וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: פולקסווגן גולף GTI דור 7

20.9.2013 / 7:32

גולף GTI בדור השביעי שוב רוקחת ביצועים עם שימושיות, אך משתפרת בכל סעיף, כולל בחיבור לנהג, אבל מה קרה לאבזור ולמחיר?

קובי ליאני

המבחן לדור השביעי של הפולקסווגן גולף GTI התחיל כמעט כמו כל המבחנים האחרים שאנו עורכים עבורכם בוואלה! רכב. זה אומר, איסוף של הרכב מהיבואן, יציאה אל ימים של נהיגה מגוונת וחזרה אל הלפטופ כדי לתקתק לתוכו את רשמינו. אולם מבחינתי לפחות, כל העסק התנהל עם קצת יותר טקסיות בישבן.

אתוודה כבר בתחילת דברי - אני אוהב גולף GTI, את המכונית, את הפילוסופיה שמאחוריה. כבר בתור ילד הזלתי ריר על אחת כזו שהייתה בבעלות שכני באמצע שנות השמונים וכל יום המתנתי לו בכניסה לחניה, רק כדי שיסיע אותי מהשער ועד לנקודת העצירה. לימים, גם היו בבעלותי כמה דגמים ממגוון דורותיה וכשאוהבים, בניהם היה אפילו הדור הרביעי והמבאס מכולם, מצא את דרכו ללבי ולכיסי.

אולם הדבר לא העניק נקודות זכות ל-GTI השביעית במשפחה במבחן שלנו, אלא רק העמיד אותה בפני מבחן קשה עוד יותר - היא לא רק נבחנת ברוח התקופה ולרוחבה של ההיכרות שלנו עם מתחרותיה, אלא גם כשקודמותיה מביטות בה מהצד. האם הגולף הספורטיבית החדשה תצליח לשכנע?

מבחן פולקסווגן גולף GTI. קובי ליאני
מבחן פולקסווגן גולף GTI/קובי ליאני

מסורת צריך לכבד, אבל זה לא מספיק

המבחן שלנו היה לראשון שנערך למכונית זו בישראל ומאחר ולא נכחנו בהשקתה העולמית, המפגש הראשון עמה לא היה למסעיר או למרגש במיוחד. זו גולף, יש גבול למה שהעיצוב החיצוני יכול לעולל לבלוטות החשק. מבנה החמש דלתות שלה והשמנמנות האופיינית מרגיעים את התחושה הזו שעולה בגרון כשרואים מכונית ספורטיבית, כמו הטעם שמופיע בפה כשעוברים בסמוך לעמדת החמוצים בסופר-מרקט.

ועדיין, היא נאה מאוד. מאז הדור החמישי, ההבדלים בין המכוניות הפכו לניואנסים דקים ולעין לא מזוינת בעבר מוטורי GTIאי, נדרשות מספר דקות של חיפוש ומציאת ההבדלים. ובכל זאת, הם נמצאים בכל מקום. בפנסים (הקדמיים נאים מאוד), הפגושים גדלו, בצדי זה הקדמי נוספו זימים, הפס האדום שתוחם את הגריל חזר אלינו, צמד מפלטים מעטרים את הפגוש האחורי והגג המושחר (חלון שמש גדול) יוצר ניגודיות יפה מאוד לצבעה הלבן.

אבל רגע, מה זה? משהו התפקשש פה. איפה הג'נטים של "ה"-GTI? אלה עם חמשת החורים המעוגלים? איה פנסי הקסנון? הספוילר הקטנטן בחלקו העליון של החלון האחורי? אינם. הגולף הזו נדרשה להסתפק בחישוקים נאים אבל סתמיים עם 5 צלעות ועם פנסי הלוגן ארכאיים - מילא לא 'לד', אבל גם בלי קסנון? או שאלה נפלו לטובת קיזוז המחיר, או שמישהו לא עשה שיעורי בית.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מבחן פולקסווגן גולף GTI. קובי ליאני
מבחן פולקסווגן גולף GTI/קובי ליאני

יפה לה משבצות?

למרות שבכל דורותיה (מלבד אותו רביעי סורר), מושביה של ה-GTI עוטרו בריפוד משובץ. יש שאוהבים, יש שלא מבינים את הקטע, אבל זה חייב להיות שם הדבר הפך לעוד אחד מסמליה המסחריים של הגולף GTI ובלעדיהם, זו רק עוד גרסה ספורטיבית שנכנסת לשוק. המושבים האלה לא רק משובצים, אלא גם התגלו כנוחים מאוד ותומכים בצדי הגוף מצוין. שמחנו למצוא בה הפעם גם כוונון לתמיכה בגב התחתון, מה שחסר לנו בקודמותיה וגם במתחרותיה.

בדומה לגולף הרגילה, סידור הישיבה לא יבאס אף אחד. הצמיחה בממדי הפנים לאחר המעבר לשלדת ה-MQB (בסיס גלגלים של 263.1 ס"מ) אומרת שגם אם תשבו מאחור, יהיה לכם מקום ואפילו נוח (ישנם גם פתחי מיזוג לאחור). לא ניסינו להוביל בה שלושה ילדים במושבי בטיחות, אבל לשני מבוגרים יהיה נוח ממש מאחור וגם תא המטען שמציע 380 ליטר בנפח יעשה את העבודה על הצד הטוב.

כשממשיכים להביט מסביב על הקבינה, מגלים סביבה מאוד נעימה, איכותית וספורטיבית. זה אומר שהחומרים ממשיכים להיות רכים ונעימים למגע, שהתחושה שעולה מרמת ההקפדה הגבוהה והירידה לפרטים יוקרתית ושהתפירות האדומות בכל מקום יחד עם כיתובי ה-GTI, מעוררים חשק לנהוג.

נוח שם מאחורי ההגה שלה ונוח למצוא גם תנוחת נהיגה נכונה. המושב יכול לרדת נמוך נמוך, או לעלות גבוה גבוה, ההגה משלים את התנועה עם יכולת תזוזה אנכית ואופקית נדיבה, הדוושות נמצאות במרחק מצוין זו מזו (בגרסה האוטומטית, גם קל לבצע בלימה ברגל שמאל, אם אתם מיומנים בכך) ויש תחושה של חיבוק ידידותי מצד המכונית.

אבזור הפנים עשיר יחסית וכולל בעיקר הנעה ללא מפתח (ניתן לבטל כדי לחסוך כמה שקלים), בקרת אקלים מפוצלת, מעכת מולטימדיה משוכללת ואיכותית (8 רמקולים), מחשב דרך ועוד.

מבחן פולקסווגן גולף GTI. קובי ליאני
מבחן פולקסווגן גולף GTI/קובי ליאני

הדיאטה מחמיאה לה

הדבר הכי טוב שניתן לעשות למכונית ספורטיבית, אפילו יותר מלהוסיף לה כוח, הוא להפחית את משקלה. 30 קילוגרמים הם אולי לא נשמעים הרבה, אך כשהם מושלים מהמקומות הנכונים, התועלת מורגשת. 1,370 הקילוגרמים שלה נתמכים על ידי מתלים שעברו כיול מחדש וכעת הם מעבירים תחושה יותר חדה וקשוחה מבעבר, לפחות בכל הקשור להתנהלות יומיומית. קשיחות מתקבלת בהבנה במכוניות ספורטיביות, אבל הגולף הזו לא מטה את הכף לעבר החוסר בנוחות. שיבושים נספגים בה ביעילות ורק מהמורות קשות במיוחד יוצרות חבטה.

בדרך אל כבישי הנהיגה, הגולף גם מתנהלת בנינוחות מרשימה בכביש המהיר. המנוע שלה ששומר על הנוסחה של 2.0 ליטר מוגדש טורבו מפיק הפעם 220 סוסים, 10 יותר מהדור הקודם, אבל 100 קמ"ש מפיקים ממנו בעזרת התיבה רק כ-1,750 סל"ד. זה אומר תנועה שקטה, חלקה וגם חסכונית. תיבת ההילוכים כפולת המצמדים שלה (DSG) עדיין מהירה מאוד ומסוגלת להגיב בחדות לכל דרישה להורדת הילוך, שניים או ארבעה אם היא תראה לנכון.

הזריזות הזו של התיבה יחד עם הנשימה הקלה יותר של המנוע מאפשרים למנוע לקזז 4 עשיריות השניה במיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש (6.5 שניות) ולהוסיף 6 קמ"ש למהירות המרבית (244) ביחס לדור היוצא. זה נחמד אבל אהבנו יותר את נתון המיאוץ מ-80 ל-120 קמ"ש שמדמה עקיפה כשעצר את השעון על 5.5 שניות בלבד.

מבחן פולקסווגן גולף GTI. קובי ליאני
מבחן פולקסווגן גולף GTI/קובי ליאני

בטוחה, צפויה, מהירה

220 כ"ס זה נחמד. רק נחמד, אבל מה שהיה נכון ומתאים בדור הקודם, נראה כמו וותרנות מסוימת בדור החדש. זאת משום שבמבט לצדדים מוצאים מתחרות כמו רנו מגאן RS, פורד פוקוס ST, אלפא רומיאו ג'ולייטה תלתן ירוק, שכבר מציעות הרבה יותר כוח אש מתחת למכסה המנוע תמורת אותה כמות של שקלים. הם הגרמנים החליטו לוותר על התחרות עם ה-GTI החדשה?

בכל הקשור לתחמושת, אולי כן. הם יאמרו לכם שבשביל זה יש את הגולף R רק ישכחו שהיא תעלה כמעט 100 אלף שקל יותר. אבל הגולף מעולם לא נמדדה רק בכוח. המכונית הזו שיכולה לגרום גם לכם וגם לדודה בת השבעים שלכם להראות מגניבים כשתנהגו בה, יודעת להציע מרקחת מאוד קולעת בין ביצועים, התנהגות, שימושיות ובטיחות. תמהיל שלא כל המתחרות הצליחו לאזן.

כשזמן הנהיגה הרגועה חלף, ה-GTI החדשה חשפה עד כמה קל להתנהל עמה מהר. לא נתעכב על כך יתר על המידה ונציין שחסר לנו קצת יותר צליל מהמנוע שלה - הוא מושתק מאוד בדור הזה ככל הנראה בגלל תקנות רעש מחמירות, אבל אחרי סשנים של נהיגה באותו הכביש, מבינים על כמה מוצלחת הנוסחה הזו.

ההגה הוא הדבר הראשון שמשך את תשומת הלב שלנו. הוא מהיר. מאוד. 2 סיבובים בלבד מנעילה לנעילה אומרים שלא צריך להפעיל יתר על המידה את הידיים כדי לפנות וגם מכניס מימד של עצבנות להתנהלות הספורטיבית ואנחנו אוהבים את זה. מערכת ה-XDS שיוצרת נעילה אלקטרונית לדיפרנציאל הקדמי עוזרת לנהג להכניס את האף של ה-GTI עמוק, חד ומהר יותר לתוך פניות וגם לחזור לגז מעט מוקדם יותר - גם כדי להיות מהירים יותר וגם כדי למנוע תת היגוי מציק. ההגה אמנם לא עשיר בתחושה, אבל כשמבטלים את בקרת היציבות, המתלים הקשיחים שלה מאפשרים לנהג לנהוג אותה ממש עם הדוושה בפניות כשהרפיה קלה מעמיסה את הפרונט במשקל ומשחררת מעט את החלק האחורי.

זו לא מכונית גרזנית, מאיימת או כזו שתלעיט את הנהג באדרנלין. אלא כזו שתדע להיות מהירה, מדויקת ומהנה בכל מקום אליו היא תובל. אוסף של פשרות מוצלחות שמצליחות ליצור מכונה שקל להתחבר אליה. אם אתם נהגים צעירים, יהיה לכם קל לאהוב אותה, אבל לנהגים ותיקים שצריכים גם מידה לא מבוטלת של שימושיות, יהיה קל להעריך אותה.

מבחן פולקסווגן גולף GTI. קובי ליאני
מבחן פולקסווגן גולף GTI/קובי ליאני

טועמים את הצלילים

בעולם ישנם מספר יחידי סגולה שיודעים לטעום צלילים. לתרגם את הרטט באוזניים לטעמים שמציפים את הפה. אם היינו יכולים להמיר את תחושת הנהיגה בגולף GTI החדשה, באוזניים שלנו היה מתנגן ללא ספק ה'דאבסטפ' של לינדסי סטירלינג - שדואו (הקליקו כדי לשמוע את המוזיקה). שילוב בלתי אפשרי ועדיין מדהים בין כלי מיתר למקצב אלקטרוני מודרני, בדיוק כמו הגולף שלפנינו שמשלבת בנאליות של מכונית גרמנית קומפקטית עם 5 דלתות ויכולות ספורטיביות קלאסיות. אהבנו את מה שטעמנו.

ה-GTI היא מכונית מסורתית וגם הדור השביעי ממשיך לשפר את הנוסחה ולשמור על המסורת (מלבד החוסרים העיצוביים עליהם דיברנו קודם), גם אם הדבר אומר שהיא נוטשת את מרוץ החימוש ונשארת בקטגוריה משלה. אולי דווקא יש בכך טוב? כן אם לשפוט לפי מספרי המכירות - גבוהים משמעותית מכל המתחרות גם יחד. המחיר לעומת זאת עלה מעט ביחס לדור השישי ועומד על 222 שקל לגרסת ה-3 דלתות ו-227 לגרסת ה-5 דלתות - לא ממש עממית, אבל עדיין תימכר בעשרות עותקים מדי שנה ולא רק למורעלי המותג.

עוד על פולקסווגן בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully