וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: הוסקווארנה טרה 650

4.7.2013 / 14:23

הוא נראה טוב, אבל מרגיש פשוט והוא גם אולי האחרון מסוגו. ועדיין, הוסקוואנה טרה הוא אופנוע דו-שימושי שמחזיר תמורה טובה לכסף

את הסיפור הארוך מאחורי השם הוסקוורנה נחסוך מכם ולאלו שבכול זאת מעוניינים, הקליקו כאן. מה שחשוב לדעת היום לגבי הוסקוורנה, היא העובדה שהטרה 650 אותו בחנו, הוא אחד מהשרידים האחרונים לאיחוד המוזר בין ב.מ.וו להוסקוורנה. איחוד שהחזיק מעמד רק כחמש שנים. הטרה תוכנן ונבנה להיות אופנוע דו''ש בנפח בינוני על מנת להרחיב את קשת הדגמים של היצרן ולהציע אלטרנטיבה זולה וספרטנית יותר לדגמי ה-G של ב.מ.וו. למרות זאת הוא אופנוע דו''ש מעניין מאוד, עם יחס תמורה/עלות גבוה, שיכול להתאים מאוד לתנאי הארץ. באופן אישי אנו חושבים שאופנועי דו''ש הם שלב הכרחי בהתפתחות של כל אופנוען ותמיד אהבנו את המסר שהם מעבירים.

מקובל לחשוב שרכיבה על אופנוע דו שימושי היא פשרה מתמדת שבה האופנוען מוותר מראש על היכולת להפיק את המרב מהרכיבה על האופנוע. עודף משקל, מתלים רופסים, מנועים אנמיים, תנוחת רכיבה שלא מתאימה בדיוק לשום מצב ומכלולים באיכות בינונית העניקו לאופנועים אלו תדמית של מזדה 323. אבל כמו המזדה גם אופנועים אלו נחלו הצלחה מסחרית. הצלחתם של אופנועי הדו''ש נבעה בעיקר משיקולים של מחיר, פרקטיות ועלות אחזקה נמוכה ולא מהיותם אופנועים מרגשים באמת.

בתור בעליו לשעבר של אופנוע דו''ש אני יכול רק להצדיק את אלו שרוכבים על אופנועי הדו''ש וכאן בדיוק מגיעה הבשורה הגדולה של אופנועי הדו''ש מהדור האחרון כדוגמת הטרה. לא עוד אופנוענים, שבכל מצב מתנצלים וטוענים: "האופנוע שלי לא בנוי בדיוק לשימוש כזה", אלא אופנוענים אשר מחכים בפינה לכל אופנוען אחר בכל פיסת אספלט ושביל בשטח ואם האחרון מהסס או מבצע טעות אזי רוכב הדו''ש חולף על פניו ומגחך: "חשבת שאני רק רוכב על דו''ש…". הטרה מסוגל לתת בדיוק סוג כזה של הפתעה.

מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה/קובי ליאני

עומד בסטנדרטים של עצמו?

במהלך הימים שהטרה שהה אצלנו עברנו תהליך מעניין. בהתחלה הסתכלנו בפליאה על עיצובו החדשני עם כנפוני המיכל המוארכים ועיצוב מסיכת החזית המתקדם וזה גרם לנו להתלהב ממנו. אבל כאשר התחלנו לבדוק קצת יותר מקרוב את החלקים, כמעט חלק קיבל ביקורות שליליות. העדר כמעט מוחלט של אפשרויות כיוון של המתלים, רגלית בלם ורגלית רוכב מחוברות לשלדה עם פלטת מתכת "פלאח" מוזר ביותר, צינורות בלם וחוטי חשמל עוברים במקומות מוזרים ועוד. אלה נתנו הרגשה של אופנוע זול ולא מתאים לסטנדרטים של היצרן.

להפתעתנו, ככול שצברנו יותר קילומטרים על האופנוע, כך עלתה רמת החיבור שלנו אליו והתחלנו להעריך את האופנוע לפי התנהגותו והפסקנו לחשוב על הפרטים שקודם לכן הציקו. האופנוע מהנה ופשוט נוח לרכיבה ואפילו מזכיר אופנוע סופרמוטו בהתנהגות הכביש שלו. תנוחת הרכיבה מושכת את הרוכב לפנים ויחד עם גיאומטרית שלדה ייחודית ומתלים מכוונים לאזור הקשיח, מתקבלת תחושה של ישיבה על הפרונט. תחושה זו תורמת רבות לביטחון בכניסה לפניות ומאפשרת לרוכב לצלול לתוך הפניות בנחישות ולחוש היטב את מצב האחיזה של הצמיג הקדמי.

ביציאה מהפניות המנוע הנשלט מאפשר לרוכב לפתוח את ידית הגז מוקדם ולסיים את הפניה כאשר המנוע בתחום החזק שלו והאופנוע כבר מיוצב ומוכן לקבל את מלוא הספק המנוע. במהירות של 130 קמ''ש מד הסל''ד מראה 6,000, כמובן בהילוך החמישי, אך במהירות זו הפרונט מתחיל להרגיש תזזיתי ויחד עם העדר מיגון רוח מחייבים את הרוכב לחזור ל-110-120 ולהישאר שם.

בעיר הטרה נוח לרכיבה בזכות מימדיו ותנוחת הרכיבה המטיבה עם פניות ועיקולים. הסבל המקורי רחב ומשמש בסיס נוח מאוד לעיגון גומיות קשירה וההברגות המצויות בתושבות רגליות הרוכב הנוסף, מעידות על אפשרות של הרכבת ארגזי צד. החלפת השמן מתבצעת כל 10,000 קילומטרים ובדיקת המפלס נעשית בעזרת מדיד הנמצא בחלקה העליון של השלדה. בסך הכול הטרה אופנועי שימושי מאוד והחיים היום יומיים יחד איתו נוחים ומהנים.

מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה/קובי ליאני

שלב השטח

בשטח, בגלל העדר האחיזה של הצמיגים והמתלים הפשוטים יחסית לאופנועי שטח, הרוכב מרגיש פחות נוח ובטוח לעומת האספלט. בעיקר בגלל המתלים, הגלגלים מתקשים לעקוב אחרי הקרקע וצריך להיות רוכב מיומן ומנוסה כדי לשמור על יציבות האופנוע בבלימות ובהאצות במהירות בינונית גבוהה. מבנה הכידון, גובה הרגליות והמושב מתאימים יותר לישיבה ולא מעניקים בטחון ברכיבה בעמידה, עובדה שמקשה עוד יותר על פעולת המתלים. בחלקו התחתון של המנוע בולטים שני ברגי ריקון שמן ורגלית הבלם המוזרה נמצאת אפילו נמוך יותר, מבנה זה גורם לחששות כבדים לפני כל ירידה לשביל עפר ומחייב הרכבת מגן גחון לפני הירידה לשטח.

המנוע הוא אותו מנוע מוזרק ומקורר מים המוכר היטב מדגמי הב.מ.וו השונים בנפח זה ומיוצר על ידי ענקית המנועים האוסטרית ROTAX. בשונה ממנועי ארבע פעימות מהדור הקודם כגון XR650, DR650 ועוד, מנוע הטרה הוא יותר דומה בהתנהגותו למנוע ארבע פעימות מקצועי בנפח 250 סמ''ק. אין כאן את אותה הבעיטה המתקבלת בסל''ד נמוך עם פתיחת ידית הגז, אלא משיכה רצופה והדרגתית שמתחילה נמוך מאוד ומסתיימת גבוה מאוד ללא שום הפתעות בדרך.

התנהגות זו מחייבת שחרור מצמד בסל''ד מעט גבוה יותר מהמנועים הישנים ומשם ואילך המנוע כבר מושך היטב ללא שום הססנות. לפי נתוני היצרן המנוע של הגרסה הישראלית מספק 58 כ''ס בגרסה המיועדת לרישיון בלתי מוגבל ו-48 כ''ס בגרסה למוגבלי רישיון באירופה. המנוע מרגיש חזק ובעל מומנט בריא, אך לעיתים סבל מהשתנקויות בעיקר שהמנוע היה קר, או ברכיבה עירונית צפופה. תופעה זו, מעידה ככל הנראה על קיומה של מערכת להגבלת ההספק הגורמת למנוע לא להיות במיטבו.

מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה/קובי ליאני

הדגם שבמבחן הוא בעל גלגל קדמי בקוטר 21 אינץ', כנהוג באופנועי שטח אמתיים ומאחור 17 אינץ'. קיימת גם גרסה שבה הגלגל האחורי הוא במידת 18, המתאימה עוד יותר לשטח ומאפשרת הרכבת צמיגי שטח טובים יותר, אך במקרה זה יש לוותר על מערכת ה-A.B.S. מערכת זו לרוב מורכבת על אופנועים יקרים וגדולים הרבה יותר מהטרה וללא ספק, היא בעלת חשיבות עליונה לרוכב המתחיל ולכל מי שרוצה להרגיש בטוח יותר עם האופנוע בשטח ובאספלט רטוב. מערכת זו פועלת היטב ומאפשרת לסחוט את הבלמים, גם בשטח, מבלי להגיע למצב של החלקה כתוצאה מנעילת הגלגלים. למי שמעדיף לווסת בעצמו את הבלימה, או לסייע לגלגל האחורי להחליק עם הבלם בכניסה לפניות, ניתן לבטל את המערכת בקלות על ידי לחיצה על מתג.

לוח המחוונים מאפשר את קריאת המהירות והסל''ד, אך לגבי השעון וטמפרטורת נוזל הקירור קיימת בעיה בקריאת הנתונים. מד הדלק לא מדויק ומשנה את החיווי לעיתים קרובות ולאחר תדלוק הוא דורש זמן רב כדי להגיב לשינויים. חוטי חשמל רבים נראים לא מסודרים כגון החוטים שמפריעים להכניס ולסובב את המפתח בסוויץ' הראשי והחוטים היוצאים מרגלית הבלם האחורי. באופן מוזר, בצמוד לצילינדר בצידו הימני נמצא ווסת הטעינה שלפי ההיגיון אמור להיות במקום החשוף פחות לחום קיצוני. למרות זאת, מערכת החשמל פועלת היטב, כולל מערכת התאורה הקדמית שמאפשרת גם רכיבה בשטח בלילה.

מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח הוסקווארנה טרה/קובי ליאני

שנים במחיר אחד?

הטרה יכול מאוד להתאים לרוכבים שרוצים לעשות הכול עם אופנוע אחד, אך לא מוכנים להתפשר על מנוע קטן יותר. זאת בתנאי שהם מוכנים כן להתפשר על רמת גימור ואיכות מכלולים בינונית. עבורם הטרה יהיה הפתרון הנכון במחיר הנכון לנסיעות עירוניות ובין עירוניות כולל רכיבה בדרכים מפותלות באופן כמעט ספורטיבי. הטרה גם מאפשר ירידות מזדמנות לדרכי עפר מהודקות בשטח, לאחר הרכבת מגן גחון ומגני ידיים.

על הצד הטכני:
מנוע: צילינדר יחיד, ארבע פעימות, קירור מים, גל זיזים עליון כפול, עוקה יבשה
נפח: 652 סמ"ק
קדח - מהלך בוכנה: 100/83
הזנה: הזרקה
התנעה: חשמלית
תיבת הילוכים: 5 הילוכים
שלדה: ברזל, תת שלדה אחורית מחוברת עם ברגים
מתלים: קדמי: SACHS 46 מ''מ ללא כיוונים, אחורי: SACHS עם כיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה. מהלך 190 מ''מ מלפני ומאחור
בלמים: קדמי: 300 מ''מ, אחורי: 240 מ''מ, כולל מערכת ABS של BOSCH
צמיגים: קדמי: 90/90-21, אחורי: 120/80-17
מכל דלק: 14 ליטרים כולל רזרווי
משקל יבש: 166 ק''ג
מחיר: 59,950 שקל


עוד מבחני דרכים ושטח לאופנועים וקטנועים בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully