי אני שמעתי ביקורות מעולות עליו ממספר אנשים.

אלון ברנדוינהנדלר: ה-TM מעלים את מהמורות השטח באיכות גבוהה, המתלה הקדמי משרה הרבה ביטחון. יש בעיה בתחושת רכיבה שהכידון נמוך ביחס לאופנועים אחרים. המנוע מבחינת כוח עושה רושם כמנוע הכי חזק בחבורה. מנוע מאוד חזק ולא סלחני עבור רוכבי הארד אנדורו. המנוע מתנהג כמוטוקרוס ומאוד מתפרץ. צריך להיות רוכב מיומן כדי לשלוט במנוע בתנאי הארד אנדורו. בתחושה האופנוע משרה בטחון ברכיבה, מסתובב יפה. במקומות בעייתיים עם דרדרת או עליות קשות חוסר שליטה בקצב מנוע גורם לבעיות. זהו אופנוע מקצועי , בנוי עם מכלולים מקצועיים. אופנוע שבנוי לקהל יעד מסוים.

מאיר ניסים: תנוחת הרכיבה נוחה מאוד, מתלים עובדים מעולה, למרות שהם קשים יחסית למה שאני רגיל. המנוע חזק וזריז מאוד, הזכיר לי אופנוע מוטוקרוס. עבודה לא מדויקת עם היד על ידית הגז תגרום לאופנוע לכשכש בזנבו. מה שכן, גם כשהייתי בהילוך גבוה מדי, פתיחה עדינה של המצערת והאופנוע מאיץ מיד, ללא השהיה. ירדתי מהאופנוע בתחושה שאם אקנה כזה אצטרך לעבוד עליו מאוד קשה. הוא מתאים לרוכבים מנוסים מאוד. לזכותו יאמר שמבין שלושת האופנועים זה האופנוע היפה ביותר, אם זה משנה למישהו. איטלקי במיטבו.

ראובן סביו, בוחן וואלה! רכב: ה-TM מתאים לי בימים שבהם אני מרגיש בכושר וכל מה שאני רוצה זה לפתוח גז, לקפוץ ולהעיף אדמה לאוויר. זהו ללא ספק האופנוע שהכי מרגש אותי ברכיבה ולפי טעמי גם היפה ביותר. ניתן לרכב איתו על מסלול מוטוקרוס בהנאה מרובה, לטוס בדיונות וגם לטפס עליות במתקן אדם, רק צריך להקפיד על דיוק בפתיחת הגז. שלדת האלומיניום מעניקה לו מראה ייחודי ודיוק מרבי בהיגוי. גימור החלקים השונים עשוי לא להראות נוצץ במיוחד אבל מאחורי כל ציפוי מתכת ובורג הושקעה מחשבה מרובה לטובת הביצועים והשרידות. זהו האופנוע היחיד במבחן שלא דורש שום שינויים במתלים למעט כיוון של הברגים השונים.

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

הנבחן השלישי: KTM 300 ,2013

יריב לביא: באופן אישי ציפיתי לחיבור טוב יותר ל-ק.ט.מ מכיוון שהיו לי לא מעט אופנועים מהתוצרת הכתומה והאמת היא שהאופנוע הזה נתן לי משום מה הכי פחות בטחון. הגלגל הקדמי הרגיש ממש מתחתי, המתלים רכים מדי ונסגרו כל הזמן - קשור גם לכיוונים של הרוכב, אבל לא רק. משהו בתנוחת הרכיבה כבר פחות התאים לי. נקודת אור מעולה היה המנוע, פשוט מצוין! בעל מומנט מלמטה ומאפשר לרכב בהילוך גבוה יותר מהשאר ועדיין מושך יפה ללא גמגום.

אלון ברנדוינהנדלר: ביחס לשנים קודמות,KTM שיפרו בדגם הזה את המתלה הקדמי, האופנוע מתנהג מצוין (לטענת הבוחנים המתלים היו רכים וזה בגלל כיוון אישי שלי). המנוע מתנהג כידידותי ביותר ונותן לנהג תחושת ביטחון וחוסר הפתעות. מנוע לא מתפרץ. מדובר בדגם SIX DAYS שכולל את כל האבזור של KTM שלא מגיע בסטנדרט. האופנוע נתן תחושה שהוא מסתובב הכי טוב ונותן הרגשת שליטה. אופנוע מקצועי, בנוי לשימוש גם לרוכבים פחות מקצועיים. אופנוע פחות מאיים למרות שמדובר ב-300 סמ"ק.

מאיר ניסים: תנוחת הרכיבה מעולה ומושב נוח. מבחינת התנהגות האופנוע בפניות, מבחינתי היה הטוב ביותר מבין השלושה. מרגיש קליל וזריז. מבחינת מנוע, איפה שהו בין שני הקודמים, אינו חזק כמו ה TM, אך פחות סלחני מה GG. המתלים הקדמיים סופגים בקלילות כל מהמורה, האחורי טוב, היה מעט רך עבורי, אך אני שוקל יותר מהבעלים.

ראובן סביו, בוחן וואלה! רכב: הק.ט.מ מתאים לי באותם ימי שישי שבהם אני הולך לטייל עם החברים בהרי ירושלים. לרוב במהירות בינונית, הרבה עצירות שמלוות בהרבה התנעות, רכיבה יותר רגועה עם פחות אלמנטים מאתגרים ואקסטרימיים. הק.ט.מ הוא אופנוע "מלוטש" ומגומר היטב עם תשומת לב לפרטים קפדנית מאוד. הוא מגיע במקור עם מתנע חשמלי, מאוורר חשמלי למערכת הקירור ואין ספור תוספות מעניינות. המתלים הם החוליה החלשה, יחסית, באופנוע ולא מצליחים להתמודד בהצלחה עם דרופים גדולים מצד אחד ועם אבנים ומהמורות קטנות מצד שני. המתלים דורשים החלפות קפיצים וכיוונים על מנת למצוא איזון טוב בין הדרישות השונות שציינתי קודם. העדר הלינק מהבולם האחורי מגדיל את מרווח הגחון בחלקו האחורי לטובת טיפוס מדרגות גבוהות, אבל האגזוז הנמוך בחלק הקדמי מחייב תשומת לב יתרה בירידה איטית של מדרגות. המנוע מעולה ומבלי לתת את חווית הכוח של ה-TM, מספק כוח רב מאוד בצורה אחידה ונשלטת.

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

סיכום הרוכבים והמבחן

יריב לביא: עם כמה שקשה להיות אובייקטיבי, אני מרגיש שעם יד על הלב הגאס גאס באמת הכי טוב. בטוח שלי אישית אבל לא רק. וזה עוד מבלי להכניס את המחיר לשיקול.

אלון ברנדוינהנדלר: העסקה הכי טובה לדעתי מבחינת מחיר ואופנוע לנהג הממוצע שרוכב להנאתו ולתחביבו בלבד זה ה-GAS GAS. כל האופנועים בנויים ונראים איכותיים וכל אופנוע מתאים לרוכב לפי דרישותיו. דעתי לגבי ה-GAS GAS נובעת כעסקה אטרקטיבית וזולה למשתמש. ימים יגידו על איכות האופנוע.

מאיר ניסים: ב- KTM נהניתי, בעיקר מהפניות הצפופות, אך עדיין הייתי צריך לעבוד ולהיות מרוכז, ואני עצל מטבעי. ב-GG למרות שמבחינת תנוחת הרכיבה נהניתי מעט פחות מאשר על ה-KTM, מאחר והמנוע היה הכי סלחני ונשלט, במידה והיה עליי לעבור מאופנוע 4T ל T2, סביר להניח שהייתי בוחר בנ"ל (כמובן שנדרשות רכיבות נוספות בטרם מקבלים סופית החלטה כזו).
את ה-TM אני משאיר למקצוענים ולאלו שהכושר מאפשר להם לעבוד קשה יותר.

ראובן סביו, בוחן וואלה! רכב: למרות הדמיון הרב בין האופנועים, הם שונים מאוד אחד מהשני. ק.ט.מ מייצרים אופנועים כדי שאלה יתאימו ויקרצו לקהל רחב ככול האפשר ולאו דווקא רק לרוכב התחרותי. דגם הסיקס דייז לא מתנהג אחרת מהדגם הרגיל באופן משמעותי, אבל נוצץ ומשדר אווירת WORKS BIKE הרבה יותר מהדגם ה"רגיל" וגם מתומחר גבוה משמעותית מעל האחרים. מנגד TM חושבת בראש ובראשונה על הצרכים של הרוכב התחרותי ודואגת לתת לו את מה שהוא באמת צריך. שלדה ומתלים מכוונים לרכיבה מהירה ואגרסיבית, מנוע חזק ומכלולים עמידים ואיכותיים ללא פשרות. גאס גאס רוצה לדאוג לכולם, בזכות גרסאות שונות מהותית אחת מהשנייה אבל בכל הקשור לרוכב התחרותי, משאירה לו עוד מקום רב לעבודה בעיקר בתחום המנוע. כל רוכב צריך להכיר את יכולותיו ולדעת מה הוא מחפש, לעיתים אופנועים חדשים עוזרים לנו לשנות את סגנון הרכיבה שלנו ופותחים בפנינו אופקים חדשים. אני בטוח שכל אחד מהאופנועים שנבחנו יכול לגרום המון הנאה לרוכב עליהם, השאלה היא איפה ואיך אנחנו אוהבים לקבל את חווית הרכיבה שלנו בשטח.


עוד מבחני דו-גלגלי בכביש ובשטח בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully