וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: סקודה אוקטביה החדשה

ממכונית שנועדה להיות המשפחתית של גוש מדינות מזרח אירופה, האוקטביה כבשה כל שוק שאליו הגיעה. הדור השלישי מתחדד ומשפר יכולות

כשפולקסווגן רכשה את סקודה בשנת 1991, התוכנית העסקית גרסה שהמותג הצ'כי שהשתחרר מכבלי הקומוניזם יכניס לקונצרן מעט מזומנים מגוש המזרח המתעורר. 150,000 יחידות בשנה נשמעו כמו יעד שאפתני במיוחד, בטח כשההיצע כלל מכוניות כמו הפייבוריט והפורמן המרובעות. חמש שנים אחר כך, נולדה האוקטביה הראשונה - מכונית משפחתית שתוכננה להתאים לצרכי הלקוחות מגוש מדינות מזרח אירופה. אולם השימושיות הרבה שזו הציעה ובמיוחד תא המטען הענק שלה, גרמו ליחידות שזלגו אל מדינות מערב אירופה להיות מבוקשות במיוחד.

אמא פולקסווגן כמובן שנעתרה לבקשה, השווקים נפתחו ובכל מקום שאליו הגיעה האוקטביה, היא נקלטה בהצלחה. בשנת 2000 שווקה מתיחת פנים לדגם זה, ב-2004 הגיע הדור השני, ב-2008 מתיחת פנים ובסוף שנת 2012 הוצג הדור השלישי. כעת, רגע לפני שהאוקטביה החדשה מגיעה לישראל, טסנו לצ'כיה ארץ הולדתה כדי לחזור עם רשמים מוקדמים שיכולים לבשר על המכונית המשפחתית שתוביל את השוק בישראל.

השקה סקודה אוקטביה. קובי ליאני
השקה סקודה אוקטביה/קובי ליאני

שקר החן והבל היופי

זמן קצר לאחר ההרצאה של מעצבה הראשי של האוקטביה, שבה טרח והסביר כל קו וקו על גופה (לטעמנו, מדובר באוסף קווים אקראיים שחסר בהם חיבור ממשי), קברניט החברה פרופסור ד'ר ואהלד צבע את המציאות בצבעים הגיוניים יותר. לדבריו, האוקטביה במכוון לא תוכננה להראות אופנתית מדי כפי שמשתדלים היצרנים האחרים, שכן אחרי שנתיים-שלוש, נשארים עם מכונית מיושנת ולא מושכת בהופעתה. התפישה הזו לדבריו היא מה שאפשר לאוקטביה ושאר מכוניות סקודה לנצח את מחסום הזמן ולהראות רלוונטיות גם אחרי שנים ארוכות. ובקיצור, האופי זה מה שחשוב פה.

אז נכון שמחד, העיצוב החיצוני של האוקטביה נראה מכובד אך פושר, כשפותחים את הדלתות מאידך, מגלים תא נוסעים מרשים במיוחד. כאן אין ולא היה מקום לפשרות והאוקטביה יודעת לתת לנוסעיה לא רק שימושיות מעולה שבזכותה התפרסמה כל כך, אלא גם רמה גבוהה מאוד של איכות חומרים והרכבה ואפילו עיצוב שדומה מאוד לזה של הסופרב החדשה והבכירה.

עם צמיחה של 9 סנטימטרים לאורך לכדי 465.9 ס"מ, התרחבות של 4.5 ס"מ לרוחב לכדי 181.4 ס"מ ובניגוד לנתון בסיס גלגלים צנוע של 268.6 ס"מ, תא הנוסעים של האוקטביה נעשה מרווח ונעים בהרבה לנסיעה. היושבים מלפנים מקבלים מושבים נוחים ומרחב נדיב ומאחור, המושב דומה מאוד במאפייניו לזה של הסופרב - יש שפע של מרחב לכל חלק בגוף. תא המטען היעיל של האוקטביה נעשה יעיל עוד יותר - הוא שמר על הפתיחה המלאה של כל החלק האחורי ואף הוסיף לצמוח בגודלו לכדי 568 ליטרים.

השקה סקודה אוקטביה. צלם: קובי ליאני, קובי ליאני
השקה סקודה אוקטביה/קובי ליאני, צלם: קובי ליאני

חלל איכותי

מכוניות האוקטביה שניתנו לנו להתרשמות צוידו ברשימת אבזור מפנק ובטיחותי דמיונית כמעט באורכה, כאילו מדובר ב-S קלאס של מרצדס. היו שם מושבי עור, בקרת אקלים אוטומטית מפוצלת, מערכת מולטימדיה מתקדמת (10 רמקולים וסאב וופר), בקרת תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב הנסיעה, בקרות שיוט אקטיביות, מערכת קדם תאונה (מכינה את הרכב לפגיעה), בקרת אורות אוטומטית, חניה אוטומטית, חיישני קרבה גם בצד הרכב, הנעה ללא מפתח ועוד ועוד. כל תוספות אלה כמובן שלא יוצעו אצלנו בשל מחירן הגבוה.

במקום זאת, שתי רמות אבזור יוצעו, כשהבסיסית 'אמבישן' תציע בעיקר בקרת שיוט, מיזוג רגיל (כולל פיצול אל המושב האחורי), מערכת מולטימדיה עם 8 רמקולים, שליטה מההגה, 7 כריות אוויר ועוגני איזופיקס. רמת האלגנס תוסיף חיישני אורות וגשם, פנסי ערפל, מראות מתקפלות חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, משענת יד אחורית, כוונון גובה למושב הנוסע וחישוקים קלים.

השקה סקודה אוקטביה. קובי ליאני
השקה סקודה אוקטביה/קובי ליאני

שלושה מנועים, 425 כ"ס

האוקטביה החדשה מחדשת גם במידה רבה את היצע המנועים שבחזיתה והיא ממשיכה ליישר קו עם המקובל בקבוצת פולקסווגן. המנוע הראשון שיפתח אצלנו את ההיצע, הוא מנוע ה-1.2 TSI החדש שמפיק 105 כ"ס. האוקטביה החדשה אמנם נעשתה קלה ב-100 קילוגרמים לעומת הדור היוצא, אבל מנוע זה, בין אם בשילוב לתיבה ידנית או ה-DSG מיועד לממהרים פחות שבניכם ולמעוניינים בעיקר לחסוך בדלק. מנוע זה מספיק רק להתנהלות מתונה, הן בזמני ההאצות שהוא מפיק והן במהירות המרבית. כוחו הצנוע מספיק לאוקטביה בה הוא נמצא, רק להיות במהירות התנועה ולא הרבה מעבר לכך, אבל צריכת הדלק הממוצעת לפי נתוני היצרן עשויה להגיע לכדי 20 קילומטרים לליטר.

המעבר אל מנוע ה-1.4 TSI מורגש מאוד בתוספת הכוח. מנוע זה מציע כבר 140 כ"ס (לעומת 122 בעבר) ויחד עם המומנט בריא, המנוע הזה מסוגל להקנות לאוקטביה הרבה יותר מרץ בתנועה. כוחו של המנוע מורגש כבר מתחת ל-2,000 סל"ד וכשמצמידים את הרגל לשטיח בהתמדה, האוקטביה הזו מסוגלת להעפיל למהירות כפולה מזו המרבית המותרת בישראל.

נכון לרגע זה, בקצה ההיצע (למעת גרסת ה-RS שתגיע בקרוב) נמצאת גרסת ה-1.8 טורבו. המנוע החדש מפיק 180 כ"ס והוא זה שגורם לאוקטביה בו הוא מותקן כספורטיבית ביותר. רמיסת דוושת הדלק מעמידה תגרום לגלגלים הקדמיים להסתחרר בכוח ולשעוט גם לעבר מהירות הגבוהה בהרבה מ-200 קמ"ש. אולם מנגד, הגמישות המצוינת של המנוע מאפשרת להאיץ ולשייט בקלילות וללא מאמץ.

בכל הקשור לנוחות הנסיעה והתנהגות הכביש, האוקטביה החדשה מצוידת במתלים קשיחים מעט מהמקובל. זה אומר מעט יותר מוחשיות של שיבושים בכביש וכבישי פראג התגלו כאיכותיים פחות אפילו מאלה הישראליים, אך מנגד, גם יציבות משופרת. האוקטביה החדשה אולי אינה מלכת הכבישים המפותלים, אבל היא תמיד מעבירה תחושה הדוקה ומדויקת ובעיקר יציבה מאוד גם במהירויות פליליות במיוחד. אנשי סקודה עמלו קשה גם בהשקטת הרעשים מהסביבה כך שקשה להבחין בצלילים מיותרים מהצמיגים או מהתנגדות האוויר.

מגיעה עם תחילת הלימודים

אחרי כמעט 400 קילומטרים של נהיגה רצופה בכבישי צ'כיה, סקודה אוקטביה החדשה משאירה אותנו עם טעם טוב ושביעות רצון. זו עדיין אחת המשפחתיות השימושיות ביותר שניתן לקנות בקבוצתה, עם תא מטען שיכול להבהיל כמעט כל מכונית סטיישן בישראל. הדור החדש גם נעשה איכותי בהרבה וגם המנועים מביאים עמם יותר כוח אש, כל עוד בוחרים בדגמי ה-1.4 או ה-1.8 ליטר.

צ'מפיון מוטורס היבואנית לישראל טרם מסרה מה יהיה מחירה של זו, אך הוא צפוי להיות דומה וקרוב מאוד למחירי הדור היוצא. האוקטביה החדשה תגיע לישראל כבר בחודש ספטמבר הקרוב ומכונית זו תמשיך להוביל במספריה את מכירות הקבוצה, אז אם אתם מתכננים לצאת בחיפושים אחר מכונית משפחתית חדשה בקרוב, כדאי להמתין להגעתה. היא עשויה להיות בדיוק מה שאתם צריכים.

עוד על סקודה בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully