וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרפתים ישדרגו את התחבורה בישראל, ללא מכרז?

19.11.2013 / 10:55

שר התחבורה הצרפתי הציע לכץ - נשדרג את התחבורה בישראל בעזרת חברות צרפתיות תוך 5 שנים. האם ישראל תעקוף את חוק המכרזים?

במסגרת ביקורו של נשיא צרפת בישראל ונאומו בכנסת, נפגשו שר התחבורה ישראל כץ ועמיתו הצרפתי פרדריק קורבייר לדיון בנושאי תחבורה בישראל והעמקת שיתוף הפעולה בין המדינות. לאחר גינוני הכבוד והברכות, שר התחבורה הצרפתי שפמלייתו הורכבה מנציגי חברות צרפתיות כמו יצרנית הרכבות אלסטום (מקימת הרכבת הקלה בירושלים ועמה נחתם לאחרונה גם חוזה תחזוקת רכבות בישראל) וחברות אחרות (סיסטרא, אג'יס, ווינסי) המתמחות בייעוץ והנדסה, הצהיר "אנחנו כאן כדי להעביר מסר של שלום, כפי שהצהיר הנשיא הצרפתי ואנחנו כאן כדי להעמיק ולבסס את שיתוף הפעולה התחבורתי עם ישראל. צוות המומחים שלי והחברות הנלוות מוכנות לבצע את הדרישות של משרד התחבורה הישראלי ולהוציאן לביצוע עד גמר תוך 5 שנים".

שר התחבורה ישראל כץ הגיב לדברים אלה באומרו - "אנו נמשיך לדון באפשרות שממשלת צרפת והגופים הרלוונטיים ייקחו חלק מרכזי בהסעת ההמונים בגוש דן. בפגישה זו נדון בדרכים האפשריות לביצוע זה בהתאם לכל הנהלים הקיימים במדינת ישראל. אין ספק שהקמת רשת להסעת המונים בגוש דן זו אחת המשימות החשובות ביותר, לא רק בתחום התחבורתי אלא מבחינה מדינית לישראל. בצרפת יש מערכות תחבורה והסעת המונים מפותחות מאוד ובעבר הייתה הצעה דומה מממשלת צרפת לישראל להקמת הרכבת הקלה כאן, הצעה שישראל לא השכילה לקבל ולכן נשמח אם הפעם נזכה לשיתוף פעולה שכזה בעתיד".

אין ארוחות חינם. מי ירוויח מקיצורי הדרך?

ההצעה הצרפתית מחד נשמעת נדיבה מאוד, במיוחד לאור ניסיונן של החברות הצרפתיות בהיסע המונים, אולם מאידך, הצעה זו יוצרת בעייתיות גדולה. ישנן שתי דרכים עיקריות לממש תוכנית שכזו - הראשונה, התמודדות של החברות הצרפתיות במכרזי התחבורה כמקובל בישראל ובהתאם לחוק, כאשר לצדן של החברות הצרפתיות עומדת גם ממשלת צרפת ומעניקה לאלה תמיכה שעשויה לסייע להן בזכייה המכרזים.

ההצעה שניה והבעייתית נקראת G-To-G (Government To Government) ומבוססת על הסכמים בין ממשלות שאמנם מסורבלים יותר מבחינה בירוקראטית, אך מאפשרים לחברות הצרפתיות לזכות בפרוייקטי עבודה, ללא מכרז או התמודדות מול מתחרים.

כפי שרמז שר התחבורה ישראל כץ, ההצעה הצרפתית אינה חדשה, אולם הצרפתים לא לבד בעניין זה. בעבר הציעו הסינים להקים באמצעות הסכמים בין ממשלתיים אל קו הרכבת לאילת, הספרדים ניסו לקדם פרוייקטים תחבורתיים רבים ונעשו בעבר גישושים גם מול חברות קנדיות וגרמניות.

למרות הפיתוי הגדול במיוחד מהפן הכלכלי, ביצוע פרויקטים באמצעות הסכמי G-To-G, פוגעים בתקנות הסחר העולמי (ארגון WTO -World Trade Organization) הקוראות לאפשר תחרות חופשית גלובלית. כמו כן, הסכמים אלה סותרים את חוק המכרזים בישראל ולכן תידרש חקיקה מיוחדת כדי לקדמם.

לדעת מומחים, חשוב לזכור כי מעבר לרוח או האווירה הנדבנית, אין ארוחות חינם - מאחורי כל פעולה שכזו צריך להיות מודל עסקי שיהיה רווחי לחברות המציעות. ולכן, מודל עסקי שכזה עלול לכלול ביטול של כל קווי התחבורה באותו האזור שבו תוקם המערכת לכדי יצירת מונופול, במידה ולא יעוגנו בהסכמים - תעריפי הנסיעה צפויים לעלות (הדרך של המשקיע, במקרה הזה הצרפתים, להחזיר עלויות), תהיה תלות מוחלטת בספק הספציפי למשך 30 שנים לפחות ויתכן אף צורך במימון מדיני נלווה בסכומים גדולים לטובת הוצעת הפרויקט לדרך וקיומו לאורך שנים.

עוד חדשות רכב בוואלה!

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully